Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Är Schack en sport eller Kultur.... Eller vilket fack skall det ligga i?????
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Nattkvisten
Medlem
#1 Skrivet: 13 Feb 2014 17:30

Jag hörde av en vän att schack är ingen sport i den lagliga meningen och inte heller Kultur..... Nu i dagarna skall det avgörs i en domstol hurvida det egentligen ligger till och vad schack skall ligga inom vilket schack. Dem som dömer detta vill att schackklubbarna skall skattas som bolag för dem pris pengar dem betalar ut till Vinnare i olika tävlingar och vill ha mer klartydliga regler om det är bolag eller inte.... Är det någon som känner till detta och kanske ge en bättre tydlig förklaring .....

Captain Nemo
Medlem
#2 Skrivet: 13 Feb 2014 17:49

Vi har redan en tråd som diskuterat detta ämne:

Kammarrätten slagit fast att Schack inte är en idrott, utan en "tankesport" (?).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programi d=93&artikel=5729953

Jag vet inte om denna länken finns kvar?

Leifur
Medlem
#3 Skrivet: 13 Feb 2014 20:07

Schack är självklart en sport. (punkt). Allt annat är bara struntprat från folk som inte förstår bättre.

Lika dumt är det att påstå att schack inte är kultur...

Ojnevojne! varifrån kommer alla dumheter?

skarre1
Medlem
#4 Skrivet: 13 Feb 2014 21:03

Hoppsan!!
Hur kan schack vara en sport!!??..kanske om man springer mellan spelarborden!!
Fattar inengtingen!!..Schack är ett spel liksom bridge o andra liknade spel!!!

chessexplorer
Medlem
#5 Skrivet: 13 Feb 2014 21:08

Idrott = Fysisk aktivitet för att må bra, till exempel löpning i skogen.
Sport = tävling. Bridge är också en sport om man tävlar i det.

Leifur
Medlem
#6 Skrivet: 13 Feb 2014 21:42

Att kalla schack som icke-fysisk, som någon gjort på wikipedia inser man att denna någon aldrig spelat en blixtturnering...

Kleimark
#7 Skrivet: 13 Feb 2014 21:50 - Redigerad av: Kleimark

Om man jämför schack och lerduveskytte är det mera fysiskt ansträngande med schack => schack är en idrott!

Fricke
Medlem
#8 Skrivet: 13 Feb 2014 23:08

Fast defenitionen på idrott är väll inte hurvida det är ansträngande eller inte utan att det krävs en fysisk -> motorisk prestation för utövandet. Eller?

LNO1
Medlem
#9 Skrivet: 14 Feb 2014 02:22

Citerar: Fricke, #8:
Fast defenitionen på idrott är väll inte hurvida det är ansträngande eller inte utan att det krävs en fysisk -> motorisk prestation för utövandet. Eller?

Jag anser att Kleimark fått det hela om bakfoten lite grann, nu har jag visserligen aldrig ägnat mig åt lerduveskytte men nog verkar det en aning mer ansträngande för kroppen än schack. Jag menar de står upp och skjuter åtminstone. Och oavsett hur mycket Kleimark än påstår att schack är en idrott, så verkar han i alla fall inte ha bekantat sig med den definition av ordet idrott som är allmänt vedertagen och dessutom står i SAOB. Men naturligtvis får herr Kleimark försöka övertyga mig om motsatsen, men då krävs det lite bättre argumentation än den som hittills presterats. Ge oss gärna en utförlig förklaring på hur du menar Kleimark, så kan vi ta diskussionen därifrån.

Cederblad73
Medlem
#10 Skrivet: 14 Feb 2014 08:18

På 1990-talet cyklade jag sammanlagt 6 mil enkom för att spela schack, då var det idrott. Nu när schacklokalen ligger tre våningar ned är det mer sällskapsspel.

Kleimark
#11 Skrivet: 14 Feb 2014 08:54

Enligt SAOB är idrott en sysselsättning, färdighet, talang, stordåd.
"Det låg i sakens natur att Carl XII med sin brinnande lust för krigsbragder... skulle med ifver hylla minnet af sin faders idrotter.".

