Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Att inte ha tid att spela schack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#91 Skrivet: 19 Maj 2014 19:35

Citerar: sture_lindberg, #89:
Dessutom är det klart mera socialt att spela live än att hasta fram några drag på datorn.

Detta är nog en sanning med modifikation Sture. Här på SO kanske det inte bjuds på så många tillfällen till social interaktion mellan spelarna det vet jag inget om, men på FICS har jag genom åren fått vad jag räknar som verkliga vänner och många trevliga stunder. Vi har samtalat om ditten och datten via skype, analyserat lagkamraters partier i realtid medan de spelas mm. Sen kan jag ju inte låta bli att återigen höja en smula på åtminstone ena ögonbrynet när du skriver att man hastar fram ett drag här på SO. Är det inte korrschack som spelas här?

Kleimark
#92 Skrivet: 19 Maj 2014 19:53

Fast "vissa" använder ju endast tre minuter per drag.

Carzo
Medlem
#93 Skrivet: 19 Maj 2014 19:55 - Redigerad av: Carzo

Citerar: gubbengrå, #90:
Nej, det finns många värdemätare till att skilja folk från folk. Men ingen visar rätt. Inte ens schacket.

Kan tyckas så. Men specifikt vad gäller schack är nog den enda värdemätaren (vi ska kanske byta ut det infekterade ordet "värde" mot det mera specifika "kompetens", för att undvika missförstånd) mellan två personer en match, dvs en serieföljd av närpartier enligt konventionell praxis.
Vad beträffar att utesluta fusk el.dyl. så borde man kanske inhysa spelarna i ett slutet rum, modell Faradays Bur (omöjliggör radiokommunikation - Uri Geller påstods ha inopererat mikroradiomottagare i en kindtand, varmedelst han erhöll information som han påstod kom från tankeläsning eller fjärrsyn), låta dem spela nakna och totalt fritt från publik, som med tecken och åtbörder kan signalera till spelarna.
Torde vara ytterligt opraktiskt. Man kan invända att vad man mäter är inte spelarnas faktiska schackkunnande, utan mer koncentrationsförmåga över tid, uthållighet, psykisk balans etc. etc..
Men är inte sådana ingredienser komponenter i totalbilden av schackkompetens?
Ja - man kan diskutera. Nu har jag förresten nyss sumpat ett parti igen. Attans. Bäst att gå ut och klippa gräset i stället (anmodan av regeringen).

sture_lindberg
Medlem
#94 Skrivet: 19 Maj 2014 19:56

Citerar: LNO1, #91:
Är det inte korrschack som spelas här?

Jo ibland så.Beror ju lite på vad man menar med korrschack.

Men strunt samma..Det jag vill få fram är att närschack är helt överlägset nätschack både när det gäller den sociala aspekten och känslan i partierna.Du kan aldrig få samma känsla i ett nätschacksparti mot en för dej okänd spelare , än om du jämför detta med att spela mot en motståndare som sitter rakt framför dej.
Och för dej och andra som inte förstår detta vill jag bara beklaga.

Men alla blir väl saliga av sin tro..

gubbengrå
Medlem
#95 Skrivet: 19 Maj 2014 20:22

Citerar: Carzo, #93:
Men specifikt vad gäller schack är nog den enda värdemätaren

Ok då förstår jag. Drog fel slutsatser av ditt inlägg 87.

sture_lindberg
Medlem
#96 Skrivet: 19 Maj 2014 20:37

Citerar: Kleimark, #92:
Fast "vissa" använder ju endast tre minuter per drag.

Räcker bra

Leifur
Medlem
#97 Skrivet: 19 Maj 2014 20:50

Så fantastiskt är det inte med närschack, men varför ställa det ena mot det andra?
Här på SchackOnline spelar jag schack för att jag vill spela när det passar mig. Jag kan ha flera partier på gång och mitt fokus ligger på spelet, inte den sociala kontakten.
Jag har tidigare varit klubbspelare i många år men det här passar mig bättre just nu.

sture_lindberg
Medlem
#98 Skrivet: 19 Maj 2014 20:52

Citerar: sture_lindberg, #94:
Men alla blir väl saliga av sin tro..

Som sagt var.

DrBeep
Medlem
#99 Skrivet: 19 Maj 2014 22:18

Citerar: sture_lindberg, #94:
närschack är helt överlägset nätschack både när det gäller den sociala aspekten och känslan i partierna.Du kan aldrig få samma känsla i ett nätschacksparti mot en för dej okänd spelare , än om du jämför detta med att spela mot en motståndare som sitter rakt framför dej.
Och för dej och andra som inte förstår detta vill jag bara beklaga.

Kan inte mer än hålla med. Som jag framfört tidigare: närschack är en sport, internetschack är förströelse, eller i bästa fall träning.

