Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Blindschack?
Författare Meddelande
BADWINNER
Medlem
#1 Skrivet: 4 Feb 2014 11:20

Undrar om det finns någon som är blind som spelar schack...?...snacka om minnesmästare i så fall !!! / roger

HSK_MickevB
Medlem
#2 Skrivet: 4 Feb 2014 11:32

Jörgen Magnusson är en blind schackspelare som skulle spöa skiten ur de flesta av oss här på SOL. Tror att han ligger på runt 2300 i LASK ranking.

mattias
Medlem
#3 Skrivet: 4 Feb 2014 11:38

Har fått stryk av både Jörgen och en äldre herre i Uppsala. Tror han var bosnier. Finns säkert fler. Tror inte de har någon speciell nackdel utav att vara blind.

BADWINNER
Medlem
#4 Skrivet: 4 Feb 2014 12:25

Ok, anade det...kan vara en fördel att ha hela partiet memorerat inom sig tack för svaren!

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 5 Feb 2014 00:24 - Redigerad av: LNO1

Citerar: BADWINNER, #1:
Undrar om det finns någon som är blind som spelar schack...?...snacka om minnesmästare i så fall !!!

Nej man behöver inte vara minnesmästare för att vara blind och spela schack. De använder ett s.k. braille-bräde där de svarta rutorna är upphöjda och de svarta pjäserna har en liten metallpigg överst. De använder alltså sina händer för att "se" ställningen. Naturligtvis så gäller inte regeln "rörd är förd" för dem på samma sätt. Jag har två gånger spelat mot blinda över brädet och spelar regelbundet mot en blind kille på FICS. Generellt sett har jag inte märkt att det skulle vara ett speciellt handikapp att vara blind utan det har varit fullt kompetenta schackspelare , som man också kunde förvänta sig. Naturligtvis är det dock ett handikapp för dem, speciellt i träningen då de inte kan sitta och läsa in varianter från datorn med samma hastighet som en seende kan göra. Kanske går det lite långsammare för dem också att räkna på varianter med fingrarnas hjälp, men för att få reda på det får man tala med en blind spelare om detta, det är bara mina vilda gissningar

BADWINNER
Medlem
#6 Skrivet: 5 Feb 2014 11:03

...visst, nu tänkte förstås att spela UTAN bräde, alltså bara med minnet...om det funkar?..

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 5 Feb 2014 11:05

Ja det finns spelare som kan spela flera "blinda" partier samtidigt till och med..

BADWINNER
Medlem
#8 Skrivet: 5 Feb 2014 11:40

...helt otroligt...men tror lite på det, svårt nog att "se" alla möjligheter redan efter tre drag...i o för sig är ju en dator oxå blind..

WannabeCM
Medlem
#9 Skrivet: 5 Feb 2014 17:19

det finns de som har spelat fler samtidigt..men Axel Smith från Sverige spelade 12st samtidigt i Danmark, och vann med 9½-2½.

(Översta nyheten: http://ksk.no/arkiv_2011_1.shtml )

HSK_MickevB
Medlem
#10 Skrivet: 5 Feb 2014 23:43

Jag roade mig med att spela blindschack en del förr. Jag uppskattar att jag tappade ca 150 rankingpoäng i spelstyrka. Provade en gång med två partier samtidigt och det var riktigt jobbigt så min gräns går nog där även om man med en del träning kanske kan spela fler.

Kleimark
#11 Skrivet: 5 Feb 2014 23:49

Ja. Det sägs att det är väldigt fysiskt jobbigt med blindschack. Vissa avråder från blindschack, åtminstone simultanblindschack.

Thunderstruck
Medlem
#12 Skrivet: 7 Feb 2014 18:49

Se där. Ett bra bantningstips således..

MalmöLeif
Medlem
#13 Skrivet: 7 Feb 2014 20:19

Aljechin mötte 28 spelare blint (han alltså) på 1920-talet.

Annat:

http://en.ria.ru/world/20130914/183423025.html

Carzo
Medlem
#14 Skrivet: 7 Feb 2014 20:43 - Redigerad av: Carzo

Citerar: MalmöLeif, #13:
Aljechin mötte 28 spelare blint (han alltså) på 1920-talet.

Polacken M. Najdorf innehade en tid världsrekordet i blindschack (utan att se/röra vid vare sig bräde eller pjäser), med 45 partier, simultant. Arrangemanget startade 28 jan 1947 kl 8.30 och var färdigt efter 23½ timmes oavbrutet spel. Najdorf vann 39 partier, fick remi i 4 och förlorade endast 2.
Närmast osannolikt. Som grädden på moset kunde Najdorf i en del partier förkunna "matt i x antal drag - där x kunde vara så högt som 6 drag!
Att en sådan hjärndressyr inte är sund förstår man kanske - all denna psykiska energi kunde ju komma till bättre användning inom andra områden, kan man tycka. En kritiker skrev efter uppvisningen att sådant inte hör hemma inom schackspelets pedagogiska väsen, eller främjar dess syfte att uppöva logiskt tänkande och bedömande av föreliggande situationer.
Lasker har alltid fördömt blindspel, sägs det i schacklitteraturen. Men de som drar från plats till plats som professionella minneskonstnärer får man kanske förlåta - det kan ju vara ett levebröd också! Och en stunds underhållning för åskådarna. Som paret Truxa och deras tankeläsning - ingen har ju lyckas avslöja HUR de bluffade - de tog hemligheten (koden) med i graven.
Kanske Najdorf "tankade" motspelarens eller någon åskådares synintryck, och på så sätt fick visuell bild av brädet, med dess ställning, i varje parti. "Tjuvåkte" med andras ögon, s.a.s.. Telepati?
Eller rätt och slätt en närmast övernaturlig minnesförmåga? Vem vet?

rodel
Medlem
#15 Skrivet: 17 Mar 2014 18:40

Har från och till spelat några blind partier. Kan nog vara att man tappar ett par hundra ratingpoäng i spelstyrka. Några gånger har jag prövat 2 samtidigt och det är för mig närmast ohanterligt. Tappar nog ytterligare 200-300 rating poäng där, kanske mer. Hur storfräsarna fixar ett stort antal samtidigt är närmast obegripligt.

Thunderstruck
Medlem
#16 Skrivet: 17 Mar 2014 20:06

Finns det måhända någon app där man kan spela mot en dator och få dragen endast presenterade med koordinater..?

Kleimark
#17 Skrivet: 17 Mar 2014 20:08

Citerar: Thunderstruck, #16:
Finns det måhända någon app där man kan spela mot en dator och få dragen endast presenterade med koordinater..?

Både TSCP och Crafty kan du spela direkt mot via kommandotolken.

Du måste logga in för att kunna posta!