Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Snabba ryck
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
mugabe
Medlem
#31 Skrivet: 30 Apr 2014 17:32

Korrschack är kanske en direkt olämplig spelform för en otålig natur.

vpaavola
Medlem
#32 Skrivet: 30 Apr 2014 18:00

Citerar: Leifur, #29:
Skulle ett liknande beteende accepteras när det gäller närschack, exempelvis att gå iväg från brädet vid drag, när endast ett drag är möjligt, vara frånvarande en timme för att sedan komma tillbaka för att göra det enda möjliga draget? Inte skulle man bli speciellt populär i alla fall.

Där är vi helt överens men som jag har uppfattat räknas SO-spel närmast som korrschack.
Och jag förstår även din irritation men di reglera.......

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 30 Apr 2014 18:13

Citerar: Svedjeholmen, #20:
Vi körde en turneringsserier för tre år sen som hette snabba ryck! Sture vann och kunde kalla sig den mest snabbaste och finurligaste av oss

Jo nog var det så allt

Kleimark
#34 Skrivet: 30 Apr 2014 18:18

Fast saker och ting förändras.

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 30 Apr 2014 18:25

Vi får tala mer om det EFTER vi gjort en ny likadan turnering

Leifur
Medlem
#36 Skrivet: 30 Apr 2014 19:29

Citerar: mugabe, #31:
Korrschack är kanske en direkt olämplig spelform för en otålig natur.

Jag har nog bara för lite att göra. Ska ta och måla om huset eller nåt liknande men fortsätta spela här på ShackOnline för det är ju rätt så kul ändå...

vpaavola
Medlem
#37 Skrivet: 30 Apr 2014 22:11

Citerar: Leifur, #36:
men fortsätta spela här på ShackOnline för det är ju rätt så kul ändå...

mugabe
Medlem
#38 Skrivet: 30 Apr 2014 23:26

Vill man se lite positivt på saken, så kan man ju i alla fall kanske hävda att långsamma spelare är sådana som försöker vinna sina partier, och där det ser mörkt ut försöker de in i det längsta hitta en väg ut. Folk som struntar i hur det går drar bara på i alla lägen. Det är väl också rätt svårt att hävda att man förspiller motståndarens tid i och med slött lir här på sajten, möjligen några sekunder då och då. Kör man på i ren protest i en lagmatch på bräde kan det ju dock röra sig om flera timmar för flera personer i ett bortalag som måste vänta på att kunna åka hem. Jag ser inte riktigt problemet.

Leifur
Medlem
#39 Skrivet: 1 Maj 2014 08:38

Citerar: mugabe, #38:
Kör man på i ren protest i en lagmatch på bräde kan det ju dock röra sig om flera timmar för flera personer i ett bortalag som måste vänta på att kunna åka hem. Jag ser inte riktigt problemet.

Lustigt att du formulerar ett problem och sedan avslutar med att skriva att du inte riktigt ser problemet.

gubbengrå
Medlem
#40 Skrivet: 1 Maj 2014 11:55 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G_arvid, #24:
Saken har diskuterats i många trådar men en uppmaning till "netikett" är inte fel, och det var väl det som trådskaparen ville ha, om jag fattat saken rätt.

Nej, en sådan uppmaning har naturligtvis fog för sig, särskilt om det nu verkligen finns ett så systematiskt illasinnat förhalande som det hävdas här i tråden. Uppriktigt talat vet jag inte hur det förhåller sig med den saken. Har stött på långsamma spelare, men inte så att det stört mig.
En annan sak som jag inte vet är varför en spelare spelar långsamt. Illvilja är en möjlig förklaring, men det kan finnas andra skäl också. Tex att en spelare inte har hontroll över sitt liv till 100% Att det händer oplanerade och oförutsedda saker där oftere än det genomsnittliga,

Man skulle kanske kunna tänka sig att en sådan spelare också har rätt att spela här på sO, förutsatt att han eller hon väljer en långsam betänketid, avpassad efter sin bristande förmåga. Eller...?

mugabe
Medlem
#41 Skrivet: 1 Maj 2014 12:07

Citerar: Leifur, #39:
Lustigt att du formulerar ett problem och sedan avslutar med att skriva att du inte riktigt ser problemet.

