Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hässelby SK, klubben för dig?
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
lisbetsallander
Medlem
#31 Skrivet: 6 Apr 2014 14:04

jag undrar om det va i HSK jag lärde mig mer om schack , kommer inte ihåg vad klubben hette men den låg i " familjehotellet " på Ormängsgatan och detta va på 70-talet , kan det vara den klubben ?

Nesse
Medlem
#32 Skrivet: 6 Apr 2014 17:29

Citerar: rodel, #23:
Hej Nesse ,
ett bra och intressant inlägg från dig. Frågan är vad vi schackklubbar kan göra för att det ska vara intressentare att gå till klubbarna, jämfört med att vara på internet och spela? Har du eller någon annan ett tips för detta?

Får nog göra dig besviken men jag tror inte det går att göra någonting åt det.
Förr i tiden var man tvungen att gå till en schackklubb för att kunna spela schack mot andra. Nu behövs inte det längre. Internet erbjuder utmärkta alternativ i alla möjliga varianter.

Det är lite grann som när papperstidningarna kämpar för sin överlevnad mot gratis nyheter på nätet. Papperstidningarna kan fortfarande leva kanske 10 år till på att det är så många äldre som fortfarande betalar prenumerationer, men dom blir färre för varje år och snart är det spiken i kistan även där.

Åter till schacket, nej jag tror inte man kan göra nåt. Det kommer fortfarande finnas kvar klubbar i storstäder men i alla kommuner med färre än 75 eller 50 tusen invånare tror jag inte det finns nåt underlag.

En gissning dock...

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#33 Skrivet: 6 Apr 2014 19:28

Men får inte låta det goda bli det bästas fiende, vilket i det här sammanhanget är att man inte får låta internetschack bli en fiende till fysisk schack. Jag tycker HSK är ett bra exempel som t.ex. har ett lag här i SO-serien och lag i allsvenskan.

Det fantastiska med t.ex. sOl-sereien är att man kan ha väldigt generationsmässigt och geografiskt spridda lag. T.ex. Glencheck har en åldersspridning på mer än femtio år och en geografisk spridning på kanske 100 mil.

Men vi kan inte hinka öl tillsammans på kvällarna förstås.

rodel
Medlem
#34 Skrivet: 6 Apr 2014 19:40

Hej,
Internet schack är inte i något motsattsförhållande till närschack. Men, närschack är en sport på lika villkor, på ett annat sätt än vad internetschack kan vara, där både motor, tid och litteratur spelar in på ett annat sätt än vid närschacket.
SO kan vara roligt att få testa varianter och en stunds avkoppling. Bra att skillnaden finns mot närschack och hoppas att många av dem som spelar på SO testar att också spela i klubb om de inte redan gör det. /Håkan

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 6 Apr 2014 21:04

Att spela i klubb är det mest roliga man kan göra om man är schackintresserad.

Att spela internetschack går liksom inte att jämföra med detta.

Kleimark
#36 Skrivet: 6 Apr 2014 21:17

Du kan ju byta till Hässelby Sture.

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 6 Apr 2014 21:21

Trivs så bra i Kristallen Kleimark

Kleimark
#38 Skrivet: 6 Apr 2014 21:25

Du missar ölen.

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 6 Apr 2014 21:27

Jo men den tar jag när jag kommer hem

För att fira vinsten.
Eller för att trösta mej om jag förlorade..

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#40 Skrivet: 6 Apr 2014 21:39

Citerar: rodel, #34:
hoppas att många av dem som spelar på SO testar att också spela i klubb om de inte redan gör det.

Jag har testat på senare år och tycker det är värdelöst för mig. Det är intressantare att kunna ägna flera timmar åt att förstå en ställning än att sitta och göra dåliga drag i tidsnöd, tycker jag.

