Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lite deltagande.......
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
Barbossa
Medlem
#31 Skrivet: 29 Maj 2013 14:58

Jag känner vanligtvis att jag brukar ha en tydlig uppfattning inom alla områden på vad som behöver göras. Men jag vet faktiskt inte hur man skall komma till bukt med deltagarsiffrorna. Det känns som om deltagandet kommer sjunka i några år till innan det kanske vänder, det finns ingen quick fix direkt. Det vore synd om schacket i framtiden endast spelas via Internet, inte samma sak tycker jag.

TesseS
Medlem
#32 Skrivet: 29 Maj 2013 16:17

Jag som bara har spelat schack här skulle aldrig få för mig att gå ner till en schacklokal. Med tanke på hur tonen är i forum o s v så känns det inte aktuellt. Sen kanske inte det representerar hur det är i schacklokalerna men likaväl skulle jag aldrig gå dit och undersöka saken på grund av det.

G_arvid
Medlem
#33 Skrivet: 29 Maj 2013 16:29

Citerar: TesseS, #32:
Jag som bara har spelat schack här skulle aldrig få för mig att gå ner till en schacklokal. Med tanke på hur tonen är i forum o s v så känns det inte aktuellt. Sen kanske inte det representerar hur det är i schacklokalerna men likaväl skulle jag aldrig gå dit och undersöka saken på grund av det.

Jag vet ju inte hur det är på alla schackklubbar, men kan nästan garantera till 100% att du blir bra bemött i en s a s fysisk schackklubb. Synd att du inte vill ge det ett försök.

sture_lindberg
Medlem
#34 Skrivet: 29 Maj 2013 17:13 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: G_arvid, #33:
Jag vet ju inte hur det är på alla schackklubbar, men kan nästan garantera till 100% att du blir bra bemött i en s a s fysisk schackklubb. Synd att du inte vill ge det ett försök.

Håller helt med dej Arvid,

Jag har spelat för Rockaden,Avesta,Horndal och nu Kristallen..Alltså både stora och små klubbar,
Och i samtliga dessa klubbar har det varit en mycket bra sammanhållning.Och att nya spelare har varit välkomna..Och "tonen " har alltid varit mycket trevlig .
.Speciellt mot nya spelare

I nätschack är du ju mer eller mindre anonym.
Att jämföra liveschack med nätschack låter sej således bara inte göras ..
I alla fall inte när det gäller trivsel och sammanhållning.

DrBeep
Medlem
#35 Skrivet: 29 Maj 2013 21:53

Dessutom 'måste' man ju spela närschack om man vill tävla.

Hansenx5
Medlem
#36 Skrivet: 29 Maj 2013 22:01

Citerar: TesseS, #32:
Med tanke på hur tonen är i forum o s v så känns det inte aktuellt.

Stof til eftertanke...

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 29 Maj 2013 23:04

Citerar: Hansenx5, #36:
Stof til eftertanke...

Mitt inlägg #34 visar dock på en enorm skillnad.

Hansenx5
Medlem
#38 Skrivet: 29 Maj 2013 23:16

Citerar: sture_lindberg, #37:
Mitt inlägg #34 visar dock på en enorm skillnad.

Holder også helt med Arvid og dig. Tænkte nu mere på tonen der kan herske her på forumet.

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 29 Maj 2013 23:18

Där håller jag med dej.

Barbossa
Medlem
#40 Skrivet: 30 Maj 2013 15:40

Här i forumet så är det väl i princip inte mer än 1 person från en klubb som skriver, den stora massan kommenterar ju ingenting utan spelar hellre schack.

Hierro
Medlem
#41 Skrivet: 31 Maj 2013 00:05

Nåja, visst håller Sture från Kristallen igång, men fler inlägg - många av vikt och värde - dyker upp då och då. Men Tesse har i stort sett rätt. Tonen i forumet är tyvärr ofta rå, och långt ifrån hjärtlig. Visst är det i allmänhet bättre i fysiska klubbar, men även där kan de som står sist på rankinglistan bli trackade för att vara "sopor" etc.

