Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tidsomställning
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#1 Skrivet: 30 Mar 2014 10:28 - Redigerad av: aljechinsson27

Hur hade en spelare som min idol Aljechin klarat sig i världseliten idag om han hade haft tillgång till färsk teori? Kom ihåg att han sopade brädet med resten av världseliten i San Remo (9 av9) och spelade 36 blindsimultanpartier och förlorade och spelade remi i några få. Jag tror efter att ha plöjt igenom hans bästa partier att han mycket väl kunde legat i topp 5.Sedan finns det ju uträkningar vad varje världsmästare skulle haft idag men jag ger inte mycket för dem då de inte tar hänsyn till att större delen av dagens elit är "broilers" som ofta spelar 25 drag för att sedan ta remi. Jag är säker på att om Aljechin levt i vår tid inte skulle tillhört dem. Är det någon som har en annan topp 5-spelare?Och vad jag menar med färsk teori är att han skulle haft möjlighet att spela skarpa öppningar som kungsindiskt, modern benonoi, holländskt och volgagambit.

rodel
Medlem
#2 Skrivet: 30 Mar 2014 11:19

Hej, mycket intressant tanke och jämförelse. Jag tror också att den store Aljechin hört till yppersta värdseliten även idag. Det var ju en oerhörd skillnad förr i tiden på utbudet av litteratur, träningsmöjligheter och naturligtvis datorer, och ändå spelade han som han gjorde. De ekonomiska möjligheterna var också ofta mer begränsade, liksom mycket oroliga tider , 30 talets ekonomisk depression och så följderna av första världskriget och dessutom verkade han mitt under andra världskriget. Som schackbegåvning måste Aljechin hört till de allra bästa./Håkan

aljechinsson27
Medlem
#3 Skrivet: 30 Mar 2014 11:23

Jag håller fullständigt med dig, Håkan. Man kan ju tänka sig hur han hade behandlat en öppning som sicillianskt.

Kleimark
#4 Skrivet: 30 Mar 2014 11:29

Sicilianskt är mycket äldre än så. Hade Aljechine velat spela Sicilianskt hade han gjort det.

vpaavola
Medlem
#5 Skrivet: 30 Mar 2014 12:05

Sicilianskt spelades väl redan 1500-talet?

Kleimark
#6 Skrivet: 30 Mar 2014 12:52

Citerar: vpaavola, #5:
Sicilianskt spelades väl redan 1500-talet?

"The Sicilian Defence was analysed by Giulio Polerio in his 1594 manuscript on chess,[9] though he did not use the term "Sicilian Defence".[10] It was later the subject of analyses by leading players of the day Alessandro Salvio (1604), Don Pietro Carrera (c. 1617), and Gioachino Greco (1623), and later Comte Carlo Francesco Cozio (c. 1740). The great French player and theoretician André Danican Philidor opined of the Sicilian in 1777, "This way of opening the game ... is absolutely defensive, and very far from being the best ... but it is a very good one to try the strength of an adversary with whose skill you are unacquainted."[11]"

rodel
Medlem
#7 Skrivet: 30 Mar 2014 12:59

Aljechins försvar är ju en verkligt hypermodern öppning och med en tankegång som säkert påverkat andra öppningar. Att angripa centrum utan att själv ha ett starkt bondecentrum, var säkert mycket ifrågasatt när det lanserades. Öppningen har varit en del i den totala utvecklingen av spelöppningar. Även om inte Aljechin spelat Siciliankt har han säkert med sina schackinsatser hjälpt till att utveckla även den öppningen. Utveckligen av Svesnikov, Draken och Najdorf i Sicilianskt som exempel, är inte en mans verk och inte heller bara beroende på människan utan även datorerna. Går vi 60 år tillbaka i tiden och leker med tanken att Magnus Carlsen hade fötts då med sin talang, hade han säkert spelat andra spelöppningar än han gör i dag. Om Magnus Carlsen fötts i samma tidsepok som Aljechin, tror jag vi hade fått se intressanta partier, men med ett spel från Magnus Carlsen som naturligtvis hade varit annorlunda än det han har idag, med alla de hjälpmedel som nu står till buds. /Håkan

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 30 Mar 2014 13:21

Citerar: aljechinsson27, #1:
. Är det någon som har en annan topp 5-spelare?