Det borde inte utgöra något problem här på sajten, då jag föreställer mig att de flesta trots allt inte bara sitter och glor medan de väntar på att motståndaren ska dra.

Befinner sig spelarna vid ett bräde är saken annorlunda. Där kan det röra sig om att spilla folks tid i onödan om man bara låter sin tid rinna ut.

Leifur
Medlem
#42 Skrivet: 1 Maj 2014 12:37

Det är vid spel på Stegen som problem uppstår. För att kunna avancera måste jag vara aktiv och helst vinna partierna. Men om nu mina motståndare spelar extremt långsamt kommer jag ingenvart på stegen. Jag kan ju bara utmana två spelare åt gången och blir jag själv aldrig utmanad känns det ganska meningslöst att spela på stegen.
Vid vanliga partier struntar jag i hur lång tid mina motståndare använder för sina drag även om det är roligare om det är snabba ryck vid tvångsdrag och enkla ställningar.

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 1 Maj 2014 12:52

Och vad kan man göra åt saken ?
Tyvärr inget...

Leifur
Medlem
#44 Skrivet: 1 Maj 2014 12:57

Citerar: sture_lindberg, #43:
Och vad kan man göra åt saken ?
Tyvärr inget...

Jo man kan kliva av stegen.

gubbengrå
Medlem
#45 Skrivet: 1 Maj 2014 13:19 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Leifur, #42:
Det är vid spel på Stegen som problem uppstår.

Ja, denna spelform är som gjord för att generera missnöje. På den tiden jag själv spelade där, tyckte jag att varken jag själv eller motståndarna var besvärande tröga, men valde likväl att hoppa av, efter att ha tagit del av för mig överraskande bittra utgjutelser i forumet. Man vill ju inte trampa folk på tårna, speciellt om man inte riktigt förstår hur känsliga de kan vara (tårna alltså)

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 1 Maj 2014 13:23 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Leifur, #44:
Jo man kan kliva av stegen.

Förvisso..Då har man plötsligt ett "problem " mindre

(Om man nu anser det är ett "problem" alltså..)

mugabe
Medlem
#47 Skrivet: 1 Maj 2014 23:17

Om man utmanat någon ovanför sig själv på stegen och upptäcker att denne är en snigel av rang är det bara att ge upp och utmana någon annan utan att tappa några platser, om jag nu inte missförstått upplägget.

Kleimark
#48 Skrivet: 2 Maj 2014 00:14

Citerar: mugabe, #47:
Om man utmanat någon ovanför sig själv på stegen och upptäcker att denne är en snigel av rang är det bara att ge upp och utmana någon annan utan att tappa några platser, om jag nu inte missförstått upplägget.

Ja, det stämmer om inte din motståndare står lägre ner än du när du ger upp. I så fall tappar du ett steg.

Leifur
Medlem
#49 Skrivet: 2 Maj 2014 02:41

Citerar: mugabe, #47:

Ja! nu förstår jag upplägget.
Jag ska förhala de partier jag spelar mot de som utmanat mig och som står under mig i stegen. Förhalning måste vara den bästa taktiken för då slipper jag ju bli utmanad gång på gång.
De partier jag spelar mot de som står över mig i stegen ska jag vinna så fort som möjligt för att kunna utmana en spelare ännu högre upp o.s.v. Men eftersom jag är en spelare på ett lägre pinnhål för dessa spelare kommer de att förhala spelet.

Etelhem
Medlem
#50 Skrivet: 2 Maj 2014 06:39

Citerar: Leifur, #49:
Men eftersom jag är en spelare på ett lägre pinnhål för dessa spelare kommer de att förhala spelet.

Varför det ? Jag vill väl uppåt så fort det går så då måste man väl fortast möjligt vinna sina partier för att komma uppåt?

