Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack-SM 2014 i Borlänge II
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
Kleimark
#61 Skrivet: 13 Jul 2014 23:13

Om alla gör som Fischer gjorde i andra partiet mot Spassky, blir det som Connyt tror.

Connyt
Medlem
#62 Skrivet: 13 Jul 2014 23:15

Min taktik är skaplig när det gäller att tippa fotboll. Borde funka i schack också.

lillpysen
Medlem
#63 Skrivet: 14 Jul 2014 12:08

Lycka till NI som ska dit...

Leifur
Medlem
#64 Skrivet: 14 Jul 2014 12:47

Är det förbjudet, vid spel, att ha mobiltelefon i fickan (avstängd) på SM i Borlänge?

TBchess
Medlem
#65 Skrivet: 14 Jul 2014 12:54 - Redigerad av: TBchess

Citerar: Leifur, #64:
Är det förbjudet, vid spel, att ha mobiltelefon i fickan (avstängd) på SM i Borlänge?

Mobil får has med, men avstängd. Länk till källa här.

Leifur
Medlem
#66 Skrivet: 14 Jul 2014 21:05

Citerar: TBchess, #65:
Mobil får has med, men avstängd. Länk till källa här.

Vettigt beslut av arrangören i så fall

Catweazle
Medlem
#67 Skrivet: 15 Jul 2014 21:44

Citerar: TBchess, #65:
Mobil får has med, men avstängd.

Sedan är det bara att gå in på handikapp-muggen och starta upp sin smartphone och konsultera en motor! Eller?

Leifur
Medlem
#68 Skrivet: 15 Jul 2014 21:48

Citerar: Catweazle, #67:
Sedan är det bara att gå in på handikapp-muggen och starta upp sin smartphone och konsultera en motor! Eller?

Ja men då är det väl enklare att förbjuda handikapptoaletter i spelområdet än att förbjuda mobilinnehav..

poesimannen
Medlem
#69 Skrivet: 15 Jul 2014 22:03 - Redigerad av: poesimannen

Jag har varit med om följande då jag troligen var i 12-årsåldern. Jag visste att laget som spelade i division 1 eller 2 tror jag det var skulle spela parallellt med oss i division 5. Jag var nyfiken på vad som hände i den högre divisionen och gick därför in i den lokalen för att se på vad som hände. Partierna hade ännu inte dragit igång men flera spelare hade anlänt. Plötsligt stapplar en spelare in. Han har en påse i ena handen fylld med något och har en stapplande gång och en krycka. Jag tänkte då som pojkspoling direkt att denna spelaren måste ha gått fel. Personen tar sig fram till första bordet och sätter sig ned där. Personen var motståndarlagets starkaste spelare med en rating långt över 2000.
Att personen såg ut som en med stora problem och hade en stapplande gång gjorde tyvärr att jag dömde honom. Visst har vi lätt för att döma? Inte ens nu som vuxen gör man rätt alla gånger. Förhoppningsvis blir man visare med åren.

ps. en av de mest intellektuella på denna jord anses vara Stephen Hawking och han ser verkligen inte mycket ut för världen men det finns mycket tankeverksamhet hos honom trots det!

Tomas

Leifur
Medlem
#70 Skrivet: 16 Jul 2014 02:50

Citerar: poesimannen, #69:
Visst har vi lätt för att döma? Inte ens nu som vuxen gör man rätt alla gånger. Förhoppningsvis blir man visare med åren.

ps. en av de mest intellektuella på denna jord anses vara Stephen Hawking och han ser verkligen inte mycket ut för världen men det finns mycket tankeverksamhet hos honom trots det!

Jo du Tomas, man ska inte "döma hunden efter håren".

ps. Till och med en intelligent person som Stephen Hawking har fått en del saker om bakfoten.

Kleimark
#71 Skrivet: 16 Jul 2014 21:05

Intressant är att Tiger i och med dagens rond noterades för sin andra tidsförlust. Tja, vad ska man säga?

WannabeCM
Medlem
#72 Skrivet: 16 Jul 2014 21:15

idag bör han ha stått på förlust ändå. men oavsett objektiv ställningsbedömning så kan man tycka att det ter sig aningen onödigt.

kanske uttalar mig onödigt självsäker om ställningen, men tror blomman står bra, på vinst, i slutställningen.

Kleimark
#73 Skrivet: 16 Jul 2014 23:22

Citerar: WannabeCM, #72:
idag bör han ha stått på förlust ändå. men oavsett objektiv ställningsbedömning så kan man tycka att det ter sig aningen onödigt.

kanske uttalar mig onödigt självsäker om ställningen, men tror blomman står bra, på vinst, i slutställningen.

Tja, Hans Tikkanen anser att slutspelet förmodligen är remi i alla fall.

Leifur
Medlem
#74 Skrivet: 18 Jul 2014 11:28

Hittills har Pia Cramling stått för det intressantaste och roligaste spelet i sm-gruppen, tycker jag.
Det vore mycket uppfriskande med en kvinnlig segrare i sm...

Leifur
Medlem
#75 Skrivet: 19 Jul 2014 08:50

Efter fredagens partier är nog chansen att få en kvinnlig segrare i sm-gruppen borta.

Leifur
Medlem
#76 Skrivet: 19 Jul 2014 22:29

Tyvärr är chansen för Cramling att vinna sm borta.
Men sista ronden blir mycket intressant då ettan och tvåan möts. Blomqvist eller Semcesen? Att det blir en hård kamp är då säkert

Kleimark
#77 Skrivet: 19 Jul 2014 22:30

Ja, det blir en hård drabbning. Kom nu ihåg att ronden börjar på förmiddagen som brukligt i SM.

Leifur
Medlem
#78 Skrivet: 19 Jul 2014 22:31

Ok, tack för infot!

chessexplorer
Medlem
#79 Skrivet: 19 Jul 2014 22:41

Citerar: Leifur, #76:
Tyvärr är chansen för Cramling att vinna sm borta.

Mitt tips att Nils skall vinna känns inte riktigt bra längre. Är det ok om jag byter till Daniel eller Erik?

Kleimark
#80 Skrivet: 19 Jul 2014 22:44

Citerar: chessexplorer, #79:
Är det ok om jag byter till Daniel eller Erik?

Du får köra på Stellan i stället! Å andra sidan har han ju alltid fel!

Leifur
Medlem
#81 Skrivet: 20 Jul 2014 09:30

Mitt tips inför sista ronden i sm:
Erik spelar hårt på vinst, Daniel försvarar sig bra och vänder partiet i 33:e draget. Erik ger upp några drag senare.
Under tiden spelar Pia mycket kreativt, vinner säkert och tar därmed andraplatsen bakom Daniel.

lillpysen
Medlem
#82 Skrivet: 20 Jul 2014 13:12

I dagens Aftonbladet är genidraget hämtat från pågående SM.

Leifur
Medlem
#83 Skrivet: 20 Jul 2014 13:34

Blomqvist har ett klart grepp..

Leifur
Medlem
#84 Skrivet: 20 Jul 2014 14:25

Ska Semcesen lyckas befria sin ställning..?

Leifur
Medlem
#85 Skrivet: 20 Jul 2014 14:40

Yepp!
Grattis Semcesen till sm-segern

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!