Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Närschacks-tips
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Carzo
Medlem
#1 Skrivet: 19 Jun 2014 14:29 - Redigerad av: Carzo

Det finns de här som anser närschack vara den högsta och enda formen av schackspel som verkligen avspeglar personligt kunnande och förmåga. Det är det kanske. För dessa följer här några goda (?) spelråd beträffande närschack i tävlingar eller under en match med grannen, gällandes en flaska god whisky (vid remi delas flaskan broderligt, varpå ni lite senare får hjälpas till sängs av edra tålmodiga hustrur).
Eftersom din motståndare alltid är en bättre spelare än vad DU är så tar vi detta faktum som utgångspunkt beträffande råden.

Råd nr 1: Glöm all karakteristik om motståndaren, rankingtal, anseende, utseende o.dyl. Betrakta honom som en fullständig nolla. En fullständig intellektuell nolla - inte minst schackmässigt.
På så sätt undviker du att göra onödigt försiktiga drag, i en sorts vördnad för "den bättre av er".

Råd nr 2: Var självsäker. Om motståndaren gör ett skickligt, av dig oberäknat drag - utstöt ett lätt skratt, se obekymrad ut, och sätt upp en min av att "aaaah - nu gick du på den där lätte..." Och gör helst ditt motdrag så snabbt som möjligt. Kan tänkas att motspelaren då faller ur balans och inte fullföljer sin infernaliska plan.

Bägge dessa råd har provats av trådämnesskaparen - och de har fullständigt misslyckats. Frågan är nu - varför? Eller kan någon rentav fylla på listan med "goda tips"?

Falkis
Medlem
#2 Skrivet: 19 Jun 2014 14:56

Mitt tips är att ha en starkare drivkraft till att vinna/inte förlora, runt 80% stark sisådär.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#3 Skrivet: 19 Jun 2014 15:33

Min farbror som var en hyfsad schackspelare i Lund på 40-talet hävdar fortfarande följande råd:
Om motståndaren hotar en av dina pjäser så ställer du en annan pjäs i slag. Folk kan inte välja så ofta låter de bli att slå någon av pjäserna.

Det rådet har inte varit så framgångsrikt för mig heller.

HSK_MickevB
Medlem
#4 Skrivet: 19 Jun 2014 15:51

Ha ha, rolig tråd!

Mitt bästa tips till dig är att öppna flaskan inför partiet och bjud din granne på ca 1/3 av innehållet innan ni spelar. Då tror jag dina chanser ökar väsentligt och du kan få gå hem med en hyfsad välfylld flaska.

texasholdem
Medlem
#5 Skrivet: 19 Jun 2014 15:54

Bortsett från rent fusk som långa löpardrag där pjäsen hamnar på fel färg eller extra skutt med springaren, ser jag det verbala som det ultimata tipset. Gäller självklart inte i tävlingsammanhang.... En äldre herre sa alltid "även en blind höna kan värpa ett ägg" Klart förolämpande med också medvetet felaktigt. Eller "jag såg din fru på krogen när du var bortrest..." Det sista kan var ok i en blixtturnering tycker jag

DrBeep
Medlem
#6 Skrivet: 19 Jun 2014 20:38 - Redigerad av: DrBeep

Ett annat utmärkt sätt är att sitta och tyst nynna under hela partiet. Driver garanterat motståndaren till vansinne och när hen så småningom får ett utbrott och säger åt dig har du redan fått henom ur psykisk balans. Jag har själv blivit offer för detta knep av en avsevärt lägre rankad junior.

Kleimark
#7 Skrivet: 19 Jun 2014 20:58

Liknande beteende hör inte hemma i en schacklokal. Han hade åkt ut om jag hade varit tävlingsledare för den tävlingen i alla fall.

Nesse
Medlem
#8 Skrivet: 19 Jun 2014 21:27

Att gnola eller nynna på nån melodi brukar jag själv göra under närschack partier. Har aldrig blivit avstängd för detta.

texasholdem
Medlem
#9 Skrivet: 19 Jun 2014 23:04 - Redigerad av: texasholdem

Ok Kleimark, men om vi talar om ett parti som inte gäller en tävling, kan du inte bidra med något sofistikerat tips? Pruttpåse, eller

HSK_MickevB
Medlem
#10 Skrivet: 19 Jun 2014 23:18

När jag var liten och spelade bordshockey med min storebror brukade han "utvisa" mina spelare och plocka bort dem från spelet. Det var inte ofta jag vann efter det... Kanske kan man göra samma sak i schack?

Kleimark
#11 Skrivet: 19 Jun 2014 23:19

Citerar: texasholdem, #9:
Ok Kleimark, men om vi talar om ett parti som inte gäller en tävling, kan du inte bidra med något sofistikerat tips? Pruttpåse, eller

Jag håller inte på och försöker att störa motståndaren då heller.

texasholdem
Medlem
#12 Skrivet: 19 Jun 2014 23:22

Nice tips HSK_MickevB! Visst borde det funka, säger man "schack" kan man ta ut en bonde eller nåt! Eller hur Klei.....

