Diskussionsforum

 - Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Närschacks-tips
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#91 Skrivet: 2 Jul 2014 23:49

Citerar: Like, #120:
Om jag petar till en pjäs med nageln kan det inte rimligtvis anses vara med avsikt att flytta pjäsen. Alltså kan inte 4.3 gälla.
Ej heller 4.2.
Korkad formulering?

Absolut jättekorkat. Tanken är väl att man inte ska råka ut för rörd är förd om man råkar välta en pjäs när man sträcker sig efter en annan, men formuleringen är inte helt fulltäckande.

pawnpusher
Medlem
#92 Skrivet: 5 Jul 2014 05:25 - Redigerad av: pawnpusher

4.2 Endast den spelare som är vid draget har rätt att ställa en eller flera pjäser till rätta på de rutor de
står på, förutsatt att han först tillkännager sin avsikt (t.ex. genom att säga "j'adoube", "I adjust" eller
"jag ställer till rätta").


Klarare ?
Det som är nytt att man inte får ställa till rätta på motståndarens tid!

4.2 o 4.3 avser olika situationer

HSK_Andreas
Moderator
#93 Skrivet: 6 Jul 2014 08:16

Nej det är inte helt klart. Om kan ställer tillrätta pjäserna utan att först tala om min avsikt så bryter jag mot 4.3, men eftersom jag inte rört pjäserna i avsikt att flytta dem så gäller inte 4.2.

Falkis
Medlem
#94 Skrivet: 6 Jul 2014 08:51

Det råder konsensus om att man inte behöver flytta en pjäs som man rörde, men inte i avsikt att flytta den. Man kan både rätta till den på ett sånt sätt att avsikten att just rätta till är uppenbar, eller så kan man råka röra (eller välta) den oavsiktligt utan att behöva flytta den.

sture_lindberg
Medlem
#95 Skrivet: 6 Jul 2014 14:04

Citerar: Falkis, #88:
Jag har aldrig sagt att jag har någon egen åsikt om reglerna,


Du försöker ju hela tiden framställa att det inte behövs sägas jaduobe Är det då inte din åsikt att reglerna är sådana.

Falkis
Medlem
#96 Skrivet: 6 Jul 2014 15:53

Jag återger korrekt fakta och inget annat.

sture_lindberg
Medlem
#97 Skrivet: 6 Jul 2014 15:59

Jo men det kanske räcker att skriva det en gång ?
Annars är det ju lätt att tro att det är en åsikt du försöker föra fram..

Falkis
Medlem
#98 Skrivet: 6 Jul 2014 16:13

Citerar: Falkis, #86:
rättar till med sitt kroppsspråk.


Och detta kroppsspråk går då alltså inte att misstolka enligt dej ?

Det var här som du försökte starta någon slags argumentation angående hur det går att misstolka om man rättar till en pjäs utan att säga något innan. Då svarade jag lugnt att jag inte har någon åsikt om regeln i sig utan endast återger fakta.

farbrorjo
Medlem
#99 Skrivet: 6 Jul 2014 16:20 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: sture_lindberg, #95:
Du försöker ju hela tiden framställa att det inte behövs sägas jaduobe Är det då inte din åsikt att reglerna är sådana.


Nu undrar jag, inte som moderator utan som vanlig användare som aldrig varit med i en schackklubb: (1) Heter det "J'adobe" eller "J'adoube" (innan jag anskaffade en flickvän som bott länge i Frankrike kunde jag ej ha brytt mig mindre, men jag har nu gett mig tusan på att putsa upp min gamla gymnasiefranska och har i skrivande stund inte tillgång till svenkfransk ordbok och är för lat för att kolla upp det på nätet - det enda jag är hundra på är att det på franska betyder "Jag rör") samt, rent schackligt och för tråden relevant: (2) en svensk mästare och en svensk juniormästare som båda bodde i min korridor under studietiden i Uppsala hävdade att det oaktat stavning helt sonika var som meningsmotståndarna till Falkis säger, d v s att man oavsett vilket språk man begagnar sig av, klart och tydligt muntligen måste markera att man ej måste flytta den pjäs man avsett att justera? Detta var länge sedan - i både fallen pre 1995 - och reglerna kan ju ha ändrats åtskilliga ggr sedan dess?!

sture_lindberg
Medlem
#100 Skrivet: 6 Jul 2014 16:23

Ok , jag tror mej veta detta nu.

