Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / De nya reglerna
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 29 . 30 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#331 Skrivet: 10 Jul 2014 21:21

Citerar: HSK_Andreas, #322:
Så vansinnig är väl inte regeln? Om den används i världsmästerskap, OS, lag-EM och andra professionella tävlingar är det helt OK för mig

Jag tycker att du har en klarsyn i den här debatten. Regeln verkar alldeles för "otymplig" i evenemang med flera hundra deltagare för det första. Eller för all del i den lilla klubben som försöker anordna en trevlig liten weekend - tävling

Citerar: HSK_Andreas, #330:
Troligen har man faktiskt tänkt på amatörerna eftersom regeln så lätt går att undanta.
Antagligen. Så det är väl bara för oss amatörer att verkligen leva upp till det som förhoppningsvis var bland det första vi lärde oss i schack: En schackspelare fuskar inte.

Citerar: sture_lindberg, #316:
Vem påstår att fusket har ökat bara för att mobiltelefonerna har ökat ???

Ingen har påstått det, men det torde stå helt klart för någon som sett en smartphone med den nya chessbase-appen att möjligheterna till fusk har utökats enormt mycket. Det är helt enkelt ett obestridligt faktum. Bl.a har man tillgång till deras live-databas med miljontals av partier prydligt presenterade i encyklopediskt format med värderingar av varianterna. Lägg därtill en motor som heter stockfish och du har en alldeles utmärkt liten portabel "fuskmaskin".

Citerar: gubbengrå, #324:
Det räcker exempelvis att man tittar på en dator i ett par sekunder i en kritisk ställning för att man skall kunna besegra en högre rankad motståndare."

Här skulle jag verkligen vilja veta källan. Jag är en medelmåttig klubbspelare, varken skitbra eller helkass, men det är mig mycket fjärran för mig att inbilla mig att jag skulle kunna absorbera tillräckligt med information genom att titta på en datoranalys i några sekunder för att besegra en betydligt starkare motståndare. (Vi får väl anta att ställningen är någotsånär oklar eller något sämre för mig, för kom ihåg, stipulationen är ju att min motståndare är bra mycket bättre än jag. Eller tillåts jag måhända kika på datoranalysen i ett par sekunder efter varje drag?)

G_arvid
Medlem
#332 Skrivet: 10 Jul 2014 22:54

Citerar: HSK_Andreas, #322:
Så vansinnig är väl inte regeln? Om den används i världsmästerskap, OS, lag-EM och andra professionella tävlingar är det helt OK för mig, men Sveriges SF bör skriva in i tävlingsbestämmelserna att de inte gäller om inte annat sägs, istället för tvärtom anser jag.

Jag tycker inte regeln är särskilt smart eller kraftfull ens i stormästarturneringar. De uppskattar förmodligen integritetskränkande åtgärder lika lite som vi. Fuskare har ju avslöjats förut genom att folk har blivit misstänksamma och så har man antingen kunnat fastställa fusk helt utan att visitation stått inskriven i reglerna. Eller så har man inte kunnat påvisa någonting. Jag har för övrigt inte hört så mycket om fusk genom att konsultera mobilen på toaletten utan det har varit mer raffinerade metoder, via hörapparater eller genom att ha medhjälpare som kunde analysera utanför spellokalen och genom att sätta sig på en viss plats markera vilket drag som skulle göras. Det är väl för övrigt just bland amatörer som analyser med ett mobilprogram skulle kunna löna sig.

uct2
Medlem
#333 Skrivet: 10 Jul 2014 23:07

Förr var det förbjudet att lämna brädet när man var vid draget -- med vissa undantag som att kolla med lagledare eller på andra bräden om man fick remianbud i lagspel. Har den regeln försvunnit? Den begränsade ju faktiskt möjligheten till fusk en hel del.

Och till dem som läser på universitet nu: hur gör tentavakter för att kontrollera att ingen har mobil med sig in på toan? Om de kan göra det på något både fungerande och icke-kränkande sätt borde det väl funka i schacklokaler också?

