Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Animerat bräde vs verkligt bräde
Författare Meddelande
Den_sorte_slyngel
Medlem
#1 Skrivet: 31 Aug 2014 18:56

Är det någon mer än jag som har svårt att ställa om. Man spelar mest via datorn. När man sen ska spela irl känns det helkonstigt. Det känns som ett handikapp.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 31 Aug 2014 18:58 - Redigerad av: sture_lindberg

Tycker att det kan kännas tvärtom i bland jag.
med vanligt bräde har jag ju spelat i ca 55 år..På nätet bara 12 år

Hansenx5
Medlem
#3 Skrivet: 31 Aug 2014 19:26

Er enig med Sture. Det er ofte nemmere at miste overblikket på en skærm og lave "dumme" fejl, måske fordi skærmen kun er 2-dimensionel og som regel mindre. Eller måske bare fordi man har spillet mere på et vanligt bräde, som Sture.

Leifur
Medlem
#4 Skrivet: 31 Aug 2014 20:00

Ja, inget går upp mot riktiga pjäser..

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 31 Aug 2014 20:01

Citerar: Leifur, #4:
Ja, inget går upp mot riktiga pjäser..

Ja det är "riktig schack " det

Carzo
Medlem
#6 Skrivet: 31 Aug 2014 20:41 - Redigerad av: Carzo

Citerar: sture_lindberg, #5:
Ja det är "riktig schack " det

Håller med. Det är detta som ÄR schack. Nätpartier i all ära - kan vara lärorika (mest p.g. av alla förluster) - men schackets idé och filosofi bygger nog på närkontakt över brädet. Med tidspress och allt. Hjärnornas kamp - i den mån sådana förefinnes.
Säger vi som är hopplöst konservativa och reliker från forntiden - andra kan ju ha motsatt uppfattning!

G_arvid
Medlem
#7 Skrivet: 31 Aug 2014 20:44

Till detta kommer att spel på ett animerat bräde för med sig regeltolkningsproblem. Vad menas med "pjäs rörd" på en datorskärm? När har man släppt pjäsen?

Carzo
Medlem
#8 Skrivet: 31 Aug 2014 20:53

Citerar: G_arvid, #7:
Vad menas med "pjäs rörd" på en datorskärm? När har man släppt pjäsen?

Har man pekskärm med tillhörande lämplig mjukvara så kan ju meddelandet "pjäs rörd - v.g. flytta!" ges vid felaktig eller slarvig fingertryckning (attans också). Små pekskärmar är härvid lite mariga (mobiler?). Vid standardbildskärm och keyboard blir det svårare att hävda "rörd pjäs". Kanske omöjligt.

Kamrat_Lenin
Medlem
#9 Skrivet: 31 Aug 2014 22:12

Pjäs Rörd är Förd pjäs skulle även finnas en sådan funktion på SO!! Enligt mig alltså

HSK_Andreas
Moderator
#10 Skrivet: 31 Aug 2014 23:00

Bortsett från det enkla faktum att SO är korrschack och i korrschack får man sitta och flytta runt pjäserna bäst man vill hemma.

Om man däremot spelar blixtschack på ICC, Playchess eller liknande ställe så skulle det ju vara möjligt att implementera den funktionen, men då skulle alla tvingas ha samma gränssnitt och ärligt talat vinner man väl inte så mycket på det.

Du måste logga in för att kunna posta!