Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Västerås open 2014
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
Kleimark
#61 Skrivet: 30 Sep 2014 15:01

Möjligen, men varför skall man behöva skriva en bok, för att vara bra pedagog utan akademisk examen. Att uttrycka sig skriftligt är verkligen något helt annat, än att vara bra pedagog.

G_arvid
Medlem
#62 Skrivet: 30 Sep 2014 15:12

Citerar: Kleimark, #61:
Möjligen, men varför skall man behöva skriva en bok, för att vara bra pedagog utan akademisk examen. Att uttrycka sig skriftligt är verkligen något helt annat, än att vara bra pedagog.

Nu har jag ju inte påstått något sådant - jag undrade hur intresserad han var av pedagogik, inte hur bra han var:
Citerar: G_arvid, #58:
UA mig veterligt inte skrivit någon schackbok – jag vet inte ens om jag sett någon artikel som författats av honom – så man kan ifrågasätta hur intresserad han är av den biten.

Jag bara undrar, eftersom jag gissar att den som skriver något tänker sig ha en läsekrets som vederbörande vill berätta något för. Och skriver man en schackbok blir man väl tvungen att systematisera och strukturera innehållet så att det blir begripligt för en okänd läsare.

Kleimark
#63 Skrivet: 30 Sep 2014 15:15

Citerar: G_arvid, #62:
Nu har jag ju inte påstått något sådant - jag undrade hur intresserad han var av pedagogik, inte hur bra han var:

Ok, men vissa är mer intresserade av att hålla föreläsningar och dylikt.

sture_lindberg
Medlem
#64 Skrivet: 30 Sep 2014 18:04

Citerar: Kleimark, #63:
Ok, men vissa är mer intresserade av att hålla föreläsningar och dylikt.

Och där är Ulf A verkligen mästerlig.

HSK_Andreas
Moderator
#65 Skrivet: 30 Sep 2014 18:58 - Redigerad av: HSK_Andreas

Ulf är fantastisk som kommentator tycker jag, men det betyder ju inte att han är duktig på att lära ut till våra andra stormästare.

Han väljer ofta andra öppningar och andra planer än de andra stormästarna vi har, mer positionella drag. Kanske talar det för att han inte bör hjälpa till med öppningsförberedelser?!

Avbrott existerar inte så slutspelskunnandet blir svårt att utnyttja fullt ut.

Sen är det ju rätt viktigt med personkemi etc också i lagledarrollen.

WannabeCM
Medlem
#66 Skrivet: 1 Okt 2014 12:01

Lite skoj att tre av namnen som tippades som segrare kom 1a, 2a och 3a (samma poäng för 2an och 3an). Kul med så många deltagare! För egen del blev det totalt sett en ok turnering, varken mer eller mindre, men den inleddes svagt.

Nästa år blir kanske ACC spellokal. (Aros Congress Center, där SM 2011 spelades)

WannabeCM
Medlem
#67 Skrivet: 1 Okt 2014 12:06 - Redigerad av: WannabeCM

sista partiet på förstabordet var för övrigt väldigt sevärt. finns att se på chessbomb, mellan Solodovnichenko och Kunin. http://www.chessbomb.com/arena/2014-vast-o/08-Solo dovnichenko_Yuri-Kunin_Vitaly

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 25 Sep 2015 12:21

Nu är det dags för Västerås Open 2015 !

Det blir över 300 spelare som deltager och så jag förstås.

Jag har varit med där en gång förut 2010 då tog jag 4 av 8.

Få se om jag kan överträffa detta resultat denna gång.

ha det bra så hörs vi på söndagskväll

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 27 Sep 2015 21:45

Tog bara 3 av 8 denna gång..
Tappade ca 20 i rating..Inte en av mina bästa turneringar..men inte den sämsta heller

Hansenx5
Medlem
#70 Skrivet: 27 Sep 2015 23:05

Citerar: sture_lindberg, #69:
Inte en av mina bästa turneringar..men inte den sämsta heller

Grattis med at det ikke var din värsta turnering

Kleimark
#71 Skrivet: 27 Sep 2015 23:13

Känns åtminstone skönt att jag fick fler poäng än Sture!

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 27 Sep 2015 23:15

Jo men det satt hårt åt Anders

Kleimark
#73 Skrivet: 27 Sep 2015 23:19

Jo, men det var skönt att vinna mot en islänning i ett vackert tornslutspel i sista ronden.

sture_lindberg
Medlem
#74 Skrivet: 27 Sep 2015 23:24

Ok grattis till den vinsten !
Och kul att träffas

Kleimark
#75 Skrivet: 27 Sep 2015 23:28

Tack!
Trevligt!

DrBeep
Medlem
#76 Skrivet: 29 Sep 2015 18:00

Citerar: WannabeCM, #66:
Nästa år blir kanske ACC spellokal. (Aros Congress Center, där SM 2011 spelades)

Ja, men det var ingen rolig turnering, där alla de lägre klasserna spelade inne i en stor mörk sal utan fönster.

Kleimark
#77 Skrivet: 29 Sep 2015 18:10

Jag tyckte att den lokalen var bra.

Carzo
Medlem
#78 Skrivet: 29 Sep 2015 19:26 - Redigerad av: Carzo

Citerar: DrBeep, #76:
alla de lägre klasserna spelade inne i en stor mörk sal utan fönster.

Plymouthrörelsen, den omdebatterade religiösa sekten, kör med samma koncept - de har byggnader för sammankomster helt utan fönster. Inget världsligt skall distrahera! Med tanke på den så pass allvarliga koncentrationssport som schack utgör så kanske fönsterlös lokal är en fördel.
Det är dessutom rymningssäkert. Kan vara en aspekt.

DrBeep
Medlem
#79 Skrivet: 29 Sep 2015 20:06

Citerar: Carzo, #78:
så kanske fönsterlös lokal är en fördel.

Nä, inte lolit! Bästa SM de senaste åren var Bolänge tätt följt av Falun. Ljust och snyggt. Med åldern behöver man mer ljus.

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!