Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hässelby SK, klubben för dig?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
HSK_MickevB
Medlem
#1 Skrivet: 4 Apr 2014 12:15

Tänkte göra lite reklam för vår klubb. Vi är från stockholmsförorten Hässelby men medlemmarna är spridda över hela länet. Vi har ett 30-tal medlemmar varav 15-20 är hyfsat aktiva. Varje torsdag från September till Maj träffas vi i Hässelby folkets hus för lite spel och diverse klubbtävlingar står på programmet.

Vi har legat i mittenskiktet på division 1 norra ett antal år vilket innebär många skojiga helgresor till ställen som Luleå, Haparanda, Gnarp, Östersund etc.

Det finns alltid plats för nya medlemmar, oavsett spelstyrka och vår önskan är att få in 4-5 aktiva medlemmar till så att vi kan starta ett andralag. Har du runt 2000 i LASK och uppåt tar du med stor sannolikhet plats i förstalaget.

Låter det intressant, skicka ett meddelande till mig, HSK_Andreas eller HSK_Lelle

Väl mött!

Micke

chessexplorer
Medlem
#2 Skrivet: 4 Apr 2014 13:11

Jag har funderat på varför ni alltid hamnar i den Norra gruppen medan till exempel Wasa SK och Horndals SK hamnar i den Östra. Är det något ni har bett om för att ni gillar Norrland?

HSK_MickevB
Medlem
#3 Skrivet: 4 Apr 2014 13:16

Citerar: chessexplorer, #2:
Jag har funderat på varför ni alltid hamnar i den Norra gruppen medan till exempel Wasa SK och Horndals SK hamnar i den Östra. Är det något ni har bett om för att ni gillar Norrland?

Det är något vi funderar på varje år också

Men vi klagar inte faktiskt. Många medlemmar inklusive jag tycker dessa resor är höjdpunkten på schacksäsongen. Det beror väl på at det är en legitim anledning att lämna familjen och festa loss med polarna en helg med hotell och allt.

De sista åren är det inte ens någon som tagit med bräden utan vi packar resväskorna fulla med bärs, ha ha.

Kleimark
#4 Skrivet: 4 Apr 2014 13:22

Rödeby har ju spelat i division I Mellersta.

HSK_Andreas
Moderator
#5 Skrivet: 4 Apr 2014 13:31

Jag tror det är så här:
För lagen i Norra Norrland, är det enklare att resa till Stockholm än till Horndal
Hässelby är en förort i västerort, som ligger nordväst om Stockholms Central. alltså är vi på norra sidan och hamnar i Norrlandsgruppen istället för Wasa som ligger i centrala Stockholm.
Eller så är det för att det är närmre från Hässelby till Arlanda än från Centralen till Arlanda. Sen att några av våra medlemmar bor långt ifrån Hässelby eller att det går fortare från Arlanda till innerstan kommunalt för gäster spelar nog ingen roll. Som Micke skriver så brukar vi ändå uppskatta resorna, även om det såklart tär på plånboken med flyg, hotell och middagar.

Finns det någon som bor i västerort (eller var som helst egentligen) och är lite intresserad så låt inte pratat om förstalaget och dess resor avskräcka. Vi är en liten klubb utan elitsatsning. Alla är välkomna, vare sig man vill spela i lag eller bara komma ner till klubben.

För er som inte spelar (eller har spelat) i klubb så kan jag förvarna om att det med största sannolikhet kommer hållas en kurs för vuxna som kan lite, men vill bli bättre, till hösten. Medlemskap kommer ingå i kursavgiften. Har ni några funderingar kring den så går det bra att höra av sig till mig.

HSK_Andreas
Moderator
#6 Skrivet: 4 Apr 2014 13:33

Citerar: Kleimark, #4:
Rödeby har ju spelat i division I Mellersta.

Lite resor också. Tur att de ligger i Blekinge och inte i Skåne. Skånelagen klagar ju om det är 3 mil till bortamatchen!

G_arvid
Medlem
#7 Skrivet: 4 Apr 2014 14:54

Citerar: HSK_MickevB, #3:
Men vi klagar inte faktiskt. Många medlemmar inklusive jag tycker dessa resor är höjdpunkten på schacksäsongen. Det beror väl på at det är en legitim anledning att lämna familjen och festa loss med polarna en helg med hotell och allt.

De sista åren är det inte ens någon som tagit med bräden utan vi packar resväskorna fulla med bärs, ha ha.

