Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / schackets filosofi/geometriska språket etc (sandbox)
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#61 Skrivet: 20 Maj 2013 15:27

Citerar: hanvet, #90:
Det blir svårt utan motståndare. De som ville avstänga mig vädjade även till mina motståndare. " Säg att han inte är välkommen" till denna lokal !

Finns väl andra klubbar att gå med i ..

Barbossa
Medlem
#62 Skrivet: 20 Maj 2013 15:28

Jag tycker att detta är sorligt. Jag skulle gissa på att Onni enbart skriver om detta så att han kan hänvisa till ett högre antal google-träffar i nästa forum där han presenterar det geometriska språket, schack.

WannabeCM
Medlem
#63 Skrivet: 20 Maj 2013 16:18

Angående avstängning så kanske det kan ha samband med "sabotage", eller vad man ska kalla det, av instruktionsmaterial till schackfyror. Det är dock spekulation från min sida, och jag blir gärna rättad om det inte stämmer.

Saxat från en annan schacksida där detta nämns:

"Jag vil inte alls bidra till icke-diskussonen om schack är ett språk,men det är ju fredagskväll... när jag var inom Salongerna här om kvällen, upptäckte jag till min förvåning att någon hade fiklat med förbundets nya version av de fina små Schackfyranfolderna. Inni några av folderna var det klistrat och limmat ett fyrkantet pappersurklipp, med en kludret kopierad ritning och text, "schack är ett geometrisk språk.." Ett konstigt sätt att lite -ska vi kalla det okonvensjonelt-marknadsföra sin tes?!"

danGlokta
Medlem
#64 Skrivet: 20 Maj 2013 16:34

Citerar: hanvet, #57:
eftersom jag har bara berättat om vad andra har sagt och gjort och vad som har hänt i världen.

Problemet är bara att du gör det på ett sätt som inte stämmer överens med det som du påstår har hänt när man kontrollerar dina källor.

Citerar: hanvet, #60:
De som ville avstänga mig vädjade även till mina motståndare. " Säg att han inte är välkommen" till denna lokal !

Vilket leder till att i vart fall övertecknad inte tror ett dyft på den här versionen heller.
Det är tragiskt om det faktsikt för en gångs skulle är med sanningen överensstämmande.

uct2
Medlem
#65 Skrivet: 20 Maj 2013 18:15 - Redigerad av: uct2

Citerar: hanvet, #57:
... det tror jag inte, eftersom jag har bara berättat om vad andra har sagt och gjort och vad som har hänt i världen.

Men det gör du ju inte, Onni; det finns ingen förutom du som hävdar att schack är ett geometriskt språk, och att det dessutom är en revolution i schackvärlden.

Om du endast hänvisar till en 20 år gammal DN-artikel, en schackfolder för barn, och två artiklar om geometri i skolorna som inte alls nämner schack, så har du inga egentliga källor utöver dina egna funderingar. Varför inte erkänna detta istället för att försöka skylla på andra?

hanvet
Medlem
#66 Skrivet: 20 Maj 2013 18:35 - Redigerad av: hanvet

Citerar: WannabeCM, #63:
"Jag vil inte alls bidra till icke-diskussonen om schack är ett språk,men det är ju fredagskväll... när jag var inom Salongerna här om kvällen, upptäckte jag till min förvåning att någon hade fiklat med förbundets nya version av de fina små Schackfyranfolderna. Inni några av folderna var det klistrat och limmat ett fyrkantet pappersurklipp, med en kludret kopierad ritning och text, "schack är ett geometrisk språk.." Ett konstigt sätt att lite -ska vi kalla det okonvensjonelt-marknadsföra sin tes?!"

Schackfyranfolderna ( där Sveriges SF gjorde reklam för Dagens Nyheter, trots att DN hade lagt ner Schackspalten) vikblad som borde har varit i " soptunnan" för länge sedan ... låg fortfarande på bordet som var ägnat åt allmänhet ! De som gjorde polisanmälan och kopplade in kriminaltekniker för att hitta fingeravtryck ...för att veta vem som hade gjort detta, rört böcker och blad, visste inte att det var protest mot Dagens Nyheter ...efter utmaning "Protestera mot DN" av ordföranden Lennart Levin i Veteranerna ... inte mot Sveriges Schackförbund.
Det handlade om Schackfyranfolderna där Sv.SF gjorde reklam för DN, (fyrkant pappersklipp täckte över DN-information) trots att vi utmanades att sluta prenumerera DN. Dessa blad försvann sedan, vilket anmälaren inte visste ! Sveriges SF drog tillbaka dem och slängde tillbaka in i "soptunnan" genast efter denna protest ! Så allt var bara missförstånd, men vilken schackspelare erkänner sina misstag ?

