Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Att inte ha tid att spela schack
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
nastyboy
Medlem
#1 Skrivet: 23 Apr 2014 23:25

Jag kommer från en liten schackklubb i en småstad. Det är angeläget att samla ett största möjliga antal deltagare för att det ska bli en så kul tävling som möjligt.

Ofta när man informerar om någon tävling, så svarar folk att de inte har tid. De är rädda för vad folk ska tro om dem om de lägger så mycket tid på att gå till schackklubben, att det verkar som att de inte har något liv. Vi påverkas ju av vårt kulturarv med Martin Luthers devis: "Arbete förlänar hälsa och välstånd och hindrar många tillfällen till synd."

Tid är pengar. Vad är schack? Ett syndigt förslösande av den tid som kunde ha använts till att göra goda affärer, sköta sitt arbete, eller till att ägna sig åt den man lever i ett förhållande med.

Det är fint att säga att man inte har tid.

Jag har också mötts av motsatsen. Klubbkamrater har sagt upp sitt medlemsskap då de inte tyckte att de fick tillräckligt många speldagar i veckan för medlemsavgiften.

DrBeep
Medlem
#2 Skrivet: 24 Apr 2014 07:07

Schack är väl inte bättre eller sämre än annan sport eller hobby som folk lägger en massa tid på som golf, fotboll, sång eller annat

MalmöLeif
Medlem
#3 Skrivet: 24 Apr 2014 09:15

Jag spelar aldrig i klubb, men varje dag här.
Tycker om snabba drag - så det blir ofta galna drag från min sida.

Men tycker det är väldigt trevligt att möta olika spelare här!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#4 Skrivet: 24 Apr 2014 09:34

Det där att vissa människor tycker att det är fint att de inte har tid, kan man väl inte göra så mycket åt. Om de tror att tidsbrist ger dem status så får de väl tro det.

Vad som däremot är sant är att schack är ett av de mest tidskonsumerande sysselsättningar man kan ha. Ett schackparti (långparti) tar tre-fyra timmar utan vidare. Det är mer än en golfrunda och de flesta andra aktiviteter tar sällan mer än en timme. Bor man sedan på en liten ort och ska köra en halvtimme för att komma till spellokalen så är det ganska mycket tid.

Spel på sOl har ju den fördelen att man kan dela upp den tid man ägnar åt partierna så det inte är så mycket i taget och man kan ta vara på dödtid, t.ex. när man åker tunnelbana eller Pågatåg.

Jag tror inte att icke schackspelare ser på schack som syndigt förslösande av tid. Snarare brukar de tro att det är väldigt intellektuellt krävande och därför imponerande.

nastyboy
Medlem
#5 Skrivet: 24 Apr 2014 09:40

Har du inte läst Georg Stiernhielm Hercules vid skiljevägen från 1600-talet där unga adelsmän uppmuntras vara dygdiga och flitigt arbetande? Där betraktas t.o.m. en tidig motsvarighet till badminton som syndigt.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#6 Skrivet: 24 Apr 2014 09:52

Citerar: nastyboy, #5:
Har du inte läst Georg Stiernhielm Hercules vid skiljevägen från 1600-talet

Jo, jag har läst den, men jag är inte adelsman. Jag skulle kanske byta nick till Nisse af Högdalen.

Det var säkert en god propagandaskrift för att fostra den tidens back slick-män. Det finns senare exempel. Arbetslinjen är väl något sådant, där man skattemässigt försöker stimulera t.ex. pensionärer att arbeta. Det finns något väldigt fint med att arbeta, men också med att sporta och hålla sig i trim. Men schack är inte riktigt i den ligan, så du kan ha rätt.

mattias
Medlem
#7 Skrivet: 24 Apr 2014 10:27

Jag spelar inte längre seriespel och inte heller spelar jag i klubb. Detta på grund av tidsbrist. Dygnet har 24 timmar så visst skulle jag kunna klämma in ganska många timmar schack i dessa 24 timmar. MEN! Jag väljer att lägga dessa timmar på något, som för mig, är viktigare och roligare. Så jag tror att den enkla sanningen ofta är att man lägger sin tid på annat som man tycker är roligare när man säger att man inte har tid.