Jag hoppas dock att alla närschackklubbar hittar sätt att attrahera människor att spela närschack för det vore synd om det dog ut. Om man ser det globalt kommer internetschacket att bli det totalt dominerande för i vart fall vanliga spelare. Det finns bra internetuppkoppling långt ut i bushen i Afrika, Indien eller Latinamerika och mobilpenetrationen - även smartphones - ökar lavinartat. Det kommer att komma nya generationer som bara spelat schack på en smartphoneskärm om några år. Därför att det är det billigaste sättet att spela schack. För telefonen har man ändå.

rodel
Medlem
#41 Skrivet: 6 Apr 2014 21:43

Hej
jag hoppas verkligen att närschacket lever vidare, och det är jag övertygad om att det gör. Internetschacket kan inte ersätta det./Håkan

HSK_Andreas
Moderator
#42 Skrivet: 6 Apr 2014 21:52

Citerar: lisbetsallander, #31:
jag undrar om det va i HSK jag lärde mig mer om schack , kommer inte ihåg vad klubben hette men den låg i " familjehotellet " på Ormängsgatan och detta va på 70-talet , kan det vara den klubben ?

Jag vill minnas att jag hört att man haft aktivitet där någon gång för länge sedan, men jag var lite för ung då. Som junior spelade jag i Åkermyntan, men de lokalerna finns inte kvar längre.

lisbetsallander
Medlem
#43 Skrivet: 6 Apr 2014 22:35

Citerar: HSK_Andreas, #42:
Som junior spelade jag i Åkermyntan, men de lokalerna finns inte kvar längre.

Ja åkermyntan byggdes på 70-talet ... Men du kan väl höra med dom äldre gubbsen i klubben , dom kanske kommer ihåg ?
Jag är uppväxt i h-by gård , bodde där mellan 1968-1996 och mellan 2000-2002 , jag e född 1963 .

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#44 Skrivet: 6 Apr 2014 22:48

Citerar: rodel, #41:
Internetschacket kan inte ersätta det.

Vi får hoppas det. Papperstidningarnas död upplever vi nu, trots att jag tycker att det inte är att läsa tidningen när man läser den på plattan. e-böckerna slår ute vanliga böcker - utlåningen på biblioteken växer vådligt fort och snart är det bara plattan som gäller där också.

Men jag är övertygad om att kreativiteten bland schackspelarna är stor och man kommer att hitta sätt som gör klubbschack/närschack konkurrensdugligt, i vart fall i de länder där det finns en tradition av klubbspel.

HSK_Andreas
Moderator
#45 Skrivet: 6 Apr 2014 22:50

Citerar: lisbetsallander, #43:
Ja åkermyntan byggdes på 70-talet ... Men du kan väl höra med dom äldre gubbsen i klubben , dom kanske kommer ihåg ?

Tyvärr är det inte många kvar från den tiden. De äldre ungdomsledarna, Rutger, Gösta och Evert har gått bort. Jag kan tänka mig att Bräschan kanske har koll. Kan kolla med honom. Vi har ett antal personer som är i samma ålder som du, ska se om någon av dem minns, men jag tror att de bodde mer i Villastan.

sluta
Medlem
#46 Skrivet: 7 Apr 2014 03:00

Jag har under det senaste året mest fokuserat på korrschack. Men jag tänkte börja i klubb nu en kort sejour innan djävulen tar mig. Kan man komma förbi en torsdag och träna lite. Ser fram emot att hinka några bira på resorna(men säg inte till mina övervakare)

G_arvid
Medlem
#47 Skrivet: 7 Apr 2014 06:37

Citerar: rodel, #41:
jag hoppas verkligen att närschacket lever vidare, och det är jag övertygad om att det gör. Internetschacket kan inte ersätta det.

Nej, på internet kan man aldrig åstadkomma tävlingar som utesluter fusk och där alla tävlar på samma villkor. Carlsen har status och uppmärksamhet som den just nu starkaste spelaren i världen. Massor av människor som inte spelar schack känner till honom - men hur många vet vem som är världsmästare i korr?
Det finns många fördelar med internetschack, men det kan aldrig ersätta närschacket.

lisbetsallander
Medlem
#48 Skrivet: 7 Apr 2014 07:30

Citerar: HSK_Andreas, #45:
Jag kan tänka mig att Bräschan kanske har koll

Jaha , pratar vi om samma Bräschan som jobbade på glaslyktan ? Nu börjar vi komma nånstans ....

