Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Betänketiden i SM
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#61 Skrivet: 17 Jun 2013 21:22

Citerar: Fairlane, #89:
Vilket alltså inte stämmer.
Om en spelare har skrivit ner 27 drag och motståndaren skrivit ner 24 så måste de rekonstruera så att de får korrekta protokoll, även om båda såkalrt vet att tidskontrollen vid 40 drag inte klarats av.

Om partiet är färdigspelat behövs ingen rekonstruktion som sagt.

Endast om det ska ges ut bulletiner eller om det är speciella turneringar..men i de FLESTA inte..

Som "vissa" andra inte tycks förstå

Kleimark
#62 Skrivet: 17 Jun 2013 21:24

Läs gärna reglerna.

Kleimark
#63 Skrivet: 17 Jun 2013 21:33

§ 8: Protokollföring
8.1. Under spelets gång ska båda spelarna anteckna sina egna och motståndarens
drag, drag för drag, så tydligt och läsligt som möjligt i algebraisk notation (Appendix
C) på det protokollblad som föreskrivs för tävlingen. Det är förbjudet att skriva dragen i förväg,
såvida inte spelaren begär remi enligt §9.2 eller 9.3 eller om han gör ett förseglingsdrag enligt
'Vägledning när ett parti behöver avbrytas' Punkt 1.a. En spelare får svara på motståndarens drag
innan han protokollför det, om han så önskar. Han måste protokollföra sitt senaste drag innan han
gör ett nytt. Ett remierbjudande måste noteras på protokollet av båda spelarna. (Se C13).
Om en spelare är oförmögen att föra protokoll, kan en assistent, som måste vara godtagbar för
domaren, utses av spelaren för att notera dragen. Inställningen på hans klocka ska anpassas av
domaren på ett skäligt sätt.
8.2. Protokollet ska vid varje tidpunkt vara synligt för domaren.
8.3. Protokollen är turneringsarrangörens egendom.
8.4. Om en spelare har mindre än fem minuter kvar på sin klocka i något skede under en period och
inte får extratid på 30 sekunder eller mera tillagd för varje drag, är han under återstoden av perioden
inte tvungen att uppfylla kraven i § 8.1. Omedelbart efter det att en kläpp har fallit, måste spelaren
uppdatera sitt protokoll helt och fullt innan han utför ett drag på brädet.
8.5. a) Om ingen av spelarna behöver föra protokoll enligt § 8.4, bör domaren eller
en assistent försöka vara närvarande och föra protokoll. I detta fall ska domaren stoppa
klockorna omedelbart efter det att en kläpp har fallit. Sedan ska båda spelarna
komplettera sina protokoll med hjälp av domarens eller motståndarens protokoll.
b) Om det endast är en av spelarna som inte behöver föra protokoll enligt § 8.4
måste han fullständigt komplettera sitt protokoll så snart som en kläpp har fallit.
Under förutsättning att spelaren är vid draget, får han använda motståndarens
protokoll. Spelaren är inte tillåten att göra ett drag förrän han har kompletterat sitt
eget protokoll och återlämnat motståndarens.
c) Om inget komplett protokoll föreligger, måste spelarna rekonstruera partiet
på ett annat schackbräde under kontroll av domaren eller en assistent som, innan
rekonstruktionen äger rum, först ska anteckna den aktuella ställningen i partiet,
klockställningen och antalet utförda drag i den mån sådana uppgifter är tillgängliga.
8.6. Om protokollen inte kan kompletteras så att det framgår att en spelare har
överskridit den tilldelade tiden, ska nästa drag som spelas anses vara det första
i den följande dragserien, såvida det inte är uppenbart att fler drag har utförts.
8.7 Vid partiets slut ska båda spelarna underteckna båda protokollen med angivande
av resultatet i partiet. Detta resultat skall gälla, även om det är inkorrekt, såvida inte
domaren bestämmer annorlunda.

sture_lindberg
Medlem
#64 Skrivet: 17 Jun 2013 21:34

Ja det är det jag gjort..Kan dom sen länge.

Men vi kommer inte längre nu. Då inte alla har läst reglerna riktigt.

Fairlane
Medlem
#65 Skrivet: 17 Jun 2013 21:36

Sture läs gärna mitt inlägg #38 så kanske det klarnar.

