Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Att inte ha tid att spela schack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#181 Skrivet: 14 Jun 2014 19:21

Citerar: Nesse, #208:
Jag konstaterar bara hur utvecklingen ser ut.

Däremot finns det ingen anledning att måla djävulen på väggen. Även om klubbverksamheten för vissa distrikt har minskat något.

Nesse
Medlem
#182 Skrivet: 14 Jun 2014 21:09

Citerar: sture_lindberg, #181:
Även om klubbverksamheten för vissa distrikt har minskat något.

"minskat något" ?

Återigen, läs gamla nummer av Tfs från exempelvis 70-talet så kan du se att i distrikt som Norrland, Halland och Småland fanns ett stort lokalt seriesystem med mängder av klubbar och lag. I Jämtland-Härjedalen fanns till exempel ett 10-tal schackklubbar på 1960-talet som spelade i lokalserien mot varandra. Idag finns det väl en schackklubb i Östersund kvar.

Släpp stockholmsblicken Sture och inse hur det ser ut i resten av landet.

Fast så klart, jättekul att ni är 100 personer i Kristallen SK.

rhyminsimon
Medlem
#183 Skrivet: 15 Jun 2014 01:14

Det känns som att folk talar förbi varandra i denna debatten. Det här är mitt första inlägg i schackforumet, jag har stort intresse för både korrschack och närschack men har aldrig varit med i en schackklubb. Jag är uppväxt inom internetgenerationen och fick ett stort intresse för schack hyfsat nyligen. Jag har funderat på att gå med i en klubb, men har väl dels känt att jag borde utvecklas lite mer först (även om det är en irrationell inställning) och dels att jag inte fått tummarna loss. Det jag menar är helt enkelt är att jag varken har schackhistoriken i Sverige klar för mig pga min förhållandevis ringa ålder samt att jag är ganska ny inom spelet.

Men! Det jag har kunnat konstatera hittils genom att ha läst igenom tråden är att folk talar mer utifrån deras åsikt om schack snarare än ur hur samhället ser ut. Vi har två fakta vi bör förhålla oss till. För det första, som det ser ut nu är det nog otänkbart att tävlingar kommer hållas över internet med tanke på diverse fuskmöjligheter. För det andra ÄR det faktiskt fakta att internet håller på att ta över mer och mer, antingen för att det är mer lättillgängligt dygnet runt, eller för att folk i allmänhet tar den lättare och mer bekvämliga vägen till nöje.

Det jag vill säga är helt enkelt att det finns två sidor av myntet och jag tror varken den ena eller den andre kommer vinna den här debatten, för båda parter har rätt.

Nu inser jag att jag i mitt första schackforum-inlägg kom direkt långt från trådens ursprungliga ämne, och jag ber om ursäkt för detta men skyller också lite på att tråden sedan länge tagit en ny utveckling. Och jag vill inte på något sätt dämpa debatten, snarare få den att inte trampa i redan upptrampad mark.

LNO1
Medlem
#184 Skrivet: 15 Jun 2014 09:33 - Redigerad av: LNO1

Citerar: rhyminsimon, #183:
Det jag har kunnat konstatera hittils genom att ha läst igenom tråden är att folk talar mer utifrån deras åsikt om schack snarare än ur hur samhället ser ut.

Jodå rhyminision det är nog helt riktigt, man talar om smakfrågor (i detta fall om man föredrar nätschack framför närschack) och upphöjer det man själv tycker till allmängiltig sanning. I vart fall är det en ganska medioker debatteknik. (Luttrade SO- medlemmar vet att jag kan vara lite frän i tonen så detta får nog passera.) Jag tror dock att nätschacket kan vara ett nog så gott sätt som något annat att spela schack. Vissa av oss som spelar schack är intresserade av schacket för dess egen skull, tycker att ställningarna är intressanta, man ser det hela som en slags tankenöt. För någon som ser spelet så, vilket, vill jag tillägga, är en nog så ädel syn på schacket, så kanske allt prat om nerv, rankingpoäng och prispengar är helt egalt. Sedan är det nog så att samhället är statt i ständig förändring och detta måste vi acceptera. Kanske schackklubben om 20 år ser helt annorlunda ut än vad den gör idag.

