Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / tidsbegränsning
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
dabbe
Medlem
#1 Skrivet: 20 Jun 2014 13:22

Det skulle inte vara så dumt om det fanns tidsbegränsning på tex. 1 eller 2 timmar per parti. Det blir så segt ibland.

dabbe

Nörager
Medlem
#2 Skrivet: 20 Jun 2014 13:22

det heter korrschack av en anledning

Svedjeholmen
Medlem
#3 Skrivet: 20 Jun 2014 13:32

Tycker oxå att det inte skulle vara dumt med kortare partier, typ timmes. Kan inte så mycket om regler för det var många år sen jag spelade närschack. Vad är definitionen på korrschack? Är so korrschack? Varför kan inte ett korrschackparti vara en timme? Kanske finns det någon här som vet...

Nörager
Medlem
#4 Skrivet: 20 Jun 2014 13:36

för ett parti på 1 timma, räknas som snabbschack, eller långparti.

Korrschack är benämningen när man har flera dagar på sig att göra ett drag.

eller 1 drag / dag. osv osv. förr brevväxlade man oftast. men nu finns ju internet.

Nörager
Medlem
#5 Skrivet: 20 Jun 2014 13:37

håller dock med. hade varit trevligt med lite snabbschack här. har lyft frågan tidigare utan resultat. dock har jag ju lyckats få igång sO mästerskapet. som var min idé

farbrorjo
Medlem
#6 Skrivet: 20 Jun 2014 13:55 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: Nörager, #5:
har lyft frågan tidigare utan resultat

Erik hade för rätt länge sedan planer på att komplettera med snabbschacksbetänketider, men dessa är sedan åratal definitivt och permanent avskrivna.

Citerar: Nörager, #5:
dock har jag ju lyckats få igång sO mästerskapet

Hm, strax innan vi sjösatte en arbetsgrupp, som sedan blev till en trojka som därefter arbetade fram det första Individuella Mästerskapet är det alldeles riktigt att du var en av dem som drev på och hjälpte till att engagera andra medlemmar i frågan. Fast ärligt talat så hade Vilhelm idéer om detta redan innan vare sig du eller jag för första gången hade registrerat oss på s O. Tillsammans med asvo, som framför allt är den som ska ha äran för att räkna fram ett system med de fem klasser som finns kvar än idag, på det att det skulle bli ett mästerskap för alla och inte bara för eliten (som han ju själv tillhörde i alla högsta grad då han var aktiv här) har han därför också ett hedersomnämnande som idégivare till det hela.

Men det förringar definitivt inte din insats - det allra viktigaste var ju att pejla intresset på alla ratingnivåer och där gjorde du som sagt ett riktigt hästjobb i att väcka opinion...

Men åter till trådens ämne - betänketiderna här. Vi talar om två system som båda har dagar som minsta gemensamma betänketidsnämnare, X-dagars och X dagar per drag. Därtill finns också vad som benämns "riktig korr", alltså med vördnad för hur klassisk korrschack har spelats. Så kommer det alltså att förbli - men nätet kryllar av alternativa sidor för den som vill ha snabbare betänketider och det är ju definitivt inget motsatsförhållande att begagna sig av bådadera...

Nörager
Medlem
#7 Skrivet: 20 Jun 2014 14:05

Citerar: farbrorjo, #6:
Fast ärligt talat så hade Vilhelm idéer om detta redan innan vare sig du eller jag för första gången hade registrerat oss på s O

Okej men när var det då? typ 2004 när schackonline startades? är väl ungefär som att ha ideér på att starta upp en klubb och säger då: Klubbmästerskap på hösten och på våren hade varit kul" sen låter man klubb idéerna ligga och vila i X antal år hehe )

jag sitter och nördar på Lichess.org gratis och enkelt att registrera.

Men jag tror schackonline skulle "vinna" på ett "nytt" konscept. genom att ta in lite nya betänktetider eller to.m snabbschack. men det är ju en penga fråga. Erik kanske inte vill satsa på sidan så då får man helt enkelt vara nöjd över att kakburken inte är så stor.

Men samma sak där, hur ska erik få in pengar om man nu ska försöka satsa? tjah, man måste ju egentligen ta ur pengar ur egen ficka, "man måste satsa för att vinna"

en idé att få tillbaka dessa pengar efter storsatsningen är ju isåfall kanske att göra som chesscube.com att man kan köpa "vip" och göra vip turneringar? kanske ha titel Normer? typ CM,FM,IM,GM ja finns många idéer man skulle kunna lyfta fram. men vågar man inte satsa så kommer man ju inte så långt. är ju inga garantier (har inte heller den blekaste om hur mycket det skulle kunna kosta på för att göra ett ansikts lyft för sidan)

farbrorjo
Medlem
#8 Skrivet: 20 Jun 2014 14:12

Citerar: Nörager, #7:
Erik kanske inte vill satsa på sidan så då får man helt enkelt vara nöjd över att kakburken inte är så stor.

