Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Att inte ha tid att spela schack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 .
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#211 Skrivet: 17 Jun 2014 00:23

Ok när kommer denna schackverksamhet att dö ut enligt dej ?

Är det inte bara spekulationer som du framför ?

vpaavola
Medlem
#212 Skrivet: 17 Jun 2014 00:31

Eftersom varken du eller jag kan se in i framtiden, spekulerar vi båda två. Men jag skulle gissa att i klubbverksamheten kommer att bli rejäl försvagat när vår generation viker av.

sture_lindberg
Medlem
#213 Skrivet: 17 Jun 2014 00:35

OK ,Vi får se . Jag gissar att det inte blir så.
Nu tycker jag vi har gissat färdigt

G_arvid
Medlem
#214 Skrivet: 17 Jun 2014 07:21

Citerar: vpaavola, #210:
Citerar: sture_lindberg, #209:
Vi får väl se..

Lyckligtvis inte. Vi är gamla gardet Sture.

Vad är det då för mening med att gissa? När man inte får chansen att säga "Vad var det jag sa..."

vpaavola
Medlem
#215 Skrivet: 17 Jun 2014 08:32

Det är inte så illa om någon säger: "Vad var det han sa."

En död tiger lämnar sin hud, en död krigare sitt namn. (Japansk ordspråk)

HSK_Andreas
Moderator
#216 Skrivet: 17 Jun 2014 09:19

Citerar: vpaavola, #208:
Schackklubbar brottas väl med samma problem som alla andra föreningar vars verksamhet vilar på ideellt arbete. Yngre människor har sällan tid och lust att arbeta utan betalning, och när gamla gardet inte orkar mer, kommer föreningar, eller åtminstone verksamheten, att dö ut.

Det här är ett stort problem för all föreningsverksamhet. Färre och färre vill jobba ideelt. Sen spelar det mindre roll vilken förening det är frågan om, schack, fotboll, bostadsrättföreningen etc. Alltför många vill bara plocka russinen ur kakan och komma till dukat bord. Det ser man på schackverksamheten likväl som andra verksamheter, det är samma personer som gör allt jobb och samma personer som inte gör något jobb alls. Vanliga ursäkter för att inte göra något jobb alls är "Jag kan ju inget" och "Jag har inte tid, min familj/mitt arbete tar så mycket tid". Sanningen är väl att de flesta som arbetar ideelt, oavsett vilken förening vi talar om, också har familj/arbete och kunde kanske inte heller allt när de började, men hade viljan att lära sig.

Ser man på bostadsrätter så tycker ju folk "Jag har köpt min lägenhet, så varför ska jag jobba med något i föreningen, dessutom kan jag inte de sakerna."
Här kan man svara "Fel, du har INTE köpt din lägenhet, du äger den inte. Du har köpt rätten att nyttja den och du har köpt in dig i en förening som ska driftas. Alla som nu sitter i styrelsen eller gör något annat för föreningen (arbetar på städdagar etc) kanske inte heller kunde saker när de började, men har lärt sig efter hand.

I schacket ser det lite likadant ut, tyvärr.

Jag tror inte att närschacket kommer dö ut, men jag är övertygad om att fler klubbar kommer läggas ner. Man provar då att slå ihop 2-3 döende klubbar och resultatet brukar vara 1 döende klubb... Klubb A har 10 aktiva medlemmar, Klubb B har 10 aktiva medlemmar. Slår man ihop klubb A och klubb B borde man få 20 aktiva medlemmar, men i praktiken brukar man få 10 aktiva medlemmar, som sen tröttnar sakta men säkert och går till en större klubb medan den gamla till slut läggs ner.

Får vi inte fler att vilja ta något ansvar och jobba det minsta så kommer fler klubbar dö.

Det märkliga med att vissa inte har tid, medan andra har det är att de som tar sig tid oftast gör det på flera ställen samtidigt. På jobbet talar vi om detta. Det är folk som sitter i sekretariatet på hockeymatcherna (andra vet ju inte hur man gör och verkar ha omöjligt att lära sig), folk som tränar hockeylaget (det kan inte alla göra, men även här kan man hjälpa till), som tränar fotbollslaget, som tränar juniorerna i segling, innebandy etc. Samma personer på alla ställen och samma som aldrig gör något.. De som gör något har också heltidsarbeten och familj. Det är helt enkelt en frågan om prioriteringar.

G_arvid
Medlem
#217 Skrivet: 17 Jun 2014 09:50

Citerar: HSK_Andreas, #216:
Det är helt enkelt en frågan om prioriteringar.

Inte bara prioriteringar utan även attityd. Som en dialog jag hörde på schackklubben när klubbens hustomte fått influensa:
-Va, är det inget kaffe idag?
-Jovisst ska vi ha kaffe -sätt på du, bryggaren och kaffet står ju därborta.
-Va! Äh...äsch vi får vara utan kaffe i kväll...

