Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Konsten att ge upp ett förlorat parti
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#61 Skrivet: 25 Jul 2014 23:36

Tråden heter :Konsten att ge upp ett förlorat parti , så jag förmodade att det gällde ALLA partier .Inte bara närschackspartier alltså.

sture_lindberg
Medlem
#62 Skrivet: 25 Jul 2014 23:40

Citerar: Leifur, #1:
Det finns gott om spelare här på SchackOnline som inte vet när man ger upp ett redan förlorat parti.

Och så löd det första inlägget..Det handlade just om partier här på SO.

HSK_Andreas
Moderator
#63 Skrivet: 26 Jul 2014 00:25

Citerar: sture_lindberg, #61:
Tråden heter :Konsten att ge upp ett förlorat parti , så jag förmodade att det gällde ALLA partier .Inte bara närschackspartier alltså.

Som du säkert såg så kommenterade jag ett inlägg där det skrevs att det var ok att spela på tid i närschack och således borde vara OK även här.

sture_lindberg
Medlem
#64 Skrivet: 26 Jul 2014 00:53

Ok du skriver om närschack,jag skriver om schack i stort.

Leifur
Medlem
#65 Skrivet: 26 Jul 2014 12:37

Citerar: sture_lindberg, #61:
Och så löd det första inlägget..Det handlade just om partier här på SO.

Jomenvisst..!

lillpysen
Medlem
#66 Skrivet: 26 Jul 2014 16:27

Det är också en konst att spela för patt ... eller upprepningsremi.

rodel
Medlem
#67 Skrivet: 27 Jul 2014 20:12

Finns en del lägen där forcerade patt kombinationer, kan var läckra, men att spela på patt under längre tid, är oftast att man slösar både med egen och annans tid.

G_arvid
Medlem
#68 Skrivet: 27 Jul 2014 23:51

Citerar: rhyminsimon, #44:
Jag anser inte att ge-upp-funktionen främst är till för den som står i vinnande position, utan främst ett sätt för den som står i förlustställning att när han/hon bäst själv känner sig besegrad dra sig ur och slippa spela vidare. Jag förstår alltså inte tanken att man ska ge upp som en "artighetsgest" till den vinnande parten, han/hon håller ändå på att vinna, och bör väl vara tillräckligt glad och nöjd över det. Båda parter ger sig in i leken och vet att schack inte är ett snabbt avslutande spel, utan att det kan ta tid. Och matchen är inte vunnen förrän du satt din motståndare matt. Så det enda du kan göra är att spela så bra du bara kan till mattställning, och skulle sedan motståndaren ge upp längs med vägen så är väl det också bra. Men att förvänta sig, eller till och med kräva, att motståndaren ger upp i en rad olika scenario är nog bara skadligt, kanske till och med kontraproduktivt, för ditt eget spel.

Helt min åsikt.

rhyminsimon
Medlem
#69 Skrivet: 28 Jul 2014 00:13

Man skulle dock kunna införa en ge-upp-förfrågan, dvs att den vinnande parten kan fråga den förlorande parten om denne vill ge upp, och på precis samma sätt som med remi-förfrågningar har den andre alternativen att acceptera eller att neka Tror dock inte denna funktion skulle ha någon större genomslagskraft

Leifur
Medlem
#70 Skrivet: 28 Jul 2014 21:17

Citerar: rhyminsimon, #69:
Man skulle dock kunna införa en ge-upp-förfrågan, dvs att den vinnande parten kan fråga den förlorande parten om denne vill ge upp, och på precis samma sätt som med remi-förfrågningar har den andre alternativen att acceptera eller att neka Tror dock inte denna funktion skulle ha någon större genomslagskraft

Nej, det tror inte jag heller. Ett tryck på den knappen skulle nog få motsatt effekt.

rhyminsimon
Medlem
#71 Skrivet: 28 Jul 2014 23:25

Nej, det tror inte jag heller. Ett tryck på den knappen skulle nog få motsatt effekt.

Förmodligen

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!