Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / När spelmotovationen saknas?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Nattkvisten
Medlem
#1 Skrivet: 21 Mar 2014 01:33

Go Kväll!

I skrivande stund och många veckor tillbaka har mitt spellust och motivation saknas till detta fina spel. Tappat många ranking poäng på väg på diverse olika sajter men mest här nog på SO. Vad rekommendering att få lusten tillbaka, t.ex. Spela vidare och tugga på och gilla läget? Eller pyssla med något annat och vila från det? Många med mig har väl varit i samma situation där pjäxor inte kommer i spelharmoni och man står noll på utvecklingen i sitt spel. Eller? Kära schackbröder och systrar vad har ni för tips och trix när det inte funkar med Spel motivationen ??

kjelleberglund
Medlem
#2 Skrivet: 21 Mar 2014 01:39

Jag skulle bara spela 7dgr/drag o så få partier som möjligt, då behöver man inte spela varje dag

Leifur
Medlem
#3 Skrivet: 21 Mar 2014 02:04 - Redigerad av: Leifur

Världen går inte under om du gör ett kortare eller längre uppehåll i ditt schackspelande!
Det ska vara roligt att spela. Själv har jag nyss börjat spela igen efter ett uppehåll på flera år.

Nattkvisten
Medlem
#4 Skrivet: 21 Mar 2014 02:35

Verkligen inte att Världen, går under (Hehehe) Men det gäller ju att finna gnistan till schacket, där det en gång började. Läst lite i Jesper Hall bok om hur man skall finna glädjen både med schack och utan och hitta glimtar samt inspiration och glädje till detta fina spel. Kanske inte lätt alla gånger och man vill ju ändå ha det som morot att kunna sträva att bli en lite bättre lirare inom schack....

Etelhem
Medlem
#5 Skrivet: 21 Mar 2014 09:28 - Redigerad av: Etelhem

Håll upp en månad eller två gjorde så nyligen själv på 4 månader det var bara sååååå tråkigt att förlora gång på gång mot plötsliga *världsmästare* nu är jag igång igen och allt är skoj igen , får väll tacka serien att den startade 10 mars ett passande datum för mig att göra en nystart.Vad jag menar är du måste tycka det är roligt att spela om inte vila dig i form igen. Tack för ordet

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 21 Mar 2014 11:14

Vila sej i form är nog den bästa medicinen för de flesta.
Tycker man inte att man är motiverad ,ska man ta en liten paus.
På så där 2-3 månader förslagsvis.

Hansenx5
Medlem
#7 Skrivet: 21 Mar 2014 15:19

Eller ta en paus, til man ikke kan lade vær at spille igen

MarcusEdin
Medlem
#8 Skrivet: 21 Mar 2014 15:36

Prova att spela på ett nytt sätt. Till exempel andra öppningar än vad du brukar spela. Har själv bytt spelstil ganska ordentligt de senaste åren och tycker schacket är mycket roligare. Jag började med att spela helt andra öppningar. Gick från att försöka spela säkert till en för mig mer "vild" spelstil. Tycker själv att jag fått partier som det är lite mer "fart" i och inte blir så utdragna.

shakkiguru
Medlem
#9 Skrivet: 21 Mar 2014 16:44

Vild spel funkar bra!

shakkiguru
Medlem
#10 Skrivet: 21 Mar 2014 16:48

Ibland!

LuleErik
Medlem
#11 Skrivet: 21 Mar 2014 16:53

Det är bara lira och nöta.
Schack utan känslor och förväntningar spelas bäst så.
Strunt i motståndarens rating utan spela bara dit spel.
Det som du tycker är intressant eller vill bli bättre på.
Sen ta inte resultat så allvarligt.
Hitta dina hjältar i din repertoar.
Jämför i databaser hur starka spelare spelar.
Träna på www.chesstempo.com

Svedjeholmen
Medlem
#12 Skrivet: 21 Mar 2014 17:38

Ta det lugnt å ta ett par Norrlands Guld och en singelmatch! Sen är det bara att logga in och lira. Resultatet av ställningarna ser du dan efter...haha...

shakkiguru
Medlem
#13 Skrivet: 22 Mar 2014 13:29

Funkar bättre med Lapinkulta!

Nattkvisten
Medlem
#14 Skrivet: 22 Mar 2014 16:41

Eller varför inte Vodka? Då blir man ju en rysk stormästare på samma gång

Etelhem
Medlem
#15 Skrivet: 22 Mar 2014 17:31

Citerar: Nattkvisten, #14:
Eller varför inte Vodka? Då blir man ju en rysk stormästare på samma gång

Fan det har jag aldrig kommit på själv

Kleimark
#16 Skrivet: 22 Mar 2014 17:35

Jag rekommenderar alla mina motståndare att festa till ordentligt i kväll. Det verkar ju höja spelmotivationen.

Etelhem
Medlem
#17 Skrivet: 22 Mar 2014 17:39

Citerar: Kleimark, #16:
Jag rekommenderar alla mina motståndare att festa till ordentligt i kväll. Det verkar ju höja spelmotivationen.

Hehe och jag som nästan är nykterist hur skall jag nu lösa detta?

TBchess
Medlem
#18 Skrivet: 23 Mar 2014 02:11

Citerar: Etelhem, #17:
Hehe och jag som nästan är nykterist hur skall jag nu lösa detta?

Jag agerar gärna ombud och tar ett glas å dina vägnar...

