Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / schackets filosofi/geometriska språket etc (sandbox)
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
Barbossa
Medlem
#91 Skrivet: 22 Maj 2013 15:15

Den 22a september förra året så skrev Onni Aikio följande på schacksnack i tråden som handlade om Sven-Gunnar Samuelssons avstängning från salongerna efter oegentligheterna inom förbundet; "om jag har uppfattat rätt avstängningen av min kamrat SG handlar inte om pengar ... egentligen ... utan något helt annat ! Vad ? Jag vet att SG har gjort reklam under Schack-4:n ... delat ut flygblad till skolorna där han uppfattar schacket som ett språk ! Kan det vara detta som är orsaken till att Sth:s styrelse ville straffa SG, vilket är samma som att ta lagen i egna händer ... Styrelseprotokolll berättar om att klubban fördes av Tuve Lindeberg sista ordf. för Haninge SS som "straffade mig" också när jag föreslog att vi skulle kallat Schack för ett geometriskt språk !
Jag är rädd för att Stockholms SF hotas av samma öde som Haninge SS ... nedläggning ... så det skulle inte varit fel att vara nöjd med 100 000 kr. och tysta ner hela affären ... tillåta domstolar ta hand det hela ... inte ta lagen i egna händer."

Allt går att koppla till det geometriska språket schack tydligen. Om jag får dåligt på en skoluppgift så måste det nog bero på att min lärare inte accepterar att schack är ett geometriskt språk.

hanvet
Medlem
#92 Skrivet: 22 Maj 2013 17:35 - Redigerad av: hanvet

Citerar: Barbossa, #91:
Allt går att koppla till det geometriska språket schack tydligen. Om jag får dåligt på en skoluppgift så måste det nog bero på att min lärare inte accepterar att schack är ett geometriskt språk.

Jag tackar för alla svar och förslag ni ger till Mig. Min uppfattning är att jag är " vetenskapsmannens dröm " ... nämligen jag är ensam med det geometriska språket, vilket är samma som att jag är ensam i hela världen med sådant som ingen annan vet !
Hur många sådana människor har det funnits i historien ?

Kleimark
#93 Skrivet: 22 Maj 2013 17:41

I så fall var det ju väldigt dumt av dig att avslöja detta!

sture_lindberg
Medlem
#94 Skrivet: 22 Maj 2013 17:44

Sen undrar jag ju lite Hanvet.
Ser att du inte spelar/spelat ett enda parti här på SO.
Är ditt syfte att vara med här på SO endast för att tala om din "tro" eller kommer du också att spela schackpartier här ?

WannabeCM
Medlem
#95 Skrivet: 22 Maj 2013 17:51

Citerar: hanvet, #92:
Min uppfattning är att jag är " vetenskapsmannens dröm " ... nämligen jag är ensam med det geometriska språket, vilket är samma som att jag är ensam i hela världen med sådant som ingen annan vet !

Det här får mig att dra på smilbanden en aning. Tidigare har du ju sagt att du INTE har något med denna, i mina ögon, högst tvivelaktiga teori - för att uttrycka mig milt. Istället har du skrivit att du bara har återgett vad andra redan har sagt/skrivit/upptäckt.

Hur ska du ha det? Istället för argument så presenteras kontradiktioner och annat påhitt som absolut fakta på löpande band. Påminner lite om vissa andra diskussioner här.

Citerar: hanvet, #92:
Hur många sådana människor har det funnits i historien ?

Som har en teori som är så luddigt formulerad och intetsägande att i princip vad som helst passar in? Det har säkert funnits ett litet gäng till, men de hävdar förmodligen/förhoppningsvis inte att det är lösningen på alla krig.

Spännande. Fortsättning följer. Förmodar jag.

Barbossa
Medlem
#96 Skrivet: 22 Maj 2013 22:24

Onni, du gör din teori en stor otjänst när du drar allt till överdrift

g2-g4
Medlem
#97 Skrivet: 23 Maj 2013 08:59 - Redigerad av: g2-g4

Efter många års sökande har jag äntligen funnit den sanna och enda vägen till min och allas lycka. All split mellan människorna kommer att försvinna bara man följer den enda och sanna vägen utstakad av av Grob och hans profet Basman.
Om alla schackpartier inleds med g2-g4 så kommer all misshälligheter i ett nafs att försvinna och vi alla må leva i endräkt, om sedan svart svarar med g7-g5 så kan alla schackpartier tas som remi och vi behöver inte längre sysselsätta oss med detta krigsspel. Som en följd av detta kommer all split inom mänskligheten att försvinna omedelbart och fred kommer att råda på jorden.
Jag har tillskrivit Fide, FN och Sveriges regering i denna fråga men icke fått
något svar, av detta förstår ja att alla dessa instanser ingår i en världsomfattande
konspiration att hålla oss alla borta från den enda och sanna vägen.

