Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / När kan man kräva remi?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
WannabeCM
Medlem
#91 Skrivet: 1 Apr 2014 20:33

ingen har väl påstått att T+S mot T är vinst? det finns såklart ett fåtal ställningar där så är fallet, men den klara majoriteten av möjliga ställningar är remi.

med det sagt så skulle jag fortfarande spela på vinst om min motståndare hade dålig tid. varför inte försöka? det finns ingen förlustrisk och det värsta som kan hända är att det döms remi. motståndaren har egenhändigt försatt sig i tidsnöd och det är upp till bevis att han/hon spelar rätt utan bortsättningar.

på temat "sjävklara" slutspel:
http://youtu.be/YFF5ibgB6eA

HSK_Andreas
Moderator
#92 Skrivet: 1 Apr 2014 20:56

Läget är väl egentligen rätt enkelt. Man kan kräva remi när 50-dragsregeln uppfylls, när man är på väg att uppnå samma ställning för tredje gången eller om §10.2 är uppfyllda.

Kan man då kräva remi med K+S vs K+L+L? Klart, man kan prova, men domaren gör fel om hen godkänner kravet. Samma sak med K+T+S vd K+T. Det senare är teoretiskt remi, men det är ointressant. När det är så svårt att till och med en spelare som Judit Polgar misslyckas så ska man låta parten med övertaget få försöka.

chessexplorer
Medlem
#93 Skrivet: 1 Apr 2014 22:18

Jag tycker det är svårare att döma när den som kräver remi har materiell övervikt, men dålig tid.

farbrorjo
Medlem
#94 Skrivet: 2 Apr 2014 05:55

Jag har rensat bort en del inlägg som mer handlar om att recensera meningsmotståndaren och svar på detta, än att diskutera trådämnet. (1) Har man klagomål på något som skrivits framför man dessa till moderator via meddelandefunktionen, ej genom att tjafsa om det i tråden. (2) Så länge en inläggsskribent diskuterar ämnet i sak är det denne som avgör hur länge personen vill delta i debatten, inte andra debattörer. Detta gäller för alla trådar och ohörsamhet inför detta kan fortsättningsvis medföra varning.

Därmed åter till trådens ämne.

aljechinsson27
Medlem
#95 Skrivet: 2 Apr 2014 12:51 - Redigerad av: aljechinsson27

Därmed åter till trådens ämne..........som är så uttjatat så att jag håller på att somna in forever...

aljechinsson27
Medlem
#96 Skrivet: 2 Apr 2014 16:36

Hade kanske varit en ide att se över regelverket.

HSK_Andreas
Moderator
#97 Skrivet: 2 Apr 2014 16:56

På vilket sätt? Ska det dömas remi så fort ställningen är teoretisk remi vid perfekt spel? Ska det dömas vinst om det teoretiskt är vinst ?

Jag föredrar att spelarna spelar så långt det är rimligt. Jag tycker regeln är bra som den är. Spelar jag till mig en svår ställning som förvisso går att hålla så får jag väl visa att jag klarar av det. Har jag dåligt med tid får jag skylla mig själv.

På samma sätt anser jag att det är en spelares egna rätt att välja när hen ska ge upp. Är vinsten så lätt så är det väl bara att vinna.

HSK_Andreas
Moderator
#98 Skrivet: 2 Apr 2014 16:58

Komplettering: vilket underbart jobb domaren får att konstant hålla koll på vilka ställningar som är vunna och vilka som är remi.

islandswede
Medlem
#99 Skrivet: 2 Apr 2014 19:28

Ur fides schackregler:

§ 10: Tidsbegränsad avslutning

10.1. 'Tidsbegränsad avslutning' är den fas i ett parti, när alla (återstående)
drag måste göras på en begränsad tid. 10.2. Om en spelare har mindre än två minuter kvar på sin klocka, får han kräva remi
innan hans kläpp faller. Han ska stanna klockorna och tillkalla domaren.

a) Om domaren är övertygad om att motståndaren inte anstränger sig för att vinna partiet
på normalt sätt eller om att det inte är möjligt att vinna på normalt sätt, så ska han förklara
partiet remi. I annat fall ska han uppskjuta sitt beslut eller avslå kravet.

b) Om domaren uppskjuter sitt beslut, kan motståndaren tilldelas två minuters extra
betänketid och partiet ska fortsätta, helst i domarens närvaro. Domaren ska tillkännage
slutresultatet senare under partiet eller sedan en kläpp har fallit. Han ska förklara partiet
remi om han instämmer i att slutställningen inte kan vinnas på normalt sätt eller i att
motståndaren inte gjorde tillräckliga ansträngningar att vinna på normalt sätt.

c) Om domaren har avslagit kravet skall motståndaren tilldelas två minuters extra
betänketid.
d) Domarens beslut vad avser § 10.2 a, b och c ska vara slutgiltigt.

