Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vinst på tid!
Författare Meddelande
sveneklund
Medlem
#1 Skrivet: 15 Dec 2013 11:07

Kan man inte spela ett schackparti utan tidsbegränsning?

sveneklund

jimpan
Moderator
#2 Skrivet: 15 Dec 2013 11:19

Citerar: sveneklund, #1:
Kan man inte spela ett schackparti utan tidsbegränsning?

Inte här på SO

rekblom
Medlem
#3 Skrivet: 15 Dec 2013 12:45

Skulle ju kanske inte funka så bra eftersom man då helt enkelt skulle kunna sluta dra i ett parti så fort man ligger under, och därigenom aldrig förlora (annat än hedern...).

Mrfufnek
Medlem
#4 Skrivet: 15 Dec 2013 13:30

Haha, tänkte nyss skapa en liknade tråd, då min motståndare som låg under med torn satsade allt på en tidsvinst, och gjorde bara sina drag när jag loggat ut, så min tid kunde ta slut. Blir så förbannad.

Kleimark
#5 Skrivet: 15 Dec 2013 13:36

Citerar: Mrfufnek, #4:
Blir så förbannad.

Tiden är en del av spelet.

sveneklund
Medlem
#6 Skrivet: 15 Dec 2013 13:53

Jag vill bara inte vinna p.g.a. tidsvinst. Mitt första parti här på SO slutade innan det kommit igång, innan någon pjäsförlust eller matthot. Vilken typ av tidsbegränsning ska man välja för att minska risken för detta?

sveneklund

Kleimark
#7 Skrivet: 15 Dec 2013 13:58

Citerar: sveneklund, #6:
Jag vill bara inte vinna p.g.a. tidsvinst. Mitt första parti här på SO slutade innan det kommit igång, innan någon pjäsförlust eller matthot. Vilken typ av tidsbegränsning ska man välja för att minska risken för detta?

sveneklund

Du kan välja 7 dagar/drag eller 40 dagar/10 drag.

sveneklund
Medlem
#8 Skrivet: 15 Dec 2013 14:37

Citerar: Kleimark, #7:
Du kan välja 7 dagar/drag eller 40 dagar/10 drag.

Tack medlem Kleimark!

sveneklund

gogge
Medlem
#9 Skrivet: 15 Dec 2013 14:42

Schack ska vinnas på spelet inte på tid i totala förlustställningar!

Mrfufnek
Medlem
#10 Skrivet: 15 Dec 2013 15:22

Citerar: gogge, #9:
Schack ska vinnas på spelet inte på tid i totala förlustställningar!

Klockrent.

Kleimark
#11 Skrivet: 15 Dec 2013 15:29

Om du inte hinner vinna har du självklart använt för mycket betänketid tidigare i partiet.

tomros
Medlem
#12 Skrivet: 15 Dec 2013 16:46

Citerar: Kleimark, #5:
Tiden är en del av spelet.

Håller med dig Kleimark, men det finns en del som utnyttjar detta till max, drar inte så länge man är inloggad utan väntar tills man loggat ut. Sen har dom mejlfunktionen igång så dom hör så fort man själv flyttar. Därför spelar jag nästan bara 3 dagar/drag eller 7 dagar per drag, då slipper man ifrån tidsförluster.

Mrfufnek
Medlem
#13 Skrivet: 15 Dec 2013 17:59

Citerar: Kleimark, #11:
Om du inte hinner vinna har du självklart använt för mycket betänketid tidigare i partiet.

Eller så är det för att skola och andra intressen som t.ex. fotboll hindrar mig från att kunna vara inloggad varenda sekund om dygnet. Denna person utnyttjade precis som tomros beskrev tidsbegränsningen till max, och jag ångrar djupt att jag spelade ett 7-dagars parti.

Kleimark
#14 Skrivet: 15 Dec 2013 18:05

Jaha. Han gjorde inget fel. Han vann partiet.

Mrfufnek
Medlem
#15 Skrivet: 15 Dec 2013 18:08

Inget fel, men jag hade hoppats att hen hade kämpat för att vinna genom att göra schackmatt, och inte genom att vinna på tid

1984orwell
Medlem
#16 Skrivet: 15 Dec 2013 18:13

Nej,men det bästa sättet att ha kontroll över speltiden är att spela 3dagar/drag eller
7 dagar/drag. Då har inte motståndaren någon möjlighet att dra fördelar av att man
inte är inloggad så ofta. Men det är väl en smaksak, det där.

tornado
Medlem
#17 Skrivet: 15 Dec 2013 19:44

Citerar: 1984orwell, #16:
Nej,men det bästa sättet att ha kontroll över speltiden är att spela 3dagar/drag eller
7 dagar/drag. Då har inte motståndaren någon möjlighet att dra fördelar av att man
inte är inloggad så ofta. Men det är väl en smaksak, det där.

Helt rätt

Att förvalta sin tid är en del av spelet,båda har lika mycket tid när man börjar spela.

Du måste logga in för att kunna posta!