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#49 Skrivet: 7 Apr 2014 09:27 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: G_arvid, #47:
Nej, på internet kan man aldrig åstadkomma tävlingar som utesluter fusk

Det är en tekniksak. Man kan med modern teknik ha en klient i varje spelares dator eller handset som kontrollerar det mesta, t.ex. vilka andra datorer det finns i närheten. Dessutom kan man följa varje drag och jämföra med de enorma databaser som finns och se om en spelare med rating X borde spela draget. Något sådant försöker de med på FIDE-sajten. Om några år har de säkert fulländat tekniken.

När jag var ung junior fuskades det vilt i närschacket med fickschackbräden och kompisar. När jag var och tittade på Rilton cup ringde mobiltelefonerna och det fixades här och där. Så det fuskas överallt, sådan är människan.

Men man kan tekniskt förhindra mycket fusk vad det gäller internetschack om man vill. Minst lika mycket fusk som i närschack.

G_arvid
Medlem
#50 Skrivet: 7 Apr 2014 09:46 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #49:
Det är en tekniksak. Man kan med modern teknik ha en klient i varje spelares dator eller handset som kontrollerar det mesta, t.ex. vilka andra datorer det finns i närheten. När jag var ung junior fuskades det vilt i närschacket med fickschackbräden och kompisar. Så det fuskas överallt, sådan är människan. Men man kan tekniskt förhindra mycket fusk vad det gäller internetschack om man vill.

En del kan man säkert förhindra, men det kan aldrig bli samma sak som spel över ett bräde med båda spelare fysiskt närvarande. Jag har själv funderat på om det skulle vara möjligt att ersätta långa bortamatcher med spel över internet (kamratafton kan man ju ha efteråt), men det skulle kräva en hel del, dels tekniskt, dels i form av domare som kan övervaka på respektive plats och avdöma tvister - kan säkert bli intressanta situationer i tidsnöden. För spelsiter som dessa kan jag inte se en lösning i ett man skulle tvingas ha en klient som kontrollerar vilka datorer och annan teknik man har i huset. Det skulle ju innebära att ingen i familjen fick vara uppkopplad medan man spelade schack...

HSK_Andreas
Moderator
#51 Skrivet: 7 Apr 2014 10:22

Citerar: lisbetsallander, #48:
Jaha , pratar vi om samma Bräschan som jobbade på glaslyktan ? Nu börjar vi komma nånstans ....

Samma person ja. Ordförande i klubben och jobbar fortfarande med samma saker, fast på Vällingby Fritidsgård.

Kan det varit honom du spelade med eller var det någon annan?

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#52 Skrivet: 7 Apr 2014 10:25 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: G_arvid, #50:
Jag har själv funderat på om det skulle vara möjligt att ersätta långa bortamatcher med spel över internet

Lagmästerskapet i USA kör över internet eftersom det är alldeles för dyrt att åka till bortamatcherna. Men jag tror att hela laget då sitter på samma plats och är övervakade av en domare.

Jag har förstått att väldigt många av dagens schackspelare, speciellt de lite mer mogna om man får säga så, har en stor kärlek till närschacket och den respekterar jag verkligen även om jag inte delar den. Samtidigt så utvecklas internetschacket t.ex. genom monitorering och klienter kan man minska fusket.

Men jag tror inte man kan ta bort fusket. Det finns i närschacket och det kommer att finnas i internetschacket. Det finns i alla sporter på olika sätt, eftersom det tydligen är ett mänskligt drag att fuska i tävling. Men det lustiga är att merparten av alla människor är ärliga - precis som här på sOl.

HSK_Andreas
Moderator
#53 Skrivet: 7 Apr 2014 10:31

Något en klubb har, som internetschacket inte har och aldrig kommer få är den sociala gemenskapen. Visst kan man skriva lite meddelanden till varann på internet, eller till och med koppla upp sig mot valfri tjänst för att kunna kommunicera via tal, men det går inte att jämföra med möjligheten att skaka hand med en person, klappa någon på axeln och säga bra spelat, eller ta en fika ihop på spelkvällen.

