Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Samuelsson får förtroendeuppdrag i Stockholm Schacksällskap
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 .
Författare Meddelande
DrBeep
Medlem
#271 Skrivet: 8 Maj 2013 21:04

Citerar: Fairlane, #298:
Om det bedöms som att SGS fått förmåner i form av gratis middagar och dessutom ett felaktigt traktamente, vad kan effekten bli i ett skattemål, dels för SGSs räkning, dels för StSFs räkning?

Rimligen eftertaxering och straffavgift för båda

WannabeCM
Medlem
#272 Skrivet: 8 Maj 2013 21:05

Jag kliver av tråden nu, och kommer endast bevittna från åskådarplats.

Tack Jimpan för förtydligande och det läsande du lagt ned.
Tack Fairlane och ett par till för att ni producerar vettiga, kontstruktiva och sakliga inlägg, som ni också presenterar argument för. Det är sådana som ni som för en givande diskussion framåt.

Avslutningsvis så hoppas jag att SGS helt eller delvis blir återbetalningsskyldig (t ex genom civilrätt eller förlikning) oavsett utredningens varande eller ickevarande. Med den dokumentation och de erkännande som finns rör det sig inte om indicier. Att även hoppas på en fällande dom kanske är att gapa efter för mycket..

Lev gott

DrBeep
Medlem
#273 Skrivet: 8 Maj 2013 21:05

Citerar: sture_lindberg, #269:
Jag skriver inte mera i denna tråd efter påhopp från WannabeeCM.

Lovar du det? Är det så enkelt?

Barbossa
Medlem
#274 Skrivet: 8 Maj 2013 21:05

Stå på dig WannabeCM. Alla som har följt tråden förstår frustrationen man kan känna när en person (vill inte peka ut någon) är oförmögen att argumentera, läsa, uttrycka sig och tolka.

DrBeep
Medlem
#275 Skrivet: 8 Maj 2013 21:06

Jimpan, jag tror du kan stänga den här tråden nu. Ämnet är nog rätt uttömt!

Hansenx5
Medlem
#276 Skrivet: 8 Maj 2013 22:28 - Redigerad av: Hansenx5

Citerar: WannabeCM, #272:
Tack Fairlane och ett par till för att ni producerar vettiga, kontstruktiva och sakliga inlägg, som ni också presenterar argument för. Det är sådana som ni som för en givande diskussion framåt.

Der er vel ikke meget framåt givende i en diskussion, hvis alle er enige. For at få en diskussion skal nogen vel have en anden mening.

Citerar: Barbossa, #274:
Stå på dig WannabeCM. Alla som har följt tråden förstår frustrationen man kan känna när en person (vill inte peka ut någon) är oförmögen att argumentera, läsa, uttrycka sig och tolka.

"Alle" er måske nok lige i overkanten, for jeg føler ingen frustration over nogen person, men kan føle en frustration over at når nogen ikke er enig, så går man efter manden i stedet for at holde sig til diskussionen, som ovenstående citater bare er et par eksempler på ud af mange (inklusiv min egen tekst).

hanvet
Medlem
#277 Skrivet: 9 Maj 2013 05:43

Enligt min erfarenhet och svar från JO och Justitieminister kommer inte åklagaren att bryr sig om denna affär. Det var en docent som hade "författat" utlåtande som handlade om lögner, fördomar och misstankar där inte ens datum var den rätta och skickat det till domstol som inte brydde sig om falskheter. När jag bad polisen och åklagaren gripa in, fick jag svar " din anmälan har hamnat i soptunnan" !
Enligt JO som vädjade till riksdagsbeslut var det jag som hade gjort fel ... att anmäla åklagaren som inte kunde läsa ! Det är samma som att lögner är tillåtna i domstolar och när det finns tusentals föreningar vilka inte känner till lagar ( " man måste ha rent mjöl i påsen") och hur det går till i domstol ... så åtalet läggs nog ner !

HSK_Lelle
Medlem
#278 Skrivet: 9 Maj 2013 09:43

Detta ämne är en "het potatis" om mna läser alla inlägg. Men sanningen är att vi alla är amatörer. Varför gjordes en polisanmälan. Jo, för att proffs tar över!

Det spelar ingen roll vad alla tror det blir och hur / vad/ skyldig osv. Alla vill synas här på något sätt och tro att man vet bäst. Lika så i ett schackparti. Om en 2000 spelare slår en 1400 spelare, så är det nästan alltid den sämsta spelaren som ska visa massa varianter i analysern för att tala om "Om jag spelade detta, så står jag på vinst." Det är så vanligt i schacket. Man kan säga precis vad man tycker. Inga hämningar alls.
Fast spelare blir krossad på brädet, så erkänner inte motståndaren det alls.

Så jag tycker att visa som skriver bör tänka lite innan du sätter fingrarna på tangenterna och tycker till. Är du kunnig i detta ämne egentligen? Är du inte det. Skriv inget. Det blir bara fel. Är du säker på en sak, så skriv snälla det kan vi ta åt oss som läsare och få riktig information på benen!?

Tack för mig att du läste detta!

uct2
Medlem
#279 Skrivet: 9 Maj 2013 12:40

Citerar: Hansenx5, #276:
Der er vel ikke meget framåt givende i en diskussion, hvis alle er enige. For at få en diskussion skal nogen vel have en anden mening.

Detta håller säkert alla med om. Men för att det ska vara en diskussion överhuvud taget krävs argument, inte bara ståndpunkter. Om någon bara upprepar vad han/hon tycker utan att bry sig om att svara på motargument är det ingen diskussion.

Jag tror att det är vad t ex WannabeCM och Barbossa, som du citerar, men säkert också andra som yttrat sig, som Fairlane, menar.

Hansenx5
Medlem
#280 Skrivet: 9 Maj 2013 13:59

Citerar: uct2, #279:
Detta håller säkert alla med om. Men för att det ska vara en diskussion överhuvud taget krävs argument, inte bara ståndpunkter. Om någon bara upprepar vad han/hon tycker utan att bry sig om att svara på motargument är det ingen diskussion.

Det er jeg helt enig med dig i.

Men jeg synes bare, at diskussionerne ofte tager en drejning væk fra emnet og bliver til en "gå efter manden" diskussion, specielt hvis "manden" ikke lige er enig. Retorikken bliver hurtig, både direkte og indirekte, meget personlig uden egentlig reference til emnet.
Så det er faktisk mere måden end personer jeg hentyder til. For alle må efter min mening have deres ret til at udtrykke deres holdninger og meninger, hvis det bare gøres på en ordentlig måde, specielt når det foregår i et "offentlig" forum.

uct2
Medlem
#281 Skrivet: 9 Maj 2013 15:10

Citerar: Hansenx5, #280:
Så det er faktisk mere måden end personer jeg hentyder til. For alle må efter min mening have deres ret til at udtrykke deres holdninger og meninger, hvis det bare gøres på en ordentlig måde, specielt når det foregår i et "offentlig" forum.

Ja, absolut, jag kan inte tänka mig att någon säger emot dig. Det viktiga är dock just att det "gøres på en ordentlig måde". Om någon konsekvent nonchalerar motargument och bara upprepar samma sak tycker inte jag att det är "på en ordentlig måde" längre. Det är tvärtom väldigt provocerande för dem som fösökt föra diskussionen framåt och tyvärr leder det väldigt lätt till personangrepp i slutändan.

Obs att detta är mina "allmänna" kommentarer och rör inte specifikt den här tråden; jag har själv inte deltagit i diskussionen om SGS, utan bara följt den från läktarplats.

Hansenx5
Medlem
#282 Skrivet: 9 Maj 2013 15:45

Citerar: uct2, #281:
Obs att detta är mina "allmänna" kommentarer och rör inte specifikt den här tråden; jag har själv inte deltagit i diskussionen om SGS, utan bara följt den från läktarplats.

Det samme gælder for mig.

I øvrigt helt enig omkring dette emne.

jimpan
Moderator
#283 Skrivet: 10 Maj 2013 09:16 - Redigerad av: jimpan

Citerar: DrBeep, #275:
Jimpan, jag tror du kan stänga den här tråden nu. Ämnet är nog rätt uttömt!

Håller fullständigt med. Tråden stänges härmed

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.