Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Närschacks-tips
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
chessexplorer
Medlem
#61 Skrivet: 30 Jun 2014 16:39

Det händer att folk inte vill skaka hand på grund av att de är sjuka och inte vill sprida smitta. Jag har ingen aning vilken orsak Cheparinov hade.

Kleimark
#62 Skrivet: 30 Jun 2014 16:59

Är de sjuka ska de inte spela.

jimpan
Moderator
#63 Skrivet: 30 Jun 2014 17:20

Rensat...håll Er till trådämnet

Pseudologic
Medlem
#64 Skrivet: 30 Jun 2014 17:34

Varje gång motståndaren lämnar bordet kan man vända dennes samtliga Springare och löpare med blicken mot motståndaren, detta kommer signalera att inte ens de egna pjäserna är särskilt hoppfulla.

chessexplorer
Medlem
#65 Skrivet: 30 Jun 2014 21:00

Citerar: Pseudologic, #64:
Varje gång motståndaren lämnar bordet kan man vända dennes samtliga Springare och löpare med blicken mot motståndaren, detta kommer signalera att inte ens de egna pjäserna är särskilt hoppfulla.

Tar man i en motståndarpjäs måste man slå den, om man kan.

Connyt
Medlem
#66 Skrivet: 30 Jun 2014 21:28

Citerar: chessexplorer, #65:
Tar man i en motståndarpjäs måste man slå den, om man kan.

Bara om någon ser det...

Kleimark
#67 Skrivet: 30 Jun 2014 21:55

Citerar: Connyt, #66:
Bara om någon ser det...

Nej. Du måste slå. Att du sedan fuskar är en annan sak.

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 30 Jun 2014 21:57

Kleimark har helt rätt i vad han skriver.

TBchess
Medlem
#69 Skrivet: 30 Jun 2014 22:04 - Redigerad av: TBchess

Citerar: sture_lindberg, #68:
Kleimark har helt rätt i vad han skriver.

Njae, inte helt rätt (j'adoube)...

Kleimark
#70 Skrivet: 30 Jun 2014 22:20

Jag avsåg inte tillfällen med j'adobe inblandat. För övrigt måste man kalla på domaren för att rätta till pjäser om motståndaren inte är vid brädet.

Pseudologic
Medlem
#71 Skrivet: 1 Jul 2014 00:56

Jag använder magneter kameror och speglar för att dölja att jag rör pjäserna

Falkis
Medlem
#72 Skrivet: 1 Jul 2014 17:31 - Redigerad av: Falkis

Det handlar faktiskt egentligen inte riktigt enbart om att man tar tag i en egen pjäs, eller en av motståndarens. Det avgörande för rört är fört är intentionen man har när man tar tag i en pjäs. Man behöver t.ex. Inte säga "J'adoube" när man rättar till sina egna pjäser så länge intentionen att man enbart rättar till pjäserna är uppenbar.

Leifur
Medlem
#73 Skrivet: 1 Jul 2014 17:35

Vad ska man säga om man vill rätta till sin motståndare då? funkar det med "J'adoube" även då?

Falkis
Medlem
#74 Skrivet: 1 Jul 2014 18:16

Man behöver inte säga någonting, så länge du rättar till dem på din egen tid och din intention (att rätta till och inte slå) är uppenbar.

sture_lindberg
Medlem
#75 Skrivet: 1 Jul 2014 18:43

Jag skulle i alla fall råda folk att säga det lilla ordet "jadoube" ,för att inga missförstånd ska uppstå.
Även om du själv anser ditt "tillrättande " av pjäser vara givet ,så kanske inte din motståndare tycker samma sak..

HSK_Andreas
Moderator
#76 Skrivet: 2 Jul 2014 08:58

Falkis har rätt, men jag rekommenderar liksom Sture att man talar om sin avsikt, på franska eller svenska eller valfritt språk som man tror motståndaren förstår.

Kleimark
#77 Skrivet: 2 Jul 2014 15:28

I de nya reglerna som gäller från och med i går står följande:

4.2 Endast den spelare som är vid draget har rätt att ställa en eller flera pjäser till rätta på de rutor de
står på, förutsatt att han först tillkännager sin avsikt (t.ex.
genom att säga "j'adoube", "I adjust" eller
"jag ställer till rätta").

sture_lindberg
Medlem
#78 Skrivet: 2 Jul 2014 15:40

Citerar: Falkis, #74:
din intention (att rätta till och inte slå) är uppenbar.

