Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Spelare som konstant förlorar på tid
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
Nisse_i_Högdalen
Medlem
#91 Skrivet: 19 Jun 2014 00:13

Citerar: PRIVATMAN, #83:
men helt förenligt med vår tids machiavelliska företagsetik

Jag kan hålla med dig om dagens företagsetik. Men en annan sak som gäller idag är att folk är så lätt irriterade eller t.o.m kränkta av småsaker. OK om X utnyttjar tiden till max för att irritera sin motståndare varför låta sig provoceras? Man kan bara, i sitt stilla sinne, konstatera att det kanske är på det sättet och låta X hålla på. Det skulle jag inkludera i ett gentlemannamässigt agerande.

Elrey
Medlem
#92 Skrivet: 19 Jun 2014 07:18

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #91:
idag är att folk är så lätt irriterade eller t.o.m kränkta av småsake

HSK_MickevB
Medlem
#93 Skrivet: 19 Jun 2014 10:21

Citerar: vpaavola, #88:
Jag personligen tycker att det är föga gentlemannamässigt att börja klaga på personer som efterflöjer reglerna för den spelformen dom har valt.
Skulle råda dom som har ont om det välja 7-dagars.
En icke gentlemannamässig fråga: Varför dyker denna fråga upp med jämna mellanrum, och varför hänvisar inte moderatorerna till tidigare tråd, som dom gör i många andra återkommande ämnen?

Jag som trådstartare följer efterföljande diskussion med ett litet leende på läpparna. Det har utvecklats till en fråga om det är ok att följa reglerna men på ett icke gentlemannamässigt sätt och om huruvida det är ok att irritera sin motståndare med maskning efter man har en förlorad ställning.

Nu vill jag att alla läser själva foruminlägget igen, dvs ämnet för tråden. En kort sammanfattning för er som inte orkar:

1. Jag undrade varför många anmälde sig till turneringar som de inte hinner fullfölja utan förlorar på tid, ofta i lika ställning . Det handlade alltså inte om folk som jävlas i förlorad ställning utan de som bara drar 10-15 drag och sedan förlorar på tid.

2. Jag har inga problem med det alls utan välkomnar en vinst på tid, det är mest för att jag var nyfiken på tankegången bakom som jag postade frågan.

Diskussionen som det utvecklats till är också intressant, men faktiskt ganska långt från ämnet. Och i den diskussionen väljer jag att avstå från kommentarer...

PRIVATMAN
Medlem
#94 Skrivet: 19 Jun 2014 10:32

Håller med dig Nisse_i_högdalen. Det ingår i den allmänna intoleransen att bli kränkt ständigt. För övrigt skulle alla må bra av lite mer stoicism. Den gyllene regeln är att identifiera saker man inte kan göra något åt, och sen betrakta det som likgiltigt. Sett på det viset är det verkligen likgiltigt hur man spelar schack på en nätsajt. Samtidigt bör man kanske som samhällsvarelse ge uttryck för ogillande av något man uppfattar som otrevligt beteende. Det är ju en viktig social mekanism. Sen är det ju tveksamt om det hjälper för att stävja beteendets eventuella spridning. Om vederbörande känner sig attackerad lär han eller hon snarare sätta sig till motvärn. Det går ju som bekant inte att övertyga någon som inte tänker låta sig övertygas. Och om man redan som klagande förutsatt att vederbörande agerat osportsligt borde man inte heller vänta sig att han eller hon ska ha den intellektuella ärligheten nödvändig för att revidera sina schemata. Nej, man borde kanske bara låta det vara, så blir man åtminstone lyckligare själv.

PRIVATMAN
Medlem
#95 Skrivet: 19 Jun 2014 10:34

Ah! Ursäkta mig hskmickevb. Ska genast sluta tjattra.

HSK_MickevB
Medlem
#96 Skrivet: 19 Jun 2014 11:16

Citerar: PRIVATMAN, #95:
Ah! Ursäkta mig hskmickevb. Ska genast sluta tjattra.

Ingen fara Nuvarande diskussion är som sagt intressant att följa också.

Det jag ville poängtera var att jag inte startade tråden för att gnälla på "osportsliga" spelare vilket många felaktigt antar när de bara läser de senaste inläggen. Diskussionen har däremot utvecklats dit från en helt annan frågeställning vilken jag startade tråden med.

Jag vill berömma inlägg #68 från burgelmannen där jag faktiskt får ett utförligt, ärligt och förklarande svar från någon som läst det första inlägget och tagit till sig information. Jag skriver inte "tagit till sig kritiken" då det inte alls var menat som kritik från början, men det inser förstås alla som läst min trådstart ingående

vpaavola
Medlem
#97 Skrivet: 19 Jun 2014 12:36

Eftersom du är så tolerant gör jag ett inlägg till bredvid ämnet.
Jag kan fortfarande inte se det osportsliga i det att jag drar var sjunde dag om jag har valt den spelformen.
Och jag förstår inte hur spelare som har valt sju dagar/drag förväntar sig att andra ska dra tex. varannan dag.

sture_lindberg
Medlem
#98 Skrivet: 19 Jun 2014 13:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: vpaavola, #97:
Och jag förstår inte hur spelare som har valt sju dagar/drag förväntar sig att andra ska dra tex. varannan dag.

Detta sammanfattar hela "problemet " på ett bra sätt

Jag själv spelar endast 15 eller 30 dagar för hela partier.För att slippa vänta 6 dagar och 23 timmar på varje drag

Så gör som jag gör så slipper ni denna "väntetid",,Skippa 7-dagar per drag alltså !

poesimannen
Medlem
#99 Skrivet: 20 Jun 2014 14:00

Jag har förlorat några få partier på tid när jag spelat korr. De jag förlorat har varit på grund av dålig tillgång till dator eller att jag varit iväg på semester och helt enkelt haft så mycket annat som gjort att jag glömt dra. Om man har problem med att få vänta så ska man naturligtvis välja en kortare tid för partiet men har man inte problem med att vänta så tycker jag att en längre betänketid är att föredra. För egen del försöker jag göra drag i mina partier så fort jag är online. När jag var kapten för ett lag på nära 200 spelare på en annan sajt så la jag märke till att tidsförlusterna kom oftast i samband med storhelger såsom jul och påsk. Eller vid skollov då många reste bort eller vid semestrar eller vid akuta fall såsom sjukhusvistelser. Visst förekom att man slutade dra även vid förlustställningar. Att sluta dra vid lika ställning eller vid vinstställning förekom även det med men var inte alls lika vanligt. Så att en spelare plötsligt slutar göra drag kan bero på många olika orsaker.

poesimannen

jideck
Medlem
#100 Skrivet: 25 Jun 2014 01:04

Håller med

jideck
Medlem
#101 Skrivet: 25 Jun 2014 01:06

I korr. skall man vänta det ingår

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!