Hierro
Medlem
#67 Skrivet: 20 Maj 2013 18:42

Citerar: hanvet, #66:
Så allt var bara missförstånd, men vilken schackspelare erkänner sina misstag ?

Var och en som vill öka sin spelstyrka.

Barbossa
Medlem
#68 Skrivet: 20 Maj 2013 23:41

Jag känner fortfarande inte att jag fått något som helst svar på mina fråga. Anta att världen erkänner schack som ett geometriskt språk, so what? Onni, kan du förklara hur vi förändrar vårt handlade som schackspelare (eller människor!?) med denna vetskap i praktiken?

hanvet
Medlem
#69 Skrivet: 21 Maj 2013 07:07 - Redigerad av: hanvet

Citerar: Barbossa, #68:
kan du förklara hur vi förändrar vårt handlade som schackspelare (eller människor!?) med denna vetskap i praktiken?

Hur ? Så att vi vet nu att krigspel och kriget finns bara i fantasin. Vi blir av med alla krig i världen. (Nobelpriset saknar värde) Denna slutsats kom Peter Englund, krigsforskare i Svenska Akademiens ständige sekreterare efter sitt besök i Afganistan. Artikeln " Förlåt var är kriget " i tidningen Moderna Tider juli-augusiti1988 !
Schack är bärare (Bärare är den största lagen i Universum= Npris 2006, t.ex. vi är varandras barn och den ena är bärare till den andra) för mycket mera än det är tillåtet att diskutera i dessa forum !
Det är synd om att det enda som intresserar massmedia i detta spel är: " Vem som vinner" ! Det finns ju massor med förlorare också ... vad skall vi göra med dem ? Så har det inte varit i historien, att tävla i schack är en ganska ny företeelse. Det första schackspel var ett sällskapsspel= ett spel för fyra personer vilket spelades (testades) under Rilton Cup på mellandagen (Grandelius+ en annan och Pia Cramling och Pontus Carlsson i LIndköping) Schackets filosofi omfattar precis allt vad som händer på jorden ! Geometriska språket är bara en putti, putti liten öppning till denna värld !
Spel för fyra är roligare därför att man kan ha mentor (pappa,mamma) bredvid sig, En lösning för tråkiga schacklektioner på skolan. När jag är på skolan så spelas detta spel , det hör till undervisningen ... alltid !

WannabeCM
Medlem
#70 Skrivet: 21 Maj 2013 07:32

Citerar: hanvet, #66:
Schackfyranfolderna ( där Sveriges SF gjorde reklam för Dagens Nyheter, trots att DN hade lagt ner Schackspalten) vikblad som borde har varit i " soptunnan" för länge sedan ... låg fortfarande på bordet som var ägnat åt allmänhet ! De som gjorde polisanmälan och kopplade in kriminaltekniker för att hitta fingeravtryck ...

Om det finns ens ett korn av sanning i detta, vilket jag inte tror det gör, så bör man kunna vara tämligen säker på att utrdeningen mot StSF's tidigare ordförande inte läggs ner.

Varför skulle polisen skicka kriminaltekniker för att hitta fingeravtryck för att någon klistrat små lappar inne i foldrar? Det låter i mina öron som ett enormt slöseri av resurser.

Citerar: hanvet, #69:
ur ? Så att vi vet nu att krigspel och kriget finns bara i fantasin. Vi blir av med alla krig i världen.

Trollar du eller är du seriös? Att någon (du) påstår att schack är ett geometriskt språk kommer alltså lösa/förhindra alla krig i världen? Tillåt mig tvivla.

Krig, hur hemskt det än är, har utkämpats sedan urminnes tider och kommer nog tyvärr göra det även framöver. Lösningen kommer definitivt inte vara "schacklig filosofi" eller att hela världen skulle acceptera schack som ett geometriskt språk.
Det är dessutom svårt att göra när "definitionen" är trubbig, luddig och låter som absolut rappakalja.

hanvet
Medlem
#71 Skrivet: 21 Maj 2013 10:50

Citerar: WannabeCM, #70:
Om det finns ens ett korn av sanning i detta, vilket jag inte tror det gör, så bör man kunna vara tämligen säker på att utrdeningen mot StSF's tidigare ordförande inte läggs ner.

