Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Påskturneringen /lilla påskturneringen 2014
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Lasken
Medlem
#1 Skrivet: 25 Dec 2013 19:59

Påskturneringen spelas i norrköping under påskhelgen.
Vilken av dessa två ska ni delta i?

chessexplorer
Medlem
#2 Skrivet: 25 Dec 2013 23:00

Jag tror inte att jag kommer att vara med i den lilla i alla fall.

Kleimark
#3 Skrivet: 25 Dec 2013 23:28

Det var tur. Jag tänker nämligen vinna den

chessexplorer
Medlem
#4 Skrivet: 26 Dec 2013 00:25

Med tanke på din prestationsrating i seriespelet är jag lite tveksam till att du får vara med där. Det måste ha gått väldigt dåligt i dina övriga partier.

Lasken
Medlem
#5 Skrivet: 26 Dec 2013 21:26

Sålänge man har en ranking under 1600 så får man var med

Lasken
Medlem
#6 Skrivet: 26 Dec 2013 21:28

http://paskturneringen.wordpress.com

Här kan man anmäla sig! 1/1 -2014 rankingen som gäller

Lasken
Medlem
#7 Skrivet: 11 Jan 2014 06:59

Nu har anmälningarna börjat komma in
Vilken av dessa turneringar ska ni köra? O vad har ni i ranking ?

Lasken
Medlem
#8 Skrivet: 8 Mar 2014 13:02

Snart är det dags vilka kommer?

Stockholm98
Medlem
#9 Skrivet: 8 Mar 2014 13:09

Ska spela "vanliga" turneringen. Kommer dock till rond 3

Lasken
Medlem
#10 Skrivet: 8 Mar 2014 13:50

Jasså ogillar du snabbpartier?

chessexplorer
Medlem
#11 Skrivet: 8 Mar 2014 13:52

Citerar: Stockholm98, #9:
Ska spela "vanliga" turneringen. Kommer dock till rond 3

Börjar du med två wo-förluster eller får man "halvor" om man missar de första ronderna?

Kleimark
#12 Skrivet: 8 Mar 2014 13:56

Personligen anser jag att det ska ge noll poäng om man inte spelar.

Stockholm98
Medlem
#13 Skrivet: 8 Mar 2014 14:24

Kommer från annan turnering. Får två halvor, precis som den andra jag åker med

Kleimark
#14 Skrivet: 8 Mar 2014 14:29

Det är naturligtvis upp till arrangören, men det är befängt.

chessexplorer
Medlem
#15 Skrivet: 8 Mar 2014 15:00 - Redigerad av: chessexplorer

Jag tycker det är en bra idé med gratishalvor om man inte kan vara med från början. Det påverkar inte slutpoängen och gör att man slipper en massa enkla matcher innan man hinner ifatt dem med samma spelstyrka.

Jag är dock lite skeptisk till halvor i slutet av turneringen om man inte kan vara med hela vägen

Jag tycker dock att man måste ha en bra orsak till varför man inte kan vara med från början för att man skall få halvorna, typ en annan turnering.

Kleimark
#16 Skrivet: 8 Mar 2014 15:37 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: chessexplorer, #15:
Jag tycker det är en bra idé med gratishalvor om man inte kan vara med från början. Det påverkar inte slutpoängen och gör att man slipper en massa enkla matcher innan man hinner ifatt dem med samma spelstyrka.

Det kan visst påverka slutpoängen. Om det är färre partier är resultaten mer spridda och dessutom om man är på undre halvan fick man mer poäng än man skulle fått i de två första ronderna, så i det fallet påverkar det definitivt slutpoängen.

Vad är det för sportsligt med att ge någon som inte har spelat de två första ronderna 1 poäng när inte alla i turneringen har >= 1 poäng efter två ronder?

chessexplorer
Medlem
#17 Skrivet: 8 Mar 2014 15:58

Om man är rankad i mitten av startfältet, missar två ronder och får 0 poäng, så får man två enkla partier i rond 3 och 4. Det innebär att turneringen inte börjar förrän i rond 5.

Om man själv har 0 poäng är det heller inte kul att möta en stark spelare som har 0 poäng för att han har missat de första ronderna.

Är man rankad på undre halvan och har fått två remier gratis så kommer man förmodligen förlora rond 3. Har man 0 poäng kommer man förmodligen vinna rond 3, så man har en poäng efter tre ronder oavsett vilka regler som gäller.

Stockholm98
Medlem
#18 Skrivet: 8 Mar 2014 16:03

Vi är båda ganska klart på den övre halvan. Det tänkte nog tävlingsledningen på när de fattade beslutet. Har inte helt koll på särskiljningsreglerna, men har inte vi lägre kvalitetspoäng, när vi bara spelar sex ronder

Kleimark
#19 Skrivet: 8 Mar 2014 16:05 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: chessexplorer, #17:
Är man rankad på undre halvan och har fått två remier gratis så kommer man förmodligen förlora rond 3. Har man 0 poäng kommer man förmodligen vinna rond 3, så man har en poäng efter tre ronder oavsett vilka regler som gäller.

