Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Spelare som konstant förlorar på tid
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
G_arvid
Medlem
#61 Skrivet: 5 Maj 2014 16:11

Citerar: LNO1, #90:
Snabba ryck
Förhindra "maskning"
Spelare som konstant förlorar på tid

är 3 trådar den allra senaste tiden som handlar om just detta fenomen G_arvid. Och 10 dagar , vad är det i en korrschackspelares liv? Inte för att jag vill kverulera ... eller... hmm jo det kanske jag vill

Tja ..du kan ju alltid starta en egen tråd som handlar om att folk startar onödiga trådar...

Kleimark
#62 Skrivet: 5 Maj 2014 16:18

Fast hade någon av dessa varit onödig hade moderatorerna plockat bort den eller de som var onödig.

LNO1
Medlem
#63 Skrivet: 5 Maj 2014 17:05

Citerar: G_arvid, #61:
Tja ..du kan ju alltid starta en egen tråd som handlar om att folk startar onödiga trådar...

Jag passar på det förslaget. Lite udda är dock att korrschacksajten är stället där folk irriterar sig över att dragen inte kommer snabbt nog , håller du inte med om det G_arvid? Men det hela ligger väl i tiden, snabba ryck, snabba beslut, snabba vinster etc etc. Jag personligen skulle bara helt lungt invänta tidsvinsten utan att lägga ner alltför stort intresse för just det partiet. Oförskämt eller inte? Ja det hela beror ju på hur det görs. Vi är nog många som är medvetna om von Bardelebens uppträdande mot Steinitz och anser att det var dåligt sportsmannaskap. Samma sak gäller förstås här, men så stort problem kan det väl inte vara som Mugabe mycket riktigt påpekande i nån tråd. Mer synd om Steinitz var det ju som fick sitta och vänta förgäves på att få utföra sin kombination. Korrschackspelaren kan ju göra något annat i stället för att sitta framför skärmen och invänta draget som aldrig kommer. I vissa fall är tidsöverskridningen dåligt sportsmannaskap , i andra fall kan det ha helt andra orsaker som vi inte kan känna till.

HSK_Andreas
Moderator
#64 Skrivet: 5 Maj 2014 19:23

Frågeställningen var varför vissa spelare väljer att spela med en tidskontroll de inte hinner med. Visst kan man med glädje se fram emot en tidsvinst, men varför anmäler man sig till en turnering utan att hinna avsluta ett enda parti. Känns bättre att anmäla sig till en turnering med längre betänketid.

LNO1
Medlem
#65 Skrivet: 5 Maj 2014 22:51

Citerar: HSK_Andreas, #64:
Känns bättre att anmäla sig till en turnering med längre betänketid.

Håller med dig fullständigt, kan man inte fullfölja en tävling på ett bra sätt bör man inte anmäla sig. Samtidigt bör man kanske för sin egen sinnesfrids skull inte bry sig så mycket om spelare som slutar att dra vid förlorade ställningar.

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 6 Maj 2014 13:46

Man kan nog sammanfatta det hela med att situationen som sådan kan man inte göra något åt.
Men för dom som drar ut på dragen i det "oändliga" vill jag ändå ge rådet att dra lite snabbare

Blir lite trevligare stämning då

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#67 Skrivet: 6 Maj 2014 18:49

Citerar: sture_lindberg, #66:
Blir lite trevligare stämning då

Precis det argument jag gillar bäst. Man kan bete sig som en skit eller som en idiot, det väljer man själv. Men den som vill bidra till något uppträder trevligt, artigt och med hänsyn till andra.

Den som inte vill uppträda anständigt - vad kan man göra? Några är inga gentlemen, så är det bara.

burgelmannen
Medlem
#68 Skrivet: 8 Maj 2014 09:36

Jag torskar på tid en hel del. De flesta gångerna beror på att jag bokat in någon spontanresa eller dylikt, men även en hel del torskar när det blir väldigt komplicerade ställningar sitter jag där och försöker komma på något, men när jag väl kommit på ett bra drag sitter jag där med 2 dagar kvar. Eller i stegen, när jag står bra och inte vill vill få en till utmaning, väntar några dagar, men glömmer sedan att dra på kvällen så torskar man på tid.
Sen händer det även att jag blir sjukt taggad på schack startar hur många partier som helst och inser sedan att jag inte hinner med dragen när min öppningrep tar slut.

CopyFischer
Medlem
#69 Skrivet: 17 Jun 2014 17:43

Jag har problem med att en specifik spelare konsekvent väntar till han bara har ett par timmar kvar av betänketiden. Då drar han.... jäkligt osportsligt. Eller i vart fall provocerande. Han har dessutom blockerat inkommande mejl, så jag kan inte heller fråga honom varför han beter sig som han gör.

Snart tvingas jag att adressera honom här i det öppna forumet, och hoppas han läser det.

Det är ju min enda möjlighet. Är det ok, att skriva att en specifik spelare (namngiven då såklart beter sig illa?)