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#12 Skrivet: 14 Feb 2014 10:01 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Som någon påpekat har detta diskuterats i någon annan tråd. Man måste skilja ut vad man menar med orden "idrott", "sport" och kanske i sammanhanget också "spel" och "lek". Alla dessa ord går in i varandra språkligt.
Vi måste också skilja mellan ordens språkliga betydelse (där de alltså kan vara delvis synonyma) och deras formella betydelser, till exempel skattetekniskt/juridiskt. Efter Kammarrättens dom är det dessvärre så att skattemässigt är schack ingen idrott. En av orsakerna till att det är på det sättet tycks för mig bero på att de som drev frågan mot skattemyndigheterna tog fasta på eventuella fysiska ansträngningar i stället för att argumentera utmed den linje som Kleimark gör här ovan.
Förutom detta kan man utgå från en organisatorisk definition, dvs att de verksamheter som omfattas organisatoriskt av riksidrottsförbundet är idrotter. Ur den synvinkeln är lerduveskytte en idrott (utförs i regi av svenska sportskytteförbundet) medan schack inte är det.
Ytterligare en möjlighet som ingen tidigare har nämnt mig veterligen är doping. I idrott kan man uppenbarligen dopa sig, men de substanser som ökar en idrottsmans prestationer fungerar inte i schack. Av den anledningen skulle man kunna säga att schack inte är en idrott. Men även den definitionen är bristfällig för jag tror inte sportskyttar eller racerbåtförare heller kan använda t.ex. anabola steroider för att öka sina prestationer.
Praktiskt sett är det den skattemässiga definitionen som har betydelse. Och där verkar saken vara klar i alla fall tills vidare. Schack är ingen idrott och därmed har schack inte samma skattemässiga fördelar som idrottsverksamheter. Till dess riksdagen beslutar något annat.

WannabeCM
Medlem
#13 Skrivet: 14 Feb 2014 13:13

Är inte schack ett geometriskt språk?

vpaavola
Medlem
#14 Skrivet: 14 Feb 2014 13:23

Citerar: WannabeCM, #13:
Är inte schack ett geometriskt språk?

Självklart. Även du har sett ljuset.

Leifur
Medlem
#15 Skrivet: 14 Feb 2014 14:12

Schack är framförallt schack...
och "välsignad är den som sätter sig" (Roy Andersson)

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#16 Skrivet: 14 Feb 2014 14:14

Vad menas med "geometriskt språk"?
Finns det algebraiska språk också?

Jag tror dock inte det finns skattelättnader för geometriska språk, tyvärr.

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 14 Feb 2014 14:23

Schack är så klart en SPORT.

Ingen idrott eller "sällskapsspel ".

Kultur ? ja visst

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 14 Feb 2014 18:32 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Kleimark, #11:
Enligt SAOB är idrott en sysselsättning, färdighet, talang, stordåd.
"Det låg i sakens natur att Carl XII med sin brinnande lust för krigsbragder... skulle med ifver hylla minnet af sin faders idrotter.".

Nja, Kleimark om du hade läst på lite grann i den förra tråden som handlade om detta ämne så skulle du ha sett att jag tog upp just detta. Se URL . I SAOB tas bland annat ordets ursprung och tidigare betydelse upp. Tvivelsutan är det så att idrott i modern betydelse inbegriper fysisk aktivitet! Det du refererar till är en flera hundra år gammal betydelse. Jag efterlyser en mer genomgripande argumentation från dig och inte endast ett lösryckt citat från SAOB. Vi kan alla gå in på hemsidan och slå upp ordet, vilket jag också gjorde redan i förra debatten.

Kleimark
#19 Skrivet: 14 Feb 2014 18:48

Citerar: LNO1, #18:
Jag efterlyser en mer genomgripande argumentation från dig och inte endast ett lösryckt citat från SAOB.

Dito.

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 14 Feb 2014 23:17

Citerar: Kleimark, #19:
Dito.

Min argumentation var ju ganska utförlig i den förra tråden varför jag tyckte att man ska jämställa schack med idrott. Men att kalla schack för idrott tycker jag är ett flagrant fel. Jag har hittills inte sett ett enda argument från dig varför du tycker att schack är en idrott.

vpaavola
Medlem
#21 Skrivet: 14 Feb 2014 23:45

Citerar: LNO1, #20:
Jag har hittills inte sett ett enda argument från dig varför du tycker att schack är en idrott.

Jodå. Karl den XII har sagt att schack är idrott och han är väl auktoritet som heter duga?

LNO1
Medlem
#22 Skrivet: 14 Feb 2014 23:55

Citerar: vpaavola, #21:

Jodå. Karl den XII har sagt att schack är idrott och han är väl auktoritet som heter duga?

Jag ger mig!

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 14 Feb 2014 23:56

Karl den 12e ? kan slänga sej i väggen.
Jag har ju redan skrivit att schack är en sport och ingen idrott

Kleimark
#24 Skrivet: 15 Feb 2014 00:00

Citerar: LNO1, #20:
Min argumentation var ju ganska utförlig i den förra tråden varför jag tyckte att man ska jämställa schack med idrott.

Enligt dig ja.

Att säga att någon har fel, när han eller hon anser att schack är en idrott, är som att säga "du tycker fel", vilket säger en hel del om den personens okunskap, eftersom det inte finns någon som helst definition för idrott, mer än den definitionen som finns i SAOB, vilken naturligtvis är fullständigt korrekt.'

Att hävda att en definition är fel, enkom för att den är "gammal", ehuru den finns nerskriven i skrift, är helt uppåt väggarna felaktigt.

