Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack-SM 2014 i Borlänge
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
poesimannen
Medlem
#61 Skrivet: 15 Jul 2014 20:11

Att gå fel tidigt kommer ofta leda till förlust tidigt. Jag har full förståelse för att de ger dragen efter öppningsfasen mycket tid, det hade jag med gjort.

Leifur
Medlem
#62 Skrivet: 15 Jul 2014 20:42

Det kan jag väl i och för sig hålla med dig om poesimannen. Det var länge sedan jag spelade närschack med klocka men när jag spelade sist gjorde jag mina första 15 drag på ganska kort tid och fick ibland brottas med en misslyckad öppning, men jag hade i alla fall gott om tid att göra livet surt för min motståndare..

Kleimark
#63 Skrivet: 15 Jul 2014 20:44

Om du har kollat på partierna beror det på om man har fått in sin "prepp". Till exempel partiet Berg - Blomqvist i går, hade Berg använt väldigt mycket tid, medan Blomqvist använt väldigt litet tid.

Leifur
Medlem
#64 Skrivet: 15 Jul 2014 21:44

Jo, jag har tittat på livesändningen de senaste två ronderna och slagits av det långsamma tempot i en del partier i inledningsskedet, men jag är väl enfaldig som tror att de är sprängfyllda av spelöppningsteori och att de ska komma igenom öppningsfasen ganska snabbt.
Och jag tycker mig märka att spelet före tidskontrollen blir lidande av tidsbristen.

chessexplorer
Medlem
#65 Skrivet: 15 Jul 2014 21:55

Jag förstår inte heller det där. Enligt Jesper tänker de länge, även om de kan teorin, för att de är rädda att bli överraskade av en teoretisk nyhet. I så fall borde man väl spela snabbt i början så att man har gott om tid när nyheten kommer.

Leifur
Medlem
#66 Skrivet: 15 Jul 2014 22:14

Citerar: chessexplorer, #65:
Jag förstår inte heller det där. Enligt Jesper tänker de länge, även om de kan teorin, för att de är rädda att bli överraskade av en teoretisk nyhet. I så fall borde man väl spela snabbt i början så att man har gott om tid när nyheten kommer.

Jo, det är precis så jag resonerar också.

rodel
Medlem
#67 Skrivet: 15 Jul 2014 23:07

Ett problem för elitspelarna, gissar jag är att det blir allt svårare att veta vad som är teori eller ej. Datorernas utveckling, den allt snabbare hastigheten av nya teoriverk mm, gör att teorin utvecklas snabbare än någonsin- Väljs en variant som anses tam, så har säkert mästarna skäl att tro att någon förstärkning finns och kanske kommer serveras under partiet. Även om som Hillarp säger, att den som blint litar på datorerna, inte platsar i SM-gruppen, så är det ju säkert så att ingen heller platsar som inte tar hjälp av datorerna.

poesimannen
Medlem
#68 Skrivet: 15 Jul 2014 23:58

Så ni menar att man även på denna nivå egentligen spelar emot datorer? Den som har tagit mest hjälp av datorer vinner?

Leifur
Medlem
#69 Skrivet: 16 Jul 2014 02:42

Citerar: poesimannen, #68:
Så ni menar att man även på denna nivå egentligen spelar emot datorer? Den som har tagit mest hjälp av datorer vinner?

Naturligtvis använder inte spelarna datorer under spelets gång. Men däremot i efteranalysen av partiet kan jag tänka mig att de kör en kritisk ställning i något program. Även vid prepp av spelöppningsvariant kan jag tänka mig att datorn ibland används.
Inget av dessa två sätt är på något vis fusk utan en naturlig utveckling av schacket, tror jag.

WannabeCM
Medlem
#70 Skrivet: 16 Jul 2014 20:36

Citerar: Leifur, #69:
Naturligtvis använder inte spelarna datorer under spelets gång. Men däremot i efteranalysen av partiet kan jag tänka mig att de kör en kritisk ställning i något program. Även vid prepp av spelöppningsvariant kan jag tänka mig att datorn ibland används.
Inget av dessa två sätt är på något vis fusk utan en naturlig utveckling av schacket, tror jag.

jag skulle tro att 90%+ använder dator(er) både vid förberedelse och efteranalys i SM-gruppen. Datorn är så oerhört mycket snabbare på att reda ut taktiska förvecklingar.

Kleimark
#71 Skrivet: 16 Jul 2014 21:09

Citerar: WannabeCM, #70:
Datorn är så oerhört mycket snabbare på att reda ut taktiska förvecklingar.

Jo, det är sant. Fast många använder datorn direkt, utan att ha tänkt själva, vilket inte ger någon förståelse.

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 21 Jul 2014 18:13

Nu hemma efter SM-äventyret.
Kom på 6e plats av 66 startande i veteran allmänna..Tog 61 plus i rating ,klart godkänt

Chessman
Medlem
#73 Skrivet: 21 Jul 2014 19:53

Grattis Sture bra gjort

sture_lindberg
Medlem
#74 Skrivet: 21 Jul 2014 19:55

Tack o bock !

Leifur
Medlem
#75 Skrivet: 21 Jul 2014 20:42

Citerar: sture_lindberg, #72:
Nu hemma efter SM-äventyret.
Kom på 6e plats av 66 startande i veteran allmänna..Tog 61 plus i rating ,klart godkänt

Bra gjort att inte förlora något parti.

sture_lindberg
Medlem
#76 Skrivet: 21 Jul 2014 20:54

Jag var nära att förlora i ett parti. Men det ordnade sej till slut.

mugabe
Medlem
#77 Skrivet: 21 Jul 2014 21:25

Starkt jobbat, Sture, och kul att ses!

rodel
Medlem
#78 Skrivet: 21 Jul 2014 21:39

Bra jobbat Sture. Själv har jag inte deltagit i närschacks SM sedan 1983 tror jag det var! Men, börjar känna suget, även om det delvis tar emot at spela i det fina sommarvädret.

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 21 Jul 2014 21:58

Ja det var kul att träffa dej Mugabe !

Och tack både till dej och Rodel !

Kleimark
#80 Skrivet: 21 Jul 2014 22:24

Grattis Sture.

Trots hårt motstånd i första ronden lyckades du vinna det också!

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 21 Jul 2014 22:39

DET var det enda parti jag vann lätt Kleimark..Tack för grattiset

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!