Om man är rankad på undre halvan och förväntas att erövra en halv poäng på de två första ronderna, kommer man statistiskt sett att ha en halv poäng mer när turneringen är färdigspelad.

Kleimark
#20 Skrivet: 8 Mar 2014 16:06

Citerar: Stockholm98, #18:
Vi är båda ganska klart på den övre halvan. Det tänkte nog tävlingsledningen på när de fattade beslutet. Har inte helt koll på särskiljningsreglerna, men har inte vi lägre kvalitetspoäng, när vi bara spelar sex ronder

Det beror på vilket system som används, men generellt sett ja.

chessexplorer
Medlem
#21 Skrivet: 8 Mar 2014 16:39

Citerar: Kleimark, #19:
Om man är rankad på undre halvan och förväntas att erövra en halv poäng på de två första ronderna, kommer man statistiskt sett att ha en halv poäng mer när turneringen är färdigspelad.

Det kommer man ju inte alls. Desto fler poäng desto hårdare motstånd. Varje skrällvinst man tar i början av turneringen innebär en extra förlust i slutet. Är man rankad i mitten av startfältet blir det nästan alltid 4 poäng på en 8-rondersturnering, ovavsett om man får en bra eller dålig start.

chessexplorer
Medlem
#22 Skrivet: 8 Mar 2014 18:04

Vi är båda ganska klart på den övre halvan

Efter det finns en "Lilla Påskturneringen", kan det krävas ganska mycket för att man skall hamna på övre halvan, kanske över 2000 om inte så många 1800-spelare deltar.

Det tänkte nog tävlingsledningen på när de fattade beslutet. Har inte helt koll på särskiljningsreglerna, men har inte vi lägre kvalitetspoäng, när vi bara spelar sex ronder

Jo, för att kunna tjäna på att skippa de första ronderna och få "gratisremier" måste man vara bland de allra sämsta, och är det ett ojämnt antal spelare tjänar man inte ens då eftersom man missar frironden.

Kleimark
#23 Skrivet: 8 Mar 2014 18:24

Citerar: chessexplorer, #22:
Jo, för att kunna tjäna på att skippa de första ronderna och få "gratisremier" måste man vara bland de allra sämsta, och är det ett ojämnt antal spelare tjänar man inte ens då eftersom man missar frironden.

Om man i den första delen av turneringen får fler poäng än vad man förväntas ta och i den senare delen av turneringen tar det antal poäng som man förväntas ta, kommer man att ha fått fler poäng än vad man förväntades ta i turneringen. Är det verkligen oklart?

En helt annan sak vore om det hade rört sig om tusentals partier, för då hade vi haft ett gränsvärde, vilket denna "serie" konvergerar mot, men nu talar vi om sex ensliga partier och då föreligger inget sådant.

chessexplorer
Medlem
#24 Skrivet: 8 Mar 2014 18:37 - Redigerad av: chessexplorer

Hur många poäng du förväntas ta i den senare delen av turneringen beror på hur många poäng du tog i början. Desto fler poäng du tog i början, desto hårdare motstånd i slutet. Har du spelat över din förmåga i början möter du motståndare som är bättre än dig. Har du underpresterat möter d sämre motståndare.

Är du rankad i mitten av startfältet och har två poäng efter rond 5 kommer du förmodligen att vinna rond 6. Har du tre poäng kommer du förmodligen att förlora rond 6.
Är det verkligen oklart?

Om det hade varit 50% chans att vinna varje parti hade du haft rätt i att det krävs ett stort antal partier, men nu har du större chans om du möter en sämre motståndare och mindre chans om du möter en bättre motståndare.

Kleimark
#25 Skrivet: 8 Mar 2014 18:50 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: chessexplorer, #24:
Hur många poäng du förväntas ta i den senare delen av turneringen beror på hur många poäng du tog i början. Desto fler poäng du tog i början, desto hårdare motstånd i slutet. Har du spelat över din förmåga i början möter du motståndare som är bättre än dig. Har du underpresterat möter d sämre motståndare.

Detta har du helt rätt i, men du kan inte bortse från det faktum att du har fått gratispoäng i och med att du har fått fler poäng än vad du förväntades ta.

Citerar: chessexplorer, #24:
Är du rankad i mitten av startfältet och har två poäng efter rond 5 kommer du förmodligen att vinna rond 6. Har du tre poäng kommer du förmodligen att förlora rond 6.
Är det verkligen oklart?

Det beror på vad du menar med "förmodligen".

Din prestation i den senare delen av turneringen (inte antal poäng alltså) är helt oberoende av din prestation i de första två partierna (om vi bortser från eventuella serotoninfall till följd av förluster).

