Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bent Larsen och "Zoom 001;zero hour for operativa opening models"
Författare Meddelande
Recapitulatio
Medlem
#1 Skrivet: 3 Dec 2013 21:36

Bent Larsen och Steffen Zeuthen skrev boken "Zoom 001; zero hour for operative opening models" 1979, har någon här läst den?
Mvh
Uffe

chessexplorer
Medlem
#2 Skrivet: 3 Dec 2013 21:40

Det tror jag säkert

G_arvid
Medlem
#3 Skrivet: 3 Dec 2013 21:51

Inte läst den, men bläddrat i den. Om jag minns rätt gick det ut på att man skulle spela samma uppställning vit som svart. d4, Sf3, g3, Lg2 eller som svart d5, Sf6, g6, Lg7

Kleimark
#4 Skrivet: 3 Dec 2013 21:56

Citerar: G_arvid, #3:
Inte läst den, men bläddrat i den. Om jag minns rätt gick det ut på att man skulle spela samma uppställning vit som svart. d4, Sf3, g3, Lg2 eller som svart d5, Sf6, g6, Lg7

Jag äger den och det stämmer.

Recapitulatio
Medlem
#5 Skrivet: 3 Dec 2013 22:02

Ja, Katalanskt som vit, Grunfeld indiskt som svart,och den bygger på att "känna igen mönster" istället för att memorisera teoridrag, enda svårigheten är med att spela svart är att svart måste kunna mer teori än vit i forcerade ställningar! Fast man kan ju alltid vända på psykologin med att svart har "mer information" (Andras Adorjan : Black is Ok)när vit har gjort sitt drag!

Falkis
Medlem
#6 Skrivet: 3 Dec 2013 22:03

Låter som en snabbmanual för amatören som vill komma till rockad

Kleimark
#7 Skrivet: 3 Dec 2013 22:04

Citerar: Falkis, #6:
Låter som en snabbmanual för amatören som vill komma till rockad

Det är som sagt en seriös bok.

Falkis
Medlem
#8 Skrivet: 3 Dec 2013 22:05

Att Bent Larsen är författare vittnar om motsatsen. Ett vanligt offerlamm i öppningsfiaskon

Recapitulatio
Medlem
#9 Skrivet: 3 Dec 2013 22:14

Det är en mycket seriös bok, bara stormästarpartier!

Hansenx5
Medlem
#10 Skrivet: 3 Dec 2013 22:54

Citerar: Falkis, #8:
Att Bent Larsen är författare vittnar om motsatsen. Ett vanligt offerlamm i öppningsfiaskon

Af et offerlamn at være, klarede han det nu meget godt - lidt ligesom Magnus Carlsen

Hierro
Medlem
#11 Skrivet: 3 Dec 2013 23:26

Det här är en mycket läsvärd och uppslagsrik bok. Möjligen behövde Larsen pengar, Och att han gick på en nit mot Spassky i det där f4-partiet förtar inte på minsta sätt hans storhet. Och brakförlusten mot Bobby kom sig av att han gjorde just det som Anand inte vågade mot Carlsen, spelade på vinst till varje pris.

G_arvid
Medlem
#12 Skrivet: 4 Dec 2013 08:54 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Hierro, #11:
Och att han gick på en nit mot Spassky i det där f4-partiet förtar inte på minsta sätt hans storhet.

Om det är partiet i matchen Sovjet - Övriga världen som åsyftas så öppnade Larsen med 1.b3 och f4 kom inte förrän i ett senare skede. Inte för att det ändrar på någonting, men som trägen 1.f4 - spelare tyckte jag påpekandet var på sin plats...

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#13 Skrivet: 4 Dec 2013 11:36

Citerar: Falkis, #8:
Att Bent Larsen är författare vittnar om motsatsen

Såvitt jag minns det skrev Bent Larsen roliga (i den svenska betydelsen av ordet) schackböcker med originella och intressanta idéer. Han var mera författare än de flesta utgivare av schackböcker. Lite i samma anda som Kurt Richter. Otvivelaktigt var han också bra schackspelare. Otvivelaktigt åtminstone näst bäst utanför öst.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 4 Dec 2013 20:29

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #13:
Otvivelaktigt åtminstone näst bäst utanför öst.

Absolut var han det.

Bjarne3
Medlem
#15 Skrivet: 5 Dec 2013 22:41 - Redigerad av: Bjarne3

Om det var muligt, så ville jeg gerne ha' set en match
mellem Fischer og Kasparov. - 3 - 3? - 3½ - 2½? - 2½ - 3½? -
.
Eller Magnus Carlsen mod Kasparov!! -
.
Om jeg var mange millionær, så ville jeg byde 10 millioner kroner
for en match mellem Carlsen og Kasparov.
.

Hierro
Medlem
#16 Skrivet: 6 Dec 2013 22:58

För dem som inbillar sig att Bent Larsen var ett offerlamm i spelöppningen rekapitulerar jag här hans karriär i VM-sammanhang:
Han var VM-kandidat fyra gånger. Cykeln som avslutades med VM-matchen 1966: Larsen besegrade Borislav Ivkov (kvartsfinal 1965) och förlorade mot Michail Tal (semifinal 1965). Cykeln som avslutades med VM-matchen 1969: Larsen besegrade Lajos Portisch (kvartsfinal 1968) och förlorade mot Boris Spasskij (semifinal 1968). Cykeln som avslutades med VM-matchen 1972: Larsen besegrade Wolfgang Uhlmann (kvartsfinal 1971) och förlorade mot Bobby Fischer (semifinal 1971). Cykeln som avslutades med VM-matchen 1978: Larsen förlorade mot Lajos Portisch (kvartsfinal 1977).
Prestationer som talar för sig själv.

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 7 Dec 2013 00:00

Larsen är den klart bästa schackspelaren i Skandinavien som någonsin funnits.
.Förutom Carlsen

Hierro
Medlem
#18 Skrivet: 7 Dec 2013 00:09

Två roliga kommentarer av Bent Larsen om svenska stormästare:

Gideon Ståhlberg: Man säger att Ståhlberg är inte är en kombinationsspelare, men jag känner inte till någon som kombinerar schack och alkohol så bra!

Ulf Andersson: Ulf är lillen från Arboga som dom andra måste slå, det är en inställning som jag inte begriper.

Bjarne3
Medlem
#19 Skrivet: 8 Dec 2013 20:06 - Redigerad av: Bjarne3

Der er mere om Bent Larsen her.
Teksterne kan oversættes til svensk med højreklik på musen. Og Bing.
http://www.dsu.dk/skakblad/sb2010/larsen.pdf

Du måste logga in för att kunna posta!