Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tjejer
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#1 Skrivet: 28 Mar 2014 09:48

Varför är männen så mycket bättre än kvinnorna på elitnivå? Det är bara Judit Polgar som nånsin varit i topp 10. Är det någon som har någon ide? Förväntar mig inga svar men frågan är ju fri, och jag får kanske själv spåna på det.

JoarO
Medlem
#2 Skrivet: 28 Mar 2014 10:01

Detta är naturligtvis en generalisering, men min upplevelse är att tjejer fokuserar mer på den sociala aspekten av schack (Jag vet, den förekommer sparsamt) och det innebär att när några av dem slutar slutar de andra i kompisgänget.

Däremot vi killar är generellt mer tävlingsinriktade och slutar därmed inte nödvändigtvis lika enkelt för att några av våra kompisar slutar.

HSK_Andreas
Moderator
#3 Skrivet: 28 Mar 2014 10:20

En faktor är väl att det är så väldigt många fler killar som spelar än tjejer. Anledningen till det tror jag mycket ligger att finna i Joars inlägg.

Om man drar igång en ungdomsverksamhet i Sverige så är det rätt lätt att få barn på lågstadiet att komma och spela schack. Andelen tjejer är förhållandevis hög mot vad vi ser senare. Redan på mellanstadiet har många fler tjejer än killar slutat. På högstadiet och gymnasiet accelererar det ytterligare. Det tror jag är en stor del av förklaringen varför det ser ut som det gör i Sverige. Jag tror att det är någorlunda lika i många delar av världen.

Jag tror inte heller det är något unikt för schack. Jag har lite erfarenhet från Hockeyvärlden (inte personligen, men genom nära bekanta). Det var inte ovanligt att tjejer slutade med sin sport/idrott för att istället hänga i hockeyhallen och titta när pojkvännen tränade/spelade. Frågade man killarna om de skulle kunna tänka sig att sluta med hockey för att kolla på tjejernas träning trodde de att man skojade. De gick gärna och kollade när tjejerna tävlade eller så om det inte krockade med egen träning/match, men att sluta med hockeyn för den sakens skull var det inte någon som funderade på. Varför är det så? Jag vet inte tyvärr.

aljechinsson27
Medlem
#4 Skrivet: 28 Mar 2014 10:29

Men i många länder har man schack som ett skolämne. Skulle det inte vara ett incitament för att få tjejerna att fortsätta. Sedan är det nog så att killar är mer tävlingsinriktade, men tjejerna blir fler och fler. Jag kan undra varför vi har den totala dominansen när vi har samma förutsättningar. De har samma förutsättningar i curling, bridge och backgammon också. Backgammon vet jag att det åtminstone i väst är lika fördelat för jag är inne på en sida. Curling och bridge tror jag också tjejerna kan spöa killarna i.

HSK_MickevB
Medlem
#5 Skrivet: 28 Mar 2014 10:35

Citerar: aljechinsson27, #4:
De har samma förutsättningar i curling, bridge och backgammon också. Backgammon vet jag att det åtminstone i väst är lika fördelat

Jag sitter i styrelsen för svenska backgammonförbundet och kan säga att det är långt ifrån lika fördelat tyvärr. Dock mer "könskvoterat" än i schack. Kan väl tippa att backgammonförbundet har ca 20 % tjejer.

Sen vill jag också protestera mot att det är lika förutsättningar i curling, det stämmer inte alls. Männen kan tack vare större muskelstyrka sopa en sten flera meter längre än kvinnorna vilket underlättar dragningarna betydligt. De kan också göra en rensning med större precision då de inte behöver lägga all sin energi på hårdheten i stenen utan kan fokusera mer på precisionen.