Vad det framför allt handlar om är att Erik kunde skapa S O som ett projekt relaterat till hans magisterexamen. Alltså kan SO vara gratis, men det hade det inte funnits skuggan av en chans till om han skulle ha avstått all tid och pengar som hade gått åt om han inte hade kunnat göra det utan att offra endera, finansierat inom ramarna för hans utbildning.
Jag har inte alla detaljer kring snabbschacksprojektet som det en gång fanns planer på, så därför är det lika bra att inte gå in på den bristfälliga info jag har. Men den springande punkten är som sagt att för att kunna utveckla ett sådant krävs det ytterligare tid och pengar som ska till på något sätt och det går definitivt inte att förena med att arbeta heltid och ha långa pendlardagar...

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#9 Skrivet: 20 Jun 2014 15:29

men vågar man inte satsa så kommer man ju inte så långt.

Jag tycker att Erik satsat en hel del på obetald tid. Men vill du rejsa pengar till en utveckling så börja göra det! Crowd-funding är ju ett begrepp. Jag tror inte att Erik skulle ha något emot att ta projektet på kommersiella villkor och utveckla en sådan snabbschacksmodul. Han är ju konsult och den här sajten känner han ju till bra.

Jag vet inte vad det kan kosta, men det handlar kanske om en halv mille. Femhundra personer chippar in en tusing var och så blir de kanske vippar på kuppen.

Jag tycker emellertid att det finns något sympatiskt med att alla på sOl är lika och ingen behöver betala för att få spela här och dessutom slipper man reklam. Det är ideellt i dess bästa form.

Kleimark
#10 Skrivet: 20 Jun 2014 15:40

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #9:
Jag tycker att Erik satsat en hel del på obetald tid.

Ja. Det har lagts ned mycket tid tidigare, men nu finns tyvärr inte samma entusiasm.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 20 Jun 2014 21:18

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #9:
Jag tycker emellertid att det finns något sympatiskt med att alla på sOl är lika och ingen behöver betala för att få spela här och dessutom slipper man reklam. Det är ideellt i dess bästa form.

Exakt och jag hoppas det fortsätter i samma anda.

ju isåfall kanske att göra som chesscube.com att man kan köpa "vip" och göra vip turneringar? kanske ha titel Normer? typ CM,FM,IM,GM

Tror jag däremot är en dålig ide..

tornado
Medlem
#12 Skrivet: 21 Jun 2014 10:02

På danska E-skak har man valmöjlighet,det finns både korrschack och som de kallar det "korttidsschack". Man har inte samma rating på blixt,där får man börja om från 1200.
Värt att pröva

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 21 Jun 2014 13:48

Finns ju hur många blixt och snabbschacksiter som helst om man vill spela snabbare ,varför då ändra på schackonline ? Finns inte den minsta anledning till detta.

tornado
Medlem
#14 Skrivet: 21 Jun 2014 14:27

Citerar: sture_lindberg, #13:
Finns ju hur många blixt och snabbschacksiter som helst om man vill spela snabbare ,varför då ändra på schackonline ? Finns inte den minsta anledning till detta.

Helt rätt , SOl behöver inte ändras, mitt inlägg är menat som ett alternativ för de som klagar titt som tätt

Kleimark
#15 Skrivet: 21 Jun 2014 14:52

Nja, alla projekt mår bra av utveckling. Om nya betänketider är rätt väg att gå är dock en helt annan fråga. Kortare betänketid kräver att systemet kan avgöra när ett tekniskt feldrag har utförts. I dagsläget finns det fel i implementationen av den här funktionaliteten, som behöver rättas till.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 21 Jun 2014 14:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Svar till Tornado: Fattade det så också

jimpan
Moderator
#17 Skrivet: 21 Jun 2014 15:10

Detta ämne poppar upp med jämna mellanrum o jag får en del mail att vi borde komplettera med ytterligare tidsbegränsningar på 1 timme/ 2 timmar per parti o.s.v.
Låt mig slå fast : Finns inga planer på att ändra tidsramarna här på SchackOnline.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 21 Jun 2014 15:44

Bra !