Jag ber att du kollar källorna jag har angett tex. schacksnack.se Jag tycker att ärendet är utagerat då det har hamnat på bordet hos Schackakademien ! Det lönar inte sig att skylla på hela tiden någon annan., och misstänka ! Du har väl Internet du också så gör likadant som jag måste göra hela tiden. Jag kan inte lita på ... inte ens professorer i Vof att de har uppfattat informationen rätt.

hanvet
Medlem
#72 Skrivet: 21 Maj 2013 11:18 - Redigerad av: hanvet

Citerar: WannabeCM, #70:
Trollar du eller är du seriös? Att någon (du) påstår att schack är ett geometriskt språk kommer alltså lösa/förhindra alla krig i världen? Tillåt mig tvivla.

Läs hela meningen ... annars är du utanför hela tiden ! Du har problem: Du vet inte vad språk är för något ... om geometri som är grunden även till matematik ... tvivlar jag inte på ! Seriös ? Den som har varit med i två krig i verkligheten och fått ta emot äran till Nobelsfredspris ...har erfarenhet= samma som Englund kom på " Kriget=krigspel finns bara i fantasin" ! Schack spelas inte heller på brädet,brädet är inte alls nödvändigt. Det arabiska (första) " blind-schack" hade bara vita rutor t.ex. ! Du kan själv avgöra om man är seriös ! Du kan åka till fronten och försöka hitta på kriget. Vi har inte kunnat göra det ... i verkligheten.

Fairlane
Medlem
#73 Skrivet: 21 Maj 2013 12:19

Citerar: hanvet, #71:
Jag tycker att ärendet är utagerat då det har hamnat på bordet hos Schackakademien !

Jag tror du missuppfattat vad Schackakademin är för något. Det är en grupp människor som arbetar för att generera mer pengar till Svenskt schack. Anledningen till att de inte svarar på dina frågor om geometriskt språk är helt enkelt att det inte är deras arbetsområde.
Du har väl Internet du också så gör likadant som jag måste göra hela tiden.
Först och främst måste man lära sig att vara skeptiskt till det man finner på Internet, liksom på andra ställen. Sen måste man försöka förstå hur Internet fungerar för att kunna dra några slutsatser. Detsamma gäller google.
Om jag skapar 2 nya hemsidor:
På den första skriver jag om barnens skola och beskriver att det håller på med geometriska figurer i matematiken och att de ska välja vilket språk de vill läsa när de blir ändre.
På den andra skriver jag om att jag har läst om en teori att schack är ett geometriskt språk.
Med ditt sätt att använda google så kommer du tolka det som ytterligare två sidor hängivna till att schack är ett geometriskt språk. Något som jag alltså inte alls skrivit.
Jag kan inte lita på ... inte ens professorer i Vof att de har uppfattat informationen rätt.

VOF är en ideel organisation och inget facit på något sätt. De arbetar bland annat för att kontrollera om teorier är bevisbara eller inte. Teorin att schack är ett geometriskt språk är så luddigt formulerbar så det är omöjligt att verifiera någonting. Det fanns också en omröstning om din teori och resultatet känner du säkert till.

Fairlane
Medlem
#74 Skrivet: 21 Maj 2013 12:28

Citerar: hanvet, #72:
Läs hela meningen ... annars är du utanför hela tiden !

