Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Snabba ryck
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
rödingen
Medlem
#1 Skrivet: 29 Apr 2014 15:56

Det finns spelare som flyttar omkring pjäser, som om en bomb riskerade att brisera ifall man inte gjorde det, UTOM i partier där man blivit utmanad på stegen. Då flyttar man en gång var tredje dag kl. 23.59
Okej, jag respekterar betänketiden och kräver inga regeländringar. Och förmodligen finns det ingen lösning på problemet. Bara att vädja till gentlemannamässigt uppträdande

Kleimark
#2 Skrivet: 29 Apr 2014 16:17

Citerar: rödingen, #1:
Bara att vädja till gentlemannamässigt uppträdande

Skulle det inte vara gentlemannamässigt uppträdande att använda sin tilldelade betänketid menar du?

rödingen
Medlem
#3 Skrivet: 29 Apr 2014 16:33

Jag skrev att jag respekterar betänketiden och Du kan inte ha missat poängen

Kleimark
#4 Skrivet: 29 Apr 2014 16:39

Nej, men jag undrar varför du skriver att du vädjar till gentlemässigt agerande, om du inte anser att det är osportsligt att utnyttja betänketiden.

G_arvid
Medlem
#5 Skrivet: 29 Apr 2014 16:43

Om det är ställningen man har funderat över till kl 23.59 ser jag inga problem. Om det inte är det förstår jag inte vilken fördel man ser i ett sådant beteende. Borde enbart vara en nackdel. Om avsikten är att störa motståndaren så tror jag ändå att man förlorar på det eftersom man då riskerar att fokusera på annat än det schackliga vilket kommer att visa sig på brädet.

rödingen
Medlem
#6 Skrivet: 29 Apr 2014 16:46

Kanske det. Men det är så tydligt ibland, att man skiter i de partier man blivit utmanad i på stegen. Nu ska jag inte skriva mer. Bara ett konstaterande och en vädjan till dem som flyttar pjäser för glatta livet i andra partier

Leifur
Medlem
#7 Skrivet: 29 Apr 2014 17:12

Om det är någon tröst så förstår jag vad du menar "rödingen".
När motspelaren tar 60 timmar på sig för att flytta sin kung som står schack och kungen bara har en ruta att gå till, trots att han är inloggad flera gånger varje dag, undrar i alla fall jag varför.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 29 Apr 2014 18:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Leifur, #7:
undrar i alla fall jag varför.

Jo det är lite underligt,det håller jag med om..

Troligen är det väl att den som står dåligt "ska ge igen " på något vis..Men beteendet är ju bara larvigt enligt mej.

Elrey
Medlem
#9 Skrivet: 29 Apr 2014 20:18

När motspelaren tar 60 timmar på sig för att flytta sin kung som står schack och kungen bara har en ruta att gå till, trots att han är inloggad flera gånger varje dag, undrar i alla fall jag varför.

Har man betänketid, så har man.

Då vi ställer upp för våra lag och är med i SO-serien vet vi att teoretiskt kan ett parti ta 60 dagar om varje spelare använder sig av en dag/drag. Jag skulle bli glad om min motståndaren använder 60 timmar för att svara på ett schack då det finns en enda ruta att gå, för då har han bränt 60 timmar.
Vill sedan min motståndaren låta mig vänta i flera dagar tills han förlorar på tid, välkommen! Jag irriterar mig inte på dessa som uppenbarligen låter tiden gå för att retas, det är deras sak att använda betänketiden som de vill.

Det finns intressantare saker att reta sig på än betänketiden i schack, med allt respekt.

Juan Carlos

Kleimark
#10 Skrivet: 29 Apr 2014 20:45

Jag såg att så skedde Elrey, men det är som du säger inte så mycket man kan göra för att förhindra detta heller.

Leifur
Medlem
#11 Skrivet: 29 Apr 2014 20:55

Du kanske övertolkar det jag skrev "Elrey"? jag retar mig inte alls, jag undrar bara varför...

