Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Blixtregler
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 .
Författare Meddelande
WannabeCM
Medlem
#181 Skrivet: 16 Dec 2013 14:42

Citerar: sverrir_thor, #180:
Citerar: LNO1, #175:
Han är nog delvis medskyldig till att det sker.

Eftersom han försöker stå på sig?

Njae. Jag skulle tro att det mer beror på bristen av ödmjukhet och inställningen att man själv vet bäst. Att alltid stå på sig är inget fel i sig - men då får man vara beredd att ibland ta ett steg bakåt och erkänna att man möjligtvis, kanske kan ha haft fel. Så har inte skett i denna (eller någon annan) tråd.

sverrir_thor
Medlem
#182 Skrivet: 16 Dec 2013 14:48

Och behöver man då pika folk på ett trist sätt. Ni måste väl kunna konsten att argumentera bättre än så

WannabeCM
Medlem
#183 Skrivet: 16 Dec 2013 14:54

hur duktig man är på att argumentera spelar liten roll om meningsmotståndaren struntar i att läsa vad man skriver. jag anser inte att jag själv har stått för någon trist pik - om andra anser det så ber jag om ursäkt.

om jag vore en domare så skulle jag åtminstone ha höjt på ögonbrynen åt hans insinuationer om att andra domare är osäkra. det är, enligt mig, den fulaste piken jag läst i den här tråden.

sverrir_thor
Medlem
#184 Skrivet: 16 Dec 2013 15:00

Jag är internationell domare och jag bryr mig inte ett dugg . Om jag inte minns helt fel så är det domarens plikt att se till att det finns en regelbok till hands men å andra sidan kan jag hålla med honom om att inte man ska behöva leta i den.

Bara för att han pikar så behöver inte alla svara med pikar. Det är sandlådestilen ...

LNO1
Medlem
#185 Skrivet: 16 Dec 2013 15:16

Citerar: sverrir_thor, #180:

Eftersom han försöker stå på sig?

Hänvisar till WannabeCMs utförliga svar på denna punkt.

G_arvid
Medlem
#186 Skrivet: 16 Dec 2013 15:17

Citerar: sverrir_thor, #184:
Om jag inte minns helt fel så är det domarens plikt att se till att det finns en regelbok till hands men å andra sidan kan jag hålla med honom om att inte man ska behöva leta i den.

Om vi lägger diskussionen om pikar åt sidan så kan jag inte förstå denna inställning. För mig är domarens enda uppgift att se till att tävlingsreglerna följs och jag förstår inte hur det kan ge ett negativt intryck att kontrollera i regelboken. Tvärtom, för mig ger det ett intryck om att domaren verkligen bemödar sig om att få ett korrekt domslut.

LNO1
Medlem
#187 Skrivet: 16 Dec 2013 15:21

Citerar: G_arvid, #179:

Ja, så får du gärna göra om du spelar mot mig, men räkna inte med att jag ger upp om samma sak händer mig!

Det vore jättetrevligt att få spela med dig över brädet, och om ditt spel håller samma höga klass som din debatt-teknik, så räknar jag iskallt med att du inte ställer din Kung i slag, och jag får nog passa mig noga så jag inte blir matt!

LNO1
Medlem
#188 Skrivet: 16 Dec 2013 15:24 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #186:
Om vi lägger diskussionen om pikar åt sidan så kan jag inte förstå denna inställning. För mig är domarens enda uppgift att se till att tävlingsreglerna följs och jag förstår inte hur det kan ge ett negativt intryck att kontrollera i regelboken. Tvärtom, för mig ger det ett intryck om att domaren verkligen bemödar sig om att få ett korrekt domslut.

Detta borde vara en mycket lämplig slutpunkt för debatten om regelboken tycker jag.

sverrir_thor
Medlem
#189 Skrivet: 16 Dec 2013 16:03

Jag håller med LNO1!

chessexplorer
Medlem
#190 Skrivet: 16 Dec 2013 16:14

Citerar: sverrir_thor, #173:
Kan inte ni sluta pika Sture nu?

Jag tror inte att han tar illa upp för det.

Citerar: LNO1, #188:
Detta borde vara en mycket lämplig slutpunkt för debatten om regelboken tycker jag.

Detta tror jag däremot han kan bli ganska upprörd över för nu måste han försöka hitta på något nytt som vi kan diskutera.

Personligen tycker jag det är ganska kul att se Sture försvara en åsikt som jag är övertygad han inte tror på själv.

LNO1
Medlem
#191 Skrivet: 16 Dec 2013 17:07

Citerar: chessexplorer, #190:
Personligen tycker jag det är ganska kul att se Sture försvara en åsikt som jag är övertygad han inte tror på själv.

Jo det kan ju vara roande till en viss grad, men att försvara något som man själv inte tror på kan få ödesdigra konsekvenser, upprepandets makt är nämligen väldigt stor.

Carzo
Medlem
#192 Skrivet: 16 Dec 2013 17:46

Om eventuella pikar och personangrepp här på forumet:
Det finns en lustig anekdot om Johannes Brahms, den kände tyske tonsättaren. Han var - förutom att vara musikgeni - också bekant för sin vresighet och opolerade uttryckssätt gentemot kolleger och vänner.
Vid ett tillfälle, då han bevistat en bjudning för en del prominenta musiker och kritiker, lär han efter diverse verbala angrepp på gästerna ha tagit hatt och rock och gett sig iväg - men i dörröppningen vänt sig om, lyft på hatten och kungjort:
"Om det nu finns någon här i sällskapet som jag inte förolämpat å det grövsta i afton, så ber jag denne om ursäkt!"
Bra. Mycket tänkvärt.
En sväng utanför trådämnet (ber om ursäkt för detta)!

sture_lindberg
Medlem
#193 Skrivet: 16 Dec 2013 18:17

Citerar: chessexplorer, #190:
Jag tror inte att han tar illa upp för det.

Nej absolut inte,tycker bara det är skoj att diskutera

Ha en bra kväll .

jimpan
Moderator
#194 Skrivet: 16 Dec 2013 21:15

Citerar: LNO1, #188:

Instämmer - tråden stängs

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.