Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / schackspelaren Åke Olsson
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Nesse
Medlem
#1 Skrivet: 22 Dec 2013 12:33

Intressant artikel i senaste Tidskrift för schack, skriven av Axel Ornstein.

Den här Åke Olsson var tydligen en riktig frifräsare. Synd att alkoholen förstörde det mesta för honom.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 22 Dec 2013 13:08 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag har spelat rätt många blixtpartier mot den gode Åke ! Han kanske var den mest lovande schackspelare Sverige någonsin haft.
men men..

R.i.p.

Nesse
Medlem
#3 Skrivet: 22 Dec 2013 13:41

Han försvann tydligen från "schackscenen" i början av 80-talet.

Bodde dom sista åren av sitt liv på ett hem för äldre missbrukare och personer som levt ett litet stökigt liv.

schackelina
Medlem
#4 Skrivet: 24 Dec 2013 16:12

En mycket bra och intressant artikel! Sorgligt människoöde.. Jag minns när jag började jobba för längesedan på ett totokontor på Odengatan. Åke Olsson dök upp där för han spelade på hästar.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#5 Skrivet: 24 Dec 2013 20:35

Jag träffade honom nu och då på 60- och 70-talet. Han fanns ofta nere på Kåkbrinken när Stockholms schackförbind låg där och senare på Bysis på Hornsgatan. På 90-talet såg man honom ofta i Kungsan på somrarna. Jag lirade en del partier med honom om pengar och han vann alltid.

Han kände CH Hermansson, som var ordförande i dåvarande vänsterpartiet, vpk. CH berättade att Åke då och då ringde honom och diskuterade politik. CH hade stor respekt för honom även om han visste att Åke mer eller mindre bodde på gatan.

mugabe
Medlem
#6 Skrivet: 25 Dec 2013 00:23

Jag minns vagt att jag, som junior, såg Åke O vid Uppsala-SM 1985 och blev lite rädd. Han såg rätt grym och sliten ut.

Mufflan10
Medlem
#7 Skrivet: 25 Dec 2013 01:11

Mötte Åke en hel del under min juniortid.
Och trots att han hade minst sju virre i kroppen så var han en grym blixtspelare.
En av de bästa i Sverige på sin tid?

LuleErik
Medlem
#8 Skrivet: 25 Dec 2013 01:53

Intressant läsning och tack att ni delar med er om Åke Olsson.

HSK_Lelle
Medlem
#9 Skrivet: 29 Dec 2013 11:16

Har mött denna Åke! Stockholmsmästerskapet på 80-talet! Fantastik spelare!

olaloke
Medlem
#10 Skrivet: 29 Dec 2013 18:35

En del schackspelare är minst sagt originella eller genier. Vad tycker ni om Harry Nelson Pillbury som år 1895, 23 år gammal sopade banan med alla och vann i Hastings? Han var den ende på samlingskortet efteråt som inte hade skägg. Han dog redan 1906 av Syflis men hade dessförinnan besegrat både Lasker och Steinitz, var amerikansk mästare och förde redan 1901 samtal om världsmästarspel med Lasker.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 29 Dec 2013 18:58

Intressant.Men handlade inte denna tråd om Åke Olsson ?

olaloke
Medlem
#12 Skrivet: 29 Dec 2013 18:59

Skulle bara lägga till det sistnämnda att Pillsbury lärde sig spelet först som 16-åring för man ville att han skulle ha annat att tänka på för att hans mor dött!

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 29 Dec 2013 19:01

Se inlägg 11..

olaloke
Medlem
#14 Skrivet: 29 Dec 2013 19:03

Självfallet handlar det om Åke Olsson. Jag ville bara belysa det här med genialitet och kanske originalitet som ibland verkar gå hand i hand . Visst var Åke ett geni!

CalvinB
Medlem
#15 Skrivet: 29 Dec 2013 20:14

Jag har i schacksammanhang fått berättat för mig att åke mött smyslov som då skulle varit världsmästare och att åke, gravt berusad, hade bemött ett remianbud med ett skratt och senare kräkts vid schackbordet. Detta skulle ha varit en bidragande orsak till att han inte fick representera sverige fortsättningsvis. Låter som en sämre skröna. Antar att åke aldrig ens spelade mot smyslov. Inget försök till smutskastning av åke. Har bara undrat länge om denna historia är sann.

uct2
Medlem
#16 Skrivet: 29 Dec 2013 20:50

Jag har hört samma historia, men senare fått bekräftat att det ÄR en skröna. Åke mötte Smyslov, men han spydde inte på honom eller vid bordet.

mugabe
Medlem
#17 Skrivet: 29 Dec 2013 22:04

Partiet verkar vara

http://chess-db.com/public/game.jsp?id=1701070.410 0310.62114048

1972 var någon annan än Smyslov världsmästare.