Vill inte arrangören ha protokollet så struntar många i att komplettera protokollet, men ska regelboken följas så skall det göras. Tråden handlar dessutom om SM och där ska protokollen absolut kompletteras.

Kleimark
#66 Skrivet: 17 Jun 2013 21:36 - Redigerad av: Kleimark

Nej. I nuläget är det ganska ensamt på din kant.

Fairlane
Medlem
#67 Skrivet: 17 Jun 2013 21:41

Citerar: sture_lindberg, #64:

Ja det är det jag gjort..Kan dom sen länge.

Men vi kommer inte längre nu. Då inte alla har läst reglerna riktigt.

Helt riktigt. Alla har inte läst reglerna riktigt, dvs du har tydligen missat §8.5c till exempel.

I övrigt tror jag du är den enda domare jag känner till som är så nonchalant och hänvisar till att de har läst reglerna och kan dem sedan länge. Övriga domare dubbelkollar gärna i regelboken. Fast det finns en skillnad till. Vi övriga har massviss med erfarenhet att döma...

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 17 Jun 2013 21:45

Citerar: Fairlane, #38:
Jo du vinner på tid, men arrangören vill ha ett komplett protokoll för bulletinen så protokollet skall kompletteras efter bästa förmåga. I allsvenskan och i lag-DM är det normalt ingen som efterfrågar protokollet om man inte spelar elitserien eller superettan i allsvenskan. I SM skall ett så korrekt protokoll som möjligt lämnas in.

Jo det är ju det jag skriver.
Att det bara är när bulletiner ska göras och i större sammanhang men annars inte.

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 17 Jun 2013 21:48 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fairlane, #67:
Övriga domare dubbelkollar gärna i regelboken.

Jag förstår nu att ni behöver göra detta.

Alla blir lyckliga på sin "tro"..

Jag avslutar härmed mina inlägg i denna tråd då det inte leder vidare.
Go kväll

Kleimark
#70 Skrivet: 17 Jun 2013 21:56

Frågan är dock hur länge din frånvaro varar.

Fairlane
Medlem
#71 Skrivet: 17 Jun 2013 22:17 - Redigerad av: Fairlane

Citerar: sture_lindberg, #68:

Jo det är ju det jag skriver.
Att det bara är när bulletiner ska göras och i större sammanhang men annars inte.

Ja, du skriver det i inlägg #61
I inläggen innan, #30, #34, #36, #39, #42, #49, #58

Dvs du har skrivit om saken i 7 inlägg utan att påpeka att du avser andra turneringar än den som tråden handlar om. I praktiken har du rätt att spelar du i division 2 eller 3 i allsvenskan så kommer ingen kräva att ni kompletterar protokollet, men det är egentligen en brott mot reglerna.

Jag förstår nu att ni behöver göra detta.

Varför inte utnyttja möjligheten som finns? Alternativt kan man ju leva i sin bubbla och tro att man är ofelbar...

Alla blir lyckliga på sin "tro"..

Här är vi helt överens. Vissa tror att de alltid har rätt. Överbevisar man dem med fakta så spelar det ingen roll för enligt deras tro har de alltid rätt.

Barbossa
Medlem
#72 Skrivet: 18 Jun 2013 06:21

Låter ju helt sjukt att Sture skulle vara domare. Det hela blir ju komiskt när man läser inläggen i denna tråd.

WannabeCM
Medlem
#73 Skrivet: 18 Jun 2013 08:00

#71-72, håller med om allt ni skriver.

Slutet av tråden har en del underhållningsvärde. Det presenteras sakliga argument och fakta, som istället för att bemötas med motargument sablas ned med ineffektiva och subjektiva insinuationer om att de med meningsskiljaktigheter är dåligt pålästa.
Trots att det de facto är de som har rätt.

Inom juridiken återvänder man ofta, för att inte säga alltid, till lagboken. Givetvis även efter examination. Är samtliga jurister glömska, som inte kan lagar och förordningar "sedan länge"?

Barbossa
Medlem
#74 Skrivet: 18 Jun 2013 14:50

Sture säger; "Så behöver man inte göra" , Kleimark citerar reglerna där det står ;"Så måste man göra" Sture svarar;"Där ser ni, jag hade rätt". Om domarna i de tävlingar jag deltar i vore lika okunniga och nonchalanta skulle jag bojkotta tävlingarna i fråga.

gubbengrå
Medlem
#75 Skrivet: 19 Jun 2013 12:27

I trådens första inlägg fanns en undran över hur man skulle bete sig med de nya digitalklockorna. Efter en lång och snårig diskussion visar det sig att frågeställarens eventuella farhågor var ogrundade.