10.3. Om båda kläpparna har fallit och det är omöjligt att fastställa vilken kläpp
som föll först, är partiet remi.
/
I allsvenskan uppstår inte längre problemet, eftersom 30 sek tillägg gäller vid varje drag och det inte är tillåtet att kräva remi.

Kleimark
#100 Skrivet: 2 Apr 2014 20:08 - Redigerad av: Kleimark

Jodå, det går fortfarande att kräva remi om dragupprepning och 50-dragsregeln kommer att gälla ett halvdrag senare.

Även §9.6 gäller ju:

"Partiet är remi när en ställning har uppstått, från vilken en mattsättning inte kan uppkomma genom någon möjlig serie av regelrätta drag. Detta avslutar omedelbart partiet, förutsatt att draget som ledde till denna ställning var regelrätt. "

islandswede
Medlem
#101 Skrivet: 2 Apr 2014 20:09

Ja, givetvis. Jag var otydlig.

G_arvid
Medlem
#102 Skrivet: 3 Apr 2014 09:23

10.1.a ställer höga krav på domaren. Att domaren är övertygad betyder inte alltid att domaren har rätt. För att vara säker på att spelaren inte försöker vinna måste man ju kunna skåda in i spelarens hjärna. Jag vill minnas att det har varit uppmärksammade fall på hög nivå där domaren dömt remi i typ K+T vs K+S där remin inte alls varit självklar.

HSK_Andreas
Moderator
#103 Skrivet: 3 Apr 2014 11:26

Ja, det är ofta svårt för domaren att veta om spelaren försöker vinna på normalt sätt.

Om jag har två separerade bönder långt bak mot motståndarens dam och torn så är det rätt självklart att jag bara spelar på att vinna på motståndarens tid om jag nobbar ett remianbud, men oftast är läget svårare än så. Ser jag att spelarna abra går fram och tillbaks blir det också lätt för mig som domare. Däremot måste man ju låta spelaren prova olika idéer.

Exempel: Om jag har en bättre ställning som är snudd på omöjlig att förlora så kan jag ju ha tre olika idéer på hur jag ska bryta igenom. Det kan innebära att jag börjar att testa en långsam manöver med kungen, tvärs över hela brädet för att se om jag får komma in där. Jag inser kanske att efter 6-7 drag att den vägen inte gick och går då tillbaks med kungen för att testa plan 2. Har båda spelarna gott om tid så är det inget problem, men om min motståndare har dåligt med tid så känns det hårt om domaren då dömer remi för att jag gått fram och tillbaks med kungen. Det ska ju inte gynna spelaren med dålig tid att han har försatt sig i tidsnöd. Här bör man som spelare åtminstone få chansen att förklara för domaren varför man gjorde som man gjorde.
kanske gjorde dessutom kungsvandringen att motståndaren tvingades gå fram med en bonde vilket kan vara en allvarlig försvagning. Det är ju rätt många fina slutspel man sätt med spelare som Karpov, Andersson etc som är så. Man tvingar fram en försvagning på damflygeln, går sen tillbaks med kungen och tvingar fram en försvagning på kungsflygeln för att sen bryta igenom. Det är viktigt att man som domare inte då rått klampar in och säger "Jag fattar inte vad du håller på med, alltså försöker du nog inte vinna på normalt sätt och jag dömer remi".

§10.2 är svår för domaren som det är. Är jag det minsta osäker dömer jag till fortsatt spel under överinseende av domaren.
Att ändra så att man gynnar spelaren med sämre tid och dömer remi i alla ställningar som är teoretisk remi eller man tror är remi, eller är jämna blir horribelt. I ett extremfall kan jag ju då komma till spellokalen, vänta tills dess att jag har 2 minuter kvar och sen kräva remi för ställningen är ju jämn och vid bästa spel från båda så är det troligen remi.

