Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Konsten att ge upp ett förlorat parti
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Leifur
Medlem
#1 Skrivet: 17 Jul 2014 19:30

Det finns gott om spelare här på SchackOnline som inte vet när man ger upp ett redan förlorat parti.

HSK_Andreas
Moderator
#2 Skrivet: 17 Jul 2014 19:44

När ska man ge upp?
Det enklaste är att låta var och en ge upp när de vill, eller inte alls.

Jag har i närschack varit med om spelare som efter avslutat parti (som de förlorat) inte velat analysera "med någon som inte har vett att ge upp när de står på förlust". Att partiet vänt spelar tydligen mindre roll.

Sen kan jag väl tycka att det är trist med spelare som spelar vidare med ensam kung mot kung plus dam bara för att de har mycket mer tid och sen endast drar när du är utloggad (gärna sen natt), men sånt är läget. Jag har förlorat några partier där jag har matt i några drag just för att motståndaren sett att jag bara har 10 timmar kvar medan de har 3 dygn och sen dragit klockan 01.00 eller så (trots att de varit inloggade hela dagen har de inte förmått dra enda draget), men det är bara att acceptera. Jag får skylla mig själv att jag spelat så långsamt innan.

I övrigt har jag inget problem med att någon spelar vidare i en förlorad ställning. Bara för att jag ser vinsten behöver ju inte min motståndare göra det. Är vinsten så lätt vinner jag ju också (bortsett från tidsbiten ovan).

I närschack hade vi för många år sedan en medlem som satte bort damen i ett allsvenskt parti. Partiet fortsatte och när man gick förbi 30 minuter senare var det materiellt lika. Pjäser sattes bort till höger och vänster mellan dessa två spelare som inte var de starkaste schackspelare jag träffat, men båda spelarna var efter partiet nöjda och tyckte de spelat ett bra parti som rättvist slutat remi. Jag tror inte någon av dem förstod hur överlägset/underlägset de stod i olika lägen av partiet och att de då ska ge upp vore ju dumt. Även om de förstått det så lärde de sig kanske något på att fortsätta?

Leifur
Medlem
#3 Skrivet: 17 Jul 2014 20:02

Tack för din åsikt HSK_Andreas men jag måste erkänna att jag inte fattar ett dyft vad du med dessa många ord ville ha sagt.

Kleimark
#4 Skrivet: 17 Jul 2014 20:31

Citerar: HSK_Andreas, #2:
När ska man ge upp?

En väldigt bra sammanfattning. Naturligtvis är det upp till varje spelare att bestämma när uppgivande skall ske eller inte.

tornado
Medlem
#5 Skrivet: 17 Jul 2014 20:34

Citerar: HSK_Andreas, #2:
När ska man ge upp?

Helt rätt

Leifur
Medlem
#6 Skrivet: 17 Jul 2014 21:22

Naturligtvis är det upp till var och en att ge upp när de vill, eller inte alls, men nu var det inte det tråden handlade om. Tråden handlar om "Konsten att ge upp ett förlorat parti"

Är det så svårt att förstå skillnaden?

Kleimark
#7 Skrivet: 17 Jul 2014 21:30

Det finns inte någon skillnad, eftersom de går i varandra.

chessexplorer
Medlem
#8 Skrivet: 17 Jul 2014 21:31 - Redigerad av: chessexplorer

Personligen tycker jag det känns lite deprimerande när någon ger upp i ett parti som jag håller på att vinna. Det är mycket trevligare när motståndaren ger upp i partier jag håller på att förlora. Det händer också ibland.

Jag var svart i följande blixtparti nyligen:

1.e4 e5 2.Nf3 Nc6 3. Bc4 Bc5 4. O-O Nf6 5. d4 exd4 6. e5 d5 7. exf6 dxc4 8.
Re1+ Be6 9. Ng5 Qd5 10. Nc3 Qf5 11. fxg7 Rg8 12. Nce4 O-O-O 13. g4 Qe5 14. f4
d3+ 15. Kh1 Qd5 16. f5 Rxg7 17. fxe6 fxe6 18. cxd3 cxd3 19. Nxe6 Qxe6 20. Nxc5
Qd5+ 21. Ne4 Re8 22. Qf3 Kb8 23. Bd2 Ne5 24. Ng5 Qd8 25. Qf4 Rxg5 26. Qxg5 Qd5+

0-1

Jag får lära mig hur man lägger in partier på nytt.