Eller som när en medlem på årsmötet tyckte det var hemskt att se ordföranden stå och diska efter varje spelkväll, och att alla borde kunna diska sin egen mugg. Livlig diskussion utbröt: -Vi köper engångsmuggar! -Vi skaffar diskmaskin! -Vi köper kaffeautomat!
Till slut ändade diskussionen med att ett par personer erbjöd sig att frivilligt ställa upp och hjälpa till med diskningen...

Kanske är det just inställningen "jag ska inte anstränga mig för att få det jag vill ha - det ska andra sköta åt mig" som är det största problemet för alla ideella organisationer

LNO1
Medlem
#218 Skrivet: 17 Jun 2014 09:51

Citerar: Kleimark, #148:
Jag ska skaffa fram källor i så fall.

I väntan på att Kleimark eventuellt kan få fram en källa, vilket nog kan bli en ganska lång väntan, föreslår jag att den intresserade läser bl.a avsnittet "klubbdöden" i Olle Ekengrens historik över Dalarnas schackförbund. http://dalaschack.se/index.php?pid=401 så får vi i alla fall en bild över hur utvecklingen sett ut i Dalarna.

LNO1
Medlem
#219 Skrivet: 17 Jun 2014 09:53

Citerar: G_arvid, #217:
Kanske är det just inställningen "jag ska inte anstränga mig för att få det jag vill ha - det ska andra sköta åt mig" som är det största problemet för alla ideella organisationer

Hur rätt har du inte G_arvid !!

G_arvid
Medlem
#220 Skrivet: 17 Jun 2014 09:54

Citerar: vpaavola, #215:
Det är inte så illa om någon säger: "Vad var det han sa."

Kanske det. Själv är jag mera präglad av Magnus Uggla: "Va ska man ta livet av sig för när man ändå inte får höra snacket efteråt..."

LNO1
Medlem
#221 Skrivet: 17 Jun 2014 10:28

Får vi inte fler att vilja ta något ansvar och jobba

Nyckelordet här är jobba, för jag, i motsats till Sture och Kleimark är oroad över hur det ser ut med det vikande medlemsantalet. (OBS! Detta är inte ett vetenskapligt påstående utan bygger endast på egna observationer) Kanske man kan be er SO-medlemmar som varit med i klubbschacket ett tag att ge några exempel från ert eget distrikt hur det sett ut med antalet medlemmar, från t.ex 80-talet fram till nu?

LNO1
Medlem
#222 Skrivet: 17 Jun 2014 10:51

I anslutning till mitt förra inlägg vill jag påpeka att bland de rapporter vi redan fått om medlemsantal så har ingen talat om ett stigande sådant. Kristallen hade ju t.ex över 100 medlemmar vilket kan tyckas mycket, men för en storstad är det inte någon svindlande siffra.

HSK_Andreas
Moderator
#223 Skrivet: 17 Jun 2014 10:58

Inte bara prioriteringar utan även attityd. Som en dialog jag hörde på schackklubben när klubbens hustomte fått influensa:
-Va, är det inget kaffe idag?
-Jovisst ska vi ha kaffe -sätt på du, bryggaren och kaffet står ju därborta.
-Va! Äh...äsch vi får vara utan kaffe i kväll...

Tyvärr tror jag inte det där är alltför ovanligt. Klarar man inte ens att sätta på kaffebryggaren i det läget så borde man få klara sig utan kaffe varje vecka...

Eller som när en medlem på årsmötet tyckte det var hemskt att se ordföranden stå och diska efter varje spelkväll, och att alla borde kunna diska sin egen mugg. Livlig diskussion utbröt: -Vi köper engångsmuggar! -Vi skaffar diskmaskin! -Vi köper kaffeautomat!
Till slut ändade diskussionen med att ett par personer erbjöd sig att frivilligt ställa upp och hjälpa till med diskningen...

Bra lösning, men det är ju synd att det ska behövas en diskussion på ett årsmöte om en så banal sak. Det är väl bara att hugga tag i det. Den som tog upp frågan på årsmötet kunde ju gärna börja (om hen nu inte redan gjorde en massa såklart), gärna genom att klart och tydligt säga att idag tar jag disken, så X slipper göra det varje gång. Kanske hade någon annan klivit fram veckan efter!?

Håller med.

En liten berättelse hur det kan se ut i en bostadsrättsförening. Jag köpte min lägenhet i föreningen 2006 och blev ordförande 2007. De flesta tyckte att det var bra med en händig person (Jag kunde ta fram stegen och byta ett lysrör i trappen...) och när det behövdes fler personer till styrelsen så siktade man alltid på händiga personer (och hittade inga). Jag tyckte det var oväsentligt om man var händig heller inte, utan att det fanns andra saker som var viktigare för styrelsearbetet. Var man händig kunde man ju fortfarande göra saker i huset, utan att behöva sitta med i styrelsen om man inte ville det.
Jag sålde min lägenhet 2012 och när jag var på besök för några veckor sen, sprang jag på någon i den nya styrelsen (som de knappt fick ihop folk till) om inte jag kunde hjäpla dem att fixa ett staket som gått sönder, jag var ju så händig... De hade diskuterat frågan på ett styrelsemöte! Är det inte väl lågt att be en föredetta medlem om sådana saker?

