Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Att inte ha tid att spela schack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
Leifur
Medlem
#61 Skrivet: 3 Maj 2014 22:06

Visst handlar det om prioritering, och därför är vi nog många som älskar schack men inte anser oss ha tid att regelbundet spela närschack på klubb. Det finns ju så mycket som kommer före i prioritering trots stort schackintresse.
Men det är bra att det finns möjlighet att spela på nätet. SchackOnLine gillar jag bäst av de sajter jag hittills testat trots att det ofta är väl lite "snabba ryck" i spelet. Inte kan det mäta sig med att ha motståndaren på andra sidan brädet och stressas av den förgrömmade schackklockan men man kan inte få allt här i livet.

sture_lindberg
Medlem
#62 Skrivet: 3 Maj 2014 22:33

Citerar: Leifur, #61:
Inte kan det mäta sig med att ha motståndaren på andra sidan brädet

nej det kommer inte ens i närheten

Nesse
Medlem
#63 Skrivet: 4 Maj 2014 12:02

Citerar: sture_lindberg, #58:
Ok,jag spelar schack,bridge,spelar guitar och är politisk intresserad.
Hinner dessutom se på TV (ibland ) och ha ett bra förhållande med min sambo
.Dessutom hinner jag träffa barn och barnbarn.Så inte är jag BARA intresserad av schack
Man hinner mer än man tror

Du är väl pensionär?

eller?

sture_lindberg
Medlem
#64 Skrivet: 4 Maj 2014 12:28

Ja NU ja..

Hade samma intressen dock innan jag blev pensionär.
.Hann med allt detta DÅ också.

Men kontentan är av vad jag skrivit:Man hinner alltså med att spela schack i schackklubb om bara ens intresse är tillräckligt starkt.

Sen så klart det finns vissa undantag även till detta.Om man har 4 småbarn (till exempel ) och är ensamstående är ett bra exempel på detta.

Nesse
Medlem
#65 Skrivet: 4 Maj 2014 17:47

Citerar: sture_lindberg, #64:
Hade samma intressen dock innan jag blev pensionär.
.Hann med allt detta DÅ också.

Men kontentan är av vad jag skrivit:Man hinner alltså med att spela schack i schackklubb om bara ens intresse är tillräckligt starkt.

Sen så klart det finns vissa undantag även till detta.Om man har 4 småbarn (till exempel ) och är ensamstående är ett bra exempel på detta.

Tyvärr är väl internet och liknande en stor tidsslukare hos många.

Kan det även vara så att dagens arbetsliv är mera pressat nu än på exempelvis 70-talet? Mer krav på att man ska prestera maximalt.

Till detta hör att många sitter fast i långväga bil- och pendlingsköer till och från jobbet om man bor i nån av dom tre större storstadsregionerna.

Leifur
Medlem
#66 Skrivet: 4 Maj 2014 18:10

En stor fördel för internetschack är att jag kan använda dötid till att logga in på SchackOnLine med min smartphone eller surfplatta, fundera en stund över olika partier och ev göra ett drag eller två.
Skulle tro att jag spelar mer schack nu än när jag var aktiv klubbspelare.

sture_lindberg
Medlem
#67 Skrivet: 17 Maj 2014 00:45

Citerar: Leifur, #66:
En stor fördel för internetschack

Och en ännu större fördel med närschack är att man får spela mot spelare som man ser och vet vilka det är
.Plus den sociala biten som inte blir lika på nätschack.

Så gå med i en schackklubb om du vill spela roligare och intressantare schack

BL-O
Medlem
#68 Skrivet: 17 Maj 2014 15:26

För en gångs skull förstår jag Stures eufori . Närschack är tyvärr ingenting jag har möjlighet att delta i här ute i Kvarkens skärgård. Men man har ju ändå möjlighet att bekanta sig med sina motståndare och få vänner över hela Norden. Och som 85-åring får man vara ödmjuk och ta sina förluster med jämnmod.

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 18 Maj 2014 13:16

Citerar: BL-O, #68:
Närschack är tyvärr ingenting jag har möjlighet att delta i här ute i Kvarkens skärgård.

Har man ingen möjlighet så har man inte.

Men jag vänder mej till de som har möjlighet att spela i schackklubb.
Där tycker jag ni inte ska tveka ,utan gå med i en schackklubb och upptäck tjusningen med LIVE-schack med en motståndare ni kan se vilken det är..

