Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Spelare som konstant förlorar på tid
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
HSK_MickevB
Medlem
#1 Skrivet: 22 Apr 2014 15:51

Jag är lite nyfiken på varför en del spelare här på SO anmäler sig till turneringar som de sedan inte hinner slutföra utan förlorar på tid. Om det hände någon gång ibland så är det väl inte så konstigt men i princip varenda turnering jag spelar så är det alltid någon som på en 7 dagars bara spelar en 15-20 drag i sina partier och sedan förlorar på tid, ofta i lika ställning.

Det händer även i 15 och 30 dagars när någon gör ett drag var 3:e drag ungefär och sedan inte hinner slutföra.

Det är inte heller samma person det handlar om utan det känns som att det i varje turnering kommer en ny "såskopp".

Det är ingenting som irriterar mig alls utan jag blir mer nyfiken på tankegången bakom.

Är det bara jag som har den här känslan?

Om någon känner sig träffad så skulle jag tycka det vore intressant att höra varför du anmäler dig till dessa turneringar istället för att välja 3 eller 7 dagar per drag?

Elrey
Medlem
#2 Skrivet: 22 Apr 2014 16:31 - Redigerad av: Elrey

Hej!

Först och främst, jag tillhör inte den kategorin, men spelar gärna mot dessa som förlorar på tid.

Det ligger någonting i det du säger för jag har spelat i två SO-serier och alltid möter man någon som efter ett tag börjar bränna dagar utan att spela och som hamnar i tidsbrist.

Jag tror att det kan drabba vem som helst. För man vill gärna vara med i första hand tror jag. Eller?

Juan Carlos

Hansenx5
Medlem
#3 Skrivet: 22 Apr 2014 17:03

Jeg har iof. ikke noget imod at folk taber på tid. Det er i grunden deres eget problem. Men jeg synes det virker påfaldende, at det ofte er i dårlige stillinger, ofte direkte tabsstillinger. Så hvorfor ikke bare give op, i det mindste gøre et træk eller send en besked. For de samme personer er jo samtidig inde på sO og trække i andre partier de har igang. Jeg synes det er mangel på respekt over for modstanderen, som for mit eget vedkommende trods alt bruger tid på analyser osv...

Jeg ved godt det er tilladt i følge reglerne, men vis dog i det mindste noget respekt.

G_arvid
Medlem
#4 Skrivet: 22 Apr 2014 17:11

Det är inte många schackspelare som slutar spela om de tror att de ska vinna. Så jag tror definitivt det har att göra med hur man står i partierna. Inte alla som klarar prestigeförlusten att ge upp.

Hansenx5
Medlem
#5 Skrivet: 22 Apr 2014 17:15

Citerar: G_arvid, #4:
Det är inte många schackspelare som slutar spela om de tror att de ska vinna.

Nej, det har du helt ret i men - tab og vind med samme sind...

HSK_MickevB
Medlem
#6 Skrivet: 22 Apr 2014 17:28

Citerar: G_arvid, #4:
Det är inte många schackspelare som slutar spela om de tror att de ska vinna. Så jag tror definitivt det har att göra med hur man står i partierna. Inte alla som klarar prestigeförlusten att ge upp.

Ja, den delen har jag förståelse för även om jag tycker att det är beklagligt agerande.

Men jag har också mött många spelare som på de första 5 dagarna i en 7 dagars inte ens kommit upp i 10 drag och då är det fortfarande öppningsteori. Det är väl mer hur de personerna tänker som jag är nyfiken på. Fler än en gång har jag övervägt att ställa bort damen bara för att se om det får någon fart på dem...

Hansenx5
Medlem
#7 Skrivet: 22 Apr 2014 17:30

Citerar: HSK_MickevB, #6:
Fler än en gång har jag övervägt att ställa bort damen bara för att se om det får någon fart på dem...

tornado
Medlem
#8 Skrivet: 22 Apr 2014 18:21

Jag har också råkat på de som hellre förlorar på tid än att ge upp,det är kanske mer ärofullt för dem?
Om jag har en sämre ställning så ger jag upp,sitter inte och surar det tjänar ingenting till.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 22 Apr 2014 18:41

Tacka vet jag min egen turneringserie som jag kallar "Vi som ger upp efter damförlust ".

Där sätter vi en heder i att inte sitta och harva i rena förlustställningar.