Hoppsan, här kastas det nog sten i glashus. I tråden om Polgar skrev jag: "Jag tror det lockar betydligt fler intresserade än diskussioner om ifall schack är ett krigsspel, ett geometriskt språk eller bara schack." och du klippte bort delen "eller bara schack" när du citerade och drog slutsatsen att man var tvungen att sluta med schackfyran om man inte trodde att schack var ett geometriskt språk, eftersom man inte fick kalla det krigsspel. Det är trams! Det uppenbara alternativet är ju att kalla schack för schack, något som jag är övertygad om att alla som lär ut spelet till barn gör. Jag undervisar i en skola och har undervisat i många tidigare. Jag har aldrig kalla schack för vare sig ett krigsspel eller ett geometriskt språk, utan bara för schack och det fungerar utmärkt.
Du har problem: Du vet inte vad språk är för något ... om [/qoute]
Jag vet. Med din definition kan vi även kalla poker, backgammon etc för ett språk.
[quote=hanvet, #72:]geometri som är grunden även till matematik ... tvivlar jag inte på !
Nu är du nog inne på en nyhet igen. För matematiker ser geometrin som en delmängd av matematiken, inte tvärtom.
Seriös ? Den som har varit med i två krig i verkligheten och fått ta emot äran till Nobelsfredspris ...har erfarenhet= samma som Englund kom på " Kriget=krigspel finns bara i fantasin" !
Om nu krig bara är fantasi, hur kan du varit med i två? Lever du i en fantasivärld?
Schack spelas inte heller på brädet,brädet är inte alls nödvändigt. Det arabiska (första) " blind-schack" hade bara vita rutor t.ex. ! Du kan själv avgöra om man är seriös !

Helt riktigt, man ska spela schack utan bräde och utan spelpjäser. Var är de geometriska figurerna då?

Barbossa
Medlem
#75 Skrivet: 21 Maj 2013 13:25

Jag har nu äntligen fått svar på min fråga. Jag tyder det som att om man accepterar schack som ett geometriskt språk så kommer vi kunna undvika alla kommande krig, och/eller så finns krig bara i fantasin. Jag tolkar det som att du menar att schack skall vara ett sällskapsspel där man uppskattar geometrin snarare än att vinna, och att du då syftar på att förändra mentaliteten hos krigsmakter så att de snarare skapar relationer sinsemellan än att kriga med varandra. Målet du vill uppnå arbetar man för inom freds- och paktunioner som t.ex. FN och EU och jag tror att de flesta i denna värld önskar en världsfred. Men att medlet för detta mål skulle vara att förändra synen på just schack är oerhört småsint. Vet ledarna för alla världens krigsmakter ens hur man spelar schack? Du kan ju börja där.

Barbossa
Medlem
#76 Skrivet: 21 Maj 2013 13:30

Det första steget blir ju då att inrätta schackmissionärer som skall lära alla världsledande att spela schack, sedan ska de övertyga dem om att det är ett geometriskt språk , och sedan komma till slutfasen där de lägger ned sina vapen, soldater och militär. Detta är vad jag kallar fantasi, vet inte ens om den existerar i den iofs.

danGlokta
Medlem
#77 Skrivet: 21 Maj 2013 13:41

Citerar: hanvet, #69:
Så att vi vet nu att krigspel och kriget finns bara i fantasin.

Skönt, allt är frid och fröjd i Syrien då? Det var bara en lång ond dröm alltihop?
Var lite orolig ett tag.

Eller - hemska tanke - funkar det bara om alla tror på samma tram ... samma språk?

Fast - jag hoppas att du dessvärre menar att schack som aktivitet kan associeras/fantiseras om som ett krigsspel/krig mellan två armeer. Så det var nog ingen dröm, det där med Syrien.

För övrigt känns hela den här tråden fullständigt meningslös och ett exempel på
"Don't argue with an [censur] he will only drag you down to his level, and beat you with experience."

jimpan
Moderator
#78 Skrivet: 21 Maj 2013 14:42

Igen : Hur förvirrad o dåligt underbyggd argumentationen en är i denna tråd tillåts inte personangrepp. Därför raderade jag sista raderna i senaste inlägget.

Barbossa
Medlem
#79 Skrivet: 21 Maj 2013 16:05

Kollar på tennis på tv, som också är ett geometriskt språk. Planen består av kvadrater och rektanglar, bollen är ett klot, raketena är geometriskt formade, spelarna är 3 dimensionella och rör sig i geometriska rörelser. Vidare så finns dubbelriktad informatiob där spelare A:s agerande styrs utifrån spelare B:s. De behöver inte heller prata med varandra. Varför försöker vi inte skapa världsfred genom tennisen istället för schacket? Det skulle ju göra ett myvket starkare genomslag i världen jämfört med schack.

uct2
Medlem
#80 Skrivet: 21 Maj 2013 17:40 - Redigerad av: uct2

Citerar: uct2, #65:
Citerar: hanvet, #57:... det tror jag inte, eftersom jag har bara berättat om vad andra har sagt och gjort och vad som har hänt i världen.
Men det gör du ju inte, Onni; det finns ingen förutom du som hävdar att schack är ett geometriskt språk, och att det dessutom är en revolution i schackvärlden.