Leifur
Medlem
#8 Skrivet: 24 Apr 2014 11:14

Har man tid att leva har man tid att spela schack.
Och en sak till, vem bestämmer vad som är meningsfullt att göra på fritiden?

mattias
Medlem
#9 Skrivet: 24 Apr 2014 13:41

Eeh... Man bestämmer väl själv vad som är meningsfullt? Hur menar du?

Leifur
Medlem
#10 Skrivet: 24 Apr 2014 13:43

Citerar: mattias, #9:
Eeh... Man bestämmer väl själv vad som är meningsfullt? Hur menar du?

Det var väl inte så svårt att fatta att det var det jag menade!

shakkiguru
Medlem
#11 Skrivet: 24 Apr 2014 13:46

Tjafs!

Like
Medlem
#12 Skrivet: 24 Apr 2014 14:29

Tyvärr har vissa arbetsgivare inte insett att vi ska ha tid att spela schack och andra "oviktiga" saker. Ett par småbarn är ett annat exempel på anledning till tidsbrist.

Och även om man nu har tid att spela kanske några tycker att andra saker är viktigare.
Schack må vara ett fantastiskt spel men jorden stannar inte utan det.

Etelhem
Medlem
#13 Skrivet: 24 Apr 2014 14:58

Citerar: nastyboy, #1:
Tid är pengar. Vad är schack? Ett syndigt förslösande av den tid som kunde ha använts till att göra goda affärer, sköta sitt arbete, eller till att ägna sig åt den man lever i ett förhållande med.

Pengar är nått man kan leva utan bara man har nått meningsfullt att sysselsätta sig med som inte kostar för mycket och att spela här kostar ingenting mer än internetavgiften vilken i mitt fall är oförskämt låg , tv -telefon och internet 100 mgb för 350 kr i månaden.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 24 Apr 2014 15:10

Vad då ? ha tid att spela schack?
Tycker man schack är det roligaste spel som finns så klart man TAR sej tid med detta

mattias
Medlem
#15 Skrivet: 24 Apr 2014 15:14

Precis det jag säger.
Om man som jag har annat i livet som man tycker är mer intressant så prioriteras detta lätt före schack.

HSK_Andreas
Moderator
#16 Skrivet: 24 Apr 2014 15:30 - Redigerad av: HSK_Andreas

Rätt intressant och delvis tråkigt att jämföra med hur det var förr. Om vi backar bara 30-40 år så hade vi tre klasser i klubbmästerskapet, i år spelade vi inte färdigt den enda gruppen.

Jag hinner själv inte med så mycket som jag skulle vilja. Mitt mål är att gå till klubben varje vecka under säsong, men det fungerar inte alltid. Det är normalt sett jobb och familj som kommer emellan.

Jag har några gånger bläddrat i gamla årsmötesprotokoll etc från klubben och ser att det är väldigt fint handskrivna protokoll. Inte en enda gång har jag hittat något överstruket, så har man skrivit fel har man säkert skrivit om sidan. Snacka om att ta tid! Bergergrupper för 20 personer är ritade för hand, mycket prydligt. Klart imponerande.

Sen håller jag väl inte riktigt med Nisse om att 3-4 timmars schack tar mer tid än golf. En golfrunda i Stockholm kan ta 5 timmar, utan problem. Lägg till resan till banan, ombyte, uppvärming etc så är det inte kortare än en allsvensk match, snarare tvärtom.

Däremot har jag aldrig hört någon se ner på schack som bortkastad tid, tid som kunnat användas till arbete.

Elrey
Medlem
#17 Skrivet: 24 Apr 2014 20:07

Citerar: HSK_Andreas, #16:
Däremot har jag aldrig hört någon se ner på schack som bortkastad tid, tid som kunnat användas till arbete.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 24 Apr 2014 22:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: mattias, #15:
Om man som jag har annat i livet som man tycker är mer intressant så prioriteras detta lätt före schack.

Jo jag har också så klart andra intressen än schack.Men för den skull väljer jag inte bort att spela schack i klubb.

Man kan hinna med mycket.
Beror alldeles på hur man lägger upp det hela

mattias
Medlem
#19 Skrivet: 24 Apr 2014 23:13

Är nog ingen ide att försöka hålla liv i denna tråd längre...