Etelhem
Medlem
#10 Skrivet: 22 Apr 2014 18:43

Jag skriver uttryckligen att jag inte vill spela mot motor spelare (ja det är ett förbjudet ord)men jag tvingas ändå möta sådan i olika turneringar osv men då tappar jag lusten för partiet iaf när jag blir *mosad* så då tycker jag denne iaf kan få vänta på sin seger det är ändå inte spelaren jag förlorar mot utan......ja ni vet antar jag?

soreno
Medlem
#11 Skrivet: 22 Apr 2014 19:06

Citerar: Etelhem, #10:
Jag skriver uttryckligen att jag inte vill spela mot motor spelare (ja det är ett förbjudet ord)men jag tvingas ändå möta sådan i olika turneringar osv men då tappar jag lusten för partiet iaf när jag blir *mosad* så då tycker jag denne iaf kan få vänta på sin seger det är ändå inte spelaren jag förlorar mot utan......ja ni vet antar jag?

?????????????

lsore
Medlem
#12 Skrivet: 22 Apr 2014 19:23

känner också av detta fenomen, Från min egen sida så kan jag ärligt säga att när ett parti blivit "tråkigt" (när ställningen är låst, inget roligt händer eller när jag måste klura lite extra.) så prioriterar jag ofta andra partier framför det tråkiga.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 22 Apr 2014 19:42

Citerar: lsore, #12:
det tråkiga.

"Det tråkiga" kan ju ofta vara det som är mest intressanta.
Speciellt slutspel.

rodel
Medlem
#14 Skrivet: 22 Apr 2014 22:28

Håller med Sture om det där med slutspel. Om man vill ha riktigt huvudbry kan man tex köpa Nunns 2 mästerverk. Kräver tålamod att ta till sig, jag har bara börjat med dem. Böckerna Kräver dock en hel del av läsaren.

tafasto1
Medlem
#15 Skrivet: 23 Apr 2014 12:16

Jag spelar på många utlänska korr-sidor där händer det mycket sällan att någon spelare låter tiden gå ut !!

tornado
Medlem
#16 Skrivet: 23 Apr 2014 15:04

Citerar: tornado, #8:
Jag har också råkat på de som hellre förlorar på tid än att ge upp,det är kanske mer ärofullt för dem?
Om jag har en sämre ställning så ger jag upp,sitter inte och surar det tjänar ingenting till.

Givetvis är det upp till spelaren vad han/hon vill göra.

På en del blixtschacksajter händer det ganska ofta att motspelaren slutar spela när han/hon inser att det är kört,men det spelar ingen roll.....jag vinner ju...

Kleimark
#17 Skrivet: 23 Apr 2014 15:18

Citerar: tornado, #16:
På en del blixtschacksajter händer det ganska ofta att motspelaren slutar spela när han/hon inser att det är kört,men det spelar ingen roll.....jag vinner ju...

Fast om motståndaren kommer tillbaka kanske du inte märker det då. I så fall förlorar ju du på tid.

tornado
Medlem
#18 Skrivet: 23 Apr 2014 15:25

Citerar: Kleimark, #17:
Fast om motståndaren kommer tillbaka kanske du inte märker det då. I så fall förlorar ju du på tid.

Inte om jag sitter kvar och väntar ut trögmånsen

Chesswarrior
Medlem
#19 Skrivet: 23 Apr 2014 18:12

Att vissa spelare på schackOnline är helt omedvetna om vilken tidsbegränsing partiet spelas i har jag också märkt. Att spela 7-dagars som om det vore 30-dagars är ganska märkligt. Det är ju tydligt att man inte har några planer på att vinna i alla fall.

Här är ett parti där min motståndares extremt långsamma tidsförbrukning fick mig att medvetet släppa alla pjäser i förhoppning att han blir medveten om sitt tidsproblem..

http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=1020246

Men jag förstår inte heller vad det beror på. Liksom, det står att man har 2 dagar kvar av sin tid. Att då vänta i över 24 timmar med sitt svarsdrag, tyder det på omedvetenhet om att partiet faktiskt är på tid eller bryr man sig inte om resultatet?

Kleimark
#20 Skrivet: 23 Apr 2014 18:19

Citerar: Chesswarrior, #19:
Men jag förstår inte heller vad det beror på. Liksom, det står att man har 2 dagar kvar av sin tid. Att då vänta i över 24 timmar med sitt svarsdrag, tyder det på omedvetenhet om att partiet faktiskt är på tid eller bryr man sig inte om resultatet?