Och jag tillägger ytterligare en gång , att för att vara helt säker på att det inte ska bli vare sej missförstånd eller efterräkningar så är det säkrast att säga det lilla ordet jadoube innan man rättar till en pjäs.

Kan ju aldrig SKADA hur som helst

Falkis
Medlem
#101 Skrivet: 6 Jul 2014 16:25

"J'adoube" är korrekt stavning men jag antar att ditt uttal låtar likadant oavsett din tro om stavningen. Det som står i reglerna, vilket några har återgivit här, är att man måste påvisa sin avsikt med att röra pjäsen, till exempel att säga J'adoube. Det står inget om att man måste yttra något ord alls.

Falkis
Medlem
#102 Skrivet: 6 Jul 2014 16:28

När jag rättar till mina pjäser börjar jag ibland med att rätta till två pjäser samtidigt, en med varje hand, då går det ju inte att avgöra vilket pjäs jag i ett bisarrt scenario skulle behöva flytta, och om jag behöver flytta en av dessa pjäser har jag åtminstone ökat mina chanser att göra ett drag som inte förlorar direkt.

farbrorjo
Medlem
#103 Skrivet: 6 Jul 2014 16:31

OK - tack för svar...

sture_lindberg
Medlem
#104 Skrivet: 6 Jul 2014 16:34

Citerar: Falkis, #102:
När jag rättar till mina pjäser börjar jag ibland med att rätta till två pjäser samtidigt, en med varje hand, då går det ju inte att avgöra vilket pjäs jag i ett bisarrt scenario skulle behöva flytta, och om jag behöver flytta en av dessa pjäser har jag åtminstone ökat mina chanser att göra ett drag som inte förlorar direkt.


Du skriver här "och om jag behöver flytta en av dessa pjäser" ,det betyder i klartext att inte ens DU verkar vara säker över vad som sker om du inte säger jadoube innan..


Skulle du och jag mötas i ett parti och du börjar röra på olika pjäser kan du vara övertygad om att jag omedelbart skulle tillkalla domare.

Falkis
Medlem
#105 Skrivet: 6 Jul 2014 16:37

Jag brukar inte kunna avgöra om domaren i fråga känner till reglerna. Ett exempel är ju du själv som angivit och tolkat otaliga regler helt felaktigt i detta forum och sedan utgivit dig för att vara domare i schack.

Falkis
Medlem
#106 Skrivet: 6 Jul 2014 16:42

Personligen rättar jag i princip aldrig till mina pjäser, jag brukar se till att jag ställer de till rätta innan jag slår över klockan. Det är egentligen det bästa man kan göra, att man först tänker ut sitt drag, utför det, och därefter rättar till de pjäser man vill rätta till innan man slår över.

sture_lindberg
Medlem
#107 Skrivet: 6 Jul 2014 16:45 - Redigerad av: sture_lindberg

Vet inte en domare att "rört är fört" ska han nog syssla med något helt annat.
Jag har inte tolkat någon regel felaktigt.Dessutom kan jag de flesta regler mycket mycket bra.


Men vad detta har med närschackstips som tråden lyder har jag däremot ingen aning om.

sture_lindberg
Medlem
#108 Skrivet: 6 Jul 2014 16:48

Citerar: Falkis, #106:
Det är egentligen det bästa man kan göra, att man först tänker ut sitt drag, utför det, och därefter rättar till de pjäser man vill rätta till innan man slår över.


Verkar som dina pjäser ganska ofta kommer att rättas till under partiet (slarv ? )
vad jag läst mej till...



Själv rättar jag till mina pjäser INNAN partiet startar och det räcker.

Falkis
Medlem
#109 Skrivet: 6 Jul 2014 16:49

Slutligen bör man nu konstatera att det är viktigare att lägga sin tid vid schackbrädet på att finna bra drag än att tänka ut hur man skall rätta till sina pjäser.

sture_lindberg
Medlem
#110 Skrivet: 6 Jul 2014 16:50 - Redigerad av: sture_lindberg

Där har du rätt. Jag rättar ju bara till EN gång och det är innan partiet sätter igång.

uct2
Medlem
#111 Skrivet: 6 Jul 2014 17:19

Citerar: farbrorjo, #99:
- det enda jag är hundra på är att det på franska betyder "Jag rör"

Det är nog en felaktig användning av ordet "hundra". Adouber, som är grundformen, betyder ställa till rätta/rätta till. Språkhistoriskt är det annars samma ord som svenskans "dubba", dvs dubba/slå någon till riddare.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!
 

Powered by forum software miniBB™ © 2001-2006