Grejen är ju den, att jag ser att min motståndare är online väldigt ofta, men ändå gör han inte sitt drag. Har man 72 timmar på sig, måste man ju inte "tänka" 70 timmar på varje drag.

Kleimark
#70 Skrivet: 17 Jun 2014 17:47

Citerar: CopyFischer, #69:
Det är ju min enda möjlighet. Är det ok, att skriva att en specifik spelare (namngiven då såklart beter sig illa?)

Naturligtvis inte.

Han följer reglerna, så vad är problemet?
Om någon är osportslig, är det i sådana fall du.

The_Knight
Medlem
#71 Skrivet: 18 Jun 2014 15:32

Så tänkte jag med i ett parti jag spelade tidigare, men man ska inte "Kasta spjut i radhus"

Elrey
Medlem
#72 Skrivet: 18 Jun 2014 20:21

Citerar: CopyFischer, #69:
Jag har problem med att en specifik spelare konsekvent väntar till han bara har ett par timmar kvar av betänketiden. Då drar han.... jäkligt osportsligt.

Vad är problemet?

PRIVATMAN
Medlem
#73 Skrivet: 18 Jun 2014 22:03

Kan man inte agera fult så länge man håller sig inom regelverket? Det är väl ganska vanligt att osympatiska personer håller sig nätt och jämt inom lagarnas råmärken, för att ha ryggen fri samtidigt som de beter sig som skitstövlar. För att vara gentleman räcker det inte att aldrig bryta mot reglerna. Jag håller helt med dig Copyfisher.

gubbengrå
Medlem
#74 Skrivet: 18 Jun 2014 22:25 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: PRIVATMAN, #73:
. För att vara gentleman räcker det inte att aldrig bryta mot reglerna.

Detta framstår för mig som oklart. Du håller med CopyfFisher som är upprörd över att hans motståndare utnyttjar så gott som hela betänketiden 3 dagar/drag. Du menar att en gentleman inte beter sig så.

Hur länge får man då då tänka enligt dig och ändå betraktas som gentleman?
sture_lindberg tänker enligt egen utsago aldrig mer 3 minuter/drag. Han anser det vara fullt tillräckligt för motståndet här på so. Det torde innebära att han kan hålla betydligt högre svarstakt än CopyFishers motståndare . Är det ett sådant gentlemannaideal som föresvävar dig?

sture_lindberg
Medlem
#75 Skrivet: 18 Jun 2014 23:08 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #74:
Han anser det vara fullt tillräckligt för motståndet här på so. Det torde innebära att han kan hålla betydligt högre svarstakt än CopyFishers motståndare . Är det ett sådant gentlemannaideal som föresvävar dig?

Vad har jag gjort för fel nu då ? Får jag inte tänka hur länge (hur lite ) jag vill ?

Räcker 3 minuter ,så gör de så... Och kan jag inte vara en gentleman om jag bara använder mej av 3 minuter per drag ?

Jag vill spela på "närschackstid här på SO.
Är det tillåtet ?

Kleimark
#76 Skrivet: 18 Jun 2014 23:11

Fast dessa "3 minuter" är ibland ett dygn. Det kanske är dags att vrida upp klockan.

PRIVATMAN
Medlem
#77 Skrivet: 18 Jun 2014 23:14

Åtminstone är det underligt hur väl 3 dagar/drag passar somliga spelare som utnyttjar all tid varje drag. Ännu underligare är hur samma spelare verkligen behöver varje minut även när de spelar 7dagar/drag. Kanske är det inbillning, men det verkar rimligt att anta att detta sker för att påverka motståndaren på något vis. I synnerhet då det konsekvent sker vid förlorade ställningar. Jag talade f.ö. allmänt om den så vanliga företeelsen om paragrafryttare och fariseer som anser sig stå på fast moralisk mark så länge de följer alla föreskrifter ordagrant. Typen är vanlig i alla tider. Jag tyckte mig se tendenser till det i ordbytet ovan. Det var mer det jag reagerade på än frågan om hur man förfogar över sin speltid.

sture_lindberg
Medlem
#78 Skrivet: 18 Jun 2014 23:15

Jag gör ju inte ALLTID drag bara för att jag är inloggad på SO Kleimark..
Ibland är jag bara här och kikar på dina fantastiska partier

Kleimark
#79 Skrivet: 18 Jun 2014 23:17

Citerar: PRIVATMAN, #77:
Åtminstone är det underligt hur väl 3 dagar/drag passar somliga spelare som utnyttjar all tid varje drag. Ännu underligare är hur samma spelare verkligen behöver varje minut även när de spelar 7dagar/drag.

Varför är det underligt? Det är ju olika betänketid.

gubbengrå
Medlem
#80 Skrivet: 18 Jun 2014 23:22 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #75:

Vad har jag gjort för fel nu då ? Får jag inte tänka hur länge (hur lite ) jag vill ?

