Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / SM i Sunne 2015?!
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
vpaavola
Medlem
#31 Skrivet: 19 Feb 2014 14:12

Citerar: gubbengrå, #30:
Om du uppfattar mitt inlägg #24 som ett alkoholpolitiskt inlägg

Om du ger råd om och höjer upp varningens finger i frågan om alkohol konsumtion, uppfattar jag det som alkoholpolitiskt inlägg.

gubbengrå
Medlem
#32 Skrivet: 19 Feb 2014 15:25 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: vpaavola, #31:

Om du ger råd om och höjer upp varningens finger i frågan om alkohol konsumtion, uppfattar jag det som alkoholpolitiskt inlägg.

Uppenbarligen behöver jag förtydliga mig ytterligare. Att ge råd är ofta beskäftigt. Jag är införstådd med att var och en måste fatta sina egna beslut. Anser att jag jag protesterar
mot en ensidigt positiv bild av alkoholen som en mysfaktor. Om detta avfärdande beskrivs som att jag höjer varningens finger, må det förstås vara hänt. Såna smällar får man ta.

Det väsentliga som jag vill få fram är emellertid att man inte kan ta för givet att alla
finner det helt helt oproblematiskt med alkohol i socialt umgänge. För en del kan alkoholen och dess verkan vara nog så laddade företeelser. Detta kan vara värt att tänka på innan man sätter ytliga bekantskaper i oförutsett pressande situationer.

Sådant är för mig etikett, inte politik.

LNO1
Medlem
#33 Skrivet: 19 Feb 2014 15:59 - Redigerad av: LNO1

Citerar: vpaavola, #31:

Det är lite märkligt minst sagt, att om någon ger rådet eller tipset att dricka alkohol så är det inget alkoholpolitiskt inlägg men om någon höjer ett varningens finger i samma fråga , då uppfattas det som alkoholpolitik. Det var ju faktiskt jag som började med att tycka att tipset att köpa öl/vin var onödigt, och det står jag fast vid.

Kleimark
#34 Skrivet: 19 Feb 2014 16:16

Citerar: LNO1, #33:
Det var ju faktiskt jag som började med att tycka att tipset att köpa öl/vin var onödigt, och det står jag fast vid.

Gäller detta även tobak? Om inte, är det bara märkligt, ty tobak är skadligare än alkohol.

LNO1
Medlem
#35 Skrivet: 19 Feb 2014 16:21

Citerar: Kleimark, #34:
Gäller detta även tobak? Om inte, är det bara märkligt, ty tobak är skadligare än alkohol.

Jag förstår av detta inlägg att du varken varit nikotinist eller alkoholist.

jimpan
Moderator
#36 Skrivet: 19 Feb 2014 17:03

Får jag be att Ni återgår till trådämnet eller är det uttömt?

LNO1
Medlem
#37 Skrivet: 19 Feb 2014 17:06

Citerar: jimpan, #36:
Får jag be att Ni återgår till trådämnet eller är det uttömt?

Håller fullständigt med om att vi har svävat ut i en helt annan debatt. Lycka till Sunne, jag är helt övertygad om att ert SM kommer att bli kanon!

Kleimark
#38 Skrivet: 19 Feb 2014 17:08

Citerar: LNO1, #37:
Håller fullständigt med om att vi har svävat ut i en helt annan debatt. Lycka till Sunne, jag är helt övertygad om att ert SM kommer att bli kanon!

Självfallet!

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 19 Feb 2014 18:53

Kan vi inte avsluta med att säga att var och en bestämmer själva om de vill ta en öl efter schackpartiet under SM i Sunne ?
Tror säkert att vi kan avgöra detta själv utan några pekpinnar

vpaavola
Medlem
#40 Skrivet: 19 Feb 2014 19:13 - Redigerad av: vpaavola

Citerar: LNO1, #17:
4. Köp öl/vin till stugan och ha kul

Som det syns. Ingen uppmaning att dricka. Jag tog för givet att man skulle snurra flaskan.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#41 Skrivet: 19 Feb 2014 19:14

Det finns nog plats både för spelare (http://sunnekonferens.se/node/27) och boende (http://sunnekonferens.se/bo-ata/boende-under-mote t) i Sunne. SSF har krav på hela infrastrukturen för att få arrangera SM.