Kan just undra hur mycket som är skämt och allvar i detta...men jag föreställer mig att de som går in i schackklubben för att de är intresserade av att spela schack, men mindre intresserad av att "lämna familjen och festa loss med polarna" är mindre roade av dessa övningar. Så det låter som om potentiella medlemmar bör vara i rätt ålder för att trivas och inte se schacket som huvudanledningen till att man åker iväg på bortamatcherna.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#8 Skrivet: 4 Apr 2014 15:43

Citerar: G_arvid, #7:
Så det låter som om potentiella medlemmar bör vara i rätt ålder för att trivas och inte se schacket som huvudanledningen till att man åker iväg på bortamatcherna.

Snarare med samma inställning. Jag har aldrig sett att ålder (så länge man är över kolåldern) har hindrat någon att hinka bärs. Tyvärr är det inte så att klokheten ökar med tiden, i alla fall inte när det kommer till kung alkohol. Absolut inte för mig heller.

Like
Medlem
#9 Skrivet: 4 Apr 2014 15:45

Citerar: HSK_Andreas, #6:
Lite resor också. Tur att de ligger i Blekinge och inte i Skåne. Skånelagen klagar ju om det är 3 mil till bortamatchen!

Vi hade ju ingen anledning att klaga i En Passant när vi spelade 3 hemmamatcher mot Skånelag, 3 bortamatcher mot Göteborgslag och slutspelet i Göteborg.

HSK_MickevB
Medlem
#10 Skrivet: 4 Apr 2014 16:58

Citerar: G_arvid, #7:
Kan just undra hur mycket som är skämt och allvar i detta...men jag föreställer mig att de som går in i schackklubben för att de är intresserade av att spela schack, men mindre intresserad av att "lämna familjen och festa loss med polarna" är mindre roade av dessa övningar. Så det låter som om potentiella medlemmar bör vara i rätt ålder för att trivas och inte se schacket som huvudanledningen till att man åker iväg på bortamatcherna.

Låt mig förtydliga. Självklart är schacket huvudmålet med resan och full fokus på det, annars hade vi knappast hållit oss kvar i division 1 år efter år. Men en gemensam middag efteråt och en vända på stan har alltid varit mycket uppskattad från samtliga deltagare och då har vi normalt en åldersspridning mellan 20-60 år i laget.

kjelleberglund
Medlem
#11 Skrivet: 4 Apr 2014 17:09

Citerar: HSK_MickevB, #1:

#1 Skrivet: 4 Apr 2014 12:15

getQuotation('HSK_MickevB, #1:');Citera

Tänkte göra lite reklam för vår klubb. Vi är från stockholmsförorten Hässelby men medlemmarna är spridda över hela länet. Vi har ett 30-tal medlemmar varav 15-20 är hyfsat aktiva. Varje torsdag från September till Maj träffas vi i Hässelby folkets hus för lite spel och diverse klubbtävlingar står på programmet.

Vi har legat i mittenskiktet på division 1 norra ett antal år vilket innebär många skojiga helgresor till ställen som Luleå, Haparanda, Gnarp, Östersund etc.

Det finns alltid plats för nya medlemmar, oavsett spelstyrka och vår önskan är att få in 4-5 aktiva medlemmar till så att vi kan starta ett andralag. Har du runt 2000 i LASK och uppåt tar du med stor sannolikhet plats i förstalaget.

Låter det intressant, skicka ett meddelande till mig, HSK_Andreas eller HSK_Lelle

Väl mött!

Micke

Hej jag pendlar mellan 25-2700 med ratingen här på SO, vad har jag för chans o rating då i verkliga LASK-ratingen, för att va med i Hässelby? P.S Har aldrig satt min fot på en klubb

Kleimark
#12 Skrivet: 4 Apr 2014 17:14

Det finns inget samband mellan ranking på s.O och laskranking, så mellan 1300 - 2800 kommer du att hamna i så fall.

G_arvid
Medlem
#13 Skrivet: 4 Apr 2014 17:40

Citerar: HSK_MickevB, #3:

OK, det var närmast detta jag reagerade på - och som man då inte ska ta så högtidligt.
Inte utan man blir imponerad av grabbar som hänger kvar i ettan år efter år med den uppladdningen. Själva åkte vi ur ettan så det stänkte om det - utan övernattningar och utan öl...eller kanske det var det som saknades?