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 29 Apr 2014 20:56

Citerar: Leifur, #11:
jag undrar bara varför...

En berättigad undran..

Kleimark
#13 Skrivet: 29 Apr 2014 22:38

Man kanske funderar på sitt drag.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#14 Skrivet: 29 Apr 2014 22:47

Citerar: Elrey, #9:
Det finns intressantare saker att reta sig på än betänketiden i schack, med allt respekt.

Helt enig. Och det är ingen idé att undra varför, det gör bara att man ägnar mer mental energi åt det än det är värt.

Leifur
Medlem
#15 Skrivet: 29 Apr 2014 23:07

Är man filosofiskt lagd så är man och då tänker man ständigt: varför? utan att man för den skull gör av med energi. Det är snarare så att filosoferandet ger och berikar.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 29 Apr 2014 23:19

Citerar: Leifur, #15:
varför?

Det har man alltid rätt till..Att undra alltså

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#17 Skrivet: 29 Apr 2014 23:20

Citerar: Leifur, #15:
Är man filosofiskt lagd så är man och då tänker man ständigt: varför?

Är man filosofiskt lagd och dessutom lite filosofiskt kunnig eller erfaren så vet man att vissa frågor har inga svar.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 29 Apr 2014 23:24

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #17:
att vissa frågor har inga svar.

Även om det inte finns några givna svar så har man ju rätt att undra över vissa saker

Leifur
Medlem
#19 Skrivet: 29 Apr 2014 23:33

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #17:
Är man filosofiskt lagd och dessutom lite filosofiskt kunnig eller erfaren så vet man att vissa frågor har inga svar.

Oj oj oj! det var ord och inga visor...men nu var det inte fråga om "vissa frågor" utan en specifik fråga som jag är övertygad om har ett svar.
Men vi skulle kanske återgå till trådens ämne: Snabba ryck. Och snabba ryck är i alla fall något jag gillar. Det blir liksom roligare att spela då. Men längre lutare måste man ju ta då och då när beslutsångesten löper amok i schackhjärnan.

Svedjeholmen
Medlem
#20 Skrivet: 30 Apr 2014 06:34

Vi körde en turneringsserier för tre år sen som hette snabba ryck! Sture vann och kunde kalla sig den mest snabbaste och finurligaste av oss

vpaavola
Medlem
#21 Skrivet: 30 Apr 2014 08:36

varför.

"Varför slickar hunden sina taskar? Därför att den kan". Så enkelt är det.
Svårare är frågan: Alla vet att vi har olika betänketider, alla vet att man har rätt att utnyttja sin betänketid, men gång på gång dyker det upp tråd där det frågas varför folk utnyttjar sin betänketid. Varför???

HSK_MickevB
Medlem
#22 Skrivet: 30 Apr 2014 08:45

Citerar: vpaavola, #21:
gång på gång dyker det upp tråd där det frågas varför folk utnyttjar sin betänketid. Varför

Vet inte om min förra tråd om spelare som konstant förlorar på tid hör till denna kategori trådar som åsyftas men där var min frågeställning om spelare som INTE lyckas utnyttja sin betänketid innan partiet tar slut.

När jag utmanar folk i stegen brukar jag välja spelare som verkar vara mycket aktiva för att slippa vänta tre dagar på varje flytt.

Varför gör jag då det? Jo, för att stegen bygger på att man sakta dalar i ranking om man inte slutför partier snabbt så även om man vinner ett parti som pågår i flera månader så har man ändå backat i placering. Av samma anledning spelar jag även mina förlustställningar snabbt så att jag när partiet är slut snabbt kan starta ett annat och förhoppningsvis vinna det samt gå upp några pinnhål.

Ren taktik från min sida alltså.

vpaavola
Medlem
#23 Skrivet: 30 Apr 2014 10:15

Inte ens förlust på tid är förbjudet.
Kleimark. Du är ju ytterst händig med datorer. Skulle du kunna plocka fram hur många tråd vi har haft om betänketid och tidsförlust?