Och bara en sån sak :garanterat motorfritt

Kleimark
#70 Skrivet: 18 Maj 2014 13:58

Hört talas om killen som fuskade med skon?

lillkungen
Medlem
#71 Skrivet: 18 Maj 2014 18:05

ja vad ska man säga aldrig tycker någon lika spelar ingen roll vad man än pratar om tid jobb barn pengar med m.m

farbrorjo
Medlem
#72 Skrivet: 18 Maj 2014 18:47 - Redigerad av: farbrorjo

Har tagit bort några språkliga kommentarer som ej rör ämnet. Språktrådar finns det gott om i "Världsligt" och det går alltid att starta fler där. Vill man föra dialog med medlem om slika spörsmål går detta, givet att intresset är ömsesidigt, bra att göra via meddelandefunktionen. Därmed åter till ämnet!

Kleimark
#73 Skrivet: 18 Maj 2014 18:49 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: lillkungen, #71:
ja vad ska man säga aldrig tycker någon lika spelar ingen roll vad man än pratar om tid jobb barn pengar med m.m

Så kan det vara, men huruvida man har tid för schack är helt beroende på intressegrad. Om man vill ha möjlighet, att spela schack, är det inget hållbart argument, att man inte har tid.

Leifur
Medlem
#74 Skrivet: 18 Maj 2014 19:00

Citerar: Kleimark, #73:
Så kan det vara, men huruvida man har tid för schack är helt beroende på intressegrad. Om man vill ha möjlighet, att spela schack, är det inget hållbart argument, att man inte har tid.

Jasså! det hade jag ingen aning om...
Med andra ord håller jag inte med. Själv har jag flera mil till närmaste schackklubb och är man sjukpensionär som jag är har man inte råd med alla resor. Verkligheten gör sig gällande och man har alltid ändan bak, hur man än vänder sig.

Kleimark
#75 Skrivet: 18 Maj 2014 19:02

Fast då är det ju inte att du inte vill, utan att det är för dyrt som är problemet.

lillkungen
Medlem
#76 Skrivet: 18 Maj 2014 20:17

Leifur
Medlem
#77 Skrivet: 18 Maj 2014 20:22

Hårklyverier...

lillkungen
Medlem
#78 Skrivet: 18 Maj 2014 20:24

vad ska man säga

Kleimark
#79 Skrivet: 18 Maj 2014 20:31

Citerar: Leifur, #77:
Hårklyverier...

Ja, jag håller med om att inlägg 76 var ganska intetsägande.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#80 Skrivet: 18 Maj 2014 21:39 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: sture_lindberg, #69:
Där tycker jag ni inte ska tveka ,utan gå med i en schackklubb och upptäck tjusningen med LIVE-schack med en motståndare ni kan se vilken det är..

Pro primo, det finns ett antal skäl till att man faktiskt inte KAN spela i en schackklubb.

Pro secundo: Det kan finnas goda skäl till att man avstår från att lägga tiden på schack även om det är möjligt. Då skall man inte säga att man inte har tid, man skall säga att man prioriterat annat.

Pro tertio: Trots Stures (och andras) stora engagemang för LIVE schack kan man faktiskt tycka att det inte är kul. Jag tillhör den kanske minimala gruppen som tycker att LIVE schack är rätt tråkigt och totalt utan någon kvalitet. Långt ifrån det jag har här på sOl, trots risken att möta motorspelare.

Då och då spelar jag LIVE-schack, mest för att andra vill att jag gör det men det är schackligt sett för mig helt ointressant. Det kan det vara här också, men mest beroende på mig själv (att jag tar på mig mer än jag klarar av) men oftast är det bra på sOl. Men jag har sedan 70-talet, inte haft något nöje av LIVE schack.

Detta betyder inte att alla de som tycker LIVe-schack är grejen skall känna sig förolämpade eller så. Jag är säker på att ni upplever något som jag inte förmår att uppleva. Var glada för det. Alla behöver inte vara lika.

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 18 Maj 2014 21:46 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #80:
Alla behöver inte vara lika.

Och tur är väl det
Men jag har motiverat nu några gånger varför jag anser att liveschack är helt överlägset nätschack, så skälet till det tar jag inte en gång till.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#82 Skrivet: 18 Maj 2014 22:00 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: sture_lindberg, #81:
Men jag har motiverat nu några gånger varför jag anser att liveschack är helt överlägset nätschack, så skälet till det tar jag inte en gång till

Och det är väl väldigt kul för dig och de som tycker som du! Och lite sorgligt för mig att jag inte hittar den där grejen som du hittar.