HSK_MickevB
Medlem
#14 Skrivet: 4 Apr 2014 18:57

Citerar: G_arvid, #13:
Själva åkte vi ur ettan så det stänkte om det - utan övernattningar och utan öl...eller kanske det var det som saknades?

Japp, doping är bra ibland!

Och förstås så dricker vi inte inför eller under match. Då finns inte många poäng att hämta. Däremot kan det bli en del efter match, eller kvällen innan ibland.

HSK_Lelle
Medlem
#15 Skrivet: 4 Apr 2014 20:38

Jaså det är här Micke försöker skaffa nya medlemmar till klubben. Kan bara säga att det behövs. Gärna spelare över 200 t.o.m så jag får lite konkurrans. Micke börjar tappa på mig

WannabeCM
Medlem
#16 Skrivet: 4 Apr 2014 21:03

Ibland påminner vår uppladdning ganska mycket om ovan nämnda. Det funkar bra även om man ska hävda sig i elitserien

Kleimark
#17 Skrivet: 4 Apr 2014 21:33

Citerar: HSK_Lelle, #15:
Gärna spelare över 200 t.o.m så jag får lite konkurrans.

200. Ja då förstår jag att ni letar nya spelare.

Nörager
Medlem
#18 Skrivet: 5 Apr 2014 00:42

Flyttar jag uppåt Någon gång i framtiden så ska jag ha eran klubb i Åtanke i skrivande stund ligger jag på 1567 Så det ända jag kan hjälpa till med är nog att åka ut ur Divitionen hahah

HSK_MickevB
Medlem
#19 Skrivet: 5 Apr 2014 08:47

Citerar: kjelleberglund, #11:
Hej jag pendlar mellan 25-2700 med ratingen här på SO, vad har jag för chans o rating då i verkliga LASK-ratingen, för att va med i Hässelby? P.S Har aldrig satt min fot på en klubb

Tjena Kjelle,

Precis som Kleimark skriver så är det svårt att jämföra ranking här och till LASK. Vet inte exakt hur vi gör med nya seniorspelare men jag kan tänka mig att vi spelar några partier och uppskattar ett rankingtal som du får börja på.

Jag vill poängtera att det inte finns någon lägsta ranking för att gå med i vår klubb utan alla är välkomna! Det jag skrev om ca 2000 i LASK är vad som krävs för att platsa i förstalaget för tillfället men vi vill ha in fler medlemmar oavsett och vi är jätteglada om vi har möjlighet att starta ett andralag också så våra juniorer och spelglada amatörer får lite matchträning utan press att prestera.

Är du sugen Kjelle och även ni andra så skicka ett privat meddelande till mig så kan ni hänga med en torsdag till klubben och spela lite. Vi har några veckor kvar innan vi avslutar vårsäsongen.

Micke

DrBeep
Medlem
#20 Skrivet: 5 Apr 2014 09:46

För att inte Hässelby ska sno alla våra potentiella spelare så vill jag påpeka att det också finns en mycket aktiv klubb på Mälaröarna (Ekerö Centrum) nuförtiden också. Vi har något mindre spelstyrka men är på väg uppåt med en del nya duktiga seniorer och egna juniorer på uppgång så om man bor lite mer centralt så är man välkommen till oss. För att platsa i förstalaget behöver man ungefär 1400 i LASK!! Se www.malaroschack.se.

uct2
Medlem
#21 Skrivet: 5 Apr 2014 15:33

Jag tycker det är ett väldigt bra initiativ av Hässelby att jaga nya medlemmar här på SO. Det finns även massvis med SO-spelare i Göteborg med omnejd som inte är med i någon klubb, men som jag tror gärna skulle vara det. Om ni är intresserade och tycker det är för segt att ta sig med spårvagnen från Gbg till Hässelby på en vardagskväll (det går inte ens; stockholmarna har spårvagnarna nere i källaren utan Gbg-anslutning) så hör av er till mig. Jag är ordförande i Göteborgs Schackförbund och kan lätt lotsa er vidare till lämplig klubb!

Nesse
Medlem
#22 Skrivet: 6 Apr 2014 09:59

Citerar: HSK_Lelle, #15:
Jaså det är här Micke försöker skaffa nya medlemmar till klubben. Kan bara säga att det behövs.

Alla sätt att försöka ragga nya spelare till schackklubbar är bra. Problemet är att internet/olika schacksajter har blivit klubbarnas värsta fiende. Det är bekvämare att sitta hemma med en kopp kaffe framför datorn och spela än att masa sig iväg en vardagskväll till en schackklubb.

