Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Att inte ha tid att spela schack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
Leifur
Medlem
#151 Skrivet: 13 Jun 2014 18:48

Citerar: Kleimark, #178:
Ok.
Jag ska skaffa fram källor i så fall.

Lycka till "Kleimark"..!
Hoppas du inte blir gråhårig på kuppen.

Kleimark
#152 Skrivet: 13 Jun 2014 18:49

Tackar!

sture_lindberg
Medlem
#153 Skrivet: 13 Jun 2014 20:13

Tror säkert Kleimark fixar dessa källor.

sture_lindberg
Medlem
#154 Skrivet: 13 Jun 2014 20:16

Citerar: Leifur, #145:
Du förmodar att det är så att de flesta schackpartier spelas "ansikte mot ansikte", men jag är övertygad om att du har fel.

Du räknar säkert också med dessa blixtpartier på nätet Då spelas det förmodligen "flera" partier , men inte när det gäller långpartier.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#155 Skrivet: 13 Jun 2014 20:51 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: Leifur, #150:
Jag har inte tid att "häcka" hela kvällar på schackklubb så nätschacket passar mig perfekt. Det är ändå själva schackspelet som spel/konstform som intresserar mig. Den sociala biten tillfredställs bättre på andra sätt.

Jag håller med. Och jag tror att Kleimark tyvärr har tagit sig vatten över huvudet. Lite beror det på att närschackspartier som registreras är i någon form seriösa, inte alla dessa blixtpartier som spelas vid sidan om. Men varje parti på nätet registreras.

Å andra sidan spelas det en massa partier mot datorn numera. Hur skall man veta hur många partier som spelas på varje installerad schackapp eller schackprogram? Det är säkert ett gigantiskt mörkertal där.

Om man studerar Sveriges Schackförbunds medlemsstatistik kan man också konstatera att i åldrarna över 20 minskar antalet medlemmar. Det indikerar att närschacket tappar i relation till nätschacket. Befolkningen ökar ju.

Jag har försökt att förmå de som älskar närschack att förändra sin verksamhet så den blir konkurrenskraftig mot nätschacket, men de flesta vill inte lyssna. De drömmer om 70-talet om man skall vara lite elak.

Jag har i min verksamhet i ICT-sektorn i ett helt liv sett hur verksamhet efter verksamhet tappar till nätet. Och det är inte slut ännu. Just nu håller nätet på att ta död på tablå-TV. Om inte närschacket skapar en hållbar strategi för sin verksamhet, så kommer närschack bli lika kuriöst som hästdroskor. Det är i vart fall vad jag är rädd för.

Jag gillar inte att själv spela närschack, men jag vet att en massa människor har den passionen och det vore synd att den försvann eller bara kunde utövas i fjärde klass eller i de största städerna i landet. Men ska vi inte få en sådan utveckling då måste närschacket också modernisera sig och se vad som är dess USPer. Annars går det som med bokhandlare eller med skivhandlare eller för övrigt med videouthyrning.

G_arvid
Medlem
#156 Skrivet: 13 Jun 2014 20:53

Allt är ju bara spekulationer. Hur ska man kunna få fram uppgifter på hur många schackpartier som spelas vid köksbordet "ansikte mot ansikte" eller på bibliotek eller andra ställen.

Men det är ju helt klart att man t ex hinner spela 36 femminuterspartier på ett parti med (den gamla) allsvenska betänketiden. Så vad säger det här med antal partier egentligen?

Kleimark
#157 Skrivet: 13 Jun 2014 21:24

Det många här missar, är att en källa kan vara en vetenskaplig undersökning. Naturligtvis var aldrig tanken att räkna antal partier (jag trodde detta var uppenbart), utan endast få fram en källa.

sture_lindberg
Medlem
#158 Skrivet: 13 Jun 2014 21:28 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: G_arvid, #156:
Så vad säger det här med antal partier egentligen?

Inget alls,
Det är inte kvantitet
som räknas utan kvalitet.. Och där är närschack överlägset som redan skrivits.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#159 Skrivet: 13 Jun 2014 22:42

Bara här på sOl pågår uppskattningsvis över 600 partier bara i turneringar. Hur många närschackpartier spelas just nu, på fredagskvällen? Till de partier som spelas här kan vi lägga alla dem som spelas på andra sajter. Jag tror att det är tyvärr en oerhörd majoritet av allt schack som spelas på nätet.

Det är möjligt att säga, som Sture, att det är inte kvantitet som räknas utan kvalitet. Det kan vara sant. Men om allt fler spelar på nätet och inte orkar/bryr sig om att spela "riktiga" kvalitetspartier så kommer närschacket att dö ut. Personligen tycker jag inte alls det är samma sak att köpa en bok på nätet som att köpa den i bokhandeln, där man kan hålla den i handen, känna tyngden, till och med lukta på den. Men kvaliteten hjälper inte. Jag köper nästan alla mina böcker på nätet i alla fall.