Leifur
Medlem
#19 Skrivet: 23 Mar 2014 18:13

Är inte alkohol i längden förödande för motivationen?

Etelhem
Medlem
#20 Skrivet: 23 Mar 2014 18:20

Citerar: Leifur, #19:
Är inte alkohol i längden förödande för motivationen?

Tror det att man tappar lusten för spelat och får lust till att titta i flaskan i stället.

Kleimark
#21 Skrivet: 23 Mar 2014 18:50

Ja, alkohol har depressiv effekt, men det betyder inte att det inte går att använda i måttliga mängder.

Leifur
Medlem
#22 Skrivet: 23 Mar 2014 19:04

Citerar: Kleimark, #21:
Ja, alkohol har depressiv effekt, men det betyder inte att det inte går att använda i måttliga mängder.

Tja! i teorin kan ju alkoholen användas i måttliga mängder, men i praktiken har då aldrig jag sett det fungera.
Måttlighet och alkohol ryms liksom inte inom samma universum...

Like
Medlem
#23 Skrivet: 23 Mar 2014 19:46

I slutet av 70-talet på Skol-SM i Lin- eller Norrköping tog vi oss en skaplig fylla på fredagskvällen.
På lördagen inleddes med en snabbremi mot Stephan Kring som rusade rakt ut på muggen och mådde mindre bra.
Nästan lika dåligt mådde en av mina "fyllekompisar" från fredagen.
Han hade börjat med två vinster och fortsatte så. I femte ronden somnade han vid brädet, vaknade upp och fattade knappt var han var, varpå han krossade Kurt 2200-spelare (Setterqvist?) från norra delarna av riket. Vinst även i sjätte ronden gjorde att han tog det lugnt lördag kväll. Resultat en halva på de två sista och tredjeplats totalt och miussad finalplats i nordiska.
Alkohol i mängder kan fungera.
Tyvärr fungerade inte alkoholen lika bra på mig.
En mittplacering blev det.

rodel
Medlem
#24 Skrivet: 23 Mar 2014 21:21

Det viktigaste med alkoholen är väl inte vad den gör för en som schackspelare, det är väl det hälsovådliga man ska tänka på. ,/Håkan

rodel
Medlem
#25 Skrivet: 23 Mar 2014 21:27

Ett bra sätt att hålla uppe motivationen tycker jag är att, varva spelandet med att också läsa schackböcker, spela igenom mästarpartier, eller helt enkelt göra något helt annat än schack. /Håkan

Elrey
Medlem
#26 Skrivet: 23 Mar 2014 22:15

Citerar: rodel, #25:
helt enkelt göra något helt annat än schac

LuleErik
Medlem
#27 Skrivet: 23 Mar 2014 22:33

Hej Like!
Jag läste vad du skrev. Det var Linköping 1979 Anders Larsson Linneskolan Uppsala som
vann Skolsm. 1978 vann Anders Larsson Skolsm i Umeå.
Anders Larsson var klasskompis i Luleå med Kurt Setterquist.
Anders spelar numera med Kungstornet innan med SS Luleå under en längre tid.
Kurt hade ca 2000 i rating september 1979 och något år senare stabil 2200 spelare.
1984 hade han över 2300 som han hållit sedan dess utom någon kort period.
Vad heter din kompis som vann över Kurt?
Jag frågade Kurt som är min klubbkompis.
Han skrev åt mig att han mycket väl kan ha blivit krossad ett eller flera partier, inte konstigt med det.
Han tycker det är kul att någon glädjes över det och framhävs i dylika forum:—)

aljechinsson27
Medlem
#28 Skrivet: 24 Mar 2014 07:14

Alkohol i mängder kan fungera,LiKe.Men om man supit sig aspackad funkar det nog bara en gång på 100000 och då mot en lägre rankad spelare! När man tappat spelglädjen, som jag just nu gör man också magplask. Viljan att vinna måste finnas och har man inte den så är det som någon här skrev att ett sätt är att analysera världsmästarnas partier. Alkohol kan nog vara bra i små doser. Finns många som spelar bättre med ett glas vin innan partiet, blir mer avslappnade då. Men i mängder? Då är det bättre att gå ut och dansa och tro att man är charmig eller gå på fotboll.

Like
Medlem
#29 Skrivet: 24 Mar 2014 07:50

Med tanke på förutsättningarna så vill jag inte skylta med hans namn.
Fortfarande aktiv men arbetslivet tar mycket av hans tid.
Men tack för infon, det börjar bli lite svårt att få alla turneringar på rätt plats.

Mitt inlägg ska dock inte i övrigt tas på för stort allvar. Sprit brukar ha en mycket negativ effekt på ens resultat.
Dock väldigt gärna 2-3 cl väldigt bra whisky.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#30 Skrivet: 24 Mar 2014 11:01

När spelmotivationen saknas så låter i vart fall jag bli att spela. Jag spelar schack för nöjes skull, roar det mig inte så låter jag bli. Jag är så gynnad att jag tycker en massa annat är roligt också.

Alkohol tycker jag inte i allmänhet passar med några sportsliga aktiviteter, eftersom alkohol i allmänhet sätter ner omdömet. Däremot finns en massa sammanhang där drycker innehållande alkohol är både goda och stämningshöjande, enligt min mening.

Så när man inte tycker det är roligt att spela schack får man väl göra något annat som är roligt.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!