Om du endast hänvisar till en 20 år gammal DN-artikel, en schackfolder för barn, och två artiklar om geometri i skolorna som inte alls nämner schack, så har du inga egentliga källor utöver dina egna funderingar. Varför inte erkänna detta istället för att försöka skylla på andra?

Onni, du har fortfarande inte svarat på detta.

hanvet
Medlem
#81 Skrivet: 22 Maj 2013 08:26

Citerar: Fairlane, #73:
Anledningen till att de inte svarar på dina frågor om geometriskt språk är helt enkelt att det inte är deras arbetsområde.

... vad är det för akademi ? Enligt ordlistan akademi är en skola. Vad för slags skola är Schackakdemi ?

Det är en grupp människor som arbetar för att generera mer pengar till Svenskt schack.

... då är den "ute och cyklar" ! Det som behövs just nu är erkännandet av revolution geometriska språket och mentalträning i schack ! Riksdagen kommer inte att ge godkännande till Schack-4 så länge det inte finns garantier att detta spel inte skapar " Spelberoende". Det finns så många tragiska exemplar att när vissa personer lär sig spela ... kan de aldrig sluta med det !
Schackakademien enligt Schussler (Svd) ligger bakom Schack-4:n. Med geometriska språk ... är dessa problem borta !

hanvet
Medlem
#82 Skrivet: 22 Maj 2013 08:51

Teorin att schack är ett geometriskt språk är så luddigt formulerbar så det är omöjligt att verifiera någonting. Det fanns också en omröstning om din teori och resultatet känner du säkert till.

" Luddigt formulerbar " ? Då får du berätta om det andra sättet att lära ut schack på skolorna ? Din teori ? Obs! Utan geometri !
Om du frågar ateister: Finns det Gud ... då svarar allihopa. Nej, trots att de inte kan förklara varifrån de kommer och vart de är på väg !

Citerar: Fairlane, #74:
Jag undervisar i en skola och har undervisat i många tidigare.

... och kunnat undvika att berätta om vad du gör ? Vilken trollkarl !

Nu är du nog inne på en nyhet igen. För matematiker ser geometrin som en delmängd av matematiken, inte tvärtom.

Revolution i det vetenskapliga tänkandet är alltid en nyhet ! För en vanlig schackspelare som tänker matematik är även avståndsmätning: Från 1- till 3 är det kortare än från 1 till 8. Geometri är jord och avståndsmätning !

hanvet
Medlem
#83 Skrivet: 22 Maj 2013 09:06

Om nu krig bara är fantasi, hur kan du varit med i två? Lever du i en fantasivärld?

...dessa två saker hänger inte ihop ! Du menar att om jag " slåss" hela tiden ... eller hur ? Det gör jag eftersom kampen är livets mening, är en av livets lagar och filosofin=mening bakom schack och andra idrotter. Då jag slutar kämpa är det samma som att den dubbelriktade informationen=reflexer (bannlystes av V-skap 1912) upphör ... då är också meningen borta !

Helt riktigt, man ska spela schack utan bräde och utan spelpjäser. Var är de geometriska figurerna då?

... dem kan du hitta i brochyren som Sveriges SF har delat ut till skolorna och schackklubbar, vilken nyhet=information ( jag i misstag lade på " fel bord", ångrar djupt mitt misstag) orsakade att jag inte längre är välkommen till någon schackklubb i Sverige !

hanvet
Medlem
#84 Skrivet: 22 Maj 2013 09:22

Citerar: Barbossa, #75:
Jag tyder det som att om man accepterar schack som ett geometriskt språk så kommer vi kunna undvika alla kommande krig, och/eller så finns krig bara i fantasin.

... helt rätt ! Nu är det fred på Gaza också, vart tog kriget vägen ? Det är bara att skriva under fredsavtalet ... så enkelt är det att bli av med kriget när man vet vad det är för något. Det är bara en mänsklig katastrof som Tsunami eller jordbävning, helt meningslös i dag när det gränserna mellan länder inte finns längre. Nu är det bara vissa religioner där man tror på att genom att terrorisera=offra människor skapar vi bättre värld.