Personligen tycker jag att det vore trist om närschacket dog ut. Men man kommer ingen vart med att säga att bara närschackpartier har den rätta kvaliteten. Det räcker inte.

Nu är vi väldigt långt ifrån trådens ämne. Jag ber om ursäkt.

G_arvid
Medlem
#160 Skrivet: 13 Jun 2014 23:12

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #155:
Om inte närschacket skapar en hållbar strategi för sin verksamhet, så kommer närschack bli lika kuriöst som hästdroskor. Det är i vart fall vad jag är rädd för.

Kanske inte riktigt än ändå. Rättvisande tävlingar över internet är långt borta, om det överhuvud taget kommer att bli möjligt att genomföra. Enda möjligheten att seriöst tävla i schack är ju trots allt närschack. Särskilt som datorernas intåg till stor del förstört korrschacket som tävlingsform enligt min uppfattning.

sture_lindberg
Medlem
#161 Skrivet: 13 Jun 2014 23:57

Citerar: G_arvid, #160:
Enda möjligheten att seriöst tävla i schack är ju trots allt närschack.

Exakt vad det handlar om.

sture_lindberg
Medlem
#162 Skrivet: 13 Jun 2014 23:59

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #159:
Personligen tycker jag att det vore trist om närschacket dog ut

Är knappast någon risk.Då tillräckligt många schackspelare föredrag "riktigt schack" tack o lov

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#163 Skrivet: 14 Jun 2014 01:34

Citerar: sture_lindberg, #162:
Är knappast någon risk.Då tillräckligt många schackspelare föredrag "riktigt schack" tack o lov

Jag hoppas verkligen du har rätt.

sture_lindberg
Medlem
#164 Skrivet: 14 Jun 2014 02:04

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #163:
Jag hoppas verkligen du har rät

Klart jag har

Nesse
Medlem
#165 Skrivet: 14 Jun 2014 12:20 - Redigerad av: Nesse

Man kanske kan säga så här: bredden i svenskt schack kommer aldrig mer tillbaka.

Vi kommer inte längre tillbaka till 1940 till 1980-talet med en schackklubb i varenda svensk småstad, med mängder av lag som deltog i det allsvenska seriesystemet, med över 1000 deltagare i schack-SM och så vidare.

Sen kommer naturligtvis ett gäng schackklubbar alltid finnas kvar i Stockholm, Göteborg, Malmö/Lund och några andra större städer. Men mer än så blir det inte.

Tyvärr...

sture_lindberg
Medlem
#166 Skrivet: 14 Jun 2014 12:35

Citerar: Nesse, #165:
bredden i svenskt schack kommer aldrig mer tillbaka.

Vad vet du om det ?

För att det fanns fler klubbar på 40-talet ?
Det är bara gissningar du kommer med.
Vi ska väl i stället hoppas och även verka för att schackintresset ska öka.. men med såna dysterkvistar som du så kan det bli svårt.

Kleimark
#167 Skrivet: 14 Jun 2014 13:01

Just 40-talet är ett ganska dåligt exempel, eftersom schacket förde en ganska tynande tillvaro. Förmodligen spelar fler schack i klubbar, än vad som gjordes på den tiden. Detta beror inte enbart på kriget, utan även det faktum att folk inte hade den mängd fritid som finns nu.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#168 Skrivet: 14 Jun 2014 13:12

Citerar: sture_lindberg, #166:

Helt och hållet är det inte gissningar. Det finns rätt mycket forskning om att ideella organisationer förlorar medlemmar - även populära och statusverksamheter som golf tappar.
Svårast är det att hitta funktionärer, folk till styrelser o.s.v. Det verkar vara en genomgående trend i alla fall de senaste 20 åren.
På något sätt har verkligheten förändrats så att deltagande i ideell verksamhet har minskat kraftigt.
Det är möjligen att vara dysterkvist att erkänna sådant, men det är inte mindre sant för det.
Det gör enligt min mening att schacket måste vara ännu bättre än förr på att visa upp sig och locka nya att spela. Och det är säkerligen så att internetschacket är en potentiell rekryteringsbas.

sture_lindberg
Medlem
#169 Skrivet: 14 Jun 2014 13:18

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #168:
Och det är säkerligen så att internetschacket är en potentiell rekryteringsbas.

Bra !

G_arvid
Medlem
#170 Skrivet: 14 Jun 2014 13:35

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #168:
Helt och hållet är det inte gissningar. Det finns rätt mycket forskning om att ideella organisationer förlorar medlemmar - även populära och statusverksamheter som golf tappar.

Fast det är väl en annan diskussion. Även om närschackklubbar förlorarar medlemmar behöver det inte betyda att närschacket kommer att försvinna. Jag läste nyligen på vår hemsida att ett gäng medlemmar som ställer upp i lagmatcher men sällan och aldrig syns till på spelkvälllar är i Prag och deltar i en turnering där. Direkt från Delta Lift Open...
Och se på skolschacket och schack-4:an. Intresset är enormt men att locka dem till schackklubben är svårt.