LNO1
Medlem
#224 Skrivet: 17 Jun 2014 11:11

Citerar: HSK_Andreas, #223:
om inte jag kunde hjäpla dem att fixa ett staket som gått sönder, jag var ju så händig... De hade diskuterat frågan på ett styrelsemöte! Är det inte väl lågt att be en föredetta medlem om sådana saker?

Inte alls speciellt lågt om du tillåts att fakturera dem, men de antog väl att din hjälp var gratis och det kan ju minst sagt uppfattas som lågt.

HSK_Andreas
Moderator
#225 Skrivet: 17 Jun 2014 11:17

Citerar: LNO1, #222:
I anslutning till mitt förra inlägg vill jag påpeka att bland de rapporter vi redan fått om medlemsantal så har ingen talat om ett stigande sådant. Kristallen hade ju t.ex över 100 medlemmar vilket kan tyckas mycket, men för en storstad är det inte någon svindlande siffra.

I verksamhetsberättelsen från Stockholms Schackförbund kan man plocka ut följande siffror för registrerade seniorer:

1997: 813 stycken
2005: 844 stycken
2013: 903 stycken

Det talar ju faktiskt för en liten uppgång. Mellan 1997 och 2013 ökade det med 11%. Å andra sidan ökade befolkningen i länet med 22,7% under samma period. Antal klubbar i Stockholms SF har ökat dramatiskt under samma period, men då talar vi framförallt om rena skolschackklubbar. De gamla klubbarna har nog minskat i antal är jag rädd.

HSK_Andreas
Moderator
#226 Skrivet: 17 Jun 2014 11:18

Citerar: LNO1, #224:
Inte alls speciellt lågt om du tillåts att fakturera dem, men de antog väl att din hjälp var gratis och det kan ju minst sagt uppfattas som lågt.

Haha, faktura fanns nog aldrig i deras tankevärld... Gratis arbete såklart.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#227 Skrivet: 17 Jun 2014 12:18 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Samma personer på alla ställen och samma som aldrig gör något.. De som gör något har också heltidsarbeten och familj. Det är helt enkelt en frågan om prioriteringar.

Under en period i mitt liv var jag sådan som jobbade mycket ideellt med massor av olika uppdrag och mycket tid gick åt till praktiska arrangemang. Men jag tröttnade av flera skäl. Ett skäl var dessa free riders som alltid skulle komma till dukat bord. Ett annat skäl var att jag började resa mycket i jobbet och på 80-talet var det inte lika enkelt med kommunikationen som nu.
Numera har jag mycket mer tid, men skälen att delta i sådan verksamhet finns där inte längre. Men de få gånger jag varit t.ex. och spelat schack live så finns fortfarande den där känslan för det ideella arbetet. Jag brukar påpeka för de som jobbar att de gjort det fint och jag stannar kvar för att hjälpa till att plocka undan. Det vore väldigt skämmigt att vara en free rider.

LNO1
Medlem
#228 Skrivet: 17 Jun 2014 13:34

Citerar: HSK_Andreas, #225:
Antal klubbar i Stockholms SF har ökat dramatiskt under samma period, men då talar vi framförallt om rena skolschackklubbar. De gamla klubbarna har nog minskat i antal är jag rädd.

Vore intressant att få reda på hur det ser ut egentligen med detta. Utvecklingen i Dalarna är ju i alla fall mer eller mindre katastrofal. Fagersta har ju glädjande nog återupptagit sin verksamhet , men det drabbade tyvärr Horndal vilken var den klubb Fagerstaspelarna hade sökt sig till. Vi är nu 11 stycken medlemmar i klubben varav minst 3 inte spelar aktivt och det gör att vi som mest har 8 aktiva spelare. Det är verkligen på vippen att vi klarar av seriespelet nu i höst som ni förstår. Och utan seriespel försvinner ju onekligen en del av klubbens huvudaktiviteter. Något annat som förvånar är att medlemmarna i klubben uppvisar ett svalt intresse för analyskvällar, något som verkligen kan stärka den sociala biten i en klubb. Så den vägen att göra något för att locka nya medlemmar är för tillfället stängd. Jag och kassören har dock pratat om att anordna en grillkväll med snabbschack i naturskön miljö, vi får väl se hur det avlöper. Men helt klart står dock: vill vi att vår lilla lokala schackklubb ska leva vidare får vi jobba för det, och dessutom jobba ganska hårt. Och i sådana fall krävs ju uppställning från alla aktiva medlemmar, vilket hittills inte varit så svårt, men det krävs ju att vi upprätthåller och utökar detta hela tiden.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 .
Du måste logga in för att kunna posta!