Nesse
Medlem
#185 Skrivet: 15 Jun 2014 09:57

Det jag har svårt för i debatten är argument av typen "jo, klubbspelandet har nog minskat lite grann, men bara vi satsar och bjuder på kaffe och mazarin så kommer nog fler upptäcka hur mysigt det är med närschack..." eller nåt sånt.

Det är att sticka huvudet i sanden och vägra inse att samhället och den tekniska utvecklingen hela tiden förändras.

LNO1
Medlem
#186 Skrivet: 15 Jun 2014 10:04

Citerar: Nesse, #185:
Det jag har svårt för i debatten är argument av typen "jo, klubbspelandet har nog minskat lite grann, men bara vi satsar och bjuder på kaffe och mazarin så kommer nog fler upptäcka hur mysigt det är med närschack..." eller nåt sånt.

och, kan tilläggas, man har understundom svårt att inse att människor är olika och kan se olika förtjänster och nackdelar inom schacket. I ditt exempel kan man ju locka kaffe och mazarinälskare men detta kan ju för någon snarare avskräcka än locka. Mitt recept för att locka fler till klubbarna är att man måste uppvisa stor flexibilitet och man får inte vara rädd för nya grepp och ny teknik.

sture_lindberg
Medlem
#187 Skrivet: 15 Jun 2014 11:00

Citerar: LNO1, #186:
Mitt recept för att locka fler till klubbarna är att man måste uppvisa stor flexibilitet och man får inte vara rädd för nya grepp och ny teknik.

Låter ju väldigt bra i princip.

Men vad innebär det i praktiken ?

Vad exakt innebär "stor flexibilitet och nya grepp" ? Kan du förtydliga tack..

LNO1
Medlem
#188 Skrivet: 15 Jun 2014 11:31

Citerar: sture_lindberg, #187:
Låter ju väldigt bra i princip.

Men vad innebär det i praktiken ?

Vad exakt innebär "stor flexibilitet och nya grepp" ? Kan du förtydliga tack..

Det ligger i flexibilitetens natur att den inte kan preciseras så lätt. Men att utnyttja de möjligheter som finns.. t.ex nätschack för att locka folk till klubbar kan ju vara ett exempel.

sture_lindberg
Medlem
#189 Skrivet: 15 Jun 2014 11:33

Ok tack för svar

sture_lindberg
Medlem
#190 Skrivet: 15 Jun 2014 11:36 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #188:
t.ex nätschack för att locka folk till klubbar kan ju vara ett exempel.

En sak bör ju då gälla för de som gillar närschack..Att de talar om fördelarna med att spela närschack och inte tvärt om.

Att sitta här på nätet och döma ut närschacket är knappast någon bra reklam för närschacket

Utan jag tycker nätet i stället skulle användas för att tala GOTT om närschacket..

gubbengrå
Medlem
#191 Skrivet: 15 Jun 2014 11:38 - Redigerad av: gubbengrå

Om man diskuterar hur att locka fler spelare till klubbarna, så kan det kanske vara värt att tänka på att vi här på so har en stor kontaktyta mellan klubbspelare och andra spelare. Här har klubspelarna utmärkta möjligheter att genom gott uppträdande och smittsammt intresse för spelet inspirera de som ännu inte tagit det avgörande steget in någon trevlig klubb till att göra just detta

LNO1
Medlem
#192 Skrivet: 15 Jun 2014 11:38

Citerar: sture_lindberg, #190:
En sak bör ju då gälla för de som gillar närschack..Att de talar om fördelarna med att spela närschack och inte tvärt om.

Givetvis, jag tycker inte att man ska "snacka ner" vare sig det ena eller det andra, det är nog ingen betjänt av.

gubbengrå
Medlem
#193 Skrivet: 15 Jun 2014 11:41

Citerar: LNO1, #192:
Givetvis, jag tycker inte att man ska "snacka ner"

Nej just ! Ett gott exempel säger mer än 1000 ord

G_arvid
Medlem
#194 Skrivet: 15 Jun 2014 11:42

Det är nog riktigt att tråden har fjärmat sig från det som var den ursprungliga frågeställningen, huruvida man har tid med klubbschack eller inte.

