Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / SM i Sunne 2015?!
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Catweazle
Medlem
#1 Skrivet: 17 Feb 2014 19:34 - Redigerad av: Catweazle

Nästa år (2015) skall visst SM utspela sig i Sunne i Värmland?! Sunne har visst en folkmängd på 4931 skallar, enligt den senaste folkräkningen. Om vi tänker oss ett deltagar-antal på sisådär 700 flickor och pojkar, så undrar jag hur dessa skall kunna ackommoderas i ett sådant hål i backen som Sunne? Tänker man sig att deltagarna skall "pendla" mellan Töreboda och Sunne varje dag eller?? Är det någon som begriper hur SSF har tänkt???

Kleimark
#2 Skrivet: 17 Feb 2014 19:35

Jag för min del föredrar att SM spelas på olika platser i landet. Sunne var ett utmärkt val enligt mig!

Catweazle
Medlem
#3 Skrivet: 17 Feb 2014 19:38

Citerar: Kleimark, #2:
Jag för min del föredrar att SM spelas på olika platser i landet. Sunne var ett utmärkt val enligt mig!

Jo jo, men frågan var hur det skall finnas boende åt alla deltagare i en sådan liten by som Sunne?

Kleimark
#4 Skrivet: 17 Feb 2014 19:40

Det tror jag att arrangören löser, då det är ett av kraven för att få arrangera SM.

Catweazle
Medlem
#5 Skrivet: 17 Feb 2014 19:43 - Redigerad av: Catweazle

Citerar: Kleimark, #4:
Det tror jag att arrangören löser, då det är ett av kraven för att få arrangera SM.

Kanske det?! Men HUR???

Kleimark
#6 Skrivet: 17 Feb 2014 19:46

Citerar: Catweazle, #5:
Kanske det?! Men HUR???

Det är enklast att läsa inbjudan, när sådan finns tillgänglig. Att utgå från att det inte går är märkligt enligt mig.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 17 Feb 2014 19:47

Du får väl vänta och se ?

Catweazle
Medlem
#8 Skrivet: 17 Feb 2014 19:49

Citerar: Kleimark, #6:
Det är enklast att läsa inbjudan, när sådan finns tillgänglig. Att utgå från att det inte går är märkligt enligt mig.

I inbjudan står inget om hur SSF har tänkt att lösa frågan om inkvarteringen! Jag fattar fortfarande inte hur boendefrågan skall lösas?!

Catweazle
Medlem
#9 Skrivet: 17 Feb 2014 19:51

Inget ont om Sunne, men jag undrar jag...

Kleimark
#10 Skrivet: 17 Feb 2014 19:56

Jag tror att det bästa du kan göra är att vänta. Du borde undra hur Stockholm ska lösa det 2017 också.

Catweazle
Medlem
#11 Skrivet: 17 Feb 2014 20:20

Jag sympatiserar med Kleimarks synsätt som handlar om att SM skall flyttas runt friskt!! Men jag menar att "infrastrukturen" också måste vara i paritet med arrangemangets "dignitet"!? När SM utspelades i Kungsör för några år sedan så rekommenderades t.o.m deltagarna att söka boende i Eskilstuna!!! Jag vet, med säkerhet, att det fanns ett stort missnöje med denna brist på "närboende"!? Nåväl, SSF kanske kan fixa fram ett gäng armétält i skogarna kring Sunne!! Vi får väl se?!

Catweazle
Medlem
#12 Skrivet: 17 Feb 2014 20:25

Citerar: Kleimark, #10:
Du borde undra hur Stockholm ska lösa det 2017 också.

Stockholm fixar det garanterat!!! Jag är bekant med grabbarna i Skabbhult och dom kommer inte att bomma när det gäller den här detaljen! Det sätter jag min mormors mammelucker på!!!!!

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 17 Feb 2014 20:30

I USA där man har helt andra resurser än vi har (en stenrik mecenat) har man ju valt att lägga mästerskapen permanent i St.Louis, samt dessutom göra schackklubben där till ett center för amerikanskt schack. Alla är mycket positiva till detta efter vad jag läst. Att flytta runt SM har ju sina för respektive nackdelar. Misstanken om att det inte ska finnas inkvarteringsmöjligheter är ju ganska allvarligt dock. Man får väl anta att SSF har ordnat med den saken redan annars har de ett ganska tungt ansvar att bära om det skulle visa sig att så inte är fallet. Sverige är ju ett väldigt avlångt land så det är ju långt ifrån alla som kan pendla från närmsta centralort, och vi vill ju alla att så många som möjligt ska spela.