DrBeep
Medlem
#100 Skrivet: 19 Maj 2014 22:25 - Redigerad av: DrBeep

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #80:
då och då spelar jag LIVE-schack, mest för att andra vill att jag gör det men det är schackligt sett för mig helt ointressant. Det kan det vara här också, men mest beroende på mig själv (att jag tar på mig mer än jag klarar av) men oftast är det bra på sOl. Men jag har sedan 70-talet, inte haft något nöje av LIVE schack.

Nisse, jag förstår att du kan tycka så, men jag har också träffat på dem som kommit från nätschack för att det är det enda de känt till och börjat spela närschack (och då menar jag inte blixttjafset på klubben en vanlig kväll, utan det riktiga tävlingsschacket med nerv, viktiga poäng, rating och hela köret) och som blivit helt tagna. Jag vet inte vilken sort du utövat, men långschack och snabbschack/blixt är också två helt skilda discipliner, som 10000 meter (eller maraton om man spelar en lång turnering som SM eller Rilton) mot sprint, om man nu kan jämföra så. Om du inte har spelat en långschacksturnering så kan jag bara rekommendera att komma in till Salongerna vid tillfälle och spela, t.ex. Stockholmsmästerskapet eller ELO Challenge nu i maj-juni.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#101 Skrivet: 19 Maj 2014 22:47

Citerar: DrBeep, #100:
Om du inte har spelat en långschacksturnering så kan jag bara rekommendera att komma in till Salongerna vid tillfälle och spela, t.ex. Stockholmsmästerskapet eller ELO Challenge nu i maj-juni.

Jag har nog skrivit detta tidigare men jag spelade närschack i en massa turneringar under 50- 60- och 70-talet. Det var ju det enda schack man kunde spela före internets tid. Jag slutade av en massa olika skäl, kortfattat kan man väl säga att jag inte trivdes i schackmiljön och jag hade andra saker jag hellre ville göra.
Jag har inte sedan dess känt någon som helst längtan tillbaka. Just de saker som du och andra tydligtvis fascineras av är tyvärr helt ointressant för mig. När jag längtar efter socialt umgänge tycker jag att det finns andra sätt och andra arenor än att spela schack som ger mer av den varan. En stor del av tiden när man spelar schack är ju inte socialt umgänge precis.

Jag är dessutom inte alls någon tävlingsmänniska eller har vinnarskalle eller vad det heter. I alla fall inte på det sätt som sker i schack eller annan tävling. Däremot har jag varit ganska framgångsrik som ledare i företag och gillar den typen av utmaningar.

Det finns en aspekt av schack som jag fascineras av och det har med formulerandet av en strategi att göra tror jag och det kan jag uppleva här på sOl. Liksom jag kan tycka ett föredrag av någon duktig spelare som väldigt intressant om ansatsen är det positionella. Kombinationer tycker jag dock är mindre intressant, även om det ibland kan vara roligt att komma på något överraskande, ungefär som när man löser Soduko.

Hur som helst: Jag är väldigt glad att många försöker få mig att uppskatta de aspekter som får er att spela. Det är omtänksamt och snällt. Och jag har prövat på men närschack är inte min grej som döttrarna brukar säga. Jag är väl helt enkelt inte någon riktig schackspelare.

DrBeep
Medlem
#102 Skrivet: 19 Maj 2014 23:13

Hej igen, Nisse,
Det är intressant att du tar upp den sociala biten för den nämnde jag faktiskt inte alls i mitt inlägg! Liksom du så väljer jag nog större delen av mitt privata umgänge utanför schacksfären. Däremot känner jag en fascination över att pusha mig själv till att spela bättre och bättre schack och i synnerhet i turneringar där man får möta en mängd olika motståndare med olika spelstilar och styrkor (och svagheter!). Och i ett fyratimmars närschacksparti så hinner man ju verkligen tänka ut en strategi och följa (eller förkasta) den samtidigt som man försöker parera motståndarens hot. Sånt avancerat hinner jag aldrig med varken på sOl eller chess.com. Men som sagt, vi är olika!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#103 Skrivet: 19 Maj 2014 23:31

Citerar: DrBeep, #102:
Och i ett fyratimmars närschacksparti så hinner man ju verkligen tänka ut en strategi och följa (eller förkasta) den samtidigt som man försöker parera motståndarens hot.

Du kan nog ha rätt i det. Jag kanske helt enkelt är för intellektuellt lat för att ta den ansträngningen. Här på sOl kan jag fundera på ett drag ett tag och sedan ta en paus på några timmar innan jag gör ett nytt försök. Det är lite slappare. Men passar när man är pensionär och inte vill anstränga sig alltför mycket.

sture_lindberg
Medlem
#104 Skrivet: 20 Maj 2014 00:12

Citerar: DrBeep, #99:
Kan inte mer än hålla med. Som jag framfört tidigare: närschack är en sport, internetschack är förströelse, eller i bästa fall träning.

Håller med fullständigt om detta.

