Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Regler
Författare Meddelande
Malvan
Medlem
#1 Skrivet: 11 Nov 2013 11:19

SVERIGES SCHACKFÖRBUNDS TÄVLINGSBESTÄMMELSER
Antagna vid styrelsemöte den 19 februari 2012. Reglerna gäller från och med 2012-03-09 om inte annat anges särskilt.

Sid. 10 längst ner:

RATINGGRUNDANDE PARTIER
Endast partier ingående i tävlingar är ratinggrundande. Inga "vänskapspartier" får således rankas. Alla spelade partier i en ratinggrundande turnering skall rankas, förutsatt att betänketiden är den korrekta, se nedan.
För att ett parti ska vara ratinggrundande måste minsta betänketid räknat på 60 drag vara: - minst 120 minuter per spelare om någon spelare har minst 2200 i rating. - minst 90 minuter per spelare om någon spelare har minst 1600 i rating. - om alla spelare har under 1600 i rating måste varje spelare ha minst 60 minuter.

Källa: http://www.schack.se/pdf/TB120309.pdf (läst 2013-02-13)

DrBeep
Medlem
#2 Skrivet: 11 Nov 2013 11:23

ja, och...?

Malvan
Medlem
#3 Skrivet: 11 Nov 2013 11:25 - Redigerad av: Malvan

#2: Bra att veta lixom

DrBeep
Medlem
#4 Skrivet: 11 Nov 2013 11:32

det bör man veta, ja!

G_arvid
Medlem
#5 Skrivet: 11 Nov 2013 13:45

Men vad betyder "räknat på 60 drag". Betyder det att det måste finnas en stipulerad dragserie och att betänketider typ "hela partiet på två timmar" inte ska ratingberäknas?

HSK_Andreas
Moderator
#6 Skrivet: 11 Nov 2013 14:00

"Räknat på 60 drag" används för att se om partier med tilläggstid ska rankingföras eller inte.

T.ex om man ska rankingföra partier som spelas med betänketiden 45 minuter 0 30 sekunder/drag. På 60 drag innebär det att man fått 75 minuter vardera, dvs partiet skall bara rankingberäknas om båda spelarna har under 1600 i ranking.

2 timmar för hela partiet ger ganska exakt 120 minuter för 60 drag (eller 70 eller 30 eller vad man vill), dvs skall rankingföras för alla.

Kleimark
#7 Skrivet: 11 Nov 2013 14:10

Jag tycker att det är fel att det är olika regler för olika rankingtal. Så var det inte tidigare.

HSK_Andreas
Moderator
#8 Skrivet: 11 Nov 2013 14:43

Jag tycker det är helt rätt tänkt.

Många spelare får kanske inte så många chanser att spela upp sitt rankingtal om de inte platsar i klubbens serielag. På lägre nivåer så är min erfarenhet ändå att partierna oftast tar slut fortare, så varför inte ge lägre rankade spelare en chans att snabbt få ihop ett mer korrekt rankingtal?

G_arvid
Medlem
#9 Skrivet: 11 Nov 2013 15:11

Beror på vad man ska använda ratingtalet till. Om det är till för uppmuntran och för att nybörjare ska känna att man gör framgång kan jag förstå motivet. Men om syftet är korrekt uttagning och placering till lag och turneringar så blir det inte rätt när reglerna varit olika för olika spelare. Hur stor betydelse detta har vet jag inte. Jag minns att det här diskuterats tidigare i en annan tråd.

WannabeCM
Medlem
#10 Skrivet: 11 Nov 2013 15:39 - Redigerad av: WannabeCM

jag beräknade ranking på mina entimmerspartier i skol-sm fram tills jag hade 1500 eller nåt sånt. Huruvida det var fel då vet jag inte, men det var det många som gjorde.
Det var de med marginal längsta partierna jag spelade på den tiden. Jag förstår idén till viss del måste jag säga.

Att det ska finnas ytterligare en gräns vid 2200 ser jag dock ingen som helst anledning till. Det lämpar sig väldigt dåligt för t ex KM som normalt spelas på vardagskvällar efter jobb/skola (=riskerar att bli sent). Om jag skulle spela i en KM-grupp så skulle de behöva höja tiden till 120 min/60 drag/spelare för att jag och de andra skulle få möjlighet att räkna ranking (förutsatt att de andra hade <2200).

