Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Närschacks-tips
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
chessexplorer
Medlem
#31 Skrivet: 26 Jun 2014 23:13

Jag tycker det är hemskt att vi talar om fula medel för att vinna. Det är en skam för schacket! Tänk om till exempel fotbollsspelare skulle börja ramla med med flit för att få straffar och frisparkar, eller försöka lura till sig inkast fast de vet att de varit på bollen.

Kleimark
#32 Skrivet: 26 Jun 2014 23:40

För att inte tala om de som bitas skall.

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 26 Jun 2014 23:50

Jo det gäller att kunna bita ifrån sej

Chesswarrior
Medlem
#34 Skrivet: 26 Jun 2014 23:58

Citerar: chessexplorer, #31:
Tänk om till exempel fotbollsspelare skulle börja ramla med med flit för att få straffar och frisparkar, eller försöka lura till sig inkast fast de vet att de varit på bollen.

Det händer för jämnan i fotboll tyvär .

Kleimark
#35 Skrivet: 27 Jun 2014 00:03

Är du verkligen säker på det?

Chesswarrior
Medlem
#36 Skrivet: 27 Jun 2014 00:17

Ja, jag är inte den japanske domaren .

farbrorjo
Medlem
#37 Skrivet: 27 Jun 2014 00:59 - Redigerad av: farbrorjo

Någon som är gammal nog att minnas psykningskriget mellan Korttnoj och Karpov under den senares världsmästarera? Liksom tidigare mellan Fischer och Spasskij utspelades detta i det kalla krigets slagskugga och ur sovjetiskt perspektiv var det en kraftmätning mellan det fosterländska schackgeniet Karpov och avfällingen Kortnoj. Karpov avgick med den schackliga segern, men huruvida Kortnojs spegelglasögon "till för att vända Karpovs genomborrande, isblå blick emot honom" eller en mystisk stol som plockades isär och undersöktes minutiöst gjorde Kortnoj till segrare i i psykningsbataljen ska jag låta vara osagt...

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 27 Jun 2014 02:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Det finns en bok som Kortnoj har skrivit .Antischack heter den..Där kan man läsa Kortnojs version av det hela..Och en massa annat också ..Klart läsvärd

G_arvid
Medlem
#39 Skrivet: 27 Jun 2014 06:43

Citerar: farbrorjo, #37:
Någon som är gammal nog att minnas psykningskriget mellan Korttnoj och Karpov under den senares världsmästarera?

Kanske det ändå var mer psykning i den tidigare kandidatmatchen mellan Spasskij och Kortjnoj. Spasskij mötte upp i olika huvudbonader varje dag, till exempel solskärm och dykarglasögon. Han satt i ett vilobås där varken publiken eller Kortjnoj kunde se honom och tittade på demonstartionsbrädet. När det blev dags att dra kom han fram och gjorde sitt drag stående och försvann igen... Vad gäller matchen mot Karpov kanske det var lika mycket eller mer paranoia där som medveten psykning? "Pengar, prestige och paranoia" stod det i Tidskrift för Schack.

farbrorjo
Medlem
#40 Skrivet: 27 Jun 2014 06:48

Citerar: G_arvid, #39:
Vad gäller matchen mot Karpov kanske det var lika mycket eller mer paranoia där som medveten psykning? "

Det ligger nog mycket i det - de var ju båda satta under stark press som långtifrån var blott renodlat schackligt betingad...

texasholdem
Medlem
#41 Skrivet: 27 Jun 2014 20:03

Vad är det för skillnad på mentalt (istället för psykning!) övertag på SO jämfört med närschack? Rent fysiska övertag är kanske svårt att finna, såvida en profil ger vid handen att man är en råbarkad viking! Dessa subtila nyanser går att märka vid närschack till skillnas på korrschack. Men att ge ett specifikt tips kan vara svårt, om man ska hålla sig till det hedersvärda och enligt kutymen korrekta! Men lite bus måste man väl tåla, så kom igen med lite stolskrap eller vad det kan vara!