Det trevliga med en relativt liten plats är väl att schacket i så fall får en stor roll där och kanske kan det innebära en positiv upplevelse och kanske också bra priser.

lelroy
Medlem
#42 Skrivet: 20 Feb 2014 23:19

Jag bor i Sunne så hittar ni inget boende i våran håla så får ni väl höra av er till mig
Vi är en typisk turistort som lever upp på sommaren och har väldigt många besökare då. Kan nämna fryksdalsdansen som ett exempel då vi under 4 dagar har runt 20000 besökare. Så oroa er inte över att inte ha nåt boende! Alla schackspelare får plats i Spa hotell ;)
Otroligt kul att SM ska hållas här

Kleimark
#43 Skrivet: 20 Feb 2014 23:26

Citerar: lelroy, #42:
Otroligt kul att SM ska hållas här

Instämmer.

Ska du spela?

lelroy
Medlem
#44 Skrivet: 20 Feb 2014 23:33

Kleimark: Ja det måste jag ju
Har de senaste åren endast spelat här på schackonline så
det blir nog väldigt ovant att köra på riktiga brädet.

Nesse
Medlem
#45 Skrivet: 21 Feb 2014 20:57

Ingen alkoholförtäring ska ske av spelare under ett schack-SM.

Detta måste naturligtvis förbundet sätta stopp för om schack ska uppfattas som seriöst av sponsorerna.

HSK_Andreas
Moderator
#46 Skrivet: 21 Feb 2014 20:59

Citerar: Nesse, #45:

Detta måste naturligtvis förbundet sätta stopp för om schack ska uppfattas som seriöst av sponsorerna.

Haha, ja jag håller med fullständigt.

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 21 Feb 2014 21:01

Vad schackspelare eller andra gör på sin fritid har knappast något förbund med att göra.

Kleimark
#48 Skrivet: 21 Feb 2014 21:03

Citerar: sture_lindberg, #47:
Vad schackspelare eller andra gör på sin fritid har knappast något förbund med att göra.

Prova att häll i dig ett helrör 30 minuter före spelstart, så får vi se hur bra det går för dig.

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 21 Feb 2014 22:01

Varför skulle jag komma på iden att göra detta ?

Kleimark
#50 Skrivet: 21 Feb 2014 22:04

För att du gör vad du vill på din fritid.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 21 Feb 2014 22:35

Precis..

vpaavola
Medlem
#52 Skrivet: 21 Feb 2014 23:39

Citerar: Nesse, #45:

Måste även sättas stopp för kaffe, tobak, tuggummi, you name it. Schack ska vara ren!!

mugabe
Medlem
#53 Skrivet: 21 Feb 2014 23:43

Tuggummi borde förbjudas i alla sammanhang, och särskilt under schackpartier.

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 21 Feb 2014 23:44 - Redigerad av: sture_lindberg

sture_lindberg
Medlem
#55 Skrivet: 21 Feb 2014 23:46 - Redigerad av: sture_lindberg

Kände en gång en spelare som inför varje parti ,la upp en 6-pack cocosbollar och ett gäng med bananer..Lovade att det kunde bli ganska kletiga partier ibland..

Hade man otur kunde 2-3 bönder fasta på fingrarna..

Kleimark
#56 Skrivet: 22 Feb 2014 00:11

Då gäller det att satsa på slutspel.

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 22 Feb 2014 00:58 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo mittspelet var ofta värst..Många pjäser kvar och de hade hunnit bli rätt kletiga.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#58 Skrivet: 22 Feb 2014 22:23

"Rörd pjäs.." fick en annan innebörd...

uct2
Medlem
#59 Skrivet: 23 Feb 2014 07:43

Skakad, inte rörd...

sture_lindberg
Medlem
#60 Skrivet: 23 Feb 2014 09:38

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #58:
"Rörd pjäs.." fick en annan innebörd...

uct2
Medlem #59 Skrivet: 23 Feb 2014 07:43 Citera

Skakad, inte rörd...

Exakt

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.