Nörager
Medlem
#19 Skrivet: 21 Jun 2014 16:00

Citerar: jimpan, #17:
Låt mig slå fast : Finns inga planer på att ändra tidsramarna här på SchackOnline.

Inte ändra... Men kanske Lägga till?

Kleimark
#20 Skrivet: 21 Jun 2014 16:01

Citerar: Nörager, #19:

Står du för utvecklingen?

G_arvid
Medlem
#21 Skrivet: 21 Jun 2014 16:12

Citerar: Kleimark, #20:
Citerar: Nörager, #19:

Står du för utvecklingen?

Det finns ju en speciell tråd som heter "Önskemål". Gäller samma sak för denna som här - att den som dristar sig till att komma med förslag och önskemål måste själv ta ansvar för utvecklingen?

Kleimark
#22 Skrivet: 21 Jun 2014 16:16

Citerar: G_arvid, #21:
Det finns ju en speciell tråd som heter "Önskemål". Gäller samma sak för denna som här - att den som dristar sig till att komma med förslag och önskemål måste själv ta ansvar för utvecklingen?

Det var inte så jag menade, men detta förslaget har dykt upp många gånger och det har så att säga "inte gått igenom" och som Jimpan skrev ovan är det något som inte kommer att genomföras nu heller.

poesimannen
Medlem
#23 Skrivet: 21 Jun 2014 16:37

Bara för att det alltid har varit på ett visst sätt så behöver det ju inte vara fel att lyssna på önskemål från användare.

För att det ska kunna bli snabbschack så behövs ju flera olika saker.

1 Klockor som visar tiden för båda. (sekunder och tiondelar)
2 Det behövs säkert implementeras ytterligare en ratingkolumn för dem med blixtrating
3 På sidan där man skapar nytt parti behöver man ha flera val vad det gäller kort tid.
4 Ska det även finnas en möjlighet med inkremental tid?
5 Ska man kunna spela dessa partier även från en smartphone?

Säkert behövs massor av fler saker - jag kan ytterst lite om programmering

Jag spelar snabbschack på andra sajter och detta att möjligheten inte finns här är inget problem. Trots det är det väl inte så konstigt om det finns önskemål. Fortfarande finns ju möjligheten att spela ett parti här snabbt om man kommer överens att spela färdigt partiet inom en timme eller två med sin motståndare men kanske avser de som vill ha snabbare schack ännu kortare tider?

Även om det i dagsläget inte finns några planer på att fixa detta kan väl framtiden se annorlunda ut?

poesimannen

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 21 Jun 2014 18:29

Citerar: Kleimark, #22:
är det något som inte kommer att genomföras nu heller.

Nu är detta utrett tycker jag.

G_arvid
Medlem
#25 Skrivet: 22 Jun 2014 07:46

Citerar: jimpan, #17:

Citerar: Kleimark, #22:
det har så att säga "inte gått igenom" och som Jimpan skrev ovan är det något som inte kommer att genomföras nu heller.

Citerar: sture_lindberg, #24:
Nu är detta utrett tycker jag.

Ber om ursäkt, men den här diskussionen har gjort en i vardagslag lätt förvirrad man än mer förvirrad. Själv är jag nöjd med det utbud som finns här, men jag trodde i min enfald att det var Erik som s a s ägde siten och hade förväntat mig att han skulle dyka upp och svara för vad som skulle implementeras. Men nu kommer inlägg från personer vars funktion jag trodde var användare eller moderatorer som antyder att en del användare skulle ha mer att säga till om än andra, så min enkla fråga är: Vem bestämmer egentligen i denna fråga?

Kleimark
#26 Skrivet: 22 Jun 2014 12:19

Det är Erik som bestämmer.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 22 Jun 2014 12:19

Erik bestämmer så klart.
Och han har gett besked att det inte blir några ändringar.

Nöjd med det svaret ?

G_arvid
Medlem
#28 Skrivet: 22 Jun 2014 14:03

Citerar: sture_lindberg, #27:
Nöjd med det svaret ?

Ja vars, men det hade varit bra om han själv kunnat svara på vad som skulle göras. Nu blir det snarare en andlig prägel på den här diskussionen: Ingen har sett Erik, men att antal lärjungar påstår sig ha talat med honom och uppger sig kunna tolka Hans vilja.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 22 Jun 2014 14:43

Finns säkert att läsa när Erik skrev att det inte blir något snabb eller blixtschack här på SO.Men du får leta rätt på det själv.

MalmöLeif
Medlem
#30 Skrivet: 22 Jun 2014 16:47

Det finns på:

Önskemål om nya funktioner på sO

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!