60 min+30s/drag från drag ett tycker jag borde räcka oavsett ranking.

LuleErik
Medlem
#11 Skrivet: 11 Nov 2013 15:52

Betänketiden 90min+ bonus30sek/drag för hela partiet.
Det är en så bra tid. Alla som har digitalklockor borde använda den.

HSK_Andreas
Moderator
#12 Skrivet: 11 Nov 2013 16:18

Vi kör just nu 45 min + 30 sekunder i KM. Lite kort blir det, men vi slipper alltför sena kvällar. Vi har tidigare kört 75 min + 30 sekunder också, vilket fungerat bra. Det blev bara runt midnatt vid något enstaka tillfälle.

Egentligen kan jag tycka att det är helt ok att räkna ranking för halva startfältet i KM, om man vill, men det godkänns inte av reglerna. Säg att man har ett KM där några är relativt lågrankade och några högrankade. Det kan ju faktiskt vara så att de lågrankade lär sig mer av partierna än de högrankade i turneringen. De lågrankade kanske egentligen borde ha ett högre rankingtal om de fick spela mer?

Alternativt så ska väl rankingföraren kunna höja en enskild spelares ranking rejält om spelaren gjort enorma framsteg, men inte hunnit spela tillräckligt många rankinggrundande partier. Det är ju inte helt kul för motståndarna heller att möta någon med samma rankingtal som egentligen borde ha 300 poäng högre.

WannabeCM
Medlem
#13 Skrivet: 11 Nov 2013 16:19

#11, jag håller med. men för t ex KM eller andra tillfällen då det är "ont om tid" så tycker jag 60min+30s inkrement kan användas och borde få rankingberäknas.

Kleimark
#14 Skrivet: 11 Nov 2013 16:21

I våra turneringar får alla välja om de vill räkna ranking eller inte. Inte godkänt enligt reglerna, men det gör att det blir fler deltagare bland de högre rankade tror jag.

DrBeep
Medlem
#15 Skrivet: 11 Nov 2013 16:25

Det blir väl så att när LASK försvinner och allting blir ELO så kommer det med automatik att bli så att om tävlingen är anmäld så räknas ranking, annars inte.

Kleimark
#16 Skrivet: 11 Nov 2013 16:33

Vadå när? Frågan är snarare om.

DrBeep
Medlem
#17 Skrivet: 11 Nov 2013 16:47

ja, kanske. Men det verkar vara förbundets uttalade ambition. Åtminstone om man får tro Tapio Tikkanen

HSK_Andreas
Moderator
#18 Skrivet: 11 Nov 2013 16:56

Citerar: Kleimark, #14:
I våra turneringar får alla välja om de vill räkna ranking eller inte. Inte godkänt enligt reglerna, men det gör att det blir fler deltagare bland de högre rankade tror jag.

Jag tror också att det kan spela roll för deltagarantalet. Alternativt kan de starkare spelarna prova lite nya idéer i forma av nya öppningar, eller välja att gå in i en lite oklar variant istället för den trygga: Partierna kan nog bli roligare, med större chanser till skrällar, men det är väl bara positivt?

lillpysen
Medlem
#19 Skrivet: 11 Nov 2013 18:52

(På skriv om öppningar. En liten schackfråga. Hur många olika möjligheter har vit att göra sitt första drag?)

Första pris: Äran!

Kleimark
#20 Skrivet: 11 Nov 2013 18:58

Svar:20

lillpysen
Medlem
#21 Skrivet: 11 Nov 2013 20:08

Rätt. (Inte så svår)

G_arvid
Medlem
#22 Skrivet: 11 Nov 2013 20:08

Citerar: HSK_Andreas, #12:
Egentligen kan jag tycka att det är helt ok att räkna ranking för halva startfältet i KM, om man vill, men det godkänns inte av reglerna. Säg att man har ett KM där några är relativt lågrankade och några högrankade. Det kan ju faktiskt vara så att de lågrankade lär sig mer av partierna än de högrankade i turneringen. De lågrankade kanske egentligen borde ha ett högre rankingtal om de fick spela mer?

Jag är inte säker att jag förstår. Förmodligen är det de högrankade som helst vill spela orankat, eftersom de har mer ratingpoäng att förlora. Det gagnar väl knappast den unge lågrankade, men på frammarsch, spelaren att den högrankade vägrar att spela ratinggrundat. Eller ska den ene räkna rating och inte den andre? Låter också konstigt.

Om avsikten är att få en mer rättvist verktyg för laguttagning, handicap etc så blir ju detta urholkat om man, efter att uppnått en viss rating, ska få vägra att spela ratingpartier. Jag gillar inte brytpunkten vid 2200 heller och ser ingen poäng med att inte ha ett enhetligt system för alla spelare. Om en turnering ska vara orankad måste det gälla hela turneringen och vara bestämt vid anmälan.

HSK_Andreas
Moderator
#23 Skrivet: 11 Nov 2013 21:13

Citerar: G_arvid, #22:
Jag är inte säker att jag förstår. Förmodligen är det de högrankade som helst vill spela orankat, eftersom de har mer ratingpoäng att förlora. Det gagnar väl knappast den unge lågrankade, men på frammarsch, spelaren att den högrankade vägrar att spela ratinggrundat. Eller ska den ene räkna rating och inte den andre? Låter också konstigt.

Den högrankade kanske inte ställer upp i turneringen om hen kommer förlora rankingpoäng om hen inte vinner samtliga partier. Den situationen finns i många mindre klubbar. Kan man då få med en spelare på 2000+ i ranking så är det mycket vunnet för klubbens verksamhet och det kan vara väldigt lärorikt att spela mot en 2000+ spelare om man har 1600- i ranking. Om vi har följande tre olika alternativ i ett KM:
1. Vi väljer en tidskontroll så turneringen är rankinggrundande och de bästa spelarna avstår att spela med
2. Vi väljer en tidkontroll så att turneringen inte är rankinggrundande med resultat att man tar bort möjligheten att spela rankinggrundande överhuvudtaget för juniorer och mindre starka spelare som vill spela om rankingpoängen
3. Vi låter de som vill spela med ranking deklarera det innan turneringen start och de som inte vill spela med ranking deklarerar det innan turneringen startar och vi får med samtliga spelare till KM.

Isåfall väljer jag gärna variant 3.

Citerar: G_arvid, #22:
Om avsikten är att få en mer rättvist verktyg för laguttagning, handicap etc så blir ju detta urholkat om man, efter att uppnått en viss rating, ska få vägra att spela ratingpartier. Jag gillar inte brytpunkten vid 2200 heller och ser ingen poäng med att inte ha ett enhetligt system för alla spelare. Om en turnering ska vara orankad måste det gälla hela turneringen och vara bestämt vid anmälan.

Tanken är väl inte att man kan avstå i alla turneringar, utan i kanske KM så att man får så många deltagare som möjligt. De högre rankade spelarna spelar normalt sett många rankinggrundande partier ändå.

G_arvid
Medlem
#24 Skrivet: 11 Nov 2013 21:23

OK, men vad gäller alternativ 2 - måste man välja en annan tidskontroll. Kan man inte bara bestämma sig för att spela orankat, helt enkelt? Om man accepterar att en del spelare får spela orankat, varför kan man inte låta samtliga spela orankat i turneringen, oavsett betänketid?

HSK_Andreas
Moderator
#25 Skrivet: 11 Nov 2013 21:52

Citerar: G_arvid, #24:
OK, men vad gäller alternativ 2 - måste man välja en annan tidskontroll. Kan man inte bara bestämma sig för att spela orankat, helt enkelt? Om man accepterar att en del spelare får spela orankat, varför kan man inte låta samtliga spela orankat i turneringen, oavsett betänketid?

Nej, enligt reglerna måste ranking beräknas om man uppfyller kraven.
Det är just det att man kanske har ett gäng spelare med 1200-1500 i ranking som gärna vill spela ett Km med ranking och så har man några spelare 2000+ som av olika anledningar inte vill riskera sitt rankingtal i ett KM, samtidigt som det kan vara väldigt kul för en lågrankad att få möta en av de högre rankade i klubben, i ett parti med betänketid och inte bara i blixt.
Själv bryr jag mig väl inte så mycket över rankingen även om den är psykologiskt viktig ibland i lagmatcher, men många spelare vill inte riskera sitt rankingtal om de knappt kan vinna något.

Du måste logga in för att kunna posta!