Kleimark
#83 Skrivet: 18 Maj 2014 22:03

Citerar: sture_lindberg, #81:
Men jag har motiverat nu några gånger varför jag anser att liveschack är helt överlägset nätschack, så skälet till det tar jag inte en gång till.

Vad tråkig du är.

sture_lindberg
Medlem
#84 Skrivet: 18 Maj 2014 22:05

Jo risken föreligger

nastyboy
Medlem
#85 Skrivet: 18 Maj 2014 23:02

Men Sture, varför spelar du här nästan jämt om nu närschack hade varit ett bättre alternativ? Kanske har du inte tid att spela närschack för att du måste vara online? Har det inträffat?

sture_lindberg
Medlem
#86 Skrivet: 18 Maj 2014 23:34 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag spelar närschack varje torsdag på klubben..Dessutom är jag med på några turneringar varje år . Bland annat SM.

Men jag gillar schack så mycket att jag även har tid /tar mej tid , att spela här på SO..Flera frågor på det ?

Att jag någon gång "offrat " närschacket för att spela online på SO har aldrig inträffat dock. Och kommer heller aldrig att inträffa ..Då närchack är en helt överlägsen form av schack än nätschack..

Carzo
Medlem
#87 Skrivet: 19 Maj 2014 10:39 - Redigerad av: Carzo

Citerar: sture_lindberg, #86:
Då närchack är en helt överlägsen form av schack än nätschack..

Är böjd att hålla med Sture i detta delikata ärende (närschack versus fjärr/korr/motor-dito - whatever). Den enda avskalade, rena och obarmhärtiga värdemätaren mellan två personer är en match med närschackspartier på tid, och då i ett tillräckligt antal för att slarvfel, feldrag och andra sådana förlustfaktorer ska ha jämnat ut sig. Ett enstaka parti säger ingenting, på grund av den mänskliga naturens nyckfullhet (även toppspelare kan drabbas av schackblindhet. Det har t.o.m. drabbat mig).
En helt annan sak är att fjärrschack, med långtidsanalyser och gott om tid för att undvika dåliga impulsdrag möjligtvis kan förbättra även närschackskompetensen. Ren träningsmetod alltså. Och här gäller väl också Capablancas syn på saken: "Av alla mina förlustpartier har jag lärt mig massor - de jag vunnit har inte lärt mig ett skvatt..."
Möjligtvis i periferin av trådämnet - men tidsaspekten är ju med i sammanhanget, någonstans.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#88 Skrivet: 19 Maj 2014 11:10

Citerar: Carzo, #87:
Den enda avskalade, rena och obarmhärtiga värdemätaren mellan två personer är en match med närschackspartier

Om syftet med ens schackspelande är att mäta sitt värde så har du säkert rätt. Jag spelar inte schack av det skälet. Jag är inte ens säker på att jag värderar mig själv i termer av schacksegrar/förluster.
För mig är schack en intellektuell lek och motståndaren är egentligen inte så intressant annat än som leverantör av det intellektuella problemet eller utmaningen - och ibland av vackra kombinationer eller planer.

sture_lindberg
Medlem
#89 Skrivet: 19 Maj 2014 18:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #88:
För mig är schack en intellektuell lek och motståndaren är egentligen inte så intressant

Alla är inte lika som redan skrivits förut.

Jag ser på schacket som en kamp mellan 2 viljor och likaledes hjärnor.
Och om man då gör det så är ju kampen då man ställs öga mot öga klart så mycket mera intressantare än nätschack, där man vare sej känner sin motståndare och inte vet vilket /vilka hjälpmedel han /hon använder sej av.
Dessutom är det klart mera socialt att spela live än att hasta fram några drag på datorn.

Men vill man spela anonyma partier mot människor man inte känner och inte orkar ta sej till en schackklubb, då är nätschack säkert förträffligt.Dessutom blir det billigare.

gubbengrå
Medlem
#90 Skrivet: 19 Maj 2014 19:29 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Carzo, #87:
Den enda avskalade, rena och obarmhärtiga värdemätaren mellan två personer är en match med närschackspartier på tid,

Nej, det finns många värdemätare till att skilja folk från folk. Men ingen visar rätt. Inte ens schacket.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!