Leifur
Medlem
#9 Skrivet: 17 Jul 2014 21:33

Citerar: chessexplorer, #8:
Personligen tycker jag det känns lite deprimerande när någon ger upp i ett parti som jag håller på att vinna. Det är mycket trevligare när motståndaren ger upp i partier jag håller på att förlora. Det händer också ibland.

Det var ju i alla fall ett humoristiskt svar...

Leifur
Medlem
#10 Skrivet: 17 Jul 2014 21:35

Citerar: Kleimark, #7:
Det finns inte någon skillnad, eftersom de går i varandra.

Det är en avsevärd skillnad!

Det är en konst att ge upp ett parti på ett snyggt sätt, innan man hinner göra sig själv löjlig.

chessexplorer
Medlem
#11 Skrivet: 17 Jul 2014 21:47 - Redigerad av: chessexplorer

Nej! Är det bara jag som inte kan lägga in partier längre?

Kleimark
#12 Skrivet: 17 Jul 2014 21:48 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: Leifur, #10:
Det är en avsevärd skillnad!

Det är en konst att ge upp ett parti på ett snyggt sätt, innan man hinner göra sig själv löjlig.

Du accepterar alltså att alla ger upp när de vill, men samtidigt anser du att den som inte följer dina "regler" för när man ska ge upp är "löjlig".

Kleimark
#13 Skrivet: 17 Jul 2014 21:51 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: chessexplorer, #11:
Nej! Är det bara jag som inte kan lägga in partier längre?

Det går alldeles utmärkt.

chessexplorer
Medlem
#14 Skrivet: 17 Jul 2014 21:55 - Redigerad av: chessexplorer

HSK_Andreas
Moderator
#15 Skrivet: 17 Jul 2014 21:57

När man ska ge upp är högst individuellt, dvs när gör man sig löjlig?

Spelarna som jag skrev om ovan som satte damer och andra pjäser i slag genom hela partiet, var de löjliga som fortsatte? På deras nivå så var det rimligt att fortsätta tycker jag. Inte bara rimligt, utan helt rätt. Det var ett sätt att lära sig något (plus att de inte ens visste hur dåligt de stod).

Ska man ge upp så fort man står på förlust? Hur många sådana partier har man inte vänt? Hur många vunna partier har man inte förlorat?

Vissa tycker man ska ge upp innan man blir matt, andra vill spela hela vägen ut. Personligen tycker jag det är lite synd om man inte får sätta matt efter en fantastisk kombination. Det bjussar jag gärna min motståndare på, men kanske gillar han inte att jag inte ger upp i tid?!

Jag har ännu en historia från verkliga livet:
Vi spelar en allsvensk match och leder med 4-3, med ett parti kvar. Vår spelare offrar då sin dam i en kombination där han tror att han får tillbaks den något drag senare med stenremi. Tyvärr har han missat ett drag som motståndaren har. Det slutar med ett slutspel med D+K vs K uppstår. Vår spelare ger inte upp, löjligt kanske, men motståndaren sätter faktiskt patt och vi vinner matchen.

Leifur
Medlem
#16 Skrivet: 17 Jul 2014 22:02

En legend sa en gång: "Det går int å förklar för den som int begrip" så jag lägger ner...

Det är mer givande att prata med katten.

Kleimark
#17 Skrivet: 17 Jul 2014 22:04

chessexplorer
Medlem
#18 Skrivet: 17 Jul 2014 22:07

Tack! Min motståndare såg att jag skulle få en avdragare med trippelgaffel om han spelade Kg1 så han gav upp. Problemet var han kunde spela Txe8 matt om jag slog damen.