Dock får man vara försiktig med schackspelets makt, det finns en mörk sida så träffande beskrivet i i von Gooms gambit av Victor Contostki, där dragens utförande gör människor galna, dör eller förvandlas till saltstoder.

Ära vare Grob och hans profet!

vpaavola
Medlem
#98 Skrivet: 23 Maj 2013 09:25 - Redigerad av: vpaavola

Äntligen kommer sanningen fram. Vi kan övervinna konspirationen om vi håller ihop. Tillsammans är vi starka.
Kan du möjligen starta ett politiskt parti? G2-G4. Då skulle även jag, inbiten finne, efter över fyrtio år i Sverige, fortfarand finsk medborgare, bli svensk och rösta.

hanvet
Medlem
#99 Skrivet: 23 Maj 2013 09:33

Citerar: WannabeCM, #95:
Spännande. Fortsättning följer. Förmodar jag.

... det tror jag inte ! Schackakademien och Sveriges SF kommer inte att bryr sig om vad som händer, tystnaden kommer att fortsätta ytterligare 10 år till ! Det gör inte heller Kasparov=konferensen som kommer att handla enbart om politik. Att acceptera revolution i schack- och vetenskapliga tänkandet får vänta på !

Citerar: Barbossa, #96:
Onni, du gör din teori en stor otjänst när du drar allt till överdrift

... än så länge har vi bara försökt hitta svar på ... komma överens om symboler: Geometri, språk, dubbelriktad information och livets lagar ! Vi har inte tagit upp ... har inte haft utrymme ... till själva schacket än. Överdrift? Nej tack ! Detta geometriska språk ... är bara en liten öppning till det som finns bakom "avslöjanden" ! Hur skall ni får slut på dessa kravaller i dag som kan leda till inbördeskrig i Sverige ?
Nu kommer kunskaper om revolutionen i schacktänkandet= Krig och krigspel sker bara i fantasin... att bli viktig kunskap i framtiden ... inte minst i riksdagen ! Polisen försöker ju redan nu att hitta på dessa personer, föreningar som kan använda sin fantasi ! Nu är det schackets filosofi, det som vi har diskuterad här som kan testas ! Håller denna teorin ? Räkningen för skadegörelse är redan nu ... ofattbar !

Caissa
Medlem
#100 Skrivet: 23 Maj 2013 09:48

Vadan denna debatt, svaret är ju 42!

Cederblad73
Medlem
#101 Skrivet: 23 Maj 2013 09:53

Liftarens Guide!

stukad
Medlem
#102 Skrivet: 23 Maj 2013 10:56

lås tråden tack

g2-g4
Medlem
#103 Skrivet: 23 Maj 2013 11:01

Det är ju just det som vi gör , fullständig gallimatias besvaras ju med samma mynt, är du
också en rättshaverist?

Kleimark
#104 Skrivet: 23 Maj 2013 11:44

Rättshaverist, ett ord som endast säger någonting om den som använder det.

danGlokta
Medlem
#105 Skrivet: 23 Maj 2013 11:51

Citerar: Caissa, #100:
Vadan denna debatt, svaret är ju 42!

Måhända, men frågan var fel ställd

Dock bör inmundigas några Intergalactic Gargleblasters för att stå ut med Onnis inlägg. Vi har snart inbördeskrig i fantasien här i landet för att vi inte tror på ett geometriskt språk. Ja jösses ...

Lås tråden så inte trollet kan matas mer.

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 23 Maj 2013 12:39

Citerar: g2-g4, #97:
Om alla schackpartier inleds med g2-g4 så kommer all misshälligheter i ett nafs att försvinna och vi alla må leva i endräkt, om sedan svart svarar med g7-g5 så kan alla schackpartier tas som remi och vi behöver inte längre sysselsätta oss med detta krigsspel.

Fasen,jag ska pröva detta på Snabbschack-KM i kväll , Och sen när samtliga partier har slutat remi . så går vi ut och tar en öl..Halleluja

Cederblad73
Medlem
#107 Skrivet: 23 Maj 2013 12:43

A Linguistic Geometry of the Chess Model

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour ce=web&cd=1&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fcitesee rx.ist.psu.edu%2Fviewdoc%2Fdownload%3Fdoi%3D10.1.1 .93.8073%26rep%3Drep1%26type%3Dpdf&ei=I_KdUde8GsGJ 4ATFt4GICA&usg=AFQjCNEeRabSfSlzH1B8k-tRZ-xuGnUMqw& sig2=fy64bzu-3Nix-FbeClhqQg&bvm=bv.46865395,d.bGE