texasholdem
Medlem
#18 Skrivet: 29 Dec 2013 22:24

Vid mitt första SM 1972 i Skellefteå, deltog Åke Olsson i SM-gruppen. Axel Ornstein vann sitt första SM-tecken och Åke kom på 6:e plats. Min pappa. som var med i tävlingsledningen, blev erbjuden av Åke att köpa det pris som han fick. Det var en stor och tjock bok om Västerbotten(!) som nu står i min bokhylla! Vad han skulle med pengarna till kan man bara gissa, men som tråden brutalt avslöjar var han kanske lite törstig. Vad jag minns hade alla bara vänliga ord att säga om Åke Olsson.

texasholdem
Medlem
#19 Skrivet: 29 Dec 2013 22:35

PS: Boken var ett pris i blixtturneringen som spelades i samband med SM-tävlingarna

Kleimark
#20 Skrivet: 29 Dec 2013 22:43

Jag hade aldrig köpt boken, om jag visste att pengarna skulle hålla i gång en alkoholism.

Hierro
Medlem
#21 Skrivet: 29 Dec 2013 23:45

Citerar: Kleimark, #20:
Jag hade aldrig köpt boken, om jag visste att pengarna skulle hålla i gång en alkoholism.

Den hade hållit igång sig själv ändå, tro en f.d. alkoholist.

HSK_Andreas
Moderator
#22 Skrivet: 29 Dec 2013 23:47

Lite off topic, men en alkoholist på den nivån köper alkohol först och mat/husrum sen. Pengarna man betalar går kanske till alkohol, eller kanske till mat. Hur vet jag det? Det vet jag helt enkelt inte. Är det bättre att få en öl i kroppen än inget? Troligen, så vill jag ha boken så köper jag den, annars inte. Jag lär knappast påverka personen att komma ur sin alkoholism genom att inte köpa boken, då finns det bättre vägar att gå.

Jag hade själv aldrig äran att träffa Åke, men har hört talas om honom. Han vann väl tusenmanna ett år?

Hierro
Medlem
#23 Skrivet: 29 Dec 2013 23:51

Citerar: HSK_Andreas, #22:
då finns det bättre vägar att gå.

Problemet är att det finns väldigt få andra vägar att gå.

HSK_Andreas
Moderator
#24 Skrivet: 30 Dec 2013 00:01

Visst är det så, men jag tror inte man hjälper en människa som lider av alkoholism genom att låta bli att köpa en bok. Jag tror att det oftast är ett fördömande bakom en sådan tanke.

Hierro
Medlem
#25 Skrivet: 30 Dec 2013 00:07

Instämmer.

kjelleberglund
Medlem
#26 Skrivet: 30 Dec 2013 02:02

såg honom ofta i kungsträdgården vid stora schackbrädet, samt vid kulturhusets bv vid alla schackbräden han va en briljant spelare, bra på blixt oxå. Det var i början på 80-talet. Han ville ofta tala politik minns jag.

stridsspets
Medlem
#27 Skrivet: 30 Dec 2013 08:17

Jag spelade mot Åke Olsson i Kungsträdgården engång. Var mycket folk runt omkring brädan och han kommenterade varje drag jag gjorde med ett skratt eller leende. Han var på en egen nivå. Stämmer med politiken.

olaloke
Medlem
#28 Skrivet: 30 Dec 2013 10:29

Jag tror alla charmats av Åke som träffat honom. Jag skulle vilja diskutera alkohol och schack. Själv är jag en spelare på 1300-nivån, men jag spelar sämre efter bara ett halvt glas öl, åtminstone då jag spelar på nätet, men det kan ju tänkas att stora spelare t ex Alkehin, stoltz och Stålberg kände en viss psykologi i spelet som underlättades av alkohol. Jag läste på nätet om Stoltz som i matsalen före matchen träffade Najdorf och hans fru. Sedan under matchen höll Najdorf på att förlora. Då bjöd Stolz remi vilket glatt accepterades av Najdorf. Efteråt sade Stoltz att han tyckte det var juste eftersom Najdorf inte kunde veta att han spelade bättre med alkohol i kroppen.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#29 Skrivet: 30 Dec 2013 11:13

Det är en lång diskussion det där med hur man skall hantera alkoholism. Själv hade jag inget emot att förlora några tior till Åke så han kunde överleva. Om han prioriterade mat eller kröken vet jag inte, det kanske berodde på hur hungrig han var. Det jag kan ångra i dag är att jag ofta trodde att jag hade så bråttom att jag inte la en halvtimme för att lira ett eller ett par partier mot honom och förlora de där degen som han behövde bättre än jag.

En kompis till mig som är forskare om missbruk brukar säga att vården går ut på att hålla missbrukaren vid liv till dess att hen slutar av egen kraft. Många missbrukare slutar av sig själva och när de är redo själva.

G_arvid
Medlem
#30 Skrivet: 30 Dec 2013 17:29

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #29:
En kompis till mig som är forskare om missbruk brukar säga att vården går ut på att hålla missbrukaren vid liv till dess att hen slutar av egen kraft. Många missbrukare slutar av sig själva och när de är redo själva.

Tja, kanske det - men jag vill påstå att oddsen för att hålla missbrukaren vid liv ökar dramatiskt om man kan hålla missbrukaren nykter.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!