HSK_Andreas
Moderator
#19 Skrivet: 17 Jul 2014 22:09

Citerar: Leifur, #16:
En legend sa en gång: "Det går int å förklar för den som int begrip" så jag lägger ner...

Fine, men du håller väl med om att när det är dags att ge upp (om man nu ska det) beror på spelstyrka hos båda inblandade?

uct2
Medlem
#20 Skrivet: 17 Jul 2014 22:23

Här på SO finns många som är ovana och/eller aldrig spelat i en klubb. Sådant som vi "klubbfostrade" tycker är väldigt banala vinstföringar måste de lära sig "the hard way". Jag tycker absolut inte att de ska ge upp även om de har material under och/eller står helkass innan de själva ser hur motståndaren ska föra hem vinsten. Det är genom att se hur motståndaren gör de ovana lär sig sådant som t ex hur man för hem ett tornslutspel med bönder över.

TBchess
Medlem
#21 Skrivet: 17 Jul 2014 22:46

"No one ever won a game by resigning" - Saviely Tartakower

chessexplorer
Medlem
#22 Skrivet: 17 Jul 2014 23:02 - Redigerad av: chessexplorer

TBchess, var du min motståndare på chesstempo.com?

Jag fick följande svar när jag talade om för min motståndare Alvarofrota att jag inte hade kunnat vinna damen: ´Anyway, as Tartakower said, "No one ever win a game by resigning."´

Nej det var nog inte dig jag spelade mot. Efter lite googlande kom jag fram till att den här killen förmodligen var min motståndare http://ratings.fide.com/card.phtml?event=2134896

TBchess
Medlem
#23 Skrivet: 17 Jul 2014 23:26 - Redigerad av: TBchess

Citerar: chessexplorer, #22:
TBchess, var du min motståndare på chesstempo.com?
Har aldrig hört talas om chesstempo.com, så det hoppas jag att jag inte var.

Förutom sO så spelar jag bara på freechess.org samt playchess.com.

G_arvid
Medlem
#24 Skrivet: 18 Jul 2014 08:21

Citerar: Leifur, #10:
innan man hinner göra sig själv löjlig.

Tja...men vad gör man med folk som tycker man är löjlig redan innan vi börjat spela?

Leifur
Medlem
#25 Skrivet: 18 Jul 2014 09:03

Citerar: chessexplorer, #18:
Tack! Min motståndare såg att jag skulle få en avdragare med trippelgaffel om han spelade Kg1 så han gav upp. Problemet var han kunde spela Txe8 matt om jag slog damen.

Som sagt va, tråden heter KONSTEN att ge upp ett FÖRLORAT parti. Det parti du tagit med som exempel är ju INTE förlorat för vit och därför ett dåligt exempel.

Leifur
Medlem
#26 Skrivet: 18 Jul 2014 09:26

Leifur
Medlem
#27 Skrivet: 18 Jul 2014 09:35

Det funkade dåligt att visa diagram, så glöm den...

lisbetsallander
Medlem
#28 Skrivet: 18 Jul 2014 10:02

Citerar: Leifur, #1:

Det finns gott om spelare här på SchackOnline som inte vet när man ger upp ett redan förlorat parti.

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 18 Jul 2014 10:18

Citerar: Leifur, #25:
Som sagt va, tråden heter KONSTEN att ge upp ett FÖRLORAT parti.

Att ge upp ett förlorat parti är väl ingen konst. Den svåra konsten är att kämpa på i en förlorad ställning.

gubbengrå
Medlem
#30 Skrivet: 18 Jul 2014 10:30 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: LNO1, #29:
Att ge upp ett förlorat parti är väl ingen konst.

Jo, det kan vara knepigt ibland, om man har lidit av hopplöshet ett tag under motståndarens skoningslösa press. Då kan det hända att ens objektivitet gått förlorad, så att man i själva verket ger upp en acceptabel ställning, när man felaktigt utgår ifrån att den är helt förlorad.
Så att konsten att ge upp en förlorad ställning handlar också om tajming.

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!