Nörager
Medlem
#105 Skrivet: 20 Maj 2014 00:38

De flesta spelar nog bara för att tävla mot sig själv. komma över bästa rankingtal tex.

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 20 Maj 2014 00:49

Var då ? här på SO ? Eller i närschack ?

Nörager
Medlem
#107 Skrivet: 20 Maj 2014 00:59

Tänkte på den här sidan över lag sture... Men visst så är det väl i närschack också

G_arvid
Medlem
#108 Skrivet: 20 Maj 2014 09:32

Citerar: Nörager, #105:
De flesta spelar nog bara för att tävla mot sig själv.

Ja, egentligen kan man väl bara tävla mot sig själv, oberoende var man spelar. Jag kan bara göra mina drag så bra som möjligt - motståndarens drag råder man ju inte över.
För en del är det en fördel att se sin motståndare - för andra är det en nackdel. Men för den tävlingsmässiga sidan är det närschack som gäller. Menar jag. Nätschack har andra fördelar och en är att man alltid, var man befinner sig och vilken tid på dygnet det är kan logga in och finna en motståndare. Och för min egen del tycker jag att mitt klubbspel främjas av att jag håller igång på nätet mellan varven.

sture_lindberg
Medlem
#109 Skrivet: 8 Jun 2014 16:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: G_arvid, #108:
Nätschack har andra fördelar och en är att man alltid, var man befinner sig och vilken tid på dygnet det är kan logga in och finna en motståndare.

Där håller jag med.

Men det förminskar ju inte närschackets överlägsna betydelse.

G_arvid
Medlem
#110 Skrivet: 8 Jun 2014 20:25

Citerar: sture_lindberg, #109:
Men det förminskar ju inte närschackets överlägsna betydelse.

Jag håller också på närschacket. Men om man nu, som en del, tycker det är en fördel att slippa se sin motståndare så...

sture_lindberg
Medlem
#111 Skrivet: 8 Jun 2014 20:49 - Redigerad av: sture_lindberg

Har knappast med att "slippa se sin motståndare " att göra ..

Utan det beror nog mest på bekvämlighetskäl..

Sen KAN det bero på andra skäl för vissa. Jag vet det.

Kleimark
#112 Skrivet: 8 Jun 2014 21:11

Det kan också vara så att många är rädda att få stryk av mig.

sture_lindberg
Medlem
#113 Skrivet: 8 Jun 2014 21:26

Jo det får gå under begreppet "andra skäl "

DrBeep
Medlem
#114 Skrivet: 8 Jun 2014 22:06

Citerar: G_arvid, #108:
egentligen kan man väl bara tävla mot sig själv, oberoende var man spelar

Håller inte alls med. I golf kan man tävla mot sig själv för där finns det en absolut måttstock på hur bra man har spelat. I schack (liksom i t.ex. tennis, fotboll m.m.) kan man bara mätas i relation till hur bra motståndaren spelat, d.v.s. om man vunnit eller förlorat!

Kleimark
#115 Skrivet: 8 Jun 2014 22:09

Citerar: DrBeep, #114:
Håller inte alls med. I golf kan man tävla mot sig själv för där finns det en absolut måttstock på hur bra man har spelat. I schack (liksom i t.ex. tennis, fotboll m.m.) kan man bara mätas i relation till hur bra motståndaren spelat, d.v.s. om man vunnit eller förlorat!

Nja. Du kan ju spela dåligt, trots att du vunnit. Enligt din modell, är det inte möjligt i sådana fall. Det går ypperligt att tävla mot sig själv även i schack!

sture_lindberg
Medlem
#116 Skrivet: 8 Jun 2014 22:27

Citerar: Kleimark, #115:
Det går ypperligt att tävla mot sig själv även i schack!

Självklart att man kan det.

G_arvid
Medlem
#117 Skrivet: 8 Jun 2014 22:39

Citerar: DrBeep, #114:

Schacket har ju sina ratingtal - vilket har diskuterats tidigare, har jag för mig...
Och vill man nå framgång i schack finns det ingen annan metod än att själv försöka spela så bra som möjligt - motståndarens spel är det inget att göra åt.

HSK_Andreas
Moderator
#118 Skrivet: 9 Jun 2014 10:35

Citerar: Kleimark, #112:
Det kan också vara så att många är rädda att få stryk av mig.

Ni är våldsamma i er klubb?

G_arvid
Medlem
#119 Skrivet: 9 Jun 2014 11:28

Smärt-samma förluster har man ju hört talas om...

Falkis
Medlem
#120 Skrivet: 10 Jun 2014 05:25

Ja man kan ju sitta hemma på sin kammare och tycka att man är för jävla bra på lite allt möjligt. Det är dock vid brädet i de verkliga turneringarna som den riktiga kampen äger rum, där både tid, psykologi och objektiv kunskap ska appliceras korrekt.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!