Citerar: Nesse, #185:

Det är att sticka huvudet i sanden och vägra inse att samhället och den tekniska utvecklingen hela tiden förändras.

Personligen tror jag mig inte ha blivit serverad en enda mazarin i något schacksammanhang, men jag kan ju missta mig. inte heller har jag sett eller hört någon föreslå kaffe med mazarin som ett sätt att locka nya medlemmar. Hur många schackklubbar har gemensam fika som ett stående inslag? Det vanliga är väl att kaffet och ev tilltugg serveras till självkostnadspris för att man ska hålla sig alert under spelandet.
Man kan ju se schacket på olika sätt. För mig är schacket en kamp, en tankebrottning. Om man ser inslaget av en vilt kämpande motspelare som ointressant eller störande kanske man får större utbyte av att skapa problem och studier i stället.
Frågan är vad schackklubbarna kan göra åt utvecklingen. Om man är en närschackklubb så är det väl rimligt att verksamheten fokuseras kring att spela närschack, med pjäser, bräde och klocka som enda hjälpmedel. Kanske skulle det komma mer folk om man även höll på med innebandy eller e-sport, men frågan är vad klubben tjänar på att medlemmarna ägnar sig åt andra verksamheter. Det blir ju inte fler schackspelare för det.
"Det är svårt att sia - särskilt om framtiden", var det en skämtare som sa. Felet med de flesta prognoser är att de utgår från att den trend man observerar kommer att fortsätta hur länge som helst. Så är det nästan aldrig, förr eller senare kommer det ett trendbrott som förändrar allting. Pendeln kan svänga tillbaka igen, det har hänt förr.
Hur framtidens schackklubbar ser ut om tjugo år är det ingen som vet. Men jag är inte oroad för närschackets överlevnad. Det är ganska långt borta att Magnus Carlsens bedrifter och spelande blir ointressant i jämförelse med vad som åstadkommits på en internetsajt.

LNO1
Medlem
#195 Skrivet: 15 Jun 2014 11:53

Citerar: G_arvid, #194:
Personligen tror jag mig inte ha blivit serverad en enda mazarin i något schacksammanhang,

Det var ju tråkigt
Citerar: G_arvid, #194:
Man kan ju se schacket på olika sätt.

Precis, och vad jag menar så är även närschackspelarna betjänta av att folk spelar schack på nätet. Det kan ju skapa ett gryende intresse som gubbengrå mycket riktigt säger. Därför kan ju ett korrekt och trevligt bemötande av oss närschackspelare här på SO tjäna detta intresse, i motsats till att gnälla om att folk inte ger upp tillräckligt tidigt och liknande tjafs som jag ofta sett, och för all del i självkritikens namn också i viss mån bidragit till .

sture_lindberg
Medlem
#196 Skrivet: 15 Jun 2014 22:31

Citerar: Nesse, #165:
Vi kommer inte längre tillbaka till 1940 till 1980-talet med en schackklubb i varenda svensk småstad, med mängder av lag som deltog i det allsvenska seriesystemet, med över 1000 deltagare i schack-SM och så vidare.

Har du en spåkula till hands när du konstaterar detta ?

Finns stora möjligheter att det kan svänga åt rätt håll så småningom.

Citerar: Nesse, #182:
Fast så klart, jättekul att ni är 100 personer i Kristallen SK.

Det finns även andra klubbar med ännu flera medlemmar. Så jag tror inte ett dyft på att närschacket kommer att dö ut.

vpaavola
Medlem
#197 Skrivet: 16 Jun 2014 09:06

Citerar: sture_lindberg, #196:
Så jag tror inte ett dyft på att närschacket kommer att dö ut.

Har du en spåkula till hands när du konstaterar detta ?