Jag undrar lite över detta..Kan det verkligen stämma ?

Falkis
Medlem
#79 Skrivet: 2 Jul 2014 15:46

Ja, läs reglerna.

Kleimark
#80 Skrivet: 2 Jul 2014 15:46

Citerar: sture_lindberg, #78:
Jag undrar lite över detta..Kan det verkligen stämma ?

Nej, men praxis gör gällande att det normalt går bra utan att säg j'adoube eller liknande.

Kleimark
#81 Skrivet: 2 Jul 2014 15:47

Citerar: Falkis, #79:
Ja, läs reglerna.

Var i reglerna står det?

Falkis
Medlem
#82 Skrivet: 2 Jul 2014 15:47

Man kan även tillkännage sin avsikt genom att rätta till pjäsen, dvs att din rörelse avser att rätta till och inte utföra ett drag.

TBchess
Medlem
#83 Skrivet: 2 Jul 2014 15:48

'4.2 Endast den spelare som är vid draget har rätt att ställa en eller flera pjäser till rätta på de rutor de står på, förutsatt att han först tillkännager sin avsikt (t.ex. genom att säga "j'adoube", "I adjust" eller "jag ställer till rätta").'

Falkis
Medlem
#84 Skrivet: 2 Jul 2014 15:49

Att säga "J'adoube" på en högre nivå förekommer inte alls och skulle snarare uppfattas som störande i stil med att man säger "schack".

Kleimark
#85 Skrivet: 2 Jul 2014 15:50

Att det inte förekommer är en annan sak, men i reglerna är det enda sättet att rätta till pjäser.

Falkis
Medlem
#86 Skrivet: 2 Jul 2014 15:52

Man kan som sagt tillkännage sin avsikt att rätta till genom att det är uppenbart att man rättar till med sitt kroppsspråk.

sture_lindberg
Medlem
#87 Skrivet: 2 Jul 2014 16:00 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Falkis, #86:
rättar till med sitt kroppsspråk.

Och detta kroppsspråk går då alltså inte att misstolka enligt dej ?

Falkis
Medlem
#88 Skrivet: 2 Jul 2014 16:12

Jag har aldrig sagt att jag har någon egen åsikt om reglerna,

HSK_Andreas
Moderator
#89 Skrivet: 2 Jul 2014 16:27

§4.2 och §4.3 går inte helt ihop enligt mig.

4.2 Endast den spelare som är vid draget har rätt att ställa en eller flera pjäser till rätta på de rutor de
står på, förutsatt att han först tillkännager sin avsikt (t.ex. genom att säga "j'adoube", "I adjust" eller
"jag ställer till rätta").

4.3 Om en spelare vid draget – med undantag för vad som regleras i § 4.2 – på schackbrädet
avsiktligt vidrör, i akt och mening att flytta eller slå:
a) en eller flera av sina egna pjäser måste han flytta den första rörda pjäs som kan flyttas.
b) en eller flera av motståndarens pjäser måste han slå den första rörda pjäs som kan slås.
c) en pjäs av vardera färgen måste han slå motståndarens pjäs med den egna pjäsen eller, om detta är regelstridigt, flytta eller slå den först rörda pjäs som kan flyttas eller slås. Om det är oklart vilken pjäs (den egna eller motståndarens) som rördes först ska spelarens egen pjäs anses vara den först rörda pjäsen.

4.2 säger alltså att man måste vara tydlig med att man skall ställa pjäserna till rätta för att slippa flytta på pjäsen
4.3 säger att man måste flytta (eller slå) en pjäs om man tagit i den i akt och mening att flytta eller slå

I övrigt ogillar jag vissa nya regler...

Like
Medlem
#90 Skrivet: 2 Jul 2014 22:25

Om jag petar till en pjäs med nageln kan det inte rimligtvis anses vara med avsikt att flytta pjäsen. Alltså kan inte 4.3 gälla.
Ej heller 4.2.
Korkad formulering?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!