gubbengrå
Medlem
#42 Skrivet: 29 Jun 2014 08:55 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Leifur, #30:
Han hade vid det tillfället ett ratingtal som var ca 350 högre än mitt.
Han började med att komma 20 minuter sent, hälsade inte, tittade inte ens på mig utan tog fram en fototidning och gjorde sitt öppningsdrag. Vid det här laget var min respekt för min motståndare som bortblåst. Jag spelade koncentrerat och han tittade mest i fototidningen

Här har vi ett konkret exempel ur verkliga livet på en spelare som efterlever de råd som Carzo delar ut i #1, framför allt följande:

Citerar: Carzo, #1:
Betrakta honom som en fullständig nolla. En fullständig intellektuell nolla - inte minst schackmässigt.

Av Leifurs referat tycker jag mig förstå varför detta råd inte är så lyckat. Beteendet fungerade som utmärkt tändvätska och det verkar som att att Leifur var nära att ge denne arrogante stropp vad han förtjänade. (Det kunde ju förresten vara kul att få se partiet.)

Men jag måste erkänna att om jag själv varit i Leifurs kläder, så hade inte ens en lyckad kross varit tillräcklig för att helt ta bort den dåliga stämning denne motståndares beteende skapat.

Hämden är ljuv, men kvar blir ändå en beklämning över det torftiga intryck som ett osportsligt beteende sprider omkring sig.

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 29 Jun 2014 12:49

Jag skulle personligen ta ett snack med denna osportsliga motståndare EFTER partiet.Och då tala om vad jag tycker om honom.

Kleimark
#44 Skrivet: 29 Jun 2014 13:10

Att vägra hälsa bryter mot FIDE:s regler. Jag vet åtminstone ett fall då det blev direktförlust för den som vägrade att hälsa.

LNO1
Medlem
#45 Skrivet: 29 Jun 2014 22:08

Citerar: Kleimark, #44:
Att vägra hälsa bryter mot FIDE:s regler. Jag vet åtminstone ett fall då det blev direktförlust för den som vägrade att hälsa.

Jag undrar hur det verligen förhåller sig med detta: Både Topalov och Kramnik var ju rörande ense om att inte skaka hand med varandra utan att något skett. Jag förmodar att du refererar till Short - Cheparinov där den senare blev rätteligen diskad.

Kleimark
#46 Skrivet: 29 Jun 2014 22:23

Citerar: LNO1, #45:
Jag förmodar att du refererar till Short - Cheparinov där den senare blev rätteligen diskad.

Japp. Short säger i alla fall att det är regel, men att endast 25 procent av domarna känner till regeln.

chessexplorer
Medlem
#47 Skrivet: 29 Jun 2014 22:35

Jag vet inte om Cheparinov blev "rätteligen" diskad. Om man vägrar att skaka hand skall man bli varnad. Vägrar man fortfarande blir man diskad. Jag tror Cheparinovs diskning gick till så här:

När Cheparinov vägrade skaka hand så brydde sig inte domaren om det först. Då informerade Short domaren om att han skulle diska Cheparinov. Domaren kollade upp det i regelboken, kom fram till att Short hade rätt, och diskade Cheparinov. Cheparinov fick vad jag vet aldrig någon varning innan han blev diskad.

Kleimark
#48 Skrivet: 29 Jun 2014 22:51

Det finns inte något krav på varning.

13.4. Bestraffningar som domaren förfogar över innefattar:
a) en varning,
b) ökning av motståndarens återstående tid,
c) minskning av den regelbryta
nde spelarens återstående tid,
d) rätten att förklara partiet förlorat,
e) minskning av den regelbrytande sp
elarens uppnådda poä
ng i partiet,
f) ökning av den poäng i partiet som motståndaren uppnått upp till högsta möjliga för
det partiet,
g) uteslutning
ur tävlingen.

chessexplorer
Medlem
#49 Skrivet: 29 Jun 2014 23:11 - Redigerad av: chessexplorer

http://www.fide.com/component/content/article/3-ne ws/1746-237-behavioural-norms-of-players-in-chess- events-pb-decision.html

Any player who does not shake hands with the opponent (or greets the opponent in a normal social manner in accordance with the conventional rules of their society) before the game starts in a FIDE tournament or during a FIDE match (and does not do it after being asked to do so by the arbiter) or deliberately insults his/her opponent or the officials of the event, will immediately and finally lose the relevant game.

texasholdem
Medlem
#50 Skrivet: 29 Jun 2014 23:40

Kan ni gå tbx till tråden?