Däremot tror jag ridsport faller under samma förutsättningar, kanske till och med en fördel för tjejer inom vissa discipliner då de generellt väger mindre och detta påverkar hästen positivt.

aljechinsson27
Medlem
#6 Skrivet: 28 Mar 2014 10:48

Jag talar nu om en internationell backgammonsida, och där är det ungefär jämnt fördelat. Det är möjligt att sporten inte är så stor i Sverige och beroende på att vi har en stor invandring från arabländerna har en stor mansdominans. Curling kan jag hålla med om, men bridge då? Det finns massor med bridgekurser ,och har funnits så under en rätt så lång tid. Där borde ju t.ex 2 tjejkompisar kunna hävda sig. Slutligen vill jag säga att trots att jag är en av de bättre spelarna på B-sidan då och då åker på stryk av tjejer.

HSK_MickevB
Medlem
#7 Skrivet: 28 Mar 2014 11:29

Citerar: aljechinsson27, #6:
Curling kan jag hålla med om, men bridge då?

Bridge håller jag med dig om.

Vet att backgammon är ganska mansdominerat över hela världen. Har spelat öppna Finska mästerskapen några år nu helt utan inhemskt kvinnligt deltagande och där pratar vi inte om invandring i någon större utsträckning. I Danmark är det däremot en större andel tjejer än "normalt" men jag kan inte uttala mig om varför det är så.

Det positiva med könsfördelningen i backgammon i Sverige är nog ändå att andelen tjejer faktiskt ökar. För 15-20 år sedan hade jag en känsla av at det var max 10 % men nu är det betydligt fler så vi går åt rätt håll!

aljechinsson27
Medlem
#8 Skrivet: 28 Mar 2014 11:51 - Redigerad av: aljechinsson27

Menar du inhemskt deltagande så kanske sporten är ännu mindre i Finland. Jag går bara efter min erfarenhet på min sida och jag kan lova att där finns bra tjejer och högst 55-45 i% av killar. I bridge har jag aldrig hört om något kvinnligt par som har vunnit vare sig Sm eller VM, men jag kan ha fel. Ska googla på det.Kan inte hitta det på google. Någon annan som kan? Det borde, tycker jag ha samma förusättningar som schack.

Kleimark
#9 Skrivet: 28 Mar 2014 12:34

Citerar: aljechinsson27, #8:
Det borde, tycker jag ha samma förusättningar som schack.

Schack är ett nollsummespel, vilket inte Bridge är. I Bridge gäller det att kunna läsa sina motståndare och ha "pokerface", så jag tycker att det är stor skillnad.

JoarO
Medlem
#10 Skrivet: 28 Mar 2014 13:52

Tror män generellt har bättre koncentrationsförmåga medan kvinnor har bättre simultankapacitet. Tror detta har en evolutionär bakgrund.

EDarstedt
Medlem
#11 Skrivet: 28 Mar 2014 14:17

Eftersom jag tycker mig läsa in en del gamla föreställningar om skillnader mellan män och kvinnor här så tänker jag att det kanske finns forskning att ta del av. Jag ger en länk här där man funderat över ämnet. Jag tar inte ställning för just den här artikeln utan ser det mer som ett exempel. Det går att söka på "Google scholar" där det säkert finns fler exempel.

Här kommer länken:

http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/276 /1659/1161.full.pdf+html

Leifur
Medlem
#12 Skrivet: 28 Mar 2014 14:48

Citerar: JoarO, #10:
Tror män generellt har bättre koncentrationsförmåga medan kvinnor har bättre simultankapacitet. Tror detta har en evolutionär bakgrund.

Det finns inga vetenskapliga bevis för att kvinnor generellt skulle ha bättre simultanförmåga, det är en myt!
Vad som generellt gäller för koncentrationsförmåga och kön vet jag inte, men jag skulle tro att det inte har med kön att göra. Vi är olika helt enkelt med olika förmågor och brister.

Kleimark
#13 Skrivet: 28 Mar 2014 14:50

Jag håller med. Det stavas "fördomar" och gäller i synnerhet i den här tråden.