Vilket inte motsäger det faktum att resultat i alla tävlingar som spelas över internet måste tas med en nypa salt.

sture_lindberg
Medlem
#171 Skrivet: 14 Jun 2014 14:32

Citerar: G_arvid, #170:
Intresset är enorm

EXAKT , så närschacket kommer aldrig att dö ut.

Nesse
Medlem
#172 Skrivet: 14 Jun 2014 14:50

Citerar: sture_lindberg, #166:
Vad vet du om det ?

För att det fanns fler klubbar på 40-talet ?
Vi ska väl i stället hoppas och även verka för att schackintresset ska öka.. men med såna dysterkvistar som du så kan det bli svårt.

Läs valfritt nummer av Tidskrift för schack från 1950-talet och fram till 1980-talet så finns det mängder med referat från schackklubbar ute i landet, deras olika tävlingar, distriktsmästerskapen, ungdomstävlingar med mera.

Känns som att du lever i en bubbla Sture och inte inser hur det ser ut utanför Stockholm.

Nästa steg för Sveriges schackförbund kommer troligen bli att slå samman olika distrikt. Det kan inte vara nån mening att kvar distrikt med bara 2-4 klubbar och 6 personer som dyker upp och vill spela distriksmästerskap.

sture_lindberg
Medlem
#173 Skrivet: 14 Jun 2014 14:51

Spelar du själv i klubb Nesse ?

Nesse
Medlem
#174 Skrivet: 14 Jun 2014 15:18

Citerar: sture_lindberg, #173:
Spelar du själv i klubb Nesse ?

Har gjort, men den las ner på grund av för få medlemmar.

sture_lindberg
Medlem
#175 Skrivet: 14 Jun 2014 15:28

Ok då förstår jag lite bättre ditt ointresse för närschack...

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#176 Skrivet: 14 Jun 2014 15:53

Även om närschackklubbar förlorarar medlemmar behöver det inte betyda att närschacket kommer att försvinna.

Nej, det kan mycket väl vara så att närschack kommer att spelas i olika typer av tävlingar, men att den form som traditionellt utövats i schackklubbar kommer att försvinna. Människor gillar kanske mer av stora evenemang. Se bara på Vätternrundan idag eller Lidingöloppet. Merparten som deltar är inte med i någon klubb för sporten i fråga (gissar jag).
Intresset är enormt men att locka dem till schackklubben är svårt.

Javisst är intresset enormt och det spelas massor av schack. Men allt mindre i traditionella klubbar, vilket ställer till problem eftersom schacket organisatoriska bas har varit klubbarna.

Om man slåss för närschacket kanske inte den traditionella schackklubben är metoden. Jag säger "kanske".

sture_lindberg
Medlem
#177 Skrivet: 14 Jun 2014 15:56

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #176:
Om man slåss för närschacket kanske inte den traditionella schackklubben är metoden. Jag säger "kanske".

Vad ska ersätta schackklubbarna då enligt dej ? Något förslag ?

Nesse
Medlem
#178 Skrivet: 14 Jun 2014 16:09

Citerar: sture_lindberg, #175:
Ok då förstår jag lite bättre ditt ointresse för närschack...

sluta fäktas mot väderkvarnar Sture!

Jag har inte påstått att det är en bra utveckling att traditionella schackklubbar/närschacket försvinner i mindre städer eller att jag skulle vara ointresserad av närschack.

Jag konstaterar bara hur utvecklingen ser ut.

Sen är det en annan sak att sitta och önsketänka.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#179 Skrivet: 14 Jun 2014 16:35

Citerar: sture_lindberg, #177:
Vad ska ersätta schackklubbarna då enligt dej ? Något förslag ?

Jag kan gissa likaväl som du, men det verkar som t.ex. SM drar en väldigt massa folk ännu. Kanske är andra "stora" evenemang mer lockande, när man kan komma hemifrån, bo på hotell, dricka lite öl och dessutom spela schack. Detsamma gäller ju schackfyran som varje år har väldigt många i finalen. Stora evenemang. Ungefär som de av mina vänner som åker Vätternrundan, springer Lidingöloppet eller åker Vasaloppet. Ingen av dem jag känner är med i någon klubb för sporten ifråga.

Jag får intrycket - även om jag inte vet - att de här olika turneringarna både i Sverige och utomlands attraherar.

Jag känner några som åker till Gibraltar. Det finns andra som åker till Dubai eller deltar i tävlingar på Kanarieöarna.

Det här är vilda gissningar, Sture. Jag har aldrig varit bra på marknadsföring och kundbehovsanalys. Så det är väldigt amatöristiskt. Vad som inte är så amatöristiskt är att just klubbverksamhet - i alla sporter - har allt svårare att rekrytera medlemmar.

sture_lindberg
Medlem
#180 Skrivet: 14 Jun 2014 19:18

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #179:
Vad som inte är så amatöristiskt är att just klubbverksamhet - i alla sporter - har allt svårare att rekrytera medlemmar.

Tur att det återstår rätt många klubbar trots allt då. Vi har över 100 medlemmar i vår klubb.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!