Citerar: Barbossa, #75:
du menar att schack skall vara ett sällskapsspel där man uppskattar geometrin snarare än att vinna,

... lika mycket som dubbeln i tennis ! " Uppskattar geometrin" ? Förstår jag inte vad du menar !

Citerar: Barbossa, #79:
Varför försöker vi inte skapa världsfred genom tennisen istället för schacket? Det skulle ju göra ett myvket starkare genomslag i världen jämfört med schack.

... det gör vi ju ! Det saknas bara undersökningar. T.ex. Kroatiens öde avgordes på schackrädet vilken dess flagga berättar om, tennis går bra att berätta om vem som har makten (princessan och halva riket) spelar ingen roll vilken kamp det är ... bara man avstår från vapnen som dödar !

hanvet
Medlem
#85 Skrivet: 22 Maj 2013 09:34

Citerar: uct2, #80:

... när jag erkände en gång, under tävlingen vilka jag och schackakademien ordnade tillsammans ... fick jag stanna hemma, efter avslöjandet ! Det tog 10 år den gången ! Jag har lärt mig läxan ! "Egentliga källor" ? Det finns ju EU-projekt där tredimensionella figurer,vilka schackpjäser är ... nämns och Uppsala universitet gör undersökningar i Enköpings skolor SK-33 med EU-pengar, vad schack är för ett språk
Det finns en professor i matematik som påstår i informationbladet från Vetenskapsrådet att " Matematiska figurer fungerar som ett språk", vilket betyder att schackpjäser kan prata med varandra, så som dem gör i Magnus Carlsens hjärna och på bräde ! Det är en revolutionerande upptäckt av denna schackspelande professor i VA !

Fairlane
Medlem
#86 Skrivet: 22 Maj 2013 10:54

Citerar: hanvet, #82:
Då får du berätta om det andra sättet att lära ut schack på skolorna ? Din teori ? Obs! Utan geometri !

Utan geometri, eller utan geometriskt språk?
SJälvklart är linjer, diagonaler och schackpjäser exempel på geometriska figurer, men det är allt konkret i hela världen, så det är rätt ointressant.
Inte hör man en fotbollstränare använda ord som geometrisk etc utan det går utmärkt att spela fotboll ändå, trots att linjer, målställning, boll etc är exempel på geometriska figurer.

Jag undervisar i en skola och har undervisat i många tidigare.

... och kunnat undvika att berätta om vad du gör ? Vilken trollkarl !

Ok, ett exempel på hur det går till.
Jag kommer in i klassen med ett antal schackbräden och pjäser och säger så här:
"Hej, jag heter X och ska lära er att spela schack. Är det någon som har spelat schack innan? Ok, känner ni till schackpjäserna? Vilka schackpjäser finns det?"
Så hjälps vi åt att komma på alla schackpjäser,
"Bra barn! Nu ska vi se hur pjäserna får gå. V i börjar med kungen. Den får gå ett steg åt vilket håll den vill." Sen visar jag på brädet hur det går till. Sen ställer jag kungen på en ruta och pekar på lite olika rutor på brädet och frågar om kungen får gå dit. Därefter går vi igenom de andra pjäserna. Ibland hoppar jag över några pjäser, exempelvis springaren och säger att den tar vi nästa gång. Sen går barnen prova att spela medan jag går runt och svarar på frågor och ingriper om jag ser att någon flyttar en pjäs fel.

Hoppsan! Inte någonstans har jag nämnt "geometriskt språk" och barnen spelar redan schack! Är jag en trollkarl? Jag tror inte det. Jag tror de flesta lär ut schack på ett liknande sätt.

Hur lärde du dig spela schack och när? Var det innan den revolutionerande tanken om att schack var ett geometriskt språk? Hur var det isåfall möjligt att lära dig spela? Var det en trollkarl som lärde dig?

Revolution i det vetenskapliga tänkandet är alltid en nyhet ! För en vanlig schackspelare som tänker matematik är även avståndsmätning: Från 1- till 3 är det kortare än från 1 till 8. Geometri är jord och avståndsmätning !

Återigen, geometri är en delmängd av matematiken, inte tvärtom.