Kleimark
#334 Skrivet: 10 Jul 2014 23:12

Citerar: uct2, #333:
Förr var det förbjudet att lämna brädet när man var vid draget -- med vissa undantag som att kolla med lagledare eller på andra bräden om man fick remianbud i lagspel. Har den regeln försvunnit? Den begränsade ju faktiskt möjligheten till fusk en hel del.

Du måste hålla dig inom spellokalen.

uct2
Medlem
#335 Skrivet: 10 Jul 2014 23:17

Citerar: Kleimark, #334:
Du måste hålla dig inom spellokalen.

Ok, inom "synhåll" för motståndaren alltså. Då kan man ju med andra ord inte titta på en mobiltelefon när man själv är vid draget, så fuskrisken bör vara förhållandevis liten i komplicerade ställningar där det finns många dragalternativ.

sture_lindberg
Medlem
#336 Skrivet: 10 Jul 2014 23:31

Citerar: uct2, #335:
så fuskrisken bör vara förhållandevis liten

Jo stor är den definitivt inte.
Så varför denna regel nu kommer är helt uppåt väggarna.
Den kommer att skada schacket tror jag..Regeln alltså..

HSK_Andreas
Moderator
#337 Skrivet: 11 Jul 2014 00:08

Liten korrigering: du måste hålla dig inom spelområdet, vilket alltså kan vara utom synhåll för motståndaren, exempelvis utomhus för rökning eller på toaletten.

Sen är det väl väldigt enkelt även för en stormästare att fuska med en mobiltelefon utan att använda en schackapp. Koppla upp dig mot en dator hemma och få analysen är en väg. Livesändning är trevligt men hjälper den som vill göra så. Ett annat alternativ är ett SMS med några varianter. Från en medhjälpare eller från hemdatorn.

Jag håller väl med om att även eliten vill ha integritet, men man kan kanske jämföra med dopingtester i andra sporter.

Kleimark
#338 Skrivet: 11 Jul 2014 00:56

Citerar: HSK_Andreas, #337:
Liten korrigering: du måste hålla dig inom spelområdet, vilket alltså kan vara utom synhåll för motståndaren, exempelvis utomhus för rökning eller på toaletten.

Det stämmer inte för spelare vid draget, vilket frågan gällde.

11.2 Med "tävlingsområde" avses spellokal, vilorum, toaletter, serveringsutrymmen, utrymmen avsedda för rökning och andra av domaren anvisade utrymmen. Med "spellokal" avses det utrymme där partierna i den aktuella tävli
ngen spelas. Endast med domarens tillstånd får
a) spelare lämna tävlingsområdet.
b) spelare som är vid draget lämna spellokalen.
c) personer, som varken är spelare eller domare, beträda spellokalen.

HSK_Andreas
Moderator
#339 Skrivet: 11 Jul 2014 06:12

Citerar: Kleimark, #338:
Det stämmer inte för spelare vid draget, vilket frågan gällde.

Korrekt. Missade den delen i frågan.

Finns livesändning är det inget hinder för den som vill fuska. Smit på toa innan det blivit ditt drag.

LNO1
Medlem
#340 Skrivet: 11 Jul 2014 07:51

Citerar: G_arvid, #332:
Det är väl för övrigt just bland amatörer som analyser med ett mobilprogram skulle kunna löna sig.

Jag vet inte det jag, kolla in den här artikeln från chessbase:

http://en.chessbase.com/post/cb-for-android-analyz ing-your-games-110713

G_arvid
Medlem
#341 Skrivet: 11 Jul 2014 09:26

Citerar: LNO1, #340:
Jag vet inte det jag, kolla in den här artikeln från chessbase:

http://en.chessbase.com/post/cb-for-android-analyz ing-your-games-110713

OK - jag tar tillbaka det jag skrev!

Falconetti
Medlem
#342 Skrivet: 20 Jul 2014 06:38

Jag misstänker att bland annat Falko Bindrich-soppan bidrog till nya mobilregeln.
Det var ju liksom ingen vanlig schacklallare som misstänktes för fusk.
Av artikeln i New York Times kan jag också skönja att Fide är rädda för att förlora stora sponsorpengar om man inte kan stävja fusket.
Artikeln: http://www.nytimes.com/2012/11/04/crosswords/chess /chess-falko-bindrich-accused-of-cheating.html

Man skulle kunna tro att lagledare skulle få dispens eftersom de kan behöva ringa in reserver och ordna med annat, men efter Frankrike-skandalen i schack-OS är den dörren också stängd.

