Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Progressiv särskiljning
Författare Meddelande
häälge
Medlem
#1 Skrivet: 14 Maj 2014 08:18

Hej,kan någon förklara ingående hur Progressiv särskiljning fungerar mvh

HSK_Andreas
Moderator
#2 Skrivet: 14 Maj 2014 08:33

Progressiv särskiljning innebär att man räknar samman poängen efter varje rond. Högst siffra vinner.

Exempel:
Spelare ett vinner rond 1, 2, 5 och 6 och spelar remi i rond 7. Total 4,5 poäng alltså. Hans kvalitetspoäng blir: 1+2+2+2+3+4+4,5=18,5 (1p efter rond 1 + 2p efter rond 2 + 2p efter rond 3 etc.

Ett alternativt sätt att räkna: 7*resultatet i rond 1+6*resultatet i rond två+5*resultatet i rond 3 etc. Som synes gäller det att plocka poäng i början av tävlingen.

Fördel: lätt att räkna, inget beroende till andra spelares resultat i slutronden
Nackdel: tar ingen hänsyn till vem man spelat emot, tävlingen är avgjord inför sista ronden om en spelare vunnit allt och närmsta konkurrent ligger en poäng efter (det spelar ingen roll att konkurrenten vinner det sista partiet emot ledaren)

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#3 Skrivet: 14 Maj 2014 11:03 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Ta en annan spelare som har följande serie: 0 0 1 1 0,5 1 1 = 4,5 partipoäng
I särskiljningspoäng ser det ut så här : 0 0 1 2 2,5 3,5 4,5 = 13,5

Man kan fråga sig varför den som vunnit i början skulle ha gjort ett bättre resultat än den som vunnit på slutet.

HSK_Andreas
Moderator
#4 Skrivet: 14 Maj 2014 11:57

Progressiv kvalitetspoäng används i Schweizerturneringar. Där får högst rankade spelaren startnummer 1 och lägst rankade spelaren får startnummer = antal spelare. I rond 1 möter den högst rankade spelaren den som ligger precis på nedre halvan. Näst högst rankade spelaren möter spelare nummer 2 på nedre halvan etc.

I rond 2 gör man likadant, fast med spelarna som har 1 poäng i en grupp, spelarna som har ½ poäng i en grupp och spelare som har 0 poäng i en grupp. Tanken är att man så långt det går ska möta spelare med samma poäng.

Det innebär att om jag vinner de 4 första och förlorar de 3 sista i en tävling med 7 ronder så har jag mött en stor del av spelarna som kommer hamna i toppen, medan spelaren som börjar med 3 nollor för att sen avsluta med 4 ettor mött spelare som hamnat i botten på turneringen. Därför bedöms den förre gjort en bättre turnering.

OBS! Progressiv kvalitet i monradturneringar tycker jag är uruselt. Monrad liknar schweizer, menen viktig skillnad (det finns fler) är att startnummer lottas, dvs de två bästa spelarna kan mötas i rond 1. Förloraren i den ronden kommer få en dålig kvalitet hur han än gör, vilket känns horribelt.

Ett problem med progressiv, förvisso kanske mest på teoretisk nivå är följande scenario:
Spelare A vinner samtliga sina partier och vinner självklart tävlingen.
Spelare B förlorar mot A i rond 1, vinner sen samtliga sina partier utom det sista då hen spelar remi mot Spelare C
Spelare C förlorar mot Spelare A i rond 2 och spelar remi mot Spelare C i sista ronden. Övriga ronder vinner spelare C mot exakt samma spelare som Spelare B mött.

Med progressiv kvalitet kommer spelare C före spelare B, trots att de spelat remi inbördes och vunnit och förlorat mot samma spelare. Det enda som skiljer deras resultat åt är ordningen när de mötte en viss spelare.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#5 Skrivet: 14 Maj 2014 13:09

Bra förklaring!

Kleimark
#6 Skrivet: 14 Maj 2014 13:22

Citerar: HSK_Andreas, #4:
I rond 1 möter den högst rankade spelaren den som ligger precis på nedre halvan. Näst högst rankade spelaren möter spelare nummer 2 på nedre halvan etc.

Nja, detta gäller ju endast Nordisk schweizer. Vanlig monrad är ju ett schweizer-system.

HSK_Andreas
Moderator
#7 Skrivet: 14 Maj 2014 14:58

Citerar: Kleimark, #6:
Nja, detta gäller ju endast Nordisk schweizer. Vanlig monrad är ju ett schweizer-system.

Det finns många olika Schweizersystem, varav monrad är ett ja. I de flesta inbjudningar står det dock bara att det är Schweizerlottning och då underförstått att man inte talar om monrad. Om det är nordisk eller någon annan form är däremot inte helt glasklart. Därför gjorde jag förenklingen med monrad vs schweizer, även om monrad är ett schweizer så skiljer det sig från de andra (åtminstone de jag sett) i hur startnummer delas ut.

Landroval
Medlem
#8 Skrivet: 14 Maj 2014 15:47

Ytterligare ett förtydligande med schweizerlottningen är att man alltid börjar pussla ihop det hela från toppen. Det prioriteras alltså i första hand att de som är högst upp ska få möta rätt motstånd, sen försöker man sy ihop det så gott det går för alla såklart men prio är från toppen. Som jag minns det från när jag kikade över axeln på tävlingsledaren för att få veta vem jag skulle möta som liten grabb =)

DrBeep
Medlem
#9 Skrivet: 15 Maj 2014 22:00 - Redigerad av: DrBeep

Vi som har mycket ansvar för juniorer som spelar mycket Monrad brukar också diskutera nackdelarna med detta, t.ex. att det oftast ger en rättvis segrare men ofta inte på platserna 2-5. Ofta gynnar detta spelare som förlorar i början och sedan får lättare motstånd och går om de starkare spelarna på slutet eftersom de möter och tar poäng av varandra.
Men nu har vi lämat ämnet så detta kanske förtjänar en ny tråd.

HSK_Andreas
Moderator
#10 Skrivet: 16 Maj 2014 08:43

Det tillhör väl ämnet i högsta grad. Progressiv kvalitetspoäng är värdelöst i monrad tycker jag. I vår juniortävling använder vi inte det av den anledningen.

Du måste logga in för att kunna posta!