Kleimark
#42 Skrivet: 31 Maj 2013 00:23 - Redigerad av: Kleimark

Är det därför Mragel Vrillestad står sist på LASK lista måhända.

Hierro
Medlem
#43 Skrivet: 31 Maj 2013 01:18

Kan tänkas. Men en gång var jag med i en klubb där Oskar Grön var lägst rankad. Det var inte lätt för honom.

Hierro
Medlem
#44 Skrivet: 31 Maj 2013 01:29

Ett ganska besvärande faktum med rankingtal är att en del spelare förväxlar det med IQ.

Barbossa
Medlem
#45 Skrivet: 31 Maj 2013 01:36

Det ger väl iofs en indikation. Jag kan satsa pengar på att topp 10 i världen har högre IQ än topp 10 på sO.

Barbossa
Medlem
#46 Skrivet: 31 Maj 2013 01:39 - Redigerad av: Barbossa

En paradox är ju att endast svaga schackspelare (eller de som ej kan spela schack) tror att hög spelstyrka är liktydigt med hög IQ, vilket i sin tur innebär att dessa inte var så smarta i sitt resonemang.

Hierro
Medlem
#47 Skrivet: 31 Maj 2013 01:44

Citerar: Barbossa, #45:
Jag kan satsa pengar på att topp 10 i världen har högre IQ än topp 10 på sO.

Lycka till! Jag är inte lika säker på den saken.

G_arvid
Medlem
#48 Skrivet: 31 Maj 2013 06:40 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Hierro, #41:
Visst är det i allmänhet bättre i fysiska klubbar, men även där kan de som står sist på rankinglistan bli trackade för att vara "sopor" etc.

I vilken grupp av människor ska man befinna sig för att inte riskera att bli pikad för olika saker? Som junior kände jag en jämnårig spelare som brukade prata om "sopor", men sedan har jag inte hört det. Därmed kan jag ju inte säga att det inte förekommer men jag tror inte det är vanligt. Jag hade också en annan bekant på den tiden. Han tränade brottning men åkte på rygg i stort sett i varje match. Han hade det betydligt jobbigare med gliringar...

WannabeCM
Medlem
#49 Skrivet: 31 Maj 2013 08:24

Citerar: Hierro, #47:
Jag kan satsa pengar på att topp 10 i världen har högre IQ än topp 10 på sO.

Lycka till! Jag är inte lika säker på den saken.

Jag är tämligen säker på att Barbossa's påstående stämmer och skulle gladeligen ta 1.02 i odds på det. Dock är det ganska ointressant eftersom det inte kommer finnas någon möjlighet att kontrollera.

G_arvid
Medlem
#50 Skrivet: 31 Maj 2013 08:26

Det ger väl iofs en indikation. Jag kan satsa pengar på att topp 10 i världen har högre IQ än topp 10 på sO.

Personer med hög IQ är duktiga på att lösa vissa typer av problem, personer med hög rating har varit duktiga på att lösa andra typer av problem. Jag förstår inte vad dessa siffror har för betydelse. För mig är det viktiga vad man uträttar och inte vad man får för resultat när det gäller problemlösning. Det finns egenskaper som är mycket viktigare och som inte kommer fram vare sig vid intelligenstest eller placering på ratinglistan. Klokhet, empati, ansvarstagande och gott omdöme hör till det jag efterlyser mycket mer än ett bra testresultat.

Kleimark
#51 Skrivet: 31 Maj 2013 08:40

Det finns en hel del i världseliten som har lägre IQ än genomsnittet.

Svedjeholmen
Medlem
#52 Skrivet: 31 Maj 2013 12:27

Citerar: Barbossa, #31:
Jag känner vanligtvis att jag brukar ha en tydlig uppfattning inom alla områden på vad som behöver göras. Men jag vet faktiskt inte hur man skall komma till bukt med deltagarsiffrorna. Det känns som om deltagandet kommer sjunka i några år till innan det kanske vänder, det finns ingen quick fix direkt. Det vore synd om schacket i framtiden endast spelas via Internet, inte samma sak tycker jag.

Jag tycker det är kanon att spela på nätet och det finns många fördelar, tex kan man spela när man vill och har tid och man kan spela många partier samtidig. Ser inget nöje i att sitta i en lokal och spela ett parti i taget...roligare att ta en golfrunda!

G_arvid
Medlem
#53 Skrivet: 31 Maj 2013 13:23

Citerar: Svedjeholmen, #52:
Jag tycker det är kanon att spela på nätet och det finns många fördelar, tex kan man spela när man vill och har tid och man kan spela många partier samtidig. Ser inget nöje i att sitta i en lokal och spela ett parti i taget...roligare att ta en golfrunda!

Otvivelaktigt finns de fördelar du nämner med internetspelet, men det borde egentligen inte vara någon konkurrent till närschacket . Att spela närschack med klocka och en motståndare som är fysiskt närvarande är något helt annat än det vi sysslar med här, och som många gånger är rent trams.
Jag blev exempelvis för en tid sedan utmanad av en ny spelare som var anonym men hunnit spela till sig ett ratingtal på över 3000. Efter 5-10 spelade drag i våra partier tröttnade spelaren och slutade svara, varpå jag plötsligt begåvats med c:a 60 ratingpoäng! Liknande saker händer inte i närschacket.
En annan skillnad är ju, som bekant, att man kan sitta i anonymitet vid sin dator och skriva saker som man inte vågar säga till en person som man möter öga mot öga.

Fairlane
Medlem
#54 Skrivet: 31 Maj 2013 14:36

För att inte tala om möjligheten att ta en fika och prata lite strunt med sina schackvänner i lokalen.

G_arvid
Medlem
#55 Skrivet: 31 Maj 2013 15:07

Citerar: Fairlane, #54:
För att inte tala om möjligheten att ta en fika och prata lite strunt med sina schackvänner i lokalen.

Absolut, och att spela blixt och samtidigt käftas godmodigt går inte heller så bra över nätet.

Kleimark
#56 Skrivet: 31 Maj 2013 16:04

Det går att lösa med hjälp av Adobe Connect eller liknande.

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 31 Maj 2013 16:47 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Barbossa, #40:
Här i forumet så är det väl i princip inte mer än 1 person från en klubb som skriver,

Syftar du på dej själv ?''

Och vad IQ har med schack att göra kan jag inte alls förstå..

Hansenx5
Medlem
#58 Skrivet: 31 Maj 2013 17:21

Citerar: sture_lindberg, #57:

Så er vi to...

KidCurry
Medlem
#59 Skrivet: 31 Maj 2013 19:13

Det finns tydligen forskning om det. Resultaten verkar visa att skicklighet i schack inte kopplar till intelligens i andra områden. Saxat ur Pedagogiska Magasinet, senaste numret:

"Att lära sig analysera varför en bil inte fungerar innebär inte att man blir bättre på att analysera ett experiment i kemi, eller en text av Shakespeare. Förmågor ses i stället som knutna till en domän, det vill säga en särskild praktik eller ett ämne. Domänerna är ibland stora som naturvetenskapligt tänkande och ibland små som förmågan att spela schack. Teorin har bekräftats empiriskt i till exempel studier av schackspelande barn där deras höga minnesförmåga i spelet inte spillde över i andra sammanhang."

G_arvid
Medlem
#60 Skrivet: 31 Maj 2013 19:39

Citerar: Hansenx5, #58:

Så er vi to...

Tre! I synnerhet vad det har att göra med vikande deltagande i närschacktävlingar...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!