Efter ett visst antal partier kommer din hypotes att stämma, men alltså inte efter bara 6 partier.

chessexplorer
Medlem
#26 Skrivet: 8 Mar 2014 19:05

Citerar: Kleimark, #23:
Om man i den första delen av turneringen får fler poäng än vad man förväntas ta och i den senare delen av turneringen tar det antal poäng som man förväntas ta, kommer man att ha fått fler poäng än vad man förväntades ta i turneringen. Är det verkligen oklart?

Står du fast vid det här trots att antalet poäng man tar i den senare delen av turneringen inte är oberoende av antalet poäng man tar i början av den.

I schackturneringar brukar man mäta prestationen efter hur många poäng man tar, inte efter hur lycklig eller deprimerad man känner sig när man spelar.

Kleimark
#27 Skrivet: 8 Mar 2014 19:09

Citerar: chessexplorer, #26:
Står du fast vid det här trots att antalet poäng man tar i den senare delen av turneringen inte är oberoende av antalet poäng man tar i början av den.

Ja.

Citerar: chessexplorer, #26:
I schackturneringar brukar man mäta prestationen efter hur många poäng man tar, inte efter hur lycklig eller deprimerad man känner sig när man spelar.

Jag menade mer att man kan spela under sin förmåga vid idel förluster. Det var därför vi skulle bortse från det.

chessexplorer
Medlem
#28 Skrivet: 8 Mar 2014 19:36 - Redigerad av: chessexplorer

Citerar: Kleimark, #19:

Håller du fast vid det då?

Jag tycker det här antagandet kräver att antalet poäng man tar de sista ronderna statistiskt sett är oberoende av antalet poäng man tar de två första ronderna.

JoarO
Medlem
#29 Skrivet: 9 Mar 2014 01:59 - Redigerad av: JoarO

Det är precis som du säger att antalet poäng du tar i de sista ronderna är statistiskt beroende av antalet poäng du har tagit tidigare eftersom du rent sannolikt kommer att få möta svårare motstånd ju fler poäng du tagit och vice versa men det är som Kleimark säger att det resonemanget bara leder till statistisk utjämning i det långa loppet.

Detta beror på en slumpfaktor som kan vara allt ifrån att din högre rankade motståndare sätter bort sig till att hans mobil ringer eller att han blir arresterad av polisen för knarklangning eller tvärtom att din lägre rankade motståndare gör sitt livs parti till att du fastnar i en loop av tankar tills du förlorar på tid. Denna effekt blir statistiskt försumbar efter 500-1000 enligt "De stora talens lag" och det är detta Kleimark tidigare har antytt.

Förenklat verkar ditt resonemang gå ut på att det är likvärdigt att som 2000-spelare ha 5 poäng och få möta Magnus Carlsen som att ha 4 poäng och möta en riktig patzer men det resonemanget är statistiskt fel eftersom sannolikheten att förlora mot Magnus Carlsen är skild från 100% på grund av tidigare nämnda stokastiska (slumpmässiga) faktorer och kanske i stället bara är 99,999999998% vilket därmed innebär att väntevärdet (det antal poäng du förväntas ta är strax mer än 0 vilket innebär att du rent statistiskt förväntas få mer än 5 poäng i detta fall, säg 5,0000000012 poäng och det antalet poäng kan du aldrig uppnå i fallet där du hade 4 poäng och fick möta en patzer.

Alla som har läst hit tycker säkert att jag är knäpp och det förstår jag men jag ville bara erbjuda det autistiska perspektiv som matematiker har och få er att förstå att majoriteten av alla människor varken kan eller bryr sig om att förstå detta.

Sammanfattningsvis är alltså det intuitiva resonemanget att det skulle jämna ut sig i en turnering som Påskturneringen logiskt inkorrekt varför autister och folk med autistiska personlighetsdrag (Ja, obviously stämmer jag till viss del in där )går igång och blir upprörda. Det är dock som sagt ett intuitivt resonemang som är skönt att ha med sig när man torskar i en turnering så min slutsats är att båda parter i den här meningslösa debatten har rätt— i ett rum fyllt av matematiker ska man hålla sig till Kleimarks resonemang medan i ett rum av normal folks ska man hålla sig till Chessexplorers intuitiva resonemang (om man inte vill briljera och debattera alla andra i gruppen).

Med allt detta sagt hoppas jag slippa se fler debatter på temat intuition vs logik och jag hoppas innerligen att vi kan hålla oss till ämnet och faktiskt diskutera påskturneringen.

Ha det bra alla!

sluta
Medlem
#30 Skrivet: 9 Mar 2014 02:16

Mycket bra skrivet JoarO!
Håller med dig på varje punkt.
Har sett dig spela i Påskturneringen vid flera tillfällen och blivit mycket imponerad. Hoppas jag får se dig där i år igen!

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!