Fairlane
Medlem
#87 Skrivet: 22 Maj 2013 10:59

Citerar: hanvet, #85:
Det finns ju EU-projekt där tredimensionella figurer,vilka schackpjäser är ... nämns och Uppsala universitet gör undersökningar i Enköpings skolor SK-33 med EU-pengar, vad schack är för ett språk

Nu hittar jag inte projektet med SK-33 och Uppsala Universitet, men är du säker på att det verkligen är en undersökning av vad schack är för språk och inte hur schack påverkar inlärningsförmågan i andra skolämnen?

Var hamnar stenar i teorin om geometriskt språk? Stenar är ju som bekant geometriska figurer.

danGlokta
Medlem
#88 Skrivet: 22 Maj 2013 12:05

SK-33 var tidigt ute med schack i skolan som hjälpmedel för att förbättra koncentration mm. Har således ingenting direkt med matematik eller geometri att göra. Naturligtvis had man väl också tanken att få fler att intressera sig för klubben kan man tänka (!).

hanvet
Medlem
#89 Skrivet: 22 Maj 2013 14:15 - Redigerad av: hanvet

Citerar: Fairlane, #86:
Hur lärde du dig spela schack och när? Var det innan den revolutionerande tanken om att schack var ett geometriskt språk? Hur var det isåfall möjligt att lära dig spela? Var det en trollkarl som lärde dig?

Tack för svaret ! Så går det till på en schacklektion. Du hör till de gammaldagslärare- skola där man använder " Korvstoppningsmetod" = Läraren bara pratar och pratar och elverna lyssnar. De fick inte ställa en enda fråga ... i ditt exempel, men det det är tusen gånger roligare med lite frågor. Man borde kunna ställa en fråga i alla fall, i ditt fall fick de inte göra det. Om jag gör så då tar det inte många minuter innan jag upptäcker att jag prata för tomma väggar ! Du underskattar, eller inte känner till att det är kommunikation=språket i inlärningen och schacket som måste fungera annars blir det inget spel !

Jag lärde mig lagar vilka de första schackspelet grundades på ("Rört är fört", " Vi är dömda till att välja", "Kampen är livets mening", " Omvandling" och "Det är fantasin som har makten i schacket, och livet" ... av min syster, innan jag lärde mig att kommunicera med min bror ... över brädet som vi hade ritat på papper och pjäserna var bilder ritat på papperslappar. Det fanns inte schackspel att köpa under världskriget ! Så gick det till i min inlärning !

Fairlane
Medlem
#90 Skrivet: 22 Maj 2013 14:42

Citerar: hanvet, #89:
Tack för svaret ! Så går det till på en schacklektion. Du hör till de gammaldagslärare- skola där man använder " Korvstoppningsmetod" = Läraren bara pratar och pratar och elverna lyssnar. De fick inte ställa en enda fråga ... i ditt exempel, men det det är tusen gånger roligare med lite frågor. Man borde kunna ställa en fråga i alla fall, i ditt fall fick de inte göra det. Om jag gör så då tar det inte många minuter innan jag upptäcker att jag prata för tomma väggar ! Du underskattar, eller inte känner till att det är kommunikation=språket i inlärningen och schacket som måste fungera annars blir det inget spel !

Jag skrev väl att det var ett exempel på hur jag lär barnen att spela schack?
De får ställa hur många frågor de vill under tiden, men jag vet inte om texten skulle blivit mer läsbar för det.

Du noterade säkert att jag inte använde ordet "geometrisk" en enda gång?
Du noterade säkert att jag inte använde ordet "språk" en enda gång?

Tycker du inte det är märkligt att jag lärt över 100 barn att spela schack med en metod som inte går enligt dig?

Jag har däremot inget problem att förstå varför du talar för tomma väggar när du drar igång med det "geometriska språket".

Citerar: hanvet, #89:
Jag lärde mig lagar vilka de första schackspelet grundades på ("Rört är fört", " Vi är dömda till att välja", "Kampen är livets mening", " Omvandling" och "Det är fantasin som har makten i schacket, och livet" ... av min syster, innan jag lärde mig att kommunicera med min bror ... över brädet som vi hade ritat på papper och pjäserna var bilder ritat på papperslappar. Det fanns inte schackspel att köpa under världskriget ! Så gick det till i min inlärning !

Innan du lärde dig "Rört är fört" lärde du dig kanske hur pjäserna gick? Vem lärde dig det? Pratade vederbörande om ett geometriskt språk.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.