Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Uppsving för schack?
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
Hierro
Medlem
#31 Skrivet: 30 Nov 2013 17:17

Citerar: Nesse, #29:

Javisst, det har kommunister tyckt i alla tider.

Du vet visst allt på förhand, du. Förövrigt tycker jag tråden bör rensas!

farbrorjo
Medlem
#32 Skrivet: 30 Nov 2013 17:31 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: Hierro, #31:
Förövrigt tycker jag tråden bör rensas!

Det är i alla fall hög tid att erinra om trådens ämne - uppsving för schack. En diskussion om användandet av offentliga medel i det sammanhanget bör knyta an direkt till ett eventuellt ökat schackintresse - övriga politiska spörsmål hänvisas som alltid till forumet Världsligt.

G_arvid
Medlem
#33 Skrivet: 30 Nov 2013 18:01

Citerar: gubbengrå, #26:
Nej. det är nog så, att man kan spela schack på olika sätt. Det är ju lätt för var och en att konstatera att andras vinster bygger på billiga fällor.
När det gäller kvalitén på de egna alstren, ställer det sig betydligt svårare att avgöra om de innehåller någon kreativitet. Man vill ju så gärna tro att att det förhåller sig så, men fåfängan kan lura omdömet.

Jag menade mest att man även i schack måste försöka utmana sig själv. Vad jag har förstått så kan man hålla hjärnan i trim genom att besöka nya platser, prata med okända människor och lära sig nya saker. Så jag funderade mest över om och hur detta ska överföras till schackspelet. Den som brukar spela positionellt skulle kanske testa en gambit och vice versa?

gubbengrå
Medlem
#34 Skrivet: 30 Nov 2013 20:02

Citerar: G_arvid, #33:

Jag menade mest att man även i schack måste försöka utmana sig själv.

Jag håller helt med dig om detta

gubbengrå
Medlem
#35 Skrivet: 10 Dec 2013 18:42

Trevligt att höra att det kanske råder ett uppsving för schackintresset . Det vore ett välkommet trendbrott.
Om så är fallet. skall vi nog främst tacka Carlsen, som sverrir_thor först framhöll i #4.
Några nyttoargument för schackspelandet framhölls i #7 (att det skulle vara bra för skolbarnens koncentrationsförmåga) och i #17 (att det skulle hjälpa mot senilitet)

Dessa nyttoargument må vara underbyggda eller inte, jag ser jag dem snarare som uttryck för den entusiasm som kung Carlsen väckt upp.

Trådens bästa inlägg skrevs så klart av G_Arvid som en reservation mot ett allt för okritiskt nyttotänkande

Citerar: G_arvid, #25:

Tror dock inte att man nödvändigtvis stimulerar hjärnan i avgörande grad bara för att man spelar schack. Vad man i så fall måste göra är att utmana sig själv, söka nya spelöppningar och nya ställningar och försöka möta nya spelare. Om man kör med samma gamla systemöppningar som leder till samma typ av positioner och undviker risker - kanske tar remi i intressanta men oklara ställningar av rädsla för att förlora - tror jag inte det är speciellt stort skydd mot framtida senilitet.

LNO1
Medlem
#36 Skrivet: 10 Dec 2013 19:39

Citerar: gubbengrå, #35:
Några nyttoargument för schackspelandet framhölls i #7 (att det skulle vara bra för skolbarnens koncentrationsförmåga) och i #17 (att det skulle hjälpa mot senilitet)

Här vill jag att jag poängtera att enligt de källor jag haft, med reservation för att det är min minnesbild men jag kan säkert gräva fram källorna vid behov, så spelar det faktiskt inte någon roll vad du sysselsätter din hjärna med så länge det aktiverar den. Alltså med andra ord, det ska inte spela någon roll om det är samma gamla sudoko, samma gamla korsord eller samma gamla schacköppning. Det ska tydligen hjälpa mot senilitet ändå. Vad som däremot förvärrar detta tillstånd är "passiv" aktivitet som t.ex TV-tittande. Naturligtvis med brasklappen att allt beror på hur det görs. Detta påpekades också i G_arvids inlägg nr 25. Och G_arvid, speciellt glädjande var att du tog upp min gamla käpphäst, remin. Där har ju Magnus Carlsen blivit en fanbärare och ledstjärna i mitt tycke. Men för att avrunda just detta inlägg: Det spelar alltså mindre roll att det är en välbekant syssla som du redan behärskar, det innebär i alla fall att du aktiverar hjärnan på ett positivt sätt, kanske ska man se på det på samma sätt som du tränar din kondition, där det faktiskt inte spelar någon roll vilken bana eller hur du löper, det viktiga är att du faktiskt löper.

