Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / De nya reglerna
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Författare Meddelande
Kleimark
#1 Skrivet: 2 Jul 2014 17:55

Någon som har några synpunkter på de nya reglerna?

http://mark.schack.se/

G_arvid
Medlem
#2 Skrivet: 2 Jul 2014 18:48

Det är ju ingen hemlighet att jag varit emot regeln om omedelbar förlust vid mobilsignal, så jag tycker det är bra att det blivit en modifiering på den punkten. Tydligen ska domaren numera ha rätt att visitera folk efter mobiltelefon vilket låter kontroversiellt, minst sagt.

Kleimark
#3 Skrivet: 2 Jul 2014 19:14

Fast om vem som helst kan komma att visiteras, kan det bli praktiskt ogenomförbart (åtminstone byråkratiskt jobbigt), Svårt åtminstone.

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 2 Jul 2014 20:10

Tror att det kan bli stora problem med den regeln.

Nörager
Medlem
#5 Skrivet: 2 Jul 2014 20:22

11.3 Jävligt sjuk... vart ska man förvara sin mobil då?

barr
Medlem
#6 Skrivet: 2 Jul 2014 20:25

Citerar: Nörager, #5:
vart ska man förvara sin mobil då?

Hemma?

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 2 Jul 2014 20:39

Lagen säger att det bara är polis som har rätten att visitera.

G_arvid
Medlem
#8 Skrivet: 2 Jul 2014 20:39

Citerar: sture_lindberg, #4:
Tror att det kan bli stora problem med den regeln.

Ja särskilt med en domare som är nitisk och närgången i sitt letande efter möjliga gömställen för mobilen...

G_arvid
Medlem
#9 Skrivet: 2 Jul 2014 20:41

Citerar: sture_lindberg, #7:

Jo, men hur är det om man frivilligt anmäler sig till en tävling där det i förväg annonserats att visitering förekommer?

Nesse
Medlem
#10 Skrivet: 2 Jul 2014 20:44

fullkomligt idiotiskt

Kleimark
#11 Skrivet: 2 Jul 2014 20:46

Citerar: sture_lindberg, #7:

Ja, du har rätt att vägra. Fast att du då förlorar partiet gör inget eller?

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 2 Jul 2014 20:46

Jag ska ta reda på det..Ska ringa polisen i morgon och fråga om detta.

Återkommer i frågan

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#13 Skrivet: 2 Jul 2014 20:55

https://lagen.nu/1974:152#K2P6

Regeringsformen säger "Var och en är dessutom skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande."

Det är alltså grundlagsstridigt att kroppsvisitera någon och jag tror att det är också grundlagsstridigt att ställa som villkor att få kroppsvisitera. Man kan inte villkora grundlagsrättighetar.

Jag tror inte polis heller skull ha rätt att kroppsvisitera någon som ville spela schack, eftersom misstanken - att bära en mobiltelefon - inte påverkar allmän ordning och säkerhet (som t.ex. spritdrycker eller sprängämnen). Regeln måste härstamma från totalitära länder utan medborgerliga friheter.

WannabeCM
Medlem
#14 Skrivet: 2 Jul 2014 21:20

jag kan tänka mig att det riskerar att bli att bli en del bisarra scener framöver.

G_arvid
Medlem
#15 Skrivet: 2 Jul 2014 21:27

Citerar: WannabeCM, #14:
jag kan tänka mig att det riskerar att bli att bli en del bisarra scener framöver.

Är domaren förnuftig blir det ingen visitering

Leifur
Medlem
#16 Skrivet: 2 Jul 2014 22:01

Självklart ska man inte fuska genom att använda mobil eller dylikt, men att i en regel (11.3b) förbjuda mobil på tävlingsområdet är i mitt tycke helt galet. Att man sedan också genom att misstänkliggöras kan bli tvungen att acceptera kroppsvisitering är direkt kränkande. Var har integriteten och respekten tagit vägen?
Ett annat praktiskt problem är att "tävlingsområdet" klart och tydligt måste definieras.
Inte längtar då jag tillbaka till närschacket med den här sortens regler, jag håller mig till spel på nätet och slipper på så sätt det mesta av tjafs och dumheter.

Kleimark
#17 Skrivet: 2 Jul 2014 22:27

Citerar: Leifur, #16:
Ett annat praktiskt problem är att "tävlingsområdet" klart och tydligt måste definieras.

Detta kan du fråga domaren.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 2 Jul 2014 22:35

Citerar: G_arvid, #9:
Jo, men hur är det om man frivilligt anmäler sig till en tävling där det i förväg annonserats att visitering förekommer?