Ska schacket komma in i miljonärsponsorernas finrum behöver Fide sätta upp dessa regler, man kan ju inte vända sig till Putin varje gång man ska ha en VM-match. Och senast var schack-OS i Carlsens hemland nära att ställas in pga få sponsorer. Till slut fick norska staten rycka in.

Fusk finns i många sporter, och där har förbund som cykel och friidrott tvingat atleter att meddela sig var de befinner sig varje dag hela året. För er som inte tagit dopingtester, hände mig på ett junior-SM i friidrott, så kan jag säga att en kontrollant verkligen t i t t a r för att se att det är ditt eget kiss som hamnar i koppen. För mig känns dessa två exempel mer integritetskränkande (men tyvärr nödvändiga!) än att bli utsatt för en kroppsvisitering. Det kan ju hända på vilken flygplats som helst.

I stället för att gnälla tycker jag att vi alla schackspelare (elit som amatör) har ett ansvar att göra vårt spel "renare".

Nu har Fide infört hårdare regler, vilket är bra. Nästa steg är att sätta press på Fide att använda skarpare arsenal mot fuskare, även på GM-nivå. Falko Bindrich sköttes mycket illa! Nä, det ska svida - två års avstängning.

LNO1
Medlem
#343 Skrivet: 20 Jul 2014 17:06

Citerar: Falconetti, #342:
I stället för att gnälla tycker jag att vi alla schackspelare (elit som amatör) har ett ansvar att göra vårt spel "renare".

Ett väl underbyggt inlägg med bakgrundsinformation. Det är bara att böja sig för de argument du anför.

Leifur
Medlem
#344 Skrivet: 20 Jul 2014 19:31

Citerar: LNO1, #343:
Det är bara att böja sig för de argument du anför.

Nej! Det är inte alls "bara att böja sig..".

Jag förstår mig inte på folk som tycker det är ok att bli kroppsvisiterad eller att en junior ska behöva visa könet för en okänd funktionär, när hen kissar. Kampen mot fusket kommer att sluta in absurdum (om den inte redan är där).

Tror man att man kan stävja fusk med hårdare och hårdare regler är man bara enfaldig.

Kleimark
#345 Skrivet: 20 Jul 2014 19:36

Citerar: Leifur, #344:
Tror man att man kan stävja fusk med hårdare och hårdare regler är man bara enfaldig.

Vad har du själv för idé?

Leifur
Medlem
#346 Skrivet: 20 Jul 2014 20:34

Citerar: Kleimark, #345:
Vad har du själv för idé?

Jag fuskar inte, och jag förutsätter att min motståndare gör likadant.

Kleimark
#347 Skrivet: 20 Jul 2014 20:36

Citerar: Leifur, #346:
Jag fuskar inte, och jag förutsätter att min motståndare gör likadant.

Det var inte det jag menade, utan vad du hade för idé, för att stävja eventuellt fusk.

Leifur
Medlem
#348 Skrivet: 20 Jul 2014 21:20

Citerar: Kleimark, #347:
Det var inte det jag menade, utan vad du hade för idé, för att stävja eventuellt fusk.

Jag menade exakt det jag skrev... man måste börja med sig själv och förutsätta att motståndaren gör likadant.
Att med regler får bort fusket är omöjligt, det blir bara en upptrappning som slutar i absurda fuskmetoder och värre och värre kontrollmetoder.

Kleimark
#349 Skrivet: 20 Jul 2014 21:28

Med det resonemanget, kan man ju inte ha några regler över huvud taget. Det känns som en väldigt märklig inställning.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#350 Skrivet: 20 Jul 2014 21:58

Citerar: Leifur, #348:
Att med regler får bort fusket är omöjligt, det blir bara en upptrappning som slutar i absurda fuskmetoder och värre och värre kontrollmetoder.