G_arvid
Medlem
#37 Skrivet: 10 Dec 2013 21:45

Citerar: LNO1, #36:
Alltså med andra ord, det ska inte spela någon roll om det är samma gamla sudoko, samma gamla korsord eller samma gamla schacköppning. Det ska tydligen hjälpa mot senilitet ändå.

Ja, det låter ju bra om det är så. Det verkar väl inte orimligt heller, ungefär som att man inte behöver träna hårt flera gånger i veckan för hälsans skull, utan att t ex en timmes promenad om dagen är fullt tillräckligt.
Vad jag har filosoferat över är att när man spelar schack så har man till en del användning för det som man vet och har lärt sig genom erfarenhet t ex betydelsen av en tornlinje, bondestrukturer och skillnaden mellan en bra och en dålig springare. Den andra delen handlar om kreativitet, kampvilja och varianträkning.
Jag läste en gång att kännetecknet för att en schackspelare börjar bli gammal är att han/hon börjar spela systemöppningar. T ex kungsindiskt i förhand eller londonsystemet, där det inte kommer så mycket teorinyheter utan där ställningsförståelse är det viktiga. Och så spelar man sina vanliga ställningar och utnyttjar att man kan dem bäst och undviker förvecklingar och äventyrligheter. Och när partiet är slut kanske man inte reflekterar så mycket över varför det gick som det gick.
Svårt att tänka sig att ett sådant spel, även om det är tillräckligt för att hålla demensen på avstånd, aktiverar hjärnan i samma grad som om man vågar ta risker och ibland kan se en förlust som priset man får betala för att lära sig något nytt.

Koncentrationsförmåga och skydd mot senilitet har vi alltså konstaterar är nyttoeffekter av schackspelande. Jag skulle till det vilja lägga träning i beslutsfattande. Likheten med verkliga livet är dels att det finns nackdelar och fördelar med varje beslut och att man måste väga dessa mot varandra. Samt att det alltid finns ett bästa drag, eller bästa beslut - oavsett hur läget än är.

LNO1
Medlem
#38 Skrivet: 11 Dec 2013 00:26 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #37:
Svårt att tänka sig att ett sådant spel, även om det är tillräckligt för att hålla demensen på avstånd, aktiverar hjärnan i samma grad som om man vågar ta risker och ibland kan se en förlust som priset man får betala för att lära sig något nytt.

Kanske är det ungefär som skillnaden mellan löpträning och en stilla promenad. Om du håller igång rejält kanske din mentala kapacitet inte sjunker i någon högre grad. Tänk på Kortnoj, han slutade väl aldrig egentligen att spela på vinst och visst höll han hög kapacitet ända till dess de oundvikliga kroppsliga bekymren kom? Jag föredrar därför att försöka utveckla mitt schack så gott det går, även om jag nu nått 50+.

LNO1
Medlem
#39 Skrivet: 16 Dec 2013 18:33 - Redigerad av: LNO1

Tråden heter ju uppsving för schack så det kan ju passa bra med följande lilla redogörelse för vad som hände vår nystartade schackklubb när vi bestämde oss för att anordna en snabbschackturnering i helgen. Vi ville göra tävlingen lockande för många så stor lokal ordnades, startavgiften var låg, och den garanterade prissumman var hög. Tävlingen annonserades i god tid.

När vårt distriktsförbund blev medvetna om detta bad de oss även att göra denna tävling till ett DM i snabbschack eftersom de inte hade något DM i kalendern,och det var ju inga problem tyckte vi. Vi hade väl en from förhoppning om att tävlingen skulle ge ett visst överskott så att vi skulle få lite pengar till de digitala ur som vi måste ha nästa år.