En vanlig spelkväll på vår klubb ser ut något i stil med detta:
Medlemmarna kommer till lokalen, snackar lite om allt mellan himmel och jord och tar kanske ett blixtparti i avvaktan på att kvällens aktivitet ska komma igång.
Därefter börjar spelet, som kan vara blixt, snabbschack eller långparti.
Under kvällens lopp pausas spelet för en kopp kaffe/te och lite socialt umgänge.
Ibland har vi föredragskväll, vilket innebär att någon medlem förberett ett kortare föredrag, kan vara om en spelöppning, ett slutspel, ett fint parti, en turnering som spelats eller vad man nu vill.

Försök att ersätta det med internetschack...

Själv tycker jag den SOL är en fantastisk plats, men det är mer en plats för lite blixtspel för min del. Jag använder sällan mer än 5 minuter totalt för ett parti här. Andra använder såklart mer, men så är det för mig. Analyser efter avslutat parti med motståndaren, som man ofta gör när man spelar live förekommer väldigt sällan. Trevlig avkoppling på buss/tunnelbana etc, som för mig inte kan ersätta en klubbkväll.

lisbetsallander
Medlem
#54 Skrivet: 7 Apr 2014 10:45

Citerar: HSK_Andreas, #51:
Samma person ja. Ordförande i klubben och jobbar fortfarande med samma saker, fast på Vällingby Fritidsgård.

Kan det varit honom du spelade med eller var det någon annan?

Kommer inte ihåg om han va där då , känner honom sen jag gick på glaslyktan och det va efter jag gick på schackklubben . Men hör med honom om det va samma klubb som vi pratar om .

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#55 Skrivet: 7 Apr 2014 11:04

Citerar: HSK_Andreas, #53:
Något en klubb har, som internetschacket inte har och aldrig kommer få är den sociala gemenskapen.

Håller helt med och det är det som är närschackets "USP" (Unique Selling Point). Och jag tror att närschacket skulle odla den aspekten mer, för att verkligen vara något annat.

Schackligt är det för mig, nu när hjärnan inte är lika pigg som förr, mycket roligare med internet/korrschack eftersom jag finner mycket mer i ställningarna än jag gjort om jag spelade närschack. Men för mig är det verkligen inte blixt...

Men är man korkad, som jag är, är nog det här sättet mer givande.

G_arvid
Medlem
#56 Skrivet: 7 Apr 2014 13:19 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: HSK_Andreas, #53:
Något en klubb har, som internetschacket inte har och aldrig kommer få är den sociala gemenskapen.

Sant, men det verkar för mig som om intresset för en sådan gemenskap är på tillbakagång. Det är inte bara schackklubbar som slåss med vikande medlemssiffror, det gäller i stort sett alla ideella föreningar. Den uppväxande generationen verkar mer och mer föredra att umgås via nätet, i stället för i verkligheten. En av egenskaperna med internetschack är att man kan stänga av folk som man inte drar jämt med. Samt att man inom vissa gränser kan uppföra sig lite som man tycker utan att det får konsekvenser. Kan ju vara bekvämt ibland, men den sociala träningen är nog så viktig. Tycker jag.

Etelhem
Medlem
#57 Skrivet: 7 Apr 2014 13:26

Citerar: G_arvid, #56:
Sant, men det verkar för mig som om intresset för en sådan gemenskap är på tillbakagång. Det är inte bara schackklubbar som slåss med vikande medlemssiffror, det gäller i stort sett alla ideella föreningar. Den uppväxande generationen verkar mer och mer föredra att umgås via nätet, i stället för i verkligheten. En av egenskaperna med internetschack är att man kan stänga av folk som man inte drar jämt med. Samt att man inom vissa gränser kan uppföra sig lite som man tycker utan att det får konsekvenser. Kan ju vara bekvämt ibland, men den sociala träningen är nog så viktig. Tycker jag.

För ett *tag* sedan pratade jag med en ung kille/grabb och vi kom in just på detta med internet hans åsikt var att det är den optimala kontakten via internet!?Inte IRL som man säger utan på nätet ?!

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!