Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lite deltagande.......
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
HSK_Lelle
Medlem
#1 Skrivet: 27 Maj 2013 20:49

Rockadenblixten 26 maj. Spelplats Hägerstens medborgarhus. Sveriges störta schackklubb. Det kom hela 10 deltagare...........Vad beror detta på?

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 27 Maj 2013 20:51

Dåligt annonserande ? Sen var det också Elitloppet på Solvalla.

HSK_Lelle
Medlem
#3 Skrivet: 27 Maj 2013 20:53

Schackspelare har dåligt med pengar brukar ni ta upp. Va fa....gör de på solvalla då?!
Nä det beror inte på det......Någon annan vettig att svara på denna kluriga fråga?

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 27 Maj 2013 21:02

Vad tror du själv det berodde på då ?

HSK_Lelle
Medlem
#5 Skrivet: 27 Maj 2013 21:13

Men Sture jag skriver till er. Jag tar upp detta för att lyssna. Hade jag svar så hade jag väl inte tagit upp det som en fråga. Eller hur?

Fairlane
Medlem
#6 Skrivet: 27 Maj 2013 21:25

Min gissning är att många hellre spelar på internet idag.
För 15 år sedan spelades mängder med seniortävlingar i Stockholm i både snabbschack och blixt. Idag har den ena tävlingen efter den andra lagt ner.
Tore Weidlands minnesturnering i Märsta lockade gärna 50 deltagare, likaså en GP-tävling i Nynäshamn. Nu orkar folk inte ens ta sig till klubblokalen som ligger några km bort...
Själv har jag 25 km till klubblokalen och kommer så ofta det går. Jag har spelat Rockadenblixten flera gånger (med bra resultat:upp, spelade oftast i Märsta och ett antal gånger i Nynäshamn.
Hela dagen försvinner för 7 stycken 15-minuterspartier. Många väljer att hellre spela 20 blixtpartier på nätet. Synd. Turnering efter turnering har lagts ner. Jag saknar möjligheten att spela, även om jag inte har tid attspela lika mycket som för 15 år sen.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 27 Maj 2013 21:48 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: HSK_Lelle, #5:
Men Sture jag skriver till er. Jag tar upp detta för att lyssna. Hade jag svar så hade jag väl inte tagit upp det som en fråga. Eller hur?

Jag gav ju svar . (möjliga skäl ) Men du tyckte inte mina svar dög..Därför jag undrade.

Man ställer väll inte frågor om man anser de andras svar inte duger ?

I så fall får du ju räkna med att jag är nyfiken på vad du själv tycker är bättre svar....

Kleimark
#8 Skrivet: 27 Maj 2013 21:56

Citerar: HSK_Lelle, #3:
Schackspelare har dåligt med pengar brukar ni ta upp. Va fa....gör de på solvalla då?!

Vinner litet grann!

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 27 Maj 2013 22:05

Jo jag fick in DD,Den gav 95 gånger

Svedjeholmen
Medlem
#10 Skrivet: 27 Maj 2013 22:08

Ett par lakan på Nahar och det hade räckt till massor med startavgifter

Malvan
Medlem
#11 Skrivet: 27 Maj 2013 22:42

Citerar: Fairlane, #6:

Det tror jag med.

Kleimark
#12 Skrivet: 27 Maj 2013 22:44

Åtminstone Internet.

WannabeCM
Medlem
#13 Skrivet: 28 Maj 2013 02:04 - Redigerad av: WannabeCM

Citerar: Kleimark, #12:
Åtminstone Internet.

Var det där en rättning till versal? Det är direkt fel att rätta "internet".
Det är mer än vedertaget, och anledningen att det skrevs med versal förr i tiden är att det ansågs vara ett egennamn, vilket det inte längre anses vara.

G_arvid
Medlem
#14 Skrivet: 28 Maj 2013 09:55

Citerar: Fairlane, #6:

Det gäller inte bara schacket och schackklubbar. De flesta ideella föreningar jag känner till kämpar i motvind med hög medelålder och svårigheter att finna de som vill arbeta ideellt. Det där med att träffas fysiskt och göra något tillsammans är inte populärt just nu.

tafasto1
Medlem
#15 Skrivet: 28 Maj 2013 10:21

vi hade snabbschack i helgen på Åland med 40 deltagare men hälften var nog från Finland

Kleimark
#16 Skrivet: 28 Maj 2013 10:44

Citerar: WannabeCM, #13:
Var det där en rättning till versal?

Ett internet = ett lokalt nätverk vilket som helst

Internet = det största internet som finns (WAN)

WannabeCM
Medlem
#17 Skrivet: 28 Maj 2013 10:57

Det finns många källor som talar för det jag påstod..t ex språkrådet.

"Från början uppfattades internet entydigt som ett namn på ett visst datornät bland andra globala datornät, och skrevs därför med stor bokstav. Numera uppfattas dock knappast internet som ett egennamn, snarare som ett generiskt ord för ett kommunikationsnät liknande telenätet. Därför är det bäst att skriva internet med liten bokstav."

Kleimark
#18 Skrivet: 28 Maj 2013 11:02

Det finns genom din definition ingen distinktion mellan ett lokalt nätverk (internet ) och det internet som alla datorer är ihopkopplade till (Internet ).

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 28 Maj 2013 12:23

Vad nu detta har med lite deltagande att göra.
Hur ordet internet ska ha versal eller inte begriper jag bara inte...

WannabeCM
Medlem
#20 Skrivet: 28 Maj 2013 13:21

som alla datorer är ihopkopplade till? Det finns mängder med datorer som inte är anslutna till något nätverk öht. Och min definition? Jag har inte skrivit någon egen definition. Det är ok att skriva internet istället för "Internet".

Sant, det har ingenting att göra med dåligt deltagande. Off-topic slutar här för för min del.

Kleimark
#21 Skrivet: 28 Maj 2013 13:55

Citerar: WannabeCM, #20:
Det är ok att skriva internet istället för "Internet".

Ja, om man vill bli missförstådd.

DrBeep
Medlem
#22 Skrivet: 28 Maj 2013 14:19

Ett lokalt närverk brukar normalt kallas intranät, kanske för att skilja det från internet (sic!)

G_arvid
Medlem
#23 Skrivet: 28 Maj 2013 15:00

Citerar: HSK_Lelle, #1:
Vad beror detta på?

Måhända folk är för upptagna med att diskutera om ord ska stavas med stor eller liten begynnelsebokstav?

Cederblad73
Medlem
#24 Skrivet: 28 Maj 2013 15:40

26 maj är mors dag. Kanske alla var hos sina mödrar och firade dessa?

DrBeep
Medlem
#25 Skrivet: 28 Maj 2013 17:48

Och alla juniorer, som kanske firade sina mammor, hade dessutom spelat schack hela dagen innan. Och dessutom är blixttävlingar inte så attraktiva. Jag lovar att det kommer att vara avsevärt mer deltagande vid Rockaden Open första helgen i augusti, trots att det är mitt i sommaren och bara två veckor efter SM.

prettybb
Medlem
#26 Skrivet: 28 Maj 2013 18:22

Jag ska vinna den

prettybb
Medlem
#27 Skrivet: 28 Maj 2013 18:23

DrBeep
Medlem
#28 Skrivet: 28 Maj 2013 18:39

Då måste du nog vinna över mig!

DrBeep
Medlem
#29 Skrivet: 28 Maj 2013 18:40

jag minns SM förra året så jag har revansch att kräva!

prettybb
Medlem
#30 Skrivet: 28 Maj 2013 19:15

Du får ta o vinna i rockaden Open.nu e ja rutinerad.har snart spelat 1 år.så se upp:

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!