Catweazle
Medlem
#14 Skrivet: 17 Feb 2014 20:43

Citerar: LNO1, #13:
I USA där man har helt andra resurser än vi har (en stenrik mecenat) har man ju valt att lägga mästerskapen permanent i St.Louis, samt dessutom göra schackklubben där till ett center för amerikanskt schack. Alla är mycket positiva till detta efter vad jag läst. Att flytta runt SM har ju sina för respektive nackdelar. Misstanken om att det inte ska finnas inkvarteringsmöjligheter är ju ganska allvarligt dock. Man får väl anta att SSF har ordnat med den saken redan annars har de ett ganska tungt ansvar att bära om det skulle visa sig att så inte är fallet. Sverige är ju ett väldigt avlångt land så det är ju långt ifrån alla som kan pendla från närmsta centralort, och vi vill ju alla att så många som möjligt ska spela.

Inte nån dum pojk denne, LNO1!

texasholdem
Medlem
#15 Skrivet: 17 Feb 2014 20:58 - Redigerad av: texasholdem

He, he, man kanske skulle börja sälja armétält, 12 eller 20-manna!
Men om man ser vilket kapacitet som Sunne har och boende inom 15 km, blir det totalt 517 rum. (Källa Booking.com och det antal rum som hotellen anger). De flesta rum är dubbelrum, men aven 3-4 bäddsrum finns givetvis. Dessutom tillkommer allt boende man kan hyra privat i form av stugor och husvagnsplatser.
Men som alltid, Värmland och semestertider innebär att man bör vara ute i god tid om man ska ha prisvärda rum! Själv tar jag sviten på Selma Spa om jag åker dit!

HSK_Andreas
Moderator
#16 Skrivet: 17 Feb 2014 23:04

Om jag inte missminner mig är det ett krav att arrangören kan lösa ett visst antal hotellrum, exempelvis för SM-gruppen och några till, men några mängder är det inte frågan om.

Mitt tips för de som ska åka:
1. Leta rätt på några klubbkompisar som vill åka
2. Hyr en stuga i närheten (med bil är mycket nära)
3. Laga egen mat istället för att äta ute (billigare, godare och nyttigare)
4. Köp öl/vin till stugan och ha kul

LNO1
Medlem
#17 Skrivet: 17 Feb 2014 23:49

Citerar: HSK_Andreas, #16:
Mitt tips för de som ska åka:
1. Leta rätt på några klubbkompisar som vill åka
2. Hyr en stuga i närheten (med bil är mycket nära)
3. Laga egen mat istället för att äta ute (billigare, godare och nyttigare)

Det fjärde tipset tycker jag var verkligen onödigt. Annars var det utmärkta tips!

Kleimark
#18 Skrivet: 17 Feb 2014 23:52

Citerar: LNO1, #17:
Det fjärde tipset tycker jag var verkligen onödigt. Annars var det utmärkta tips!

Om det är alkoholen som är problemet, så finns det alkoholfria alternativ för den som av olika anledningar vill avstå.

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 18 Feb 2014 12:51

Nåja det finns ju några hyfsat stora orter på inte alltför stort avstånd, så inkvarteringen borde gå att lösa.

MuppetWarrior
Medlem
#20 Skrivet: 18 Feb 2014 17:38

Hm, man kanske ska öppna husvagnscamping här ute på åkern. Jag har bara 30 minuter med bil till Sunne hemifrån mig

Kul med nåt sånt som händer här ute i Värmland tycker jag!

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 18 Feb 2014 18:06

Skoj när SM går på olika ställen . Helt klart

HSK_Andreas
Moderator
#22 Skrivet: 18 Feb 2014 19:22

Jag gissar att det är öl/vin som du inte gillar, och inte att man ska ha kul. Det går ju självklart att byta ut mot alkoholfritt alternativ för den som så önskar som Kleimark skrev. Poängen är att försöka ha kul ett gäng tillsammans, men grillning etc. Vi har kört femkamper t ex för att inte bara tänka schack hela tiden när vi har gjort sånna här resor. Sen har vi väl iofs haft öl, men det har inte druckits några jättemängder, men som sagt det står var och en fritt att skippa det.