G_arvid
Medlem
#104 Skrivet: 3 Apr 2014 11:39

Är det något som fallit bort i #99 eller vad är 10.2? Jag ser bara 10.1 och 10.3

HSK_Andreas
Moderator
#105 Skrivet: 3 Apr 2014 11:42

Det står 10.2 i #99, men radbrytning saknas.
Raden under 10.1

WannabeCM
Medlem
#106 Skrivet: 3 Apr 2014 11:42

Citerar: G_arvid, #104:
Är det något som fallit bort i #99 eller vad är 10.2? Jag ser bara 10.1 och 10

"10.2. Om en spelare har mindre än två minuter kvar på sin klocka, får han kräva remi
innan hans kläpp faller. Han ska stanna klockorna och tillkalla domaren."

sluta
Medlem
#107 Skrivet: 3 Apr 2014 11:49

Ifall man har ett tornslutspel med 3 bönder vs 2 på samma sida, och kanske 15 vs 5 minuter på klockan (+30 sek/Drag), borde det inte finnas något problem med att den sidan med 3 bönder gör 49 kungsdrag, flyttar en bonde, fortsätter 49 drag till och flyttar en till bonde väl?

WannabeCM
Medlem
#108 Skrivet: 3 Apr 2014 12:04

#107, iom tidstillägget så förstår jag inte varför man skulle vilja dra ut på det. motståndaren kommer inte, eller bör i varje fall inte, förlora på tid. sannolikt är att motståndaren har mer tid än vad han ursprungligen hade efter 49 kungsdrag. att försöka spela på vinst ser jag dock inget problem med.

sluta
Medlem
#109 Skrivet: 3 Apr 2014 12:08

Syftet är inte att vinna på tid, men man får medge att motståndaren kan bli psykologiskt påverkad av att de tvingas sitta där tvingas försvara sig ett bra tag framöver och ju tydligare man förmedlar budskapet att man kommer spela detta på vinst till sista droppen, desto hårdare kan den psykologiska smällen bli.

Kleimark
#110 Skrivet: 3 Apr 2014 12:20

Blir det långdraget kan det bli jobbigt att hinna gå på toa, men vill du vinna på tid kör med laxermedel.

chessexplorer
Medlem
#111 Skrivet: 3 Apr 2014 14:43

Jag hittade inget förbud mot att hälla laxermedel i motståndarens kaffe i tävlingsreglerna, men jag tycker ändå att det är på gränsen till att vara osportsligt.

HSK_MickevB
Medlem
#112 Skrivet: 3 Apr 2014 15:16

Citerar: chessexplorer, #111:
Jag hittade inget förbud mot att hälla laxermedel i motståndarens kaffe i tävlingsreglerna, men jag tycker ändå att det är på gränsen till att vara osportsligt.

Men bara på gränsen va?

Här kommer en anekdot på samma ämne, dock lång ifrån trådens ursprungsämne:

Under slutskedet av ett långparti blev jag akut matförgiftad av en pizza som jag tryckt i mig precis innan partiet. Jag hade ca 2 minuter kvar på klockan och motståndaren ca 15 minuter. Det var hans drag och jag kände att jag var på väg att spy. Jag sprang till toaletten och kastade upp många gånger. Jag kom tillbaka efter ca 10 minuter och upptäckte till min glädje att motståndaren fortfarande var vid drag. Vi gjorde några snabba drag och passerade 30 drag där vi fick ny tid, tror det var 30 minuter för resten av partiet.

Han såg hur jag mådde och bjöd gentlemannamässigt remi. Dock hade jag en hyfsat klar vinstställning så jag avböjde. Under resten av partiet sprang jag 4-5 gånger till på toaletten men lyckades ändå slutföra partiet inom tidsramen och inkasserade även vinsten. En riktig pärs!

DrBeep
Medlem
#113 Skrivet: 7 Apr 2014 14:44

Citerar: chessexplorer, #111:

Varför laxermedel? Det vore väl bättre med något förstoppande så att han fick sitta länge på toa...

shakkiguru
Medlem
#114 Skrivet: 7 Apr 2014 15:33

Kan ju inte vara så bra att springa på toan hela tiden!?Föredrar laxermedel!

DrBeep
Medlem
#115 Skrivet: 7 Apr 2014 18:06

Någon kanske borde stänga den här skit-tråden nu!

shakkiguru
Medlem
#116 Skrivet: 7 Apr 2014 18:22

jimpan
Moderator
#117 Skrivet: 7 Apr 2014 19:39

Citerar: DrBeep, #115:
Någon kanske borde stänga den här skit-tråden nu!

Görs härmed - senaste inläggen är ju långt från trådämnet

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.