Leifur
Medlem
#51 Skrivet: 2 Maj 2014 06:58

Citerar: Etelhem, #50:
Varför det ? Jag vill väl uppåt så fort det går så då måste man väl fortast möjligt vinna sina partier för att komma uppåt?

Du missade visst poängen Etelhem, läs hela min text igen men läs nu med ironin påslagen.
Och jag skrev ju mitt i texten " De partier jag spelar mot de som står över mig i stegen ska jag vinna så fort som möjligt för att kunna utmana en spelare ännu högre upp o.s.v..."

HSK_Andreas
Moderator
#52 Skrivet: 2 Maj 2014 13:16

Jag tycker det är helt ok att min motståndare använder sin betänketid, men helst då till att just tänka på ställningen. När man uppenbart inte vill spela partiet utan bara dra ut på det så förstår jag inte poängen. Dvs, om man spelar en mängd partier och drar flera gånger om dagen i sina andra partier, och avvaktar i stegepartiet trots att det är självklara drag så blir det rätt tydligt. Jag har även varit med om spelare som spelar fort 4-5 drag och sen bjuder remi. Efter att remianbudet avslagits dras det var tredje dag trots att man är inloggad varje dag. Eller spelare som blir förbannade för att jag utmanar dem när jag har så mycket högre ranking, så det tänker inte spela (ok, då vinner jag väl på tid efter 3 dagar, men då kommer det ett drag ändå). Märkligt beteende, men inte mycket att göra något åt.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#53 Skrivet: 2 Maj 2014 15:49

Citerar: HSK_Andreas, #52:
Dvs, om man spelar en mängd partier och drar flera gånger om dagen i sina andra partier

Jag försöker själv att inte ha mer än 10 partier igång, men nu har det blivit alldeles för många på grund av dålig planering från min sida och för att det plötsligt kom upp en finalturnering som jag glömt att jag skulle spela.

Då blir det så att jag spelar flera drag i de "enkla" partierna men dröjer i de andra eller styrs av tidstillgång eller brist på tid. Vilket kan tyckas vara maskning.

Jag skall skärpa mig och minska antalet partier....

HSK_Andreas
Moderator
#54 Skrivet: 2 Maj 2014 16:09

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #53:

Då blir det så att jag spelar flera drag i de "enkla" partierna men dröjer i de andra eller styrs av tidstillgång eller brist på tid. Vilket kan tyckas vara maskning.

Ja men det innebär ju att du troligen drar i det partiet där du bara har ett vettigt drag.

Etelhem
Medlem
#55 Skrivet: 2 Maj 2014 17:02

Citerar: HSK_Andreas, #54:
Ja men det innebär ju att du troligen drar i det partiet där du bara har ett vettigt drag

Eller drar för snabbt vilket tyvärr hände mot mig nyss

HSK_Andreas
Moderator
#56 Skrivet: 2 Maj 2014 18:11

Citerar: Etelhem, #55:
Eller drar för snabbt vilket tyvärr hände mot mig nyss

Det är ju standard.

Jag tänker mer på lägen där man står i schack och har två rutor att välja på. Ruta 1 ger matt i ett. Då kan man dra kungen till ruta 2 utan att fundera, för som sämst är det lika illa.

Eller om jag tar din dam för ett dambyte och det är uppenbart att du inte har något bättre än att slå min dam.

rödingen
Medlem
#57 Skrivet: 2 Maj 2014 18:20

Lägg ner jönseriet om betänketiden. Det är bara fånigt. En del skiter faktiskt blankt i de partier man blir utmanade i, på stegen. De sitter inte alls och funderar på något drag. Read My Lips

sture_lindberg
Medlem
#58 Skrivet: 2 Maj 2014 18:24

Citerar: sture_lindberg, #8:
Troligen är det väl att den som står dåligt "ska ge igen " på något vis..Men beteendet är ju bara larvigt enligt mej.

Jag skrev detta redan här.

rödingen
Medlem
#59 Skrivet: 2 Maj 2014 18:39

Håller med dig Sture. Bara en sån sak !!

sture_lindberg
Medlem
#60 Skrivet: 2 Maj 2014 18:40

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!