HSK_Andreas
Moderator
#198 Skrivet: 16 Jun 2014 09:09

Det finns även andra klubbar med ännu flera medlemmar. Så jag tror inte ett dyft på att närschacket kommer att dö ut.

Jag tror inte heller att det dör ut helt, men utvecklingen är oroväckande.
Jag tror att vår klubb inte avviker speciellt från hur det ser ut i schacksverige och vilka förändringar som varit med åren.
På 80-talet hade vi 3 klasser i KM och gott om spelare på klubbkvällarna.
I början på 90-talet som var det 2 klasser i KM.
Idag får vi vara glada om 8 personer vill spela KM.

Likadant om man tittar på övriga klubbkvällar. Förr var det alltid 20+ personer på en klubbkväll. Idag är vi glada om vi blir 10. Antal medlemmar säger inte heller så mycket. Klubb A har 100 seniormedlemmar och av dessa så besöker 70 stycken klubbens spelkvällar minst 5 gånger per år
Klubb B har 100 seniormedlemmar och av dessa besöker 20 stycken klubbens spelkvällar minst 5 gånger per år.
Rätt stor skillnad mellan klubbarna tycker jag,

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#199 Skrivet: 16 Jun 2014 11:42 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: HSK_Andreas, #198:
men utvecklingen är oroväckande.

Jag kan addera till historien. När jag började spela schack i början på 60-talet hade klubben fyra klasser (M-1-2-3) i KM och det var mellan 60 - 70 deltagare uppskattningsvis. Jag startade upp ungdomsverksamhet och vi hade 3 klasser och mellan 20 och 30 deltagare. Östra SS som klubben hette, ansågs vara en liten klubb. Nu finns inte klubben kvar längre.

Det finns, vetenskapligt belagt tror jag, en trend att de blir större gap mellan utövare och de som administrerar eller arrangerar. Utövandet ökar och speciellt utövare utan "klubbtillhörighet" ökar, men det organiserade klubblivet är svagt och har ibland inte folk nog att få ihop styrelser osv.

Det gäller i stort sett alla verksamheter om jag förstått det rätt. Ta Lidingö SOK som är en liten orienteringsklubb men som arrangerar ett gigantiskt event, Lidingöloppet, varje år. De flesta som springer är inte med i någon klubb.

På 60-talet var klubben den naturliga sättet att kunna utöva sin verksamhet. Vad det gäller terränglöpning var det dessutom klubbarna som gjorde banor i skogen och märkte upp dem. Numera finns löparspår i varje kommun och promenadstråk osv. Klubben behövs inte på samma sätt. På liknande sätt med schack: Man kan - som många skriver här - får träning och övning på nätet inför de tävlingar som känns mer viktiga. Klubbens roll är inte lika betydelsefull.

Jag har en känsla av att det idag finns många fler schacktävlingar som man kan delta i nu än hur det var på 60-talet. Både i Sverige och utomlands. Och det verkar som om det är rätt stort deltagande. Så i den meningen tror jag Sture har rätt: Närschacket på stora event kommer inte att tappa. Och skulle de dessutom vara öppna för alla (utan att vara klubbmedlem) så kan det kanske bli ännu fler.

De som idag är aktiva i klubbar är det för att klubbarna ger det som dessa personer vill ha. Men vad vill de andra ha? Vad skulle förmå dem att gå till klubben?

Jag har inte en aning, för jag föredrar att sitta i min soffa och lira på nätet. Men jag är säkert ett undantag.

HSK_Andreas
Moderator
#200 Skrivet: 16 Jun 2014 15:53

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #199:
Jag har en känsla av att det idag finns många fler schacktävlingar som man kan delta i nu än hur det var på 60-talet.

Det stämmer kanske, jag var inte med på 60-talet, men jag kan jämföra med hur det såg ut i Stockholm på 90-talet. Då fanns det gott om arrangörer av diverse olika GP-tävlingar, vanligtvis snabbschacktävlingar. Deltagarantalet i dessa turneringar var minst 40 i varje turnering. Nu känns det som att alla tävlingar (nästan) arrangeras av Stockholms SF och det är färre tävlingar och färre deltagare per tävling.