Som det stod i SAOB: idrott är en sysselsättning, färdighet, talang, stordåd.

Kleimark
#25 Skrivet: 15 Feb 2014 00:08 - Redigerad av: Kleimark

"Tveklöst kräver även schack hård fysisk träning för att hjärnan skall fungera under de långa matcherna. Antagligen minst lika mycket som i höjdhopp, där ju svenska stjärnor ibland smugit undan mitt under en tävling, för att ta ett förbjudet bloss."

" I många länder definieras schack som idrott, det främsta exemplet på detta är Ryssland, som särskilt under Sovjettiden dominerade nästan oavbrutet fick fram världsmästare."

Källa: http://www.nyfikengra.se/?p=10290

I världens största land definieras alltså schack som en idrott, men detta räcker knappas åt dig.

Ursäkta den dåliga svenskan i källan, men budskapet går nog fram.

Undrar hur många övriga fagerstabor som håller med dig LNO1.

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 15 Feb 2014 00:55 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Kleimark, #25:
Undrar hur många övriga fagerstabor som håller med dig LNO1.

Nja vi fagerstabor är ju ganska enkla av oss så vi tycker nog att man använder ordet idrott som det brukas i dagligt tal, alltså som det står i SAOB:

idkande av kroppsövningar som avse att bibringa kroppen styrka o. sundhet o. den utövande personen vissa fysiska färdigheter; dels i inskränktare anv. (äv. kallat allmän, ävensom fri idrott) om gång, löpning, simning, hopp, kast o. d., dels (mindre br.) allmännare, med inbegrepp av sådana prestationer för vilkas fullgörande den utövande personen betjänar sig av vissa fortskaffningsmedel o. d., ss. häst, båt, motorfordono. d.: sport. Militär idrott, sammanfattande benämning på vissa idrottsgrenar (löpning, ridt o. fäktning) som ingå i den militära utbildningen.

Annars tycker jag alltså att att schack ska jämställas med idrott vilket i praktiken innebär att vi nog står på samma sida i själva sakfrågan, vilken bör vara att vi tycker att kammarrätten gjorde ett dåligt domslut. Men jag tycker definitivt att kalla schack för en idrott är fel, jag hade aldrig hört ordet användas i något annat sammanhang än inbegripet kroppsliga övningar. Det fanns tydligen en äldre användning av ordet som jag konstaterade i förra tråden. Vi bör nog använda orden i deras moderna tolkning annars kommer vi nog att bli ännu mer förvirrade än vanligt här i forumen.

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 15 Feb 2014 01:10 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Kleimark, #25:
I många länder definieras schack som idrott

Detta är semantik på högsta nivå. Eftersom jag inte kan ett ord ryska har jag ingen aning om varför de kallar schack för "idrott". Troligen jämställer de schack med idrott men det vet jag förstås inte Jag har inte ens en aning om ordet idrott finns specifikt i ryskan. Jag håller naturligtvis med ryssarna i att de låter schacket åtnjuta samma privilegier som andra sporter, som jag skulle uttrycka det på vad jag anser är god svenska.

kjelleberglund
Medlem
#28 Skrivet: 15 Feb 2014 01:32

I Sverige definieras schack som kultur, varför har annars bl.a Ulf Andersson fått kulturlön i alla år han tävlat?

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 15 Feb 2014 01:39

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #12:
Som någon påpekat har detta diskuterats i någon annan tråd. Man måste skilja ut vad man menar med orden "idrott", "sport" och kanske i sammanhanget också "spel" och "lek". Alla dessa ord går in i varandra språkligt.
Vi måste också skilja mellan ordens språkliga betydelse (där de alltså kan vara delvis synonyma) och deras formella betydelser, till exempel skattetekniskt/juridiskt. Efter Kammarrättens dom är det dessvärre så att skattemässigt är schack ingen idrott. En av orsakerna till att det är på det sättet tycks för mig bero på att de som drev frågan mot skattemyndigheterna tog fasta på eventuella fysiska ansträngningar i stället för att argumentera utmed den linje som Kleimark gör här ovan.

Ja och det hela är beklagligt. Problemet är just att rätten tog fasta på formuleringen "idrott". Om nu lagen är dåligt formulerad och rätten inte tar hänsyn till det får man väl "lobba" för en omskrivning av lagtexten. Jag tycker i varje fall att det är bedrövligt att schacket inte ska åtnjuta de privilegier som t.ex ishockey eller friidrott. Säkert är det inte endast schacket som drabbas, jag skulle väl tro att t.ex bridge inte heller definieras som idrott (vilket jag tycker är helt riktigt som framgått).

LNO1
Medlem
#30 Skrivet: 15 Feb 2014 01:40

Citerar: kjelleberglund, #28:
I Sverige definieras schack som kultur, varför har annars bl.a Ulf Andersson fått kulturlön i alla år han tävlat?

Det var nog mest en nödlösning .

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!