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 24 Apr 2014 23:24

Nej vi kan dra slutsatsen nu att schack har man alltid tid för..Varför välja bort en sådan trevlig hobby.

Jag tror när man säger att "man inte har tid" bara beror på bristande intresse.
Och då tar några till att det finns annat som är viktigare...Låter ju bra i alla fall..

Kleimark
#21 Skrivet: 24 Apr 2014 23:26

Det finns ju mängder med människor som säger att de inte har tid att träna, om än endast en timme i veckan. Hur ska de då hinna spela schack är frågan. Fast jag tror mer det är en orsak de söker.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 25 Apr 2014 01:34

Citerar: Kleimark, #21:
Fast jag tror mer det är en orsak de söker.

Ja det handlar om ointresse. I detta fall schack . Sen snacka om att prioritera annat.

mattias
Medlem
#23 Skrivet: 25 Apr 2014 07:38

Det var värst! Det gick ju att hålla liv i tråden med hjälp av hårklyverier och annat.
Ok då så... Jag kan inte svara för andra, men i mitt fall så har jag ju ett intresse för schack. Annars skulle jag ju inte vara här, eller hur? Dock är inte intresset tillräckligt stort för att prioritera serie- eller klubbspel gentemot annat såsom familj och annat.

G_arvid
Medlem
#24 Skrivet: 25 Apr 2014 10:11

Allt handlar väl i grunden om att prioritera? Dygnet har 24 timmar och när jag gör en sak är jag förhindrad att göra något annat.

Att folk prioriterar saker som ger mat på bordet och betalar hyran är väl förståeligt, även om denna aktivitet gör att man är förhindrad att spela på kvällarna och delta i klubbaktiviteterna.

Men om man säger att jag har inte tid med schack för jag har börjat spela golf, då handlar det ju helt enkelt om att man finner att golf är roligare än schack.

shakkiguru
Medlem
#25 Skrivet: 25 Apr 2014 10:19

Golf slår schack alla dar i veckan

shakkiguru
Medlem
#26 Skrivet: 25 Apr 2014 10:28

Kan ha att göra med att jag är bättre på golf än schack?

lisbetsallander
Medlem
#27 Skrivet: 25 Apr 2014 12:05

Citerar: shakkiguru, #26:
Kan ha att göra med att jag är bättre på golf än schack

Vad har du för rating där ?

shakkiguru
Medlem
#28 Skrivet: 25 Apr 2014 13:12

Ska man vara ärlig,så är jag lika kass på golf som jag är på schack.Värdelös.

Stahlbrand
Medlem
#29 Skrivet: 25 Apr 2014 13:46

Allt handlar om prioritet och kanske om att effektivisera sin vardag så att man tar sig tid att göra det som är kul. Jag spelar både schack och golf vilka båda tar ganska mycket tid. Sedan har jag ett jobb som tar 60 timmar i veckan där jag dessutom reser mycket, har hus, 2 bilar, barn och familj, 2/veckan på gym men det går ändå.

Men t.ex. ser jag aldrig på TV förutom när jag aktivt valt något program som jag tycker är intressant (kanske 1 gång/vecka), jag spelar golfrundor tidigt på morgnar (stående tid varje söndag morgon, upp kl. 6.45). För mig handlar det om att ta kontroll över sin tid, planera, göra saker effektivt och inte göra saker man inte själv aktivt valt. Jag vet många som mer eller mindre spenderar tid framför TV mellan 8 och 12 varje dag och vips, där har du 4 timmar per dag och 28 timmar att veckan att göra något annat vettigt med. Andra gillar att ta det lugnt på morgonar, särskilt på helgerna och där försvinner lätt 3-4 timmar per dag. Vila i vaket tillstånd är överskattat ;).

Nä, ta kontroll över tiden och gör någon vettig aktivitet som att spela schack.

G_arvid
Medlem
#30 Skrivet: 25 Apr 2014 14:48

Citerar: Stahlbrand, #29:
Andra gillar att ta det lugnt på morgonar, särskilt på helgerna

Det är också en slags prioritering...

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!