Jag är tyvärr negativ till klubbschackets framtid i mindre städer. I värsta fall, när pensionärerna och dom sista eldsjälarna försvinner väntar nog bara nedläggning. Det blir svårt att hålla med lokal med bara 6-10 aktiva.

Däremot kommer nog klubbschacket överleva i dom 10 största städerna i Sverige.

rodel
Medlem
#23 Skrivet: 6 Apr 2014 10:58

Hej Nesse ,
ett bra och intressant inlägg från dig. Frågan är vad vi schackklubbar kan göra för att det ska vara intressentare att gå till klubbarna, jämfört med att vara på internet och spela? Har du eller någon annan ett tips för detta?
Bor ändå i en hyfsat stor stad, Jönköping, men det kryllar inte av medlemmar, vi har väl 20-25 stycken, vilket på sin tid var det medlemsantalet en riktigt lite ort hade en gång i tiden./Håkan

hus-knuten
Medlem
#24 Skrivet: 6 Apr 2014 11:02

ja risken är att om det föds en mästare i fel del av landet,att han eller hon aldrig blir någon schackspelare,man kan ju spela schack i skolan,men finns det ingen schackklubb i närheten,då är det ju risk att schackintreset dör ut

DrBeep
Medlem
#25 Skrivet: 6 Apr 2014 11:05

Jag tror att det gäller att få dem som är intresserade att förstå att internetschack inte är någon sport utan bara förströelse. Så det är väl som skillnaden mellan att spela fotboll själv eller att titta på fotboll på TV.

rodel
Medlem
#26 Skrivet: 6 Apr 2014 11:36

Hej Dr Beep,
tycker att det är en bra poäng du har, och kanske det är en kärnpunkt för att få allmänheten att intressera sig för närschack. Internet schack är förströelse och kan knappast vara annat eftersom förutsättningarna under partiet för de båda spelarna kan vara så olika. Någon använder motor, och den som använder det och har en bra plånbok och vilja finns att se till att ha bästa utrustningen, är naturligtvis svår att möta. En annan skillnad mellan internetschack och närschack, är ju det här med betänketiden. En del lägger ner mycket tid innan drag görs vid internetschack, andra har inte samma tålamod, och kanske inte heller tid att lägga ner. Vid närschack blir det på ett annat sätt. Då är det förberedelser på olika sätt, träning på olika sätt som gör att en spelare är stark. Det kan vara så också i internetschack, men i princip kan vem som helst som har bra dator och mycket schacklitteratur, kunna vara riktigt stark på nätet, utan att vara speciellt stark i verkligheten som spelare.
/Håkan

DrBeep
Medlem
#27 Skrivet: 6 Apr 2014 11:44

Nu ska vi i alla fall iväg och spela Hundramannaschacket på Schacksalongerna här i Stockholm. En snabbschacksturnering med tidshandikapp så passar båda starka och svaga spelare. Blir kul!

Nesse
Medlem
#28 Skrivet: 6 Apr 2014 12:25 - Redigerad av: Nesse

Citerar: DrBeep, #27:
Nu ska vi i alla fall iväg och spela Hundramannaschacket på Schacksalongerna här i Stockholm. En snabbschacksturnering med tidshandikapp så passar båda starka och svaga spelare. Blir kul!

Lycka till med spelet !

Hundramannaschacket hette väl Tusenmannaschacket förr i tiden.
Ytterliggare ett tecken således att det är svårt att få ihop folk till IRL-spel.

Dessutom är väl inte namnet Hundramannaschacket så politiskt korrekt år 2014 ?

Hundrafolksschacket ?
Hundrahenschacket ?

Kleimark
#29 Skrivet: 6 Apr 2014 13:13

Citerar: Nesse, #28:
Dessutom är väl inte namnet Hundramannaschacket så politiskt korrekt år 2014 ?

Ser inte problemet med det namnet.

Chesswarrior
Medlem
#30 Skrivet: 6 Apr 2014 13:48 - Redigerad av: Chesswarrior

Citerar: Kleimark, #29:
Ser inte problemet med det namnet.

Det är ett mansdominerat namn. Liksom varför inte hundrakvinnoschacket .

Men det är det att en "man" kan hänvisa till en människa utan att specifiera könet.
"En man kan spela schack".
"En kvinna kan spela schack".
"Man kan spela schack".

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!