Sandi
Medlem
#14 Skrivet: 28 Mar 2014 14:59 - Redigerad av: Sandi

Enligt mig som kvinna:
Genom hela människas historia har varit kvinnor i underläge tack var män som har hållit dem i schack.
Schack är ett anfallsspel, där vinner en som är mer aggressiv.
Jag har läst någonstans och tror det stämmer riktig bra; "Om man försvarar sig kan man inte vinna utan stannar där man är".
Män har alltid varit i princip jägare och kvinnor var hemmafruar och barnvakter, så spelas det också schack när det gäller män och kvinnor på det sättet även idag.
Kvinnor har alltid utfört osynligt arbete: skött hushållet och gett emotionellt stöd.
Även idag män känner sig hotade av kvinnor och bromsar kvinnornas utveckling och kvinnor är helt enkelt vana att låta bli utvecklas i många dominerade så kallade manliga område inklusive schackspelande.
Man borde bara tänka efter när kvinnor fick rösträtt i världen så det är lönlöst att prata om samma förutsättningar att nå toppen!
Män är skapade som jägare och de jagar fortfarande och kvinnor är skapade att vänta på kommande attack och försvarar sig. ;)
Det är genom hela människas historia oskriven och tyvärr fortfarande gällande lag!

aljechinsson27
Medlem
#15 Skrivet: 28 Mar 2014 15:11

Sandi, idag är förutsättningarna annorlunda med betydligt fler förvärvsarbetande kvinnor än säg för 40 år sedan.Och det kanske fortfarande är vanligt att männen bromsar kvinnors utveckling. Men under mina 35 år som schackspelare har jag inte märkt att de bromsas i schack. Tvärtom välkomnar man och stöttar tjejer som börjar i klubb ofta mer än killar.

Sandi
Medlem
#16 Skrivet: 28 Mar 2014 15:52 - Redigerad av: Sandi

Jag håller med aljechinsson27 en vis del med dig, men tyvärr historien kan inte man ändra på utan det som hände i då tid med kvinnor har varit riktig sjuk manlig beteende under så lång tid att även idag många kvinnor ber det med sig som obotlig sjukdom som inte går att bota!
I så fall när det gäller mig som barn hade jag så bra förutsättning för att bli bra schackspelare därför att pappa lärde mig att spela schack när jag var liten ,men jag växte upp och prioriterade som kanske många andra kvinnor att bilda familj och mitt schackutveckling stoppades.
Efter så många år nu när jag kände mig ensam då hittade jag denna underbara schackonline sidan och återupplevde den underbara känsla för att slappna av och bara spela schack.
Vist om jag kunde vrida tillbaka tiden då skulle jag ändå tycka om schack men ändå välja igen att bilda familj och knuffa undan schack!
Kvinnornas både hjärna och hjärta är byggda på så sätt att de tänker och tror att schack är mest manlig spel och punktslut!
Fördomar eller inte ,då är det sanning tyvärr fortfarande som gäller!

Bjarne3
Medlem
#17 Skrivet: 28 Mar 2014 16:15

..

Disse kampe mellem mænd og kvinder - kvinder og mænd
vil blive reduceret. På sigt.

Klodens befolkning vil blive kraftigt reduceret. På sigt. Op til 2025. --> og 2039.
NWOs agenda. - youtube, google. - En verdens-regering. - Styret af ET, aliens!

- Eisenhower "sold" us to the negative greys!!! - 1954. - They did a treaty!
www.gufon.no/agenda/mj12.htm - A top secret file!

..

aljechinsson27
Medlem
#18 Skrivet: 28 Mar 2014 16:17 - Redigerad av: aljechinsson27

Jag tror att man kan bilda familj idag och sedan några årtionden tillbaka och ändå spela i klubb. Åtminstone här i väst har det på den tiden blivit mer och mer vanligt att mannen tar hand om barnen nästan lika mycket som kvinnan, Om kvinnornas hjärna och hjärta är uppbyggda så att de tror att schack är ett manligt spel är en annan sak. Men det blir fler och fler tjejer som börjar spela. Se på barnturneringarna så den teorin köper jag inte.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 28 Mar 2014 16:23

Citerar: Sandi, #16:
Vist om jag kunde vrida tillbaka tiden då skulle jag ändå tycka om schack men ändå välja igen att bilda familj och knuffa undan schack!