Rankingen här på schackOnline är för de flesta troligtvis inte lika viktig som riktig ranking.

mugabe
Medlem
#21 Skrivet: 23 Apr 2014 18:28

Ivanchuk förlorade fem partier på tid i förra kandidatturneringen.

Chesswarrior
Medlem
#22 Skrivet: 23 Apr 2014 18:29

Citerar: Kleimark, #20:
Rankingen här på schackOnline är för de flesta troligtvis inte lika viktig som riktig ranking.

Nej men vad är det för roligt att spela ett parti som man nästintill oundvikligen kommer att förlora på tid?

Kleimark
#23 Skrivet: 23 Apr 2014 18:34

Citerar: Chesswarrior, #22:
Nej men vad är det för roligt att spela ett parti som man nästintill oundvikligen kommer att förlora på tid?

Det kan väl vara så att man tror sig hinna, men att det sedan visar sig att man måste prioritera annat? Det finns väl ingen som utgår från att förlora när partiet startar?

Chesswarrior
Medlem
#24 Skrivet: 23 Apr 2014 18:39

Citerar: Kleimark, #23:
Det kan väl vara så att man tror sig hinna, men att det sedan visar sig att man måste prioritera annat? Det finns väl ingen som utgår från att förlora när partiet startar?

Så kan det kanske vara men när det händer samma personer flera gånger och de ändå väljer att anmäla sig till 7-dagarsturneringar så är det lite märkligt. Men jag antar att det är lättare att starta ett parti än att faktiskt fullfölja det. Det är som pianotutorials på youtube, en miljard kollar på första videon, 20 personer på del 2. Och nu överdrev jag men poängen kommer fram .

Kleimark
#25 Skrivet: 23 Apr 2014 19:57

Citerar: Chesswarrior, #24:
Det är som pianotutorials på youtube, en miljard kollar på första videon, 20 personer på del 2. Och nu överdrev jag men poängen kommer fram

Ja poängen kom fram !

lisbetsallander
Medlem
#26 Skrivet: 23 Apr 2014 22:01

Det är ganska enkelt : Spelare som förlorar på tid ligger i underläge och är inte intresserade av att slutföra partiet , det har jag märkt många gånger, punkt !

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 23 Apr 2014 22:07

Citerar: lisbetsallander, #26:
Det är ganska enkelt : Spelare som förlorar på tid ligger i underläge och är inte intresserade av att slutföra partiet ,

Vi kan ju alla hålla med om att detta är dålig stil.

nastyboy
Medlem
#28 Skrivet: 23 Apr 2014 22:25 - Redigerad av: nastyboy

Hört talas om tidsoptimister? Valet att spela med en viss betänketid kanske inte alltid är så genomtänkt. Många kanske dessutom förgäves hoppas på att kunna göra en snabb dragväxling av en 5-10 drag åt gången varje gång motståndaren är online samtidigt.

Hur många drag långt är ett normalt schackparti? Man kanske planerar för 20 när man behöver 65 och inbillar sig ha tid för fler drag än man har.

Sedan tror jag också många ger sig in i för korta betänketider för att de vill ha partierna snabbt överstökade och inte tänker på att motståndaren kanske är online oftare än man själv.

Mycket annat är viktigare än schack. Eftersom schack bara är avkoppling tycker jag inte ni ska bry er så mycket. Har man inget liv kan man ju logga in jämt och sitta och spela 7-dagars.

Betänk att det anses fint att inte ha tid för sådant som schack. Man är fisförnäm och sticker näsan i vädret. Man är minsann en nyckelkompetens på sin arbetsplats. Man har ett hektiskt liv och mycket att stå i. Då kan man ju inte vara online jämt, så folk tror att man inte har nå't liv, eller?

lisbetsallander
Medlem
#29 Skrivet: 23 Apr 2014 22:38

Men om motståndaren är online ( texten är röd då på namnet ) och inte gör några drag på flera dagar , då är han / hon inte intresserad av att slutföra partiet , det är ju helt uppenbart , sen kan vi prata om ditt viktiga liv i nån annan tråd .

Kleimark
#30 Skrivet: 23 Apr 2014 22:52

Man kan vara online, även om man inte är "närvarande".

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!