Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tjejer
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 28 Mar 2014 17:50

Citerar: aljechinsson27, #30:
Nej, kvinnor har inte sämre förutsättningar.

Precis,det hänger bara på sin egna vilja om man vill spela eller inte.
Inget annat.

chessexplorer
Medlem
#32 Skrivet: 28 Mar 2014 18:45

Citerar: TesseS, #22:
Någon klubb som faktiskt frågar tjejerna varför de slutar?

De tjejer jag har frågat sa att de slutade för att deras kompisar ville att de skulle göra det.

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 28 Mar 2014 18:50

Citerar: chessexplorer, #32:
De tjejer jag har frågat sa att de slutade för att deras kompisar ville att de skulle göra det.

Snacka om grupptryck.. Har de ingen egen vilja kan man ju då fråga sig.

JoarO
Medlem
#34 Skrivet: 28 Mar 2014 18:56

Kan ha att göra med tävlingsinstinkten att göra vilken sannolikt har ärvts ned under hundratusentals år genom att männen med bäst tävlingsinstinkt fick para sig medan de andra inte fick det.

JoarO
Medlem
#35 Skrivet: 28 Mar 2014 18:57

Att killar fortsätter när kompisarna faller bort medan tjejerna inte gör det.

aljechinsson27
Medlem
#36 Skrivet: 28 Mar 2014 19:00 - Redigerad av: aljechinsson27

Exakt. Har d e ingen egen vilja. Sådana kompisar klarar man sig utan. Skulle alla falla för grupptrycket blev det bara ridsport, balett, konståkning,fotboll och röka kvar.

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 28 Mar 2014 19:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: JoarO, #34:
Kan ha att göra med tävlingsinstinkten att göra vilken sannolikt har ärvts ned under hundratusentals år genom att männen med bäst tävlingsinstinkt fick para sig medan de andra inte fick det.

Vad är detta för stenåldersteorier ?
Har man bara den rätta viljan så spelar man schack oavsett kön.

Kleimark
#38 Skrivet: 28 Mar 2014 19:05

Ungefär 80 % missar "Asch's experiment".

Citerar: aljechinsson27, #36:
Skulle alla falla för grupptrycket blev det bara ridsport, balett, konståkning och rökning kvar.

Skulle dessa idrotter vara sämre menar du?

JoarO
Medlem
#39 Skrivet: 28 Mar 2014 19:06 - Redigerad av: JoarO

#37 Ja det är klart, men på grund av den arbetsfördelning som historiskt har funnits är det fortfarande idag mindre sannolikt att en tjej ska ha det du kallar den rätta viljan.

Jag blir emellertid osäker på vad den här debatten syftar till att åstadkomma mer än att bli ett bollplank för allas fördomar.

aljechinsson27
Medlem
#40 Skrivet: 28 Mar 2014 19:17

Kleimark, nej de är inte sämre men där finns ingen majoritet män och därför mer allmänt accepterade av tjejer, vilket är jag säker på inte är utsatta för samma grupptryck.Jag kan lägga till fotboll.

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 28 Mar 2014 19:22

Så bara för att schack är mansdominerat kan /vill inte tjejer spela schack ?

Kleimark
#42 Skrivet: 28 Mar 2014 19:28

Citerar: JoarO, #39:
Jag blir emellertid osäker på vad den här debatten syftar till att åstadkomma mer än att bli ett bollplank för allas fördomar.

Jag håller med dig. Den här tråden skriker fördomar. Jag blir bara less på folks inställningar, men du kanske borde tänka på vad du själv har skrivit i tråden.

aljechinsson27
Medlem
#43 Skrivet: 28 Mar 2014 19:29

Jag säger inte det. Jag säger att grupptrycket är större till de som börjar att sluta spela än typiskt kvinnliga sporter.

JoarO
Medlem
#44 Skrivet: 28 Mar 2014 19:31

Låter väl rimligt– skulle du vilja spela en sport med övervägande del kvinnor? Nu blir inte konsekvenserna desamma av att vara man i en kvinnodominerad sport som att vara kvinna i en mansdominerad sport, men jag tror att du kan hålla med om att Båda är tuffa för den som tillhör minoriteten.

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 28 Mar 2014 19:38 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: JoarO, #44:
Båda är tuffa för den som tillhör minoriteten.

Måste man tänka så könsbundet då man väljer att utöva en sport eller en hobby då?