Man får givetvis inte bort fusket med regler men man minskar det. Det är som med trafikregler. Sänker man hastighetsbegränsningen från 90 till 70 sänker folk hastigheten från 100 till 80.

Leifur
Medlem
#351 Skrivet: 20 Jul 2014 22:07

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #350:
Sänker man hastighetsbegränsningen från 90 till 70 sänker folk hastigheten från 100 till 80.

Jasså!
Jag bor vid länsväg 272 och där jag bor var det tidigare 50, men sänktes för ett år sedan till 40. Folk har inte sänkt farten utan snarare höjt den, och hänsynen mot gående har minskat. Så inte fungerade strängare regler inte.

Kleimark
#352 Skrivet: 20 Jul 2014 22:10 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: Leifur, #351:
Så inte fungerade strängare regler inte.

Jaså?!

Märkligt, att ta ett enda exempel. Dessutom en högst subjektiv bedömning.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#353 Skrivet: 20 Jul 2014 22:40

Citerar: Leifur, #351:
Så inte fungerade strängare regler inte.

Det finns säkert enstaka fall. Men generellt har du inte rätt om jag förstått Trafikverket rätt. Men regler följs bara om antingen de har brett stöd i befolkningen (t.e.x rökförbud på krogar) eller det finns en uppföljning av polis eller annan ordningsmakt.

Jag tror att fuskande i schack har stort stöd bland spelarna, den som fuskar i schack blir utskämd. Det är långt ifrån vad som händer om jag kör 130 på en 110-väg. Så jag tror att strängare regler kommer att minska fusket. Men fusket kommer inte att försvinna, det kommer att bli mer sofistikerat.

Men när fusket är på en låg nivå får man nog leva med att det finns. Och se till att de flesta schackspelare anser det hedervärt att inte fuska.

Leifur
Medlem
#354 Skrivet: 20 Jul 2014 22:41 - Redigerad av: Leifur

Citerar: Kleimark, #352:
Jaså?!

Märkligt, att ta ett enda exempel. Dessutom en högst subjektiv bedömning.

Gode Kleimark! Det var endast ett svar på exemplet på hastighetssänkning. Men jag står likväl för åsikten att strängare regler inte fungerar.

Kleimark
#355 Skrivet: 20 Jul 2014 22:44

Citerar: Leifur, #354:
Gode Kleimark! Det var endast ett svar på ditt exempel på hastighetssänkning. Men jag står likväl för åsikten att strängare regler inte fungerar.

Det gäller kanske att hålla isär skribenterna.

Leifur
Medlem
#356 Skrivet: 20 Jul 2014 22:45

Citerar: Kleimark, #355:
Det gäller kanske att hålla isär skribenterna.

Jodå... och jag redigerade mitt inlägg på en gång.

Leifur
Medlem
#357 Skrivet: 20 Jul 2014 22:48

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #353:
Så jag tror att strängare regler kommer att minska fusket. Men fusket kommer inte att försvinna, det kommer att bli mer sofistikerat.

Fusket kommer att minska med strängare regler, men bara i ett inledningsskede. Efter en tid är det på samma nivå igen. Och som du skriver: mer sofistikerat.

Kleimark
#358 Skrivet: 20 Jul 2014 22:49

Man kan alltså enligt dig inte förhindra att folk fuskar i schack. Trots att det finns möjlighet att göra det svårare för dem som fuskar, vill du alltså inte använda den möjligheten, och ingen annan idé har du heller.

Leifur
Medlem
#359 Skrivet: 20 Jul 2014 22:54

Nej, just det! Jag är inte beredd att gå hur långt som helst för att förhindra/försvåra att det fuskas.

Du har tydligen inte läst mina tidigare inlägg eftersom du påstår att jag inte har någon annan idé.

LNO1
Medlem
#360 Skrivet: 21 Jul 2014 13:06

Här finner ni en informativ artikel i ämnet: http://www.chess.com/news/cheater-caught-at-german -championships-6879?page=2 Detta är något som skulle ha kunnat hända även i SM som gick i förra veckan. Är Leifur verkligen 100 procent säker på att inga regler eller restriktioner behövs, ens på elitnivå?

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 29 . 30 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!