De som idag är aktiva i klubbar är det för att klubbarna ger det som dessa personer vill ha. Men vad vill de andra ha? Vad skulle förmå dem att gå till klubben?

En intressant fråga, som jag saknar svar på. Vi har provat att fråga de som spelade förr, men inte längre vad som krävs för att få ner dem till klubben igen. Några svar har vi fått och provat, men de har ändå inte kommit tillbaks. Om någon har en bra idé så är jag beredd att prova, annars lever jag mer efter tanken att göra de som kommer nöjda, snarare än att försöka locka tillbaks folk som ändå inte kommer.

Jag har inte en aning, för jag föredrar att sitta i min soffa och lira på nätet.

Det tror du bara för att du inte testat vår klubb.

G_arvid
Medlem
#201 Skrivet: 16 Jun 2014 16:22

Citerar: HSK_Andreas, #200:
annars lever jag mer efter tanken att göra de som kommer nöjda, snarare än att försöka locka tillbaks folk som ändå inte kommer.

Kloka ord!

sture_lindberg
Medlem
#202 Skrivet: 16 Jun 2014 18:39 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag har en känsla av att det idag finns många fler schacktävlingar som man kan delta i nu än hur det var på 60-talet. Både i Sverige och utomlands. Och det verkar som om det är rätt stort deltagande. Så i den meningen tror jag Sture har rätt: Närschacket på stora event kommer inte att tappa. Och skulle de dessutom vara öppna för alla (utan att vara klubbmedlem) så kan det kanske bli ännu fler.

Så sant,så sant Så det finns inte minsta risk att närschacket kommer att dö ut..

Och troligen kommer även klubbschacket att öka till slut.

Men under tiden behöver man ju inte döma ut närschacket hur som haver..

Nesse
Medlem
#203 Skrivet: 16 Jun 2014 20:17

Citerar: sture_lindberg, #202:
Så sant,så sant Så det finns inte minsta risk att närschacket kommer att dö ut..

Och troligen kommer även klubbschacket att öka till slut.

Men under tiden behöver man ju inte döma ut närschacket hur som haver..

Det är inte en fråga OM närschacket kommer att dö ut, utan en fråga om NÄR.

Troligen blir det när dom sista pensionärerna inte längre orkar ta sin rullator med färdtjänsten till schackklubben.

Kleimark
#204 Skrivet: 16 Jun 2014 20:20

Du spelar ju själv inte närschack, så din spådom lär i princip alla ta med en nypa salt.

sture_lindberg
Medlem
#205 Skrivet: 16 Jun 2014 21:38

Citerar: Nesse, #203:
Det är inte en fråga OM närschacket kommer att dö ut, utan en fråga om NÄR.

Det är ju bara ett löjligt konstaterande du gör..

Cederblad73
Medlem
#206 Skrivet: 16 Jun 2014 22:13

Närschacket i sin organiserade form kanske, men som tur väl är inte på tu man hand.

sture_lindberg
Medlem
#207 Skrivet: 16 Jun 2014 22:16

Citerar: Cederblad73, #206:
Närschacket i sin organiserade form kanske, men som tur väl är inte på tu man hand.

Jag menar tävlingar i schack (närschack) , det kommer aldrig att dö ut.

vpaavola
Medlem
#208 Skrivet: 17 Jun 2014 00:16

Schackklubbar brottas väl med samma problem som alla andra föreningar vars verksamhet vilar på ideellt arbete. Yngre människor har sällan tid och lust att arbeta utan betalning, och när gamla gardet inte orkar mer, kommer föreningar, eller åtminstone verksamheten, att dö ut.

sture_lindberg
Medlem
#209 Skrivet: 17 Jun 2014 00:18

Vi får väl se..

vpaavola
Medlem
#210 Skrivet: 17 Jun 2014 00:21

Citerar: sture_lindberg, #209:
Vi får väl se..

Lyckligtvis inte. Vi är gamla gardet Sture.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!