Borde ju vara en utmaning i stället.Om man nu väljer att spela schack som kvinna eller att utöva någon mera " kvinnlig" sport eller hobby som man.

aljechinsson27
Medlem
#46 Skrivet: 28 Mar 2014 19:40

Jag tror att det ofta kan finnas ett grupptryck mot tjejer som spelar schack. Men jag tror inte att särskilt många blir mobbade för det. Som sagt, sådana kompisar kan man vara utan.

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 28 Mar 2014 19:45

Tror inte det handlar om mobbing .Utan mera om osäkerhet.

aljechinsson27
Medlem
#48 Skrivet: 28 Mar 2014 19:57

Tror att du delvis har rätt. En osäkerhet och rädsla för det udda. Och som så ofta en rädsla hos dem som trycker på att själva bli utsatta på ett eller annat sätt. Men om man hade infört schack på skolschemat tror jag att vi hade fått en "boom" av tjejer.

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 28 Mar 2014 19:59

Citerar: aljechinsson27, #48:
Men om man hade infört schack på skolschemat tror jag att vi hade fått en "boom" av tjejer.

Helt säkert.

Bjarne3
Medlem
#50 Skrivet: 28 Mar 2014 20:09

..
Nogle kvinder siger, at schack er kedeligt. ( ? )
Men det kan Sandi fortælle disse kvinnor, at det er schack inte!

Kasparov om kvinnor og schack : Kvinnor mangler kamp-hormonet!
Bliver Judith Polgar nogensinde verdensmester? - Nej, ikke hos mændene! -

Mange kvinnor tycker, at de hellere vil bruge, bruke tiden på noget, som er
mere fornuftigt end schack.

. .

aljechinsson27
Medlem
#51 Skrivet: 28 Mar 2014 20:22

Det är inte omöjligt att vi får se en kvinnlig världsmästare om ca 10-15 år.Kom ihåg, Carlsen och Kasparov var bara 22år. Kasparov om att kvinnor saknar kamphormonet är nonsens. Tänk på alla lagsporter. Där visar kvinnor sina kamphormoner

Sandi
Medlem
#52 Skrivet: 28 Mar 2014 20:41 - Redigerad av: Sandi

Citerar: aljechinsson27, #51:
Det är inte omöjligt att vi får se en kvinnlig världsmästare om ca 10-15 år.Kom ihåg, Carlsen och Kasparov var bara 22år. Kasparov om att kvinnor saknar kamphormonet är nonsens. Tänk på alla lagsporter. Där visar kvinnor sina kamphormoner

Den första kvinna som fick stormästartiteln var Nona Gaprindasjvili, som erhöll den år 1978. Utöver detta finns en särskild stormästartitel för kvinnor, Woman Grandmaster (WGM).Hur många kvinnor gick i hennes spår? Det är bästa bevis att schack som spel är inte attraktiv för kvinnor utan de flesta kvinnor grundar och bygger sin syn på fördomar att schack är tråkigt spel samt slöseri med tid!

Elrey
Medlem
#53 Skrivet: 28 Mar 2014 20:42

Citerar: Sandi, #52:
utan de flesta kvinnor grundar bygger sin syn på fördomar att schack är tråkigt spel samt slöseri med tid!

Tråkigt med generaliseringar....

Sandi
Medlem
#54 Skrivet: 28 Mar 2014 20:45

Citerar: Elrey, #53:
Tråkigt med generaliseringar....

Jag undrar: "Hur skulle man tolka då kvinnornas ointresse för schack genom historien"?

aljechinsson27
Medlem
#55 Skrivet: 28 Mar 2014 20:52

Men med alla dessa länder,många i Östeuropa där schack står på skolschemat är det inte omöjligt att vi får se en tjej som är 7 år idag bli världsmästare vid 22. Eller har du som sagt fler generaliseringar? Börjar bli lite väl många nu.

chessexplorer
Medlem
#56 Skrivet: 28 Mar 2014 20:58

Det är möjligt att vi får se en tjej som är 19-20 år nu bli världsmästare när hon är 22-23.

jimpan
Moderator
#57 Skrivet: 28 Mar 2014 21:01

Har fått ett antal mail från medlemmar om denna tråd. De menar att denna tråd delvis kastar fördomar mot tjejer/kvinnor. Är böjd att hålla med och innan de spårar ur helt stänger jag denna tråd

<< . 1 . 2 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.