Jag anmälde mej redan i april..då fanns inte denna "regel "..

Kleimark
#19 Skrivet: 2 Jul 2014 22:37

Citerar: sture_lindberg, #18:
Jag anmälde mej redan i april..då fanns inte denna "regel "..

Regler:
Fides spelregler och SSF:s tävlingsbestämmelser tillämpas.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 2 Jul 2014 22:44 - Redigerad av: sture_lindberg

Ja men dessa regler var inte klara då.. De har tillkommit EFTER jag anmält mej.

Man ska väl inte ändra reglerna EFTER folk har anmält sej.

Kleimark
#21 Skrivet: 2 Jul 2014 22:46

Ja. Vad ska du göra då?

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 2 Jul 2014 22:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Nu..inget..
I morgon ringa polisen..

HSK_Andreas
Moderator
#23 Skrivet: 2 Jul 2014 23:47

De nya reglerna har några absurda problem, kroppsvisiteringen och inga mobiler/datorer inom spelområdet t.ex.

Säg en fin tävling som SM som står på tur nu. Ska alla spelare visiteras? Av vem? Som sagt troligen inte lagligt.

De senaste gångerna har vi varit ett gäng som åkt tillsammans till SM och hyrt bostad en bit från spellokalen (bilavstånd, inte gångavstånd). Om någon spelat klart snabbt kan den personen åka och handla mat eller annat nödvändigt, eller vad som helst. Nu ska vi alltså alla lämna mobilen i stugan vi hyrt? Knappast. Eller ska arrangören samla in alla telefoner och ansvara för dessa?

Reglerna verkar helt enkelt skrivna för elitschack, inte för glada hobbyspelare.

G_arvid
Medlem
#24 Skrivet: 3 Jul 2014 09:09

Det som nästan oroar mig mest är tanken att den elektroniska utvecklingen nu kommit så långt att man för att utesluta fusk anser sig behöva ta till de här åtgärderna. Sanningen är ju att man i de allra flesta mobiler kan lagra både ett datorprogram som räcker till allt utom de allra högsta nivåerna, öppnings- och slutspelsdatabaser m m som man vid behov kan rådfråga vid toalettbesök eller i någon annan undangömd vrå. Risken är att närschacket kan komma att gå samma väg som korrschacket där motoranvändning tillåts av den huvudsakliga anledningen att det är omöjligt att kontrollera.
Kanske kommer framtidens närschack att spelas av människor som har en laptop vid sidan av brädet att konsultera? Ingenting jag ser fram emot i så fall...

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 3 Jul 2014 12:05

Nu pratat med polisen och dom säger att det är helt ok för Sveriges schackförbund att visitera folk.

Häpnadsväckande

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#26 Skrivet: 3 Jul 2014 12:14

Citerar: sture_lindberg, #25:
dom säger att det är helt ok för Sveriges schackförbund att visitera folk.

Jag tror att de har fel. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Kroppsvisitation
Kroppsvisitation är ett ingrepp i den personliga integriteten. Mitt intryck är att privatpersoner inte alls får kroppsvisitera andra under några som helst omständigheter. Men det kanske finns undantag.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 3 Jul 2014 12:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Nej polisen har inte fel..Det är upp till deltagarna själva om de vill vara med att spela på deras villkor.
Eller vi säger så här ;ring själv polisen så får du svar. Numret är 114 14.

tafasto1
Medlem
#28 Skrivet: 3 Jul 2014 12:24

Man behöver väl inte kroppsvisitera det räcker väl med en metalldetektor eller någon apparat som upptäcker mobilsignaler

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#29 Skrivet: 3 Jul 2014 12:27

Citerar: sture_lindberg, #27:
Nej polisen har inte fel..Det är upp till deltagarna själva om de vill vara med att spela på deras villkor.
Heller vi säger så här ;ring själv polisen så får du svar.

Ok jag tror dig. Det finns ju andra tvångsmedel, till exempel husrannsakan. Man skulle då teoretiskt kunna arrangera någon tävling med villkoret att de tävlande måste medge att arrangören fick göra husrannsakan, t.ex. för att finna otillåtna droger eller dylikt.

Intressanta perspektiv.

G_arvid
Medlem
#30 Skrivet: 3 Jul 2014 12:28

Jag kan inte delta i SM detta år, men det ska bli intressant att se om dessa regler kommer att tillämpas överhuvud taget. Undrar hur det går för den som blir anklagad för att fuska med mobilen och vägrar kroppsvisitering - blir man avstängd då?

I samband med detta har allsvenskans spelregler kommit ut och där verkar inte vara någon förändring gentemot tidigare år m a p mobilanvändning.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!