Kan man inte BÅDE bilda familj och spela schack ?
Det valet gjorde i alla fall jag

Kleimark
#20 Skrivet: 28 Mar 2014 16:30

Pia Cramling har ju också familj och hon är ju rätt bra.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 28 Mar 2014 16:31

Exakt..Nog KAN kvinnor alltid.

TesseS
Medlem
#22 Skrivet: 28 Mar 2014 16:37

Någon klubb som faktiskt frågar tjejerna varför de slutar?

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 28 Mar 2014 16:39

Varför ska dom göra det menar du ?
Är det inte upp till var och en om man vill spela ?

Sandi
Medlem
#24 Skrivet: 28 Mar 2014 16:46

Japp det kan man både bilda familj och spela schack , men fördomar eller inte schack är fortfarande enligt statistik manlig spel.
Skulle det inte vara udda även idag när man hör begrep "kvinnlig bilmekaniker"...
Vissa spel, visa yrke och vissa saker hänger inte fortfarande ihop hos de flesta kvinnor även idag och schackspelande är en inlärningsprocess där män mest fastnar för! (Pavlovs hundar) !

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 28 Mar 2014 16:55

Citerar: Sandi, #24:
Vissa spel, visa yrke och vissa saker hänger inte fortfarande ihop hos de flesta kvinnor även idag och schackspelande är en inlärningsprocess där män mest fastnar för!

Jag undrar om det inte är du som har lite fördomar.
Klart att kvinnor kan spela schack om de bara VILL.
Att komma och säga att schack är ett manligt spel anser jag verkligen vara en fördom..

aljechinsson27
Medlem
#26 Skrivet: 28 Mar 2014 16:58

Men kvinnliga poliser då? Är inte det ett "typiskt manligt yrke där det krävs både styrka och männisokännedom för att fungera. Styrkan sitter inte i hur många kilo man tar i bänkpress utan de grepp som varje polis måste kunna. Jag är säker på att trenden mot en utjämning i nästan alla yrken kommer att fortsätta. Om nu kvinnorna skulle vara mindre logiskt tänkande: Varför har kvinnorna gått om männen i matematikskicklighet??

TesseS
Medlem
#27 Skrivet: 28 Mar 2014 17:00

Självklart ska man spela om man vill. Om man vill verka för att tjejer och killar fortsätter spelar så tycker jag det är ganska självklart att man följer upp vad i verksamheten som tilltalar och vad som bör förbättras.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 28 Mar 2014 17:09

Citerar: TesseS, #27:
Om man vill verka för att tjejer och killar fortsätter spelar så tycker jag det är ganska självklart att man följer upp vad i verksamheten som tilltalar och vad som bör förbättras.

Det håller jag fullständigt med om.
Men jag tycker bara inte om att det skrivs om att kvinnor har sämre förutsättningar än män att spela schack.Det köper jag bara inte.

Sandi
Medlem
#29 Skrivet: 28 Mar 2014 17:47

Citerar: sture_lindberg, #25:
Jag undrar om det inte är du som har lite fördomar.
Klart att kvinnor kan spela schack om de bara VILL.
Att komma och säga att schack är ett manligt spel anser jag verkligen vara en fördom..

Om någon har i många sammanhang förvrängt syn på det manliga och kvinnliga då är det väl då hela samhället inklusive både dig och mig...
Det är hela sanningen var vi villiga eller ej att erkänna!

aljechinsson27
Medlem
#30 Skrivet: 28 Mar 2014 17:47

Det handlar mycket om traditonsroller. Det är en myt att kvinnor skulle tänka sämre logiskt än män .Ta matematiken och forskningent.ex. Nej, kvinnor har inte sämre förutsättningar.

. 1 . 2 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.