Nej, jag vet inte vad du gjort för fel nu.
Jo, du får lov att tänka hur länge eller lite du vill.

gubbengrå
Medlem
#81 Skrivet: 18 Jun 2014 23:29

Citerar: PRIVATMAN, #77:
Det var mer det jag reagerade på än frågan om hur man förfogar över sin speltid.

Resonemanget är fortfarande oklart för mig. Hur snabbt måste man enligt dig svara för att kunna kallas gentleman?

sture_lindberg
Medlem
#82 Skrivet: 18 Jun 2014 23:32

Ok jag bara undrade då du nämnde mej här :

..
Citerar: gubbengrå, #74:
sture_lindberg tänker enligt egen utsago aldrig mer 3 minuter/drag. Han anser det vara fullt tillräckligt för motståndet här på so. Det torde innebära att han kan hålla betydligt högre svarstakt än CopyFishers motståndare . Är det ett sådant gentlemannaideal som föresvävar dig?

Menar du att min lilla betänketid diskvalificerar mej från att uppträda gentlemannamässigt eller varför nämnde du mej över huvud taget ?

PRIVATMAN
Medlem
#83 Skrivet: 18 Jun 2014 23:37

Låt säga så här: att i alla situationer utnyttja alla fördelar tillgängliga för att uppnå ett mål gör för en gentleman detta mål mindre värt att uppnå, i synnerhet då man medvetet irriterar just genom att ständigt ligga vid gränsen för det tillåtna. Detta är vulgärt, men helt förenligt med vår tids machiavelliska företagsetik. För man får ju inte vara dum, eller hur. Det gäller att ta för sig, inte sant? Fast om du verkligen behöver all betänketiden så är det klart att du har rätt att utnyttja den. Men ni tycks ovilliga att föreställa er scenariot med en person som illvilligt utnyttjar sina rättigheter. Om det är så att ni finner det övermänskligt svårt så hedrar det er faktiskt. Det är kanske bara jag som är cynisk nog att inte tro på det.

gubbengrå
Medlem
#84 Skrivet: 18 Jun 2014 23:38 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #82:
varför nämnde du mej över huvud taget ?

Jag nämde dig för att PRIVATMAN inte själv gav några exempel på hur han menade. Genom att låta honom svara ja eller nej på en konkret fråga om ett konkret exempel kunde det bli tydligare hur han tänkte

sture_lindberg
Medlem
#85 Skrivet: 18 Jun 2014 23:38

Ok då förstår jag,Ha en bra kväll.

gubbengrå
Medlem
#86 Skrivet: 18 Jun 2014 23:41

Ok PRIVATMAN1 efter att ha läst # 83 nöjer jag mig med dina förklaringar! Tack för svar.

gubbengrå
Medlem
#87 Skrivet: 18 Jun 2014 23:43

Ha en bra kväll Sture!

vpaavola
Medlem
#88 Skrivet: 18 Jun 2014 23:59

Kan inte saken vara så enkel att folk väljer den spelformen som passar dom. Dom kanske enbart har möjlighet att dra var 3:je/7:nde dag eller att dom vill dra efter vissa intervaller. Jag personligen tycker att det är föga gentlemannamässigt att börja klaga på personer som efterflöjer reglerna för den spelformen dom har valt.
Skulle råda dom som har ont om det välja 7-dagars.
En icke gentlemannamässig fråga: Varför dyker denna fråga upp med jämna mellanrum, och varför hänvisar inte moderatorerna till tidigare tråd, som dom gör i många andra återkommande ämnen?

sture_lindberg
Medlem
#89 Skrivet: 19 Jun 2014 00:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: vpaavola, #88:
Varför dyker denna fråga upp med jämna mellanrum, och varför hänvisar inte moderatorerna till tidigare tråd, som dom gör i många andra återkommande ämnen?

Troligen dyker frågan upp på grund av att det är nya spelare (här på SO) som ställer denna fråga.

farbrorjo
Medlem
#90 Skrivet: 19 Jun 2014 00:08 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: vpaavola, #88:
och varför hänvisar inte moderatorerna till tidigare tråd, som dom gör i många andra återkommande ämnen?

Det finns några ämnen som ständigt tycks engagera även om periodiciteten kan variera kraftigt. Det du anspelar på gäller vad vi brukar anse som "levande" trådar, vilket på riktlinjesnivå är de som kan återfinnas på "Senaste nytt-sidan" (och då menar jag versionen med samtliga forum inkluderade). Att ha två levande trådar på samma tema tjänar inget till och tar bara plats från andra, men någon värdering utifrån hur ofta ett ämne dyker upp i en ny tråd om det ej kan anses som levande görs ej. Sedan kan det, precis som när det gäller gränsdragningsfrågor om vad det än vara må, ibland hända att ett ämne överlappar till viss del, men inte fullt ut och då får det bedömas från fall till fall. Med detta hoppas jag att vi har rätat ut eventuella frågetecken kring din undran. Vill du diskutera mer i detalj så är du välkommen att göra det i schack Online-forumet.

Åter till ämnet...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!