Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klockan
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
tafasto1
Medlem
#1 Skrivet: 17 Apr 2014 02:46

Får man göra ett drag fast motståndaren inte har slagit över klockan (glömt) i en vanlig turnering.
MVH. tafasto1

Leifur
Medlem
#2 Skrivet: 17 Apr 2014 03:34

Ja, du kan göra ditt drag men varför inte passa på att analysera ställningen lite extra, sträcka på benen eller liknande.
Om man känner att man inte vill dra nytta av motståndarens misstag med klockan, kan man ju helt enkelt gör honom/henne uppmärksam på problemet. Det senare är väl i mitt tycke det sportsliga och det som är att föredra.

Nörager
Medlem
#3 Skrivet: 17 Apr 2014 03:40

Släppt pjäs = giltigt drag.

DrBeep
Medlem
#4 Skrivet: 17 Apr 2014 08:10

Citerar: Nörager, #3:
Släppt pjäs = giltigt drag.

Om det är ett korrekt drag. För att ett feldrag ska räknas som sådant måste man ha tryckt på klockan. (fast den diskussionen har vi visst haft förut...)

Nörager
Medlem
#5 Skrivet: 17 Apr 2014 08:20

Ja jag förutser att det är korrekta drag man gör i schack..... Där av mitt inlägg #3

texasholdem
Medlem
#6 Skrivet: 17 Apr 2014 11:45

Dra och var glad! Händer mig alltid i blixtschack då jag är snabbare än blixten på att dra och då står min klocka still! Eller är jag så dum att klockan står still...

Kleimark
#7 Skrivet: 17 Apr 2014 11:52

Fast din tid står inte still när motståndaren väl trycker på klockan.

Nörager
Medlem
#8 Skrivet: 17 Apr 2014 12:39

Kleimark. kan det inte vara så att när väl motståndaren har gjort sitt drag och är påväg att trycka på klockan. så är man alltid före med att göra sitt drag och trycka på klockan? så min tid aldrig hinner att gå? Som sagt när man väl släppt pjäsen så är det ett giltigt drag.

Kleimark
#9 Skrivet: 17 Apr 2014 12:54

Du har alltid rätt att trycka på klockan efter utfört drag. Om din motståndare trycker på klockan för sitt drag har du ändå rätt att ställa om klockan, efter att han har gjort sitt drag.

WannabeCM
Medlem
#10 Skrivet: 17 Apr 2014 13:15

Kleimark har helt rätt.

Det kan dock bli besvärligt om det är ett parti med inkrement.
Slår man över motståndarens klocka så får han ju mer tid än om man inte gör det.

Jag har själv bevittnat när en person i tidsnöd fumlat med en pjäs och slagit över klockan innan han hunnit ställa upp den korrekt. Det blir ett rätt lurigt scenario.
Slår motståndaren över klockan och säger "ställ upp pjäserna på din tid", vilket man såklart har rätt att göra, så tjänar personen i tidsnöd tid på att fumla klart och ställa upp pjäserna för att sedan slå om klockan på nytt (och få t ex 30s till).

DrBeep
Medlem
#11 Skrivet: 17 Apr 2014 13:44 - Redigerad av: DrBeep

Citerar: WannabeCM, #10:
Jag har själv bevittnat när en person i tidsnöd fumlat med en pjäs och slagit över klockan innan han hunnit ställa upp den korrekt.

Det hände mig i en turnering nyligen där jag ledde med några sekunder (12 sekunder mot 5,typ, och inget inkrement) men sedan började jag jiddra om hans pjäser på min egen tid och förlorade på tid istället. Rådet är väl att alltid stanna klockan i såna här fall...

WannabeCM
Medlem
#12 Skrivet: 17 Apr 2014 13:58

utan inkrement är det bara att slå över klockan och låta motståndaren fumla tills han är klar.

DrBeep
Medlem
#13 Skrivet: 17 Apr 2014 14:06

japp, inte jiddra!

shakkiguru
Medlem
#14 Skrivet: 18 Apr 2014 13:36

Spelade blixt i göteborg typ 10 år sedan och batteriet tog slut!till min stora förvåning dömdes förlust för mig!

shakkiguru
Medlem
#15 Skrivet: 18 Apr 2014 13:38

tiden då man började användas iostället för tornklockor!

shakkiguru
Medlem
#16 Skrivet: 18 Apr 2014 13:39

glömde ordet digitalklockor,se ovan!

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 18 Apr 2014 14:00

Ja i tornklockor var det inte så många batterier

Kleimark
#18 Skrivet: 18 Apr 2014 14:15

Fast det kan vara bra att vrida upp dem emellanåt.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 18 Apr 2014 14:24

Jo det sätter man juniorerna på det jobbet
Fast skämt å sido..Vi använder oss bara av digitalklockor i Kristallen

Carzo
Medlem
#20 Skrivet: 18 Apr 2014 14:30 - Redigerad av: Carzo

En intressant idé är att man använder urgammal teknik (förlåt vitsen) och återgår till lämpligt fyllda timglas. Att vända på efter varje drag. Då ser man helt påtagligt att tiden "rinner ut", och slipper vara beroende av mekaniska urverk eller batterier till digitalur. Förutsatt att man inte spelar schack i tyngdlöst tillstånd, i rymden eller i fritt fall. Det är ju förstås mindre sannolikt. Har aldrig hänt mig.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 18 Apr 2014 14:40

Då kan det bli så i vissa partier att vinsten " rinner bort i sand".