Lasker så klart !
I och med att jag anser Lasker och Fischer vara de 2 främsta schackspelarna genom alla tider.
Båda 2 var helt överlägsna sina samtider.

aljechinsson27
Medlem
#9 Skrivet: 30 Mar 2014 13:34 - Redigerad av: aljechinsson27

Sicillianskt var kanske känt redan på 1600-talet. Men kan någon erinra sig ett sicillianskt parti från det att officiella VM började spelas på 1800-talet till 1940? Jag har ialla fall aldrig sett något så det måste betyda att man ansåg att den inte var spelbar utan man höll sig till e5 och franskt och enstaka caro-kann och aljechin förståsTar delvis tillbaka det jag sa om sicillianskt. Paulsen måste ju ha spelat den och Alapin, men jag drar till med en gissning att 90% var antingen kungsbonde eller franskt.

aljechinsson27
Medlem
#10 Skrivet: 30 Mar 2014 22:05

På tal om blindsimultaner. Varför görs dt aldrig idag som på Aljechinst tid . Har googlat ovpå Fischer och Kasparov.Bara det bevisar ju att många av de äldre mästarna hade kunnat mäta sig med dagens.PS! Om det är felstavningar någon gång så är det för att min dator är som en människa Alltså inte felfri.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 30 Mar 2014 22:17

Blindsimultaner förekommer även i modern tid.Fast kanske inte lika ofta bara.

aljechinsson27
Medlem
#12 Skrivet: 31 Mar 2014 11:32

Jag har aldrig läst om någon som är på över 20 bord sedan 1990. Kan du ge något exempel?

Kleimark
#13 Skrivet: 31 Mar 2014 12:58

http://uschesschamps.com/gm-timur-gareev-defeats-2 9-blindfold-simul

aljechinsson27
Medlem
#14 Skrivet: 31 Mar 2014 16:13

Har aldrig hört talas om den spelaren. Visserligen var medelrankingen på motståndarna ca 1300 men det är ändå fantastiskt. Jag utgår från att han hade förlorat partiet om han gjort ett omöjligt drag. Har väl alltid varit så. Ungraren Janos Flesch lär ha världsrekordet med 54 eller däromkring. Men det var inte helt efter reglerna. Är det någon som vet vem som har det korrekta världsrekordet? Jag skulle kunna ha det om jag mötte 100 bra spelare och gjorde ett drag i alla och sen gav upp alla och tackade motståndarna för en givande kväll!

Kleimark
#15 Skrivet: 31 Mar 2014 16:34

Vad är det för speciellt med att kunna spela många partier blint? Det enda det genererar är hälsorisker.

aljechinsson27
Medlem
#16 Skrivet: 31 Mar 2014 17:25

Jag känner inte till någon av de stora spelarna som har blivit sinnessjuka av att spela många blindpartier

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#17 Skrivet: 31 Mar 2014 17:25

Är det belagt det där med hälsoriskerna? Jag tror att det mest är en myt. Jag har för mig att det sades att Pillsbury blev galen av att spela blindsimultan, men det var enbart för att täcka över att han hade syfilis i tredje stadiet och därför blev psykotisk.

G_arvid
Medlem
#18 Skrivet: 31 Mar 2014 17:41 - Redigerad av: G_arvid

Georg Koltanowski har spelat 56 blindpartier simultant

Kleimark
#19 Skrivet: 31 Mar 2014 17:44 - Redigerad av: Kleimark

Han hade endast tio sekunder per drag ser jag enligt Wikipedia.

Fast nu ser jag att detta inte var simultant utan i sträck. Han har emellertid rekordet på 34 i blindsimultan.

aljechinsson27
Medlem
#20 Skrivet: 31 Mar 2014 18:02

http://www.theguardian.com/sport/2011/dec/30/chess -marc-lang-blindfold. Där har du fel, Kleimark! Marc Lang var namnet!!

Kleimark
#21 Skrivet: 31 Mar 2014 18:06

Ok. Hur som så är det inte så intressant rekord i mitt tycke. Bättre att spela bra schack, än att kunna komma ihåg många positioner.

aljechinsson27
Medlem
#22 Skrivet: 31 Mar 2014 19:06

Om du inte tycker att det är ett intressant ämne: Får jag fråga varför du har så många inlägg om det då?

Kleimark
#23 Skrivet: 31 Mar 2014 19:11

Rekordet är inte intressant. Jag skrev ingenting om huruvida ämnet var intressant eller inte.

aljechinsson27
Medlem
#24 Skrivet: 31 Mar 2014 19:18 - Redigerad av: aljechinsson27

OK, men du skriver att Koltanowski har rekordet fast med tio minuter i sträck och sedan att han har det riktiga rekordet med 34 partier. Kan det vara så att rekordet inte är så intressant när du för en gångs skull inte har rätt? Det ska stå 10 sek.

Kleimark
#25 Skrivet: 31 Mar 2014 19:21

Som sagt: rekordet är inte intressant. Det har alltså fortfarande ingenting med ämnet att göra. Jag hoppas att du förstår och inte kommer med vidare resonemang om detta.

aljechinsson27
Medlem
#26 Skrivet: 31 Mar 2014 19:31

Jag säger inget mer utan låter medlemmarna bedöma trovärdigheten i vad du påstår.

Kleimark
#27 Skrivet: 31 Mar 2014 19:32

Dito gällande dina inlägg.

Du måste logga in för att kunna posta!