G_arvid
Medlem
#24 Skrivet: 30 Apr 2014 11:03

Citerar: vpaavola, #23:
Inte ens förlust på tid är förbjudet.

Nej, men allt som man får göra kanske man inte bör göra. Här finns en skillnad mellan internetschack och närschack, för om någon i ett närparti skulle sätta i system att sitta och vänta i ställningar med ett möjligt drag för att irritera sin motståndare så skulle denne person snart bli tvungen att lägga av - med närschacket eller med beteendet för att det sociala trycket skulle bli för stort.
Vi vet alltså inte anledningen till varför sådant här förekommer, men personligen tycker jag det är osannolikt att man grubblar över ställningen och syftet att irritera ligger mycket närmare till hands.
Saken har diskuterats i många trådar men en uppmaning till "netikett" är inte fel, och det var väl det som trådskaparen ville ha, om jag fattat saken rätt.

HSK_MickevB
Medlem
#25 Skrivet: 30 Apr 2014 11:06

Citerar: G_arvid, #24:
Nej, men allt som man får göra kanske man inte bör göra. Här finns en skillnad mellan internetschack och närschack, för om någon i ett närparti skulle sätta i system att sitta och vänta i ställningar med ett möjligt drag för att irritera sin motståndare så skulle denne person snart bli tvungen att lägga av - med närschacket eller med beteendet för att det sociala trycket skulle bli för stort.
Vi vet alltså inte anledningen till varför sådant här förekommer, men personligen tycker jag det är osannolikt att man grubblar över ställningen och syftet att irritera ligger mycket närmare till hands.
Saken har diskuterats i många trådar men en uppmaning till "netikett" är inte fel, och det var väl det som trådskaparen ville ha, om jag fattat saken rätt.

Bra inlägg!!

rödingen
Medlem
#26 Skrivet: 30 Apr 2014 11:17

Bra inlägg 24.

Leifur
Medlem
#27 Skrivet: 30 Apr 2014 12:00

Just det!

vpaavola
Medlem
#28 Skrivet: 30 Apr 2014 15:33

Man behöver inte vara överens i sakfrågan för att erkänna att G_arvids inlägg är alltid välformade och läsvärda men när saken ploppar upp sådär fem sex gånger/år, börjar det kännas något "tjatigt". Speciellt när jag inte har hittat några nya synpunkter sen när jag följde motsvarande tråd 2009.

Leifur
Medlem
#29 Skrivet: 30 Apr 2014 16:03

Citerar: vpaavola, #28:
det kännas något "tjatigt". Speciellt när jag inte har hittat några nya synpunkter sen när jag följde motsvarande tråd 2009.

För mig som är ny här på SchackOnline (började spela här 21/12 2013) är den förhalande spelstilen ny för mig. Skulle ett liknande beteende accepteras när det gäller närschack, exempelvis att gå iväg från brädet vid drag, när endast ett drag är möjligt, vara frånvarande en timme för att sedan komma tillbaka för att göra det enda möjliga draget? Inte skulle man bli speciellt populär i alla fall.

Etelhem
Medlem
#30 Skrivet: 30 Apr 2014 16:23 - Redigerad av: Etelhem

Citerar: Leifur, #29:
För mig som är ny här på SchackOnline (började spela här 21/12 2013) är den förhalande spelstilen ny för mig. Skulle ett liknande beteende accepteras när det gäller närschack, exempelvis att gå iväg från brädet vid drag, när endast ett drag är möjligt, vara frånvarande en timme för att sedan komma tillbaka för att göra det enda möjliga draget? Inte skulle man bli speciellt populär i alla fall.

Men tänk om denne person fick något viktigare sig för som att ta en fika eller äta mat ta hand om barnet osv osv ? Men ÄNDÅ har han/hon sin fulla rätt om det ryms inom betänketiden !

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!