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 18 Feb 2014 20:08

Citerar: HSK_Andreas, #22:
Jag gissar att det är öl/vin som du inte gillar

Jodå jag kan nog tycka att det är gott med en öl då och då, men det var just det i samband med schacktävling. Man vill ju göra sitt bästa på brädet och öl befrämjar knappast sådant, åtminstone för mig. Sedan är det ju ofta man har någon junior med sig och då gäller det som vuxen att vara en god förebild och sätta tonen. Detta sagt utan att vara moraliserande eller fördömande.

gubbengrå
Medlem
#24 Skrivet: 18 Feb 2014 21:20 - Redigerad av: gubbengrå

Jovisst, lite lagom alkohol kan kan vara stämningshöjande. Det är allmänt känt. Dessvärre är denna stämningshöjare också synnerligen opålitlig, eftersom omdömet avtrubbas. och därför kan de goda föresatserna om måttlighet plötsligt kan vara som bortblåsta, och brunnslocken till avgrunden kan öppnas...

Dessutom kan det finnas individer i sällskapet som inte talar så mycket om saken, men som till följd av bittra erfarenheter hyser en djup motvilja mot en del yttringar av denna "trivselkultur".

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 18 Feb 2014 21:33

Citerar: gubbengrå, #24:
Dessutom kan det finnas individer i sällskapet som inte talar så mycket om saken, men som till följd av bittra erfarenheter hyser en djup motvilja mot en del yttringar av denna "trivselkultur".

Alkoholpolitik när det gäller SM i Sunne..Jo jag tackar jag

texasholdem
Medlem
#26 Skrivet: 18 Feb 2014 22:39

Jag tror att alla kan hålla med om att har man ansvar för juniorer ska man se till att det inte finns någon alkohol med. Basta! Men som en semesterfirande SM-deltagare står det väl en fritt att göra vilket som. Spelade jag i de högsta klasserna om SM-titlar tror jag att ölen fick vänta tills segerna var bärgad!

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 18 Feb 2014 23:22

Vem har nämnt att man har juniorer att ansvara för ?

HSK_Andreas
Moderator
#28 Skrivet: 19 Feb 2014 10:23

Har man ansvar för juniorer så är ju läget ett annat, men majoriteten av spelare i SM har inte det skulle jag tro. I vår schackklubb har vi gjort som jag beskrev ovan vid ett flertal tillfällen. Jag har träffat folk från andra klubbar som klagar på hur dyrt det är att spela SM, men då visar det sig att det är fyra spelare från samma klubb som inte åkt tillsammans, utan valt att boka hotell själva. Två nätter på hotell är normalt dyrare än vad vi betalar för 1 vecka i en stuga (per person). Lägg sen till att de som bor på hotell måste gå ut och äta varje kväll, medan vi grillar och umgås. Personligen är valet mycket enkelt, men å andra sidan har jag inte åkt till något SM på många år, bara för att spela schack.

En öl eller två till grillen, eller kanske till och med tre påverkar inte mitt spel dagen efter.

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 19 Feb 2014 11:51

Citerar: HSK_Andreas, #28:
En öl eller två till grillen

Andreas, naturligtvis har jag inget att säga om det förutsatt att alla är införstådda med att man dricker måttligt på kvällen. Jag ville bara peka på den andra aspekten utan att komma med några speciella pekpinnar. Jag är mycket väl medveten om att många åker till SM som en slags semester, men de som vill dricka lite grann på kvällarna gör det nog utan att man behöver tipsa dem om det. Som sagt var utmärkta tips var det i övrigt, tycker jag.

gubbengrå
Medlem
#30 Skrivet: 19 Feb 2014 12:33 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #25:
Alkoholpolitik när det gäller SM i Sunne..Jo jag tackar jag

Om du uppfattar mitt inlägg #24 som ett alkoholpolitiskt inlägg, så måste jag förtydliga mig. Jag ser det snarare som en fråga om etikett, eller om du så vill: om allmänt folkvett.

Således: Det beror på omständigheterna om det ok eller inte. Vi är nog alla överens om att juniorer skall hållas utanför, så det behöver vi inte diskutera. Sen beror det på hur väl sammansvetsad gruppen är: Såsom HSK_Andras beskriver det i #28 så verkar det som att alla känner varandra väl och att ingen blir överraskad av situationen och då har jag inga invändningar.

Även sådana faktorer som vädret kan spela in här. Om detta är vackert har den som inte vill vara med på grillfesten på uteplatsen någonstans att ta vägen, tex ta en promenad, eller försjunka i en god roman inomhus.

Om vädret är avskräckande, och man inte är förvarnad, kan det för en del bli till en onödig påfrestning att vara instängd i en liten stuga tillsammans med ytligt bekanta, som kanske klarar någorlunda att hålla måttan, kanske inte.

. 1 . 2 . 3 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.