Sportsligt och arrangörsmässigt var det en stor framgång och det var mycket god stämning mellan spelarna. Maten som var mycket god beställdes för en ringa penning och serverades på plats när lunchpausen började. Jultomten bjöd på praliner. Mackor, te, kaffe och dricka hade anskaffats. Om jag jämför med de andra snabbschackturneringar jag varit på var de yttre förutsättningarna hur goda som helst.

Nu undrar ni naturligtvis hur många som kom? 12 st. Det garanterade förstapriset var på 1500 :- , så det blev minus 300:- där. En generös klubbmedlem donerade därför 100:- till ett rankingpris. "Pokalfan" (som jag numera kallar den) till distriktsmästaren kostade 300:- och de överblivna lussebullarna var inte direkt gratis de heller. Ur kaffekassan fick vi ta pengar för att komma upp till den garanterade prissumman.

Är det nu någon förlust för distriktet att vår lilla klubb bestämt sig för att lägga ner alla planer på en weekendturnering med långpartier och att det inte blir någon mer Luciaturnering för oss? Ja de får de väl avgöra själva, men jag tycker att detta lilla inlägg borde tjäna som en väckarklocka för landets alla schackspelare. Bara för att det är en liten klubb som anordnar en tävling behöver inte arrangemanget vara sämre än när en större klubb arrangerar. Vi hade unika förutsättningar här att skapa något bra för schacket i regionen men tyvärr så var spelarna i distriktet inte med på noterna. Två tävlingar mindre i distriktet.

Hur blir det nu med de digitala uren kanske någon undrar? Ja har vi inte råd med dem får vi väl hoppa av allsvenskan. Kanske inte någon större förlust det heller för förbundet. Jag ber om ursäkt för den något bittra och ironiska tonen i detta inlägg och ber er att ha överseende med detta.

WannabeCM
Medlem
#40 Skrivet: 16 Dec 2013 19:22 - Redigerad av: WannabeCM

gäller det sista luciaturneringen i Fagersta?
Väldigt tråkigt låter det som i vilket fall. Hade gärna spelat om jag hade kunnat.

LNO1
Medlem
#41 Skrivet: 16 Dec 2013 19:48

Citerar: WannabeCM, #40:
gäller det sista luciaturneringen i Fagersta?

Ja och som det ser ut nu i alla fall så blev det just den sista.

LNO1
Medlem
#42 Skrivet: 16 Dec 2013 20:43

Jag ska kanske tillägga att av de deltagare som inte kom från klubben så var det endast de tre tappra Riddarhytte-spelarna som kom från vårt distrikt. Resten kom från Dalarnas distrikt.

mattias
Medlem
#43 Skrivet: 16 Dec 2013 21:52

Om ni bestämmer er för att köra nästa år så kanske det kommer femton pers? Året efter kanske det blir 25? Men det är rätt naivt att tro att det ska funka klockrent och bli en succé första året.
Var var ni någonstans när jag körde en turnering för några år sedan i Norberg?

LNO1
Medlem
#44 Skrivet: 16 Dec 2013 22:09 - Redigerad av: LNO1

Citerar: mattias, #43:
Om ni bestämmer er för att köra nästa år så kanske det kommer femton pers? Året efter kanske det blir 25? Men det är rätt naivt att tro att det ska funka klockrent och bli en succé första året.
Var var ni någonstans när jag körde en turnering för några år sedan i Norberg?

Det ligger onekligen något i det du säger, men mitt syfte med mitt "gnälliga" inlägg är att skapa debatt om detta fenomen, att småklubbars turneringar ofta inte blir så välbesökta, och jag anser att ansvaret för detta ligger på oss schackspelare själva. Var vi fagerstaspelare var för några år sedan? Ja då fanns ju inte klubben. Personligen hade jag inte en aning om att det har gått någon schackturnering i Norberg, men hade jag bara vetat hade jag nog banne mig åkt dit och spelat.
Vi gjorde reklam på för turneringen på Västerås Open, men trots detta dök det inte upp en enda spelare från Västerås som ju är den största orten i distriktet. Sen kan man ju tycka att det är lite märkligt att ett DM röner så liten uppmärksamhet. Naturligtvis riktar sig inte mitt inlägg mot någon personligen , utan jag vill bara ha igång en diskussion om detta. Allt med hopp om att vi ska kunna börja tala om ett verkligt uppsving för schacket.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!