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 30 Jun 2014 00:07

Jo det vore bra.

chessexplorer
Medlem
#52 Skrivet: 30 Jun 2014 00:20 - Redigerad av: chessexplorer

Om ni har sett Peter Svidler spela schack så vet ni att han ofta sitter med handen framför ögonen några sekunder innan han gör sitt drag.

Jag tror det är en väldigt bra ide att räkna igenom sina varianter en sista gång, utan att titta på brädet, när man har bestämt sig för ett drag. Om jag sitter och stirrar på brädet när jag funderar på en ställning jag har räknat mig fram till blandar jag lätt ihop ställningarna. Jag kan till exempel tro att jag fortfarande kommer att kontrollera en ruta fast jag tänker flytta pjäsen som vaktar rutan eller också missar jag att en pjäs som jag tänker byta bort inte kommer att finnas kvar.

Jag brukar komma på att jag har satt bort mig när jag har gjort mitt drag och går ifrån brädet för att fylla på kaffekoppen.

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 30 Jun 2014 00:25

Citerar: chessexplorer, #52:
Om ni har sett Peter Svidler spela schack så vet ni att han ofta sitter med handen framför ögonen några sekunder innan han gör sitt drag.

Jag tror det är en väldigt bra ide att räkna igenom sina varianter en sista gång, utan att titta på brädet, när man har bestämt sig för ett drag.

Är du verkligen helt säker på att det är därför han sitter med handen framför ögonen ?

Kan ju vara helt andra orsaker.

chessexplorer
Medlem
#54 Skrivet: 30 Jun 2014 00:31

Jag har aldrig frågat honom, men varför skulle han annars hålla för ögonen en stund innan han gör sitt drag?

Leifur
Medlem
#55 Skrivet: 30 Jun 2014 00:36

Citerar: chessexplorer, #54:
Jag har aldrig frågat honom, men varför skulle han annars hålla för ögonen en stund innan han gör sitt drag

Han kanske ber en tyst bön?

chessexplorer
Medlem
#56 Skrivet: 30 Jun 2014 00:42

Det är möjligt, men jag upptäcker i alla fall ofta saker som jag har missat i mina beräkningar när jag tittar bort från brädet.

Leifur
Medlem
#57 Skrivet: 30 Jun 2014 00:45

Citerar: chessexplorer, #56:
Det är möjligt, men jag upptäcker i alla fall ofta saker som jag har missat i mina beräkningar när jag tittar bort från brädet.

Jo, jag håller med.
Ett annat tips är att resa på sig och gå till motståndarens sida och se ställningen ur den vinkeln.

sture_lindberg
Medlem
#58 Skrivet: 30 Jun 2014 01:16 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: chessexplorer, #54:
Jag har aldrig frågat honom, men varför skulle han annars hålla för ögonen en stund innan han gör sitt drag?

Kan ju vara ett sätt att koncentrera sej på.

Jag har sett många olika ställningar hur man håller händerna under ett schackparti.
Vissa håller sej för huvudet ,vissa håller sej för ögonen och andra håller sej för öronen-

Men det behöver ju inte betyda något speciellt för det

Kleimark
#59 Skrivet: 30 Jun 2014 01:32

Det finns vissa inom toppskiftet som blir mera störda än hjälpta av det fysiska schackbrädet.

LNO1
Medlem
#60 Skrivet: 30 Jun 2014 15:46

Citerar: chessexplorer, #47:
Jag vet inte om Cheparinov blev "rätteligen" diskad

Rätteligen avser här bara min egen "moral" i frågan. Vägrar man ta i hand innan ett parti är man en i mina ögon "skitstövel" och knappast en god sportsman. Sen om någon bokstavsvrängare hittar något i någon paragraf som gör att man undkommer utan något straff är en helt annan fråga.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!