Falkis
Medlem
#13 Skrivet: 20 Jun 2014 00:26

En gammal klassiker är ju att utföra sitt drag med frågan; "Ger du upp?".

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 20 Jun 2014 00:44 - Redigerad av: sture_lindberg

Och en annan är att bjuda remi i varannat drag

texasholdem
Medlem
#15 Skrivet: 20 Jun 2014 01:00

Är det inte bättre att säga "Ger du upp" när motståndaren drar! Och Sture, lite passivt att bjuda remi! Men har man bara kungen kvar så är det väl ok!

Svedjeholmen
Medlem
#16 Skrivet: 20 Jun 2014 09:51

Det finns en hel del strategiska finesser med Att bjuda remi lite då och då...

DrBeep
Medlem
#17 Skrivet: 20 Jun 2014 10:31 - Redigerad av: DrBeep

Jag hade en junior som bjöd remi när han blivit mattad och hans förvirrade motspelare, som var nybörjare, förstod inte vad han menade. Det tog en massa pedagogik och diverse hot att få junioren i fråga att förstå att man inte kan bjuda remi när partiet är slut.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#18 Skrivet: 20 Jun 2014 10:46

Det jag råkat ut för är att motståndaren säger "Du får göra om". Speciellt när man gjort ett bra men lite riskfyllt drag...

uct2
Medlem
#19 Skrivet: 26 Jun 2014 12:52

Citerar: Falkis, #13:
En gammal klassiker är ju att utföra sitt drag med frågan; "Ger du upp?".

En annan klassiker är ju: "är det någon särskild ruta du helst vill bli matt på?"

Carzo
Medlem
#20 Skrivet: 26 Jun 2014 13:42

För den skrupelfrie finns tydligen en uppsjö av olika taktiker för att vinna. Här är en tänkbar dialog, utspelad vid ett fönsterbord på Gotlandsfärjan under ett remiartat slutspel:

- Oj - titta ut - det där måste vara en ubåt!
Motspelaren reser sig och tittar ut. Ser ingen ubåt och sätter sig tillrätta igen vid brädet, med yttrandet:
- Jag såg ingen förbaskad ubåt! Hallå - var är mitt torn? Och min löpare??

Ja - en del tillgriper alla medel för att vinna...

Hansenx5
Medlem
#21 Skrivet: 26 Jun 2014 17:00

Citerar: Carzo, #20:
Jag såg ingen förbaskad ubåt!

Lidt mærkeligt han ikke såg ubåtan. Svenskere ser ellers ubåtar overalt

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 26 Jun 2014 17:21

Citerar: Hansenx5, #21:
Svenskere ser ellers ubåtar overalt

Den var bra

Leifur
Medlem
#23 Skrivet: 26 Jun 2014 17:44

Ursäkta mig att jag säger detta, men har inte kommentarerna på denna tråd urartat? Man skulle ju kunna tro att det är elvaåringar som skrivit en del av inläggen.

Nörager
Medlem
#24 Skrivet: 26 Jun 2014 17:54

jag äter knäckebröd

Nörager
Medlem
#25 Skrivet: 26 Jun 2014 17:55

nae men som sagt börjar urarta sig :P.....

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 26 Jun 2014 18:04

Citerar: Leifur, #23:
Ursäkta mig att jag säger detta, men har inte kommentarerna på denna tråd urartat? Man skulle ju kunna tro att det är elvaåringar som skrivit en del av inlägg

Hört talats om något som kallas för humor Leifur ?

Connyt
Medlem
#27 Skrivet: 26 Jun 2014 18:09

Elvaåringar kan ha humor?

Leifur
Medlem
#28 Skrivet: 26 Jun 2014 18:10

Jag tycker det mest liknar barnsligheter.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 26 Jun 2014 18:20 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Leifur, #28:
Jag tycker det mest liknar barnsligheter.

Jo och trådens namn inbjöd säkert till detta.." Närschacks-tips"..Eller anser du att det går att ha mera seriösa synpunkter om detta "ämne "

Tyckte mej ana att Carzo redan i inlägg 1 la ribban på en skämtsam nivå..

Leifur
Medlem
#30 Skrivet: 26 Jun 2014 20:29

Ett tips från mig är att inte göra som en motståndare gjorde mot mig. Han hade vid det tillfället ett ratingtal som var ca 350 högre än mitt.
Han började med att komma 20 minuter sent, hälsade inte, tittade inte ens på mig utan tog fram en fototidning och gjorde sitt öppningsdrag. Vid det här laget var min respekt för min motståndare som bortblåst. Jag spelade koncentrerat och han tittade mest i fototidningen. Efter 20 drag hade jag ställt honom inför så stora problem att han blev tvungen att lägga undan fototidningen och ta sig en "lutare" på en halvtimme, hamnade i tidsnöd och jag såg rädslan i hans ögon. Tyvärr blev insikten att jag höll på att vinna mitt fall då jag hade mord i blicken och ville krossa honom (på schackbrädet förstås). Men vid nästa tillfälle hade han i alla fall ingen fototidning med sig

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!