Kleimark
#22 Skrivet: 18 Apr 2014 14:42

Vi har en sådan klocka på klubben.

Hansenx5
Medlem
#23 Skrivet: 18 Apr 2014 18:55 - Redigerad av: Hansenx5

Citerar: Carzo, #20:
En intressant idé ... Har aldrig hänt mig. (förlåt vitsen)

Du oplever da heller aldrig noget. Du må komme lidt mere ud - Glad Påsk

Carzo
Medlem
#24 Skrivet: 18 Apr 2014 20:51

Citerar: Hansenx5, #23:
Du oplever da heller aldrig noget. Du må komme lidt mere ud

Jo, jag kommer nog ut - 2-3 ggr i månaden är jag i Danmark (Holte/Lyngby)!!!!
DET är att uppleva saker o ting. Og en lille en, for ansigtet, hver gang...

Hansenx5
Medlem
#25 Skrivet: 18 Apr 2014 21:05

Du er altid velkommen til at komme forbi her...

Carzo
Medlem
#26 Skrivet: 19 Apr 2014 10:03 - Redigerad av: Carzo

Citerar: Hansenx5, #25:
Du er altid velkommen til at komme forbi her...

Det låter bra! En tur längs Kustvejen...
Á propos klockor - ur - så är jag på väg att åter besöka Jens Olsens Världsur, i Köpenhamn. Ett astronomiskt mästerverk, tillkommet utan datorhjälp och avancerade hjälpmedel. Det är helt obegripligt att karln som var enkel mekaniker, självlärd, utan matematisk eller astronomisk utbildning (uddannelse) kunde bygga detta. Verket är tämligen okänt utanför en snäv krets av forskare/sökare - vilket är en skandal. Berättar mer (i astronomi-tråden) om någon är intresserad.
Jaja - en liten utvikning. Det skall ju handla om schackklockor HÄR!

Hansenx5
Medlem
#27 Skrivet: 19 Apr 2014 10:13

Citerar: Carzo, #26:
Det skall ju handla om schackklockor HÄR!

Jep, du har ret. Tilbage til trådemnet.

HSK_Andreas
Moderator
#28 Skrivet: 22 Apr 2014 10:01

Frågan om att ställa upp sina pjäser på egen tid är rätt intressant. Så länge folk har gott om tid kvar på klockan så ställer nästan alla upp pjäserna de vält innan de trycker på klockan. När tiden blir knapp så är det en minoritet av spelarna som gör det. Regeln är glasklar, pjäserna ska ställas upp på egen tid. När man använder tidsbegränsning utan tilläggstid är det bara att trycka tillbaks klockan och be motståndaren ställa upp pjäserna på egen tid. Är en domare närvarande och det är ett långparti så bör domaren tilldela den felande spelaren en varning om det upprepas (min åsikt). Tyvärr är det däremot svårt att utdela ett rimligt straff. Tilläggstid för den spelare som inte felat är en väg, men om den spelaren redan har mycket tid så är det ändå den felande spelaren som tjänar mest på felet eftersom han får lite tid när klockan ställs om.

Har man en betänketid med tilläggstid för varje utfört drag kommer saken i ett annat läge. Dels ska man då dra bort tilläggstiden från den felande spelarens klocka, dels måste man plocka bort ett drag från klockans dragräkning om dragräkning används för att räkna ut när man ska få extratid. Personligen anser jag att man inte ska använda dragräknaren i klockan för att utdela den extra tiden eftersom det är en hjälp för spelarna.

Oavsett tar det lite tid att fippla om tiden på en digitalklocka, så det kan gynna den felande spelaren.

Ett inte alls otänkbart scenario är att spelaren med ont om tid gör ett icke-tillåtet drag med en pjäs som inte kan flyttas. Motståndaren som har gott om tid stannar klockan och tillkallar domaren och efter några minuters fipplande med klockan (de flesta kan inte klockan så bra att det går fort) så har den icke-felande fått två tilläggsminuter. Eftersom pjäsen som den felande spelaren använde inte kan flyttas så gäller inte rörd är förd och spelaren kan välja valfritt drag som han nu fått 5 minuter att klura ut (tiden att vänta på domaren plus tiden domaren behövde för att ställa om klockan). Jag har sett så mycket konstigt agerande av spelare att jag mycket väl kan tänka mig att någon använder detta knep högst avsiktligt.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#29 Skrivet: 22 Apr 2014 12:23

Det är en av fördelarna med att spela här på sOl: Alla dessa problem med rörd pjäs, felaktiga drag och fipplande med klockan finns överhuvudtaget inte. Inte heller det här med att spelare låter bli att föra protokoll i tidsnöd.

Kleimark
#30 Skrivet: 22 Apr 2014 13:47

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #29:
Alla dessa problem med rörd pjäs, felaktiga drag och fipplande med klockan finns överhuvudtaget inte.

Nja, felaktiga drag förekommer här också. Erik får då återställa dessa partier.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!