Lite tråkigt är det dock att man genom detta tjafsande skapar intrycket att de här nya digitalklockarna verkligen är något krångligt. Störst ansvar för denna förvrängningseffekt har sture_lindberg, som tydligen inte anser sig vara förpliktigad att följa de enklaste etikettsregler för diskussion.

I själva verket tror jag att de nya klockorna kommer att förenkla protokollföringen för oss. Och framför allt kommer slutspelskonsten att premieras. Partierna kommer inte lika ofta att avgöras av halsbrytande bortsättningar i tidsnöden,

Malvan
Medlem
#76 Skrivet: 19 Jun 2013 12:45

Hur har betänketiden i SM varit genom åren?

G_arvid
Medlem
#77 Skrivet: 19 Jun 2013 13:30

Citerar: gubbengrå, #75:
I själva verket tror jag att de nya klockorna kommer att förenkla protokollföringen för oss. Och framför allt kommer slutspelskonsten att premieras. Partierna kommer inte lika ofta att avgöras av halsbrytande bortsättningar i tidsnöden,

Jag tror också att det kommer att bli väsentligt färre tidsnödskubbningar av det hysteriska slaget. Slutspelet kommer väl också att få större betydelse, men man ska kanske inte övervärdera det - att spela bra schack när man bara har en halv minut på sig för varje drag är inte så lätt.

Enda egentliga nackdelen jag ser med klockorna är faktiskt just att partierna i princip kan hålla på hur länge som helst. Även om väsentligt längre partier inte är så sannolika så blir det mera osäkert att planera och det kan finnas en ökad risk för att sådana praktiska saker som att den ene spelaren måste hinna med tåget påverkar resultatet.

uct2
Medlem
#78 Skrivet: 19 Jun 2013 14:25

Citerar: Malvan, #76:
Hur har betänketiden i SM varit genom åren?

När jag spelade SM i slutet av 70- och början av 80-talet var betänketiden 50 drag på 2,5 h, därefter 20/h i klass 2 och 3, och 40 drag på 2,5 h, därefter 16/h i klass 1 och uppåt. Efter fem timmars spel var det avbrott.

Det känns väldigt avlägset med så mycket betänketid som 40/2,5, men det var det gängse i internationella turneringar också. Den nya betänketiden verkar nog betydligt roligare, tycker jag.

Barbossa
Medlem
#79 Skrivet: 19 Jun 2013 15:32

Jag kan med 99% säkerhet säga att klockorna fungerar som så att innan svart trycker igång klockan (via en rund eller fyrkantig knapp i mitten) så skall kläppen vara övertryckt så att vits tid kommer börja gå. Hur enkelt som helst

DrBeep
Medlem
#80 Skrivet: 19 Jun 2013 15:33

Citerar: Barbossa, #74:
Sture säger; "Så behöver man inte göra" , Kleimark citerar reglerna där det står ;"Så måste man göra" Sture svarar;"Där ser ni, jag hade rätt". Om domarna i de tävlingar jag deltar i vore lika okunniga och nonchalanta skulle jag bojkotta tävlingarna i fråga.

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel. /Bertrand Russell

gubbengrå
Medlem
#81 Skrivet: 19 Jun 2013 20:52

Citerar: G_arvid, #77:
men man ska kanske inte övervärdera det - att spela bra schack när man bara har en halv minut på sig för varje drag är inte så lätt.

Nej det skall man nog inte. Det kommer fortfarande att löna sig att hushålla med tiden. Och folk kommer fortfarande att att duka under i tidsnöd.

Men det blir inte lika brutalt som i det gamla systemet, när hela den omsorgsfulla planläggning man hade med sig, plötsligt är borta med vinden och allt handlar om grova missar.
Citerar: G_arvid, #77:
Även om väsentligt längre partier inte är så sannolika så blir det mera osäkert att planera och det kan finnas en ökad risk för att sådana praktiska saker som att den ene spelaren måste hinna med tåget påverkar resultatet.

Det är möjligt att sådana problem kan uppstå. I den lilla erfarenhet av den nya betänketiden som jag har, har jag dock inte stött på något sådant, Men jag har märkt en viss förbättring angående slutspelen.

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!