(PDF-fil)

g2-g4
Medlem
#108 Skrivet: 23 Maj 2013 13:12

Citerar: sture_lindberg, #106:
Fasen,jag ska pröva detta

Bra, titta på min statistik om Du vill vinna , men blottt icke bidra till världsfreden.
Tyvärr har den icke givit någon fred enär mina motståndare icke har svarat med g7-g5

sture_lindberg
Medlem
#109 Skrivet: 23 Maj 2013 13:16 - Redigerad av: sture_lindberg

Vinna?? Nä det vågar man väl inte spela på..Hur går det då med världsfreden ?

g2-g4
Medlem
#110 Skrivet: 23 Maj 2013 13:55

För övrigt så misstror jag svaret 42, et ganska alldagligt tal, måhända har
programmet misstagit sig (insekt på svenska) jag tror mer på 41 eller 43.
De är ju primtalstvillingar.

g2-g4
Medlem
#111 Skrivet: 23 Maj 2013 14:13

hur får vi ut trollet i solen, de brukar ju spricka då....

Kleimark
#112 Skrivet: 23 Maj 2013 14:31

Jaha, du tror på tomtar och troll!

g2-g4
Medlem
#113 Skrivet: 23 Maj 2013 14:47

Citerar: Kleimark, #112:
Jaha, du tror på tomtar och troll!

Är begreppet eufemism möjligen bekant, de ord jag skulle vilja använda passar
väl inte här!

Caissa
Medlem
#114 Skrivet: 23 Maj 2013 15:10 - Redigerad av: Caissa

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves

Caissa
Medlem
#115 Skrivet: 23 Maj 2013 18:40

Citerar: Cederblad73, #107:
Linguistic Geometry of the Chess Model

Citerar: Cederblad73, #107:
A Linguistic Geometry of the Chess Model

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour ce=web&cd=1&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fcitesee rx.ist.psu.edu%2Fviewdoc%2Fdownload%3Fdoi%3D10.1.1 .93.8073%26rep%3Drep1%26type%3Dpdf&ei=I_KdUde8GsGJ 4ATFt4GICA&usg=AFQjCNEeRabSfSlzH1B8k-tRZ-xuGnUMqw& sig2=fy64bzu-3Nix-FbeClhqQg&bvm=bv.46865395,d.bGE

Mycket upplysande(?) men hur blir jag/världen bättre av detta?

hanvet
Medlem
#116 Skrivet: 23 Maj 2013 23:06

Citerar: Kleimark, #93:
I så fall var det ju väldigt dumt av dig att avslöja detta!

Jag vet att det är väldigt dumt gjort, men när man läser inläggen, då får man den uppfattning att det inte finns någon annan som känner till det geometriska språket. Inte ens professorer i VoF gjorde det, utan jag fick varning att om jag inte slutar sprida lögner på Internet kommer jag att åtalas i civildomstol ! Det måste stämma eftersom jag inte har träffat någon annan som har pratat, eller nämnt detta världens största språk.

sture_lindberg
Medlem
#117 Skrivet: 24 Maj 2013 00:05

Citerar: hanvet, #116:
Det måste stämma eftersom jag inte har träffat någon annan som har pratat, eller nämnt detta världens största språk.

kan ju bero på helt andra orsaker till att dom inte gjort det.......

Inga-Namn
Medlem
#118 Skrivet: 24 Maj 2013 00:50

Ursäkta mig men lägg ner detta nu, låter inte sunt eller friskt från något håll. Varför mata hanvet med material med era svar...sluta ifrågasätt honom, från min synpunkt sätt är detta inte friskt....

Jag skrattar av stolen när jag läser om dessa sk *geometriska språk*. Har dock spelat schack runt om i världen på mina resor. Skulle jag nämna detta skulle jag bli inlåst på psyket direkt....
Vill undvika det.....
Tack

hanvet
Medlem
#119 Skrivet: 24 Maj 2013 03:47

Citerar: Inga-Namn, #118:
Jag skrattar av stolen när jag läser om dessa sk *geometriska språk*. Har dock spelat schack runt om i världen på mina resor. Skulle jag nämna detta skulle jag bli inlåst på psyket direkt....
Vill undvika det.....
Tack

Gör du det samma då du pratar med döva, som använder teckenspråk =precis, mest på samma figurer som i schacket vad deras "kommunikations- vetenskapens eget språk" grundar sig på ? Det gör inte jag eller dessa handikappade personer !

Cederblad73
Medlem
#120 Skrivet: 24 Maj 2013 08:52

Det kan finnas vissa teckenspråkstecken som med lite fantasi kan